|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

עופרת יצוקה 11

בימים האחרונים - הארוכים מדי - והמיותרים מאוד של ממשלתו, אולמרט הורס הכל אחריו - המבול בעיות בפריצה קדימה הפסקת-אש טובה לכל השחקנים - בתנאי שלא ייראו כמנוצחים כולם זקוקים ל"תמונת ניצחון" צבא שלם ומנהיגות מחפשים מוצא מצרה, שהמיטו על עמם מאמר אחד-עשר בסדרה
17/01/2009  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
אחריו המבול. אולמרט [פלאש 90]

צבא שלם ומנהיגות מחפשים מוצא מצרה, שהמיטו על עמם. וכבר שלושה שבועות מדגדג לי בקצה המקלדת להגיד, "אמרתי לכם!" ומי שרוצה, זו טרגדיה יוונית, שבה שנים ארוכות מדי טובחת המנהיגות המושחתת של מדינת ישראל את עמה, כדי להגשים את הזיות העלית

ימיו האחרונים של ממשל בוש הם גם הימים האחרונים - הארוכים מדי - והמיותרים מאוד של ממשלת אולמרט. לא היינו שמים לב לכך אלמלא התקרית החמורה עם וושינגטון, שכה אופיינית לדרכו של אולמרט. יש לציין, כי אינו היחיד במנהיגי ישראל, שלא דיווח אמת על שיחות/ביקורים עם מנהיגים זרים. כזכור, שלח ראש הממשלה לוי אשכול את מאיר עמית, ראש "המוסד", לוושינגטון במאי 1967, כי לבדוק את אמיתות דיווחיו של אבא אבן, שר החוץ, שאך שב משיחותיו בבירה האמריקנית בזמן "ההמתנה". וכידוע, היה פער מסוים בין דיווחי אבן לבין דיווחי עמית.

הרברבנות האולמרטית גרמה נזק חמור ליחסי ארצות-הברית-ישראל דווקא ברגע קריטי, שבה נדרש תיאום הדוק בין ירושלים לוושינגטון. בעיקר, כשלא ברורה מדיניותו של הנשיא הנכנס. ממשל ברק אובמה יצטרך לטפל בפרטי ההסדרים המדיניים והצבאיים, שיבטיחו את ההסדר בעזה, ויעשה זאת מול ממשלה של "ברווז צולע", מרוט-נוצות, שנתפס (שוב - לישראלים בלבד!) באי-אמירת אמת. אכן, סטארטר "מעולה" לממשל החדש, שיתחיל לעבד מיום רביעי הבא, או קינוח הולם למי שהולך לחקירה מתמדת במשטרה.

ובאותה מטבע - כנראה, גם עירובה של טורקיה במשא-ומתן המיותר לחלוטין עם סוריה יתברר כמעשה סכלות. כרגע, יחסי טורקיה-ישראל בשפל, המזכיר את ימיהם הקשים. זה איתרע כיוון כשממשל אולמרט מעוניין לעשות מכירת חיסול בכל מחיר לקראת עזיבת קרנות המזבח לטובת כס החשוד וספסל הנאשם.

"אחריי המבול" - בנוסח של ערס שחצן, שמספר חוויות אחר ליל בילויים בבר.

מבצע "עופרת יצוקה" מגיע אל סופו כשהוא דועך מחוסר החלטה. וכרגיל, כבר עולה ריח כבד של חילוקי-דעות בין הדרג הצבאי, שסבר, שלקחו ממנו את ההזדמנות להכריע, לבין הדרג המדיני, שגילה הססנות רבה בשמונה השנים האחרונות ובמהלך המבצע במיוחד. עוד מעט, גם יפסיקו האלופים לפחד מתא"ל אבי בניהו, דובר צה"ל, ויתפנו לעסוק במקצוע, שבו הם מעולים - השמצות.

האם המצב הנוכחי עונה על כך?

