|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

זהירות - עדי מדינה <br>

המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט חייבים בזהירות יתר, בשימוש בכלי של "עדי מדינה" בשל היותם עברינם ושותפים לעבירה
11/09/2003  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות

השימוש ב"עדי מדינה" - נפוץ בכל העולם כהכרח בל-יגונה.

המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט חייבים בזהירות יתר, בשימוש בכלי של "עדי מדינה" בשל היותם עברינם ושותפים לעבירה - ובשל היותם אינטרסנטים, מקבלי טובות הנאה, שקרנים מניפולטיביים ואגואיסטים. החוק מחייב סיוע לעדותם לצורך הרשעה.

פרשת בלומנטל השנייה, וחתימת הסכם "עד מדינה" עם הנהג שלה, מעלה שוב לדיון ציבורי ומשפטי את נושא השימוש ב"עדי מדינה".

די אם נזכור את פרשיות העבר הרחוק והקרוב כמו משפט דרעי, נתניהו ומשפט נמרודי בהם היה לעדי מדינה תפקיד מרכזי ומכריע.
אי לכך, בשל הבעיתיות להזקק ולהסתמך על עדים אלו - אסור למהר ולהסיק מסקנות שמא, מדובר בנקמנות בסחיטה, בסגירת חשבונות אישיים ופוליטיים ובגופים אינטרסנטים העומדים מאחורי העד.

על פי הפרוצדורה הפלילית - ראה פק' הראיות (נוסח חדש) תשל"א1971-, סעיף 54א' - עדות "עד מדינה" - זקוקה "לסיוע" לצורך הרשעה. ברור שבנסיבות אלה - ההימור על עד כזה לפעמים פועל כבומרנג וכבר היו דברים מעולם.

המונח "עד המדינה" בשימוש של ימינו הוא גלגולו של מונח מתקופת המשפט האנגלי הקדום בראשית התפתחותו - בו עדים שהופיעו במשפטים כעדים מטעם הכתר הבריטי לצורך הרשעתם ולפעמים הוצאתם להורג של אוייבי המלך והמדינה נהנו מחסינות ומטובות הנאה כספיות תמורת עדותם.

ברור שעדים אלו במקרים רבים, הוכנו, בויימו ודיקלמו את מה שביקשו מהם - כדי להציל את עורם וראשם.

למרות הזמן הרב שעבר מאז והשינויים שחלו במשפט הפלילי ובעולם כולו, השימוש ב"עדי המדינה" המוסרים עדות כתמורה לחסינות, לטובות הנאה למיניהן להם ולבני ביתם עדיין נפוץ ביותר כרע הכרחי.

יש לאבחן בין "עדיה מדינה" בסוגים שונים וברמות שונות בקבוצות הראשיות ובתת קבוצות שהתפתחו מהם עם הזמן.

"עד המדינה" הקלאסי המודרני הוא שותף לעבירה שהשתתף באופן פעיל, בשוד שיחד רצח, סחר בסמים וכשהחבורה או חלקה נתפסו, הסכים לשתף פעולה עם המשטרה כדי להציל את עצמו, תמורת אי העמדה לדין, סגירת תיקים נוספים ובמקרים חמורים אף שינוי זהות ונסיעה לחו"ל - וטובות הנאה רבות אחרות - ביניהם כסף מזומן, תעסוקה ואבטחה.

"עד מדינה" מקבוצה ב' - הוא אדם שמשתתף בתכנון ובביצוע עבירה, שעדיין מתקיימת, כגון קשירת קשר להונאה, לעסקת סמים גדולה, ובמהלך התכנונים הסכים לעבור לצד המשטרה, להפליל את חבריו, להקליט אותם, לצלם אותם ולפעמים אף לדחוף אותם לביצוע העבירה. כשהם נתפסים הוא כמובן מעיד נגדם תמורת טובות הנאה שונות.

עדים מן הסוג הזה הם המסוכנים ביותר. אם במשפט דרעי, כמו בפרשת נתניהו, ראינו עדים מקבוצה א' - הרי העדים במשפט נמרודי, יגאל תם והחוקר הפרטי רפי פרידן. שייכים לקבוצה השניה המסוכנת, עדים שהם גם שותפים לעבירה. הם גם יכולים לנצל את מעמדם לסחיטה ואיומים וגם לדחוף ולארגן בסיס ורקע עובדתי ומשפטי להפלת הקורבן שסומן על-ידיהם ו/או ע"י המשטרה ויכולים בקלות להיות "סוכן מדיח" ישיר או בעקיפין.

כל מי שמצוי במטריה יכול להבין עד כמה קל להקליט אנשים ולהוביל אותם בערמה ובתכסיסים, או מתוך רכישת אמונים, להגיד משפטים ולהשתמש במונחים בעלי משמעות כפולה או משמעות מפלילה כמו "צריך לחסל אותם", "אסור לתת להם להמשיך", "יש צורך לטפל בהם" ובוודאי משפטים כאלה שניתן לומר אותם מתוך כעס ושינאה מבלי להתכוון לביצועם ולמשמעות המעשית שלהם. דהיינו - חיסול או רצח או איומים - ראה דברי קצין המשטרה הבכיר שאמר בשיחה שהוקלטה, כי יש לחסל את השופט הרטל - וכולם פרשו זאת כאמירה סתם ללא כוונה.

