|
דעה
|
כן לקידמה, כן לרגישות
|
|
הנחה לזכאי הנחה היא אכן זכות מוקנית. לא כן הפטור משימוש בכרטיס חכם. הקושי של חלק מהאוכלוסיה המזדקנת להתמודד מול פלאי הטכנולוגיה אינה עילה לפטור מקידמה ולהישארות עם כרטיסי נייר. אם נקבל כהווייתו את המתואר בבקשה לתובענה הרי שסיטיפס לא נהגה כשורה כאשר לא הקנתה אוטומטית את ההנחה במערכות הכרטוס, ועל כך עליה (כמו גם על הגורם המפקח ב משרד התחבורה) לשלם, וביוקר. מן הדין לחייב הצבת דיילים ופקחים שיסייעו בידי זקנים לטעון את כרטיסיהם, וגם אם אינם בנמצא תמיד יהיו אנשים טובים שיסכימו לסייע. במקביל, על המשרד לאזרחים ותיקים ומשרד התחבורה לפעול להטמיע את טכנולוגיית הרב-קו בכרטיסי האזרח הוותיק, באופן שייתר את הצורך להנפיק כרטיס חכם נוסף לנסיעה בתחבורה הציבורית. כדי למנוע חזרה של העוול הזה גם במטרונית בחיפה יש להפיק את הלקחים, ואם מערכת הכרטוס אינה ערוכה למתן הנחות לפי פרופיל משתמש אין לגבות תשלום עד לתיקון העניין.
▪ עידן יוסף
|
|
|
|
עו"ד אליהו ציגלר טוען כי חברת סיטיפס-הרכבת הקלה בירושלים בעלת הזיכיון להפעלת הרכבת הקלה מונעת מאזרחים ותיקים לממש את זכותם לנסיעה מוזלת ברכבת הקלה.
ציגלר, "אזרח ותיק" בעצמו כהגדרת מושג זה בחוק האזרחים הוותיקים, ציין במסגרת הבקשה שהגיש לביהמ"ש המחוזי בירושלים לאישור תביעה ייצוגית כנגד החברה, כי אזרח ותיק זכאי להנחה בשיעור 50% בעלות נסיעה בתחבורה הציבורית בכלל זה נסיעה ברכבת הקלה.
לדבריו, משביקש באחד הימים לנסוע ברכבת הקלה ולממש את זכותו לקנות לשם כך כרטיס נסיעה בהנחה של 50%, הסתבר לו כי האפשרות היחידה לעשות כן היא באמצעות המכשירים האוטומטיים למכירת כרטיסי נסיעה המוצבים בתחנות הרכבת הקלה. בתביעה נאמר כי בתוך קרונות הרכבת הקלה עצמה אין מיכשור למכירת כרטיסים ואין מכירה של כרטיסים על-ידי כרטיסנים או נהגים.
להפתעתו הרבה, כך כתב, התברר לו כי במכשירים האוטומטיים לא קיימת כלל אפשרות לקניית כרטיסי נסיעה בהנחה, ולכן הוא נאלץ לרכוש כרטיס נסיעה במחיר מלא של 6.60 ש"ח. לדבריו, התברר לו כי האפשרות היחידה לרכישת כרטיס נסיעה בהנחה לשם נסיעה ברכבת הקלה, היא שימוש באמצעות הכרטיס החכם "רב קו", אולם במכשירים האוטומטיים לא קיימת אפשרות "לטעון" את הרב קו.
ציגלר טוען שהזכות להנחה מכוח חוק האזרחים הוותיקים היא זכות אוטונומית שאינה מותנית בשימוש בכרטיס רב קו. לטענתו, אזרח ותיק, שהינו מטבעו אזרח לא-צעיר ואשר אינו נזקק כבדרך שיגרה לשירות נסיעה באוטובוס, נדרש להטריח עצמו ולהגיע ברגל או בנסיעה מיוחדת לתחנה המכרזית ברחוב יפו בבירה בכל פעם שהוא מבקש לטעון את כרטיס הרב-קו.
בהנחה שמדי יום נוסעים ברכבת הקלה 30,000 אזרחים ותיקים שאינם יכולים לממש את זכותם להנחה בסך 3.30 ש"ח לנסיעה ובהתחשב בתקופת ההפעלה המסחרית בתשלום של הרכבת הקלה של 21 חודשים, טוען עו"ד ציגלר כי יש לחייב את חברת סיטיפס להשיב לאזרחים הוותיקים את הכספים, שהיקפם מוערך ב-52 מיליון ש"ח אותם גבתה מהם ללא הצדקה בשל העדר האפשרות לרכישת כרטיסים בהנחה כדין של 50% במכשירים האוטומטיים.