כבר הגדרתי את השלב הנוכחי ב"עופרת יצוקה" כמבצע מתבדר, חסר מיקוד. פיקוד הדרום מכניס עוד ועוד כוחות - בעיקר, מילואים, שסיימו הכשרה ורענון לאחר גיוסם בצו 8 - וכתוצאה מכך מסתבכות השליטה והבקרה על הכוחות בלחימה בשטח עירוני. עם זאת, שילוב אוגדות מילואים מכביד את נטל המבצע, ועלול להביא למשבר מוטיבציה. כיוון שהוויכוח הציבורי לא שכך, הרי עודף המוטיבציה, הניכר בשטח (ובעיקר, בבתי-החולים, שאליהם מגיעים פצועי המבצע) מטעה, כיוון שרוב המרואיינים עד כה הם חיילים סדירים.

במקביל, עולה ההיתכנות לפגיעה סביבתית (שם מכובס לפגיעה באזרחים, שנותרו - בזדון, או באונס - באזורי הלחימה) "לא-מידתית" כביכול. נזקי פגיעה זו כבר ניכרים בביקור מזכיר האו"ם, בהרעה ביחסי החוץ של ישראל ובאיבה לישראל בכל אתר ואתר.

לכן, הפתרון המיטבי לכל השחקנים - כולל חמאס - הנו הפסקת-אש במתכון מצרי, או במתכון אחר. כל הצדדים מנסים להשיגה תוך הצגה, שלא נוצחו ולא נכנעו. לכן, צה"ל מגביר הילוך על הקרקע.

את הזמן, שבזבז צה"ל, עד שנכנס קרקעית לעזה, אי אפשר להשיב. כך היה בכל מלחמותינו. הפסקת-האש השיגה אותנו בלתי מוכנים בעליל. מבחינת הנהגת חמאס, הם קיבלו התרעה מספקת לחמוק מהשטח, כדי לתת לישראל להכות באוויר הריק. "כשהאויב תוקף - אתה נסוג" - הנחה מאו צה-טונג את אנשיו. עתה ישיג חמאס תהאדייה משופרת2, כרצונו, וישקם את כל מה שנהרס (עיינו בערך חיזבאללה בלבנון) וחוזר חלילה.

אפשרות לא פחות טובה מבחינת חמאס היא מלחמת התשה בתוך השטח העירוני של הרצועה. במצב הזה (הקיים, למעשה כבר שמונה שנים) יש לחמאס שני סוגי מטרות כבקשתו. אזרחים ביישובים חוטפי-עזה (כרגע - ואדגיש: כרגע!) מגיעה טבעת האש עד גדרה... ובעדן... וכמובן, כוחות צה"ל בתוך הרצועה ובשוליה. זו, כמובן, אפשרות גרועה מאוד לצה"ל ואפשרות איומה לפוליטיקאים, שיצטרכו לנהל מערכת בחירות תחת אש.

לכן, מזדרזים עתה אשכנזי, ברק, לבני ואולמרט לחפש מוצא מ"עופרת יצוקה", שאינה נגמרת. לשלושת האחרונים יש בחירות, ואויב מר מנסה לזרוק אותם מהחיבור למנעמי השלטון ולטובות ההנאה, הגלומות בו. לשלושת הפוליטיקאים (כן - לשלושתם; זו אינה טעות) הזירה הצבאית זרה ומזיקה. היא רק מסיחה את דעתם לעיסוק, שאין לשלושתם כל יתרון בו, ואין להם שום תועלת. אדרבא, אם תסתבך הלחימה - הם עוד עלולים להיקלע שוב לוועדת חקירה.

היו גם מי שקיוו, שנאט"ו תסכים לטבול את ידיה במים הקרים. יאפּ דה הופ סחֵפר, מזכיר נאט"ו, שביקר בירדן ובארץ בתחילת השבוע, דחה באדיבות אך בתקיפות, בהרצאתו במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ליד אוניברסיטת תל אביב, כל אפשרות, שהברית האטלנטית תעשה את השטות (שאין בה הרבה תועלת לנו).