מי שמקליט את "האובייקט", שולט הן בהקלטה, הן בתוכן השיחה והן בכיוון והמשמעויות שאליהם הוא מוביל את המוקלט.
בית המשפט והפסיקה נזהרים מאוד מעדים אלה ובודקים היטב את חומר הראיות תוך דרישה "לסיוע" על-פי החוק לפני שהם מסתמכים עליהם.

השימוש בעדים מסוגים אלה, מקובלים במשפטי ה"מאפיה" בארה"ב, איטליה, אנגליה ובלחימה בפשע המאורגן בעולם כולו - וכמובן גם בישראל.

עדים מסוג זה הופיעו במשפט נמרודי ולכן היה על בית המשפט לשקול בזהירות גבוהה את עדותם ומעשיהם ואת הקלטותיהם.
אסור גם לשכוח שלעדים אלה יש אינטרס אישי להצליח במשימתם, לספק את דרישת המשטרה בהתאם להנחיות והתדרוכים שקיבלו ולהוכיח שהם שווים את הכסף שיקבלו. עד כמה מסוכן לסמוך על "עדי מדינה", התברר בפרשת נתניהו. "עד המדינה" עמדי הוא זה שעל-פיו ולפי ציפיות המשטרה היה צריך "להפיל" ולהפליל את בנימין נתניהו. המציאות הוכיחה כי עד זה הוא "שיציל" את נתניהו והיה הגורם העיקרי לסגירת התיק הפלילי נגדו, בגלל חוסר אמינות וגרסותיו המנוגדות והמבולבלות.

גם "מדובבים" מקצועיים או מתנדבים הם תת קבוצה של "עדי מדינה". העד אברהם כץ, שהיה לכוכב בעיני המשטרה התברר כשקרן ורמאי בחלק מעדותו בו ניסה להפליל את האחים אלפרון ולחפות ולהציל את בנו שהסתבך בגניבת נשק ורימונים.

בית המשפט ופרקליטים פליליים יכולים להביא שורה ארוכה של מקרים בהם "עדי מדינה" הועמדו באור שונה ממה שחשבה המשטרה. עדים שיקרו, חזרו בהם "ועבדו" הן על המשטרה, הפרקליטות ולצערי גם על בתי המשפט.

מתוך נסיון אישי של 40 שנות משפט פלילי, בהם שמעתי, קראתי, ראיינתי וראיתי עשרות עדים, הנני יכול לומר שהם אינטרסנטים, מניפולטיביים, שקרנים, אגואיסטים, פחדנים, עבריינים שיכולים בקלות לשטות ולהתל במשטרה, בפרקליטות ובבתי משפט ובמקרים חריגים גם להושיב בכלא אנשים תמימים וחפים מפשע.

כדוגמא אתן מקרה אחד קיצוני בו "עד מדינה" שהמשטרה תמכה בו ללא היסוס ובתקיפות, העיד משך שלושה ימים על דוכן העדים בצורה מרשימה ומשכנעת, כשהוא עונה על כל השאלות הקשות, על הסתירות, על אי ההבנות וחוסר ההגיון. בית המשפט הלך שבי אחרי עדותו השוטפת והביטחון שהקרין. אך דווקא דברים אלה הם שהדאיגו אותי ולא נתנו לי מנוח בשל היותם שלמים וטובים מידי וללא סתירות וספיקות - שכן קבלת עדותו בנושא גניבת נשק מצה"ל ומכירתו לערבים, נשק שחלקו אף הגיע לחמאס ולפת"ח לביצוע פיגועים, היו שולחים בחור ישראלי צעיר ל20- שנות מאסר לפחות.

לאחר בדיקה וחקירה אישית עם גורמים ביטחוניים, הגעתי למסקנה שמדובר בשקרן פתולוגי בעל כושר דיבור והמצאה מדהימים. במעשה חריג ויוצא דופן בגיבוי מלא של פרקליטת מחוז המרכז הודעתי לבית המשפט ביוזמתי שאסור להאמין ל"עד המדינה" והנאשם זוכה ואף קיבל פיצויים על מאסר שווא.

המסקנה - השימוש ב"עדי מדינה" הוא מסוכן אך הכרח בל-יגונה בכל העולם. לכן רק מערכת אמיצה ובוטחת של תביעה ובתי משפט יכולה להתמודד עם הבעיה. אני תקווה שגם במקרים שעל הפרק - תוכח פעם נוספת דרגת האומץ והיציבות של שלטון החוק.

