פרשת
הדרת הנשים בקווי ההפרדה בתחבורה הציבורית מגלה כי נוהלי
משרד התחבורה בסוגיה עמומים, ואינם נותנים מענה לבעיה. יתרה מכך, תוואי הקווים אותו קבע משרד התחבורה היווה למעשה הסכמה עקיפה לתופעת ההדרה.
בעקבות הלחץ התקשורתי, הנחה שר התחבורה, ישראל כ"ץ, את מנכ"ל משרדו, עוזי יצחקי, לחקור את נסיבות האירוע באוטובוס של אגד מצפת לאשדוד שבו הוטרדה הסטודנטית נעה קנטמן בידי נוסעים חרדיים שדרשו ממנה לפנות את המושב הקדמי באוטובוס ולעבור לספסל האחורי.
נזכיר כי לפני למעלה משנה הנחה השר כ"ץ לקיים חקירה דומה בידי אגף פיקוח וחקירות במשרדו, לאירוע דומה בו הוטרדה הנוסעת טניה רוזנבליט, אולם עד היום סירב משרד התחבורה מלפרסם מסקנות החקירה, וכלל לא ידוע אם הן הוגשו. יצוין כי במקרים אחרים בהם הייתה הדרה של נשים וחיילים בקווי ההפרדה לא הורה השר על נקיטת צעדים כלשהם, ואפשר להניח כי הרעש התקשורתי הוא שהניע אותו הפעם להתבטא בנושא.
כ"ץ מודה כי המקרה בקו 985 חמור ודורש בדיקה. הוא איים כי אם יתברר שהייתה הפרה של הנוהלים על-ידי מי מהמעורבים באירוע הם ייענשו בכל חומרת הדין. מאחר שהתנהלות מול התנהגות פלילית מצד נוסעים מסורה בידי משטרת ישראל ולא בידי משרד התחבורה, הרי שהדברים מכוונים אל אגד.
שר התחבורה ציין כי במסגרת החקירה, שמסקנותיה אמורות להימסר בתוך שבועיים, תיבדק התנהגותו של נהג האוטובוס והתנהלותו של קואופרטיב אגד.
השר כ"ץ הורה לרענן את הנוהלים המתייחסים להדרת נשים לכל הנהגים בקווי התחבורה הציבורית. אולם
בדיקת News1 מעלה כי הנוהלים בעניין הדרת נשים עמומים. פנייתנו לדובר משרד התחבורה שישלח אלינו את הנוהלים הושבה ריקם.
בירור שקיימנו מול אגד הבהיר כי המדיניות בעניין הדרת נשים אומרת אומנם שכל נוסע רשאי לשבת בכל מקום שיחפוץ, אולם בכל הקשור לנהג האוטובוס לא חלה עליו חובת התערבות בנעשה באוטובוס כל עוד האירוע אינו גולש לפסים אלימים.
הנוהלים שאותם אישר משרד התחבורה קובעים כי נהג האוטובוס נדרש להתערב ולעצור את נסיעתו
רק כאשר מסתמנת מגמה של כפייה ממשית שגובלת באלימות. עוד נאמר בהוראות כי רק אם הנהג אינו מצליח להסתדר בעצמו, עליו להזעיק את המשטרה. ומה באשר לאלימות מילולית? במקרים שכאלה יתערב הנהג כאשר מדובר באלימות מילולית חריגה.
כפי שפרסמנו בעבר, מאשר משרד התחבורה קווים בין שכונות חרדיות בערים שונות, שמדלגים בנסיעתם על תחנות מרכזיות וצמתים אסטרטגיים. איפיון הקו ככזה מקטין בפועל את הסיכוי שנוסעים שאינם חרדיים יצטרפו לנסיעה, ומאפשר לגורמים חרדיים קנאיים לעשות באוטובוס כבתוך שלהם.