כהערת אגב ניתן להוסיף - מבלי להכנס לפירוט יתר, כי גם השימוש ב"מדובבים" המוכנסים לתאים של חשודים, כאשר שיחותיהם ותנועותיהם מוקלטים ומצולמים הם סוג של "עדי מדינה" - המתודרכים בדרך כלל בנושא החקירה והחשוד שבתא, מקבלים טובות הנאה גלויות וסמויות ותפקידם העיקרי לעודד את החשוד/נחקר לדבר, לספר, להפליל, להתוודות ע"י מתק שפתיים, ידידות נלהבת, העברת מכתבים/פתקים או טלפון נייד, שכביכול הוגנב לתא תרגילים מסוג זה - ומכאן החשד והזהירות הנדרשת מעדים אלה.

    ה
  • כותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות.

תאריך:  11/09/2003   |   עודכן:  11/09/2003
עו"ד פכטר אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תסריט דמיוני: האמריקנים הירשו לשרון להטיל על צמרת החמאס פצצה של טונה אחת שלמה. כולם נהרגו והחמאס נותר ללא הנהגה.
11/09/2003  |  אליקים העצני  |   מאמרים
"הדקות נקפו, והקבוצה שלי שיחקה בצורה מחפירה. עמית כהן, הקשר המרכזי, שוב איבד כדור מכריע במרכז המגרש, והקבוצה היריבה עברה לתקוף מאגף ימין. לעזאזל, ידעתי שהייתי צריך לעבוד עם השחקנים שלי יותר על הגנה. עכשיו נשאר רק להתפלל שאבי בן-נאור ויוסי רוטמן, שני הבלמים, ירחיקו את הכדור כמו שצריך. שחקן הכנף שלהם מהתל במגן השמאלי, רכש משבדיה. ומצליח להרים לרחבה. ראשים מתרוממים. ניצלנו. רוטמן הצליח להרחיק את הכדור. עדיין 1:2 לטובתי. עשר דקות לסיום המשחק, ממש לא כדאי לחטוף שער שיוויון אומלל. הקבוצה שלי תוקפת. הכדור שרוטמן הרחיק מגיע לקשר הדפנסיבי, ראובן הרפז. מסירה קצרה של הרפז לאגף שמאל. הופה, מתפתח כאן משהו מעניין. ארי פרץ, שחקן הכנף שלי מצד שמאל, מצליח בתרגיל מבריק לתת פס גאוני דרך הרגליים של שחקן היריב. עכשיו זה הזמן לתפילות, גם אם את האחרונה שבהן מלמלתי לפני 16 שנים בחגיגת הבר-מצווה. אלוהים, תן לי את השער הזה ואני מבטיח להיות בן אדם יותר טוב. מה שמפריד בין החלוץ, רוני ג'ונסון, לשוער הקבוצה היריבה, הם רק 10 מטרים. בעיטת חצי 'פאלש' לצד ימין - וכן - שער!!! ברדיו אני עוד מספיק לשמוע את השדר מדווח על התוצאה המפתיעה. - 1:3 ל"הפועל הרצליה". המאמן שלי נותן הוראה לרדת להגנה ולשחק בונקר. רק זה חסר לנו. שני שערים של היריבה, שייכפו תיקו מאכזב. למזלי המערך שבחרתי (3-5-2) מאפשר לי לסיים את המשחק בתוצאה המיוחלת, והבאנו עוד ניצחון ל"הפועל הרצליה", ואספנו עוד שלוש נקודות מכריעות בדרך למאבק על העלייה לליגה השלישית."
10/09/2003  |  גיא גרימלנד  |   מאמרים
כמה לוחמים ישלמו עוד, חלילה וחס, בחייהם הצעירים, עד אשר ישנה הפיקוד העליון של צה"ל את שיטת החיסול הבעייתית והבלתי-יעילה (אשר כשיטה מרכזית הננקטת לחיסול תשתית הטרור היא מופרכת מעיקרה, מבלי להידרש לכשל המבצעי המובנה הגלום בה) שבה נחשפים לוחמי הקומדנו הימי ("השייטת") כבר בשלב ההתארגנות לפעולה?
10/09/2003  |  אברהם שרון  |   מאמרים
הטיל שנורה לעבר קינם של ראשי החמאס היה טיל קטן מחשש לפגיעה בחפים מפשע. כתוצאה מכך שנכשלה הדברתם התאפשר לשרצים המנוולים לבצע פיגועים נוספים נגדנו. לא היתה בכך כל הפתעה, למעשה מרגע נפילת הטילון עברנו לתרגולת לה אנו רגילים - עוצמים עיניים, מהדקים שיניים ומחכים לפיצוץ הראשון ליד ביתנו.
10/09/2003  |  אילן יוגב  |   מאמרים
בעקבות שני הפיגועים הקשים ביום 9.9.03 (יום ג'), בחרנו לערוך משוב ובו להציג בפני הגולשים חמש שאלות הנוגעות לאופן הטיפול הנחוץ בטרור וליחסי ישראל עם הרשות הפלשתינית.
10/09/2003  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il