עוד פתרונות קסם - כמו השלטת אבו מאזן, או אבו עלי אחר, על הרצועה - נראים כמו שאר חלומות העִוועים, שהניעו את מדינת ישראל לאוסלו ומעבר לה בשני העשורים האחרונים. יש יותר מציניות ברעיון לשלוח את צה"ל להיות בשר התותחים של הרשות הפלשתינית.

צבא שלם ומנהיגות מחפשים מוצא מצרה, שהמיטו על עמם. וכבר שלושה שבועות מדגדג לי בקצה המקלדת להגיד, "אמרתי לכם!" ומי שרוצה, זו טרגדיה יוונית, שבה שנים ארוכות מדי טובחת המנהיגות המושחתת של מדינת ישראל את עמה, כדי להגשים את הזיות העלית.

הערות

1. לידיעת הקורא מאיר שטרית מיבנה - זה אינו פתגם יווני, אלא נאמר בספר מלכים א' כ', י"א.

2. לפי הקוראן, מותר למוסלמים לבקש הפסקת-אש, כדי לצבור כוח לקראת סיבוב חדש בעימות מול יריביהם. מרבית המשתמשים במונח הערבי אינם טורחים להסביר למאזיניהם היהודיים/נוצריים את מהות הפסקת-האש. זו אפילו אינה "הפוגה", אלא רק "פוּגָה" (Lull).

3. לא מזמן קיבלתי מודעת דרושים מדהימה:
"לרגל גידול בביקוש, דרושות בדחיפות בתולות.
"ידיעת ערבית, או פרסית - יתרון.
"העסקה - מיד.
"המעסיק מבטיח שכר הוגן ושוויון הזדמנויות - ללא הבדל גיל, צבע ומוצא.
"המעוניינות מוזמנות להתארגן בקבוצות בנות 72, ולפנות להנהלת הגיהנם, רצועת עזה".

השתהות

בהיסטוריה הצבאית יש ויכוחים רבים על ניצול הצלחה. האם, למשל, היה צריך הכוח של בעלות-הברית, שנחת ביולי 1943 בסיציליה (מבצע "האסקי") במלחמת העולם השנייה. מבצע "האסקי" פתח את הדרך לפלישה לאיטליה עצמה, אלא שבמהלכו פונו יותר ממאה אלף חיילים גרמניים וחיילים איטלקיים דרך מצרי מסינה לאיטליה. בכך החמיצו בעלות-הברית הישג מערכתי חשוב. אותה הדילמה ניצבה בפני גנרל ג'ורג' ס' פטון כשהחל במסעו לכיוון צ'כוסלובקיה. פטון לחץ על כוחותיו להמשיך לנוע קדימה, כדי להפתיע את הגרמנים, וכבש את מערב בוהמיה בטיפות הדלק האחרונות של הטנקים שלו - למרות פקודות מפורשות, שקיבל מגנרל אייזנהאור, מפקד כוחות בעלות הברית באירופה, לעצור, ולחכות להספקה ולתגבורת.

ביוני 1982 החמיצה אוגדת הקצח"ר של עמוס ירון את ההישג המערכתי בנחיתה בחוף הנהר אוואלי במערכת "שלום הגליל", כיוון שהתעכבה, עד לצבירת כוח, ונתנה למחבלים שהות לחמוק מזירת לחימתה. ניתוח נכון של משימותיה - היה מביא את מפקדי האוגדה להניע את כוחותיה בכל המהירות צפונה, לביירות, שהייתה (למרות כל הכזבים, שהופרחו מאז) היעד הקרקעי של המערכה.

פריצה מהירה קדימה סובלת מהרבה בעיות. למרות שהאויב מופתע, כוחו עדיין שלם, וכוחותיו אינם מותשים על-ידי ריכוך (אווירי וארטילרי) ועל-ידי היתקלויות. בתורת הלחימה האמריקנית AirLand Battle (שפותחה גם בעקבות לקחי האמריקנים מקרבות משולבים בין-זרועיים במלחמת יום הכיפורים) נקבע, שיש ליצור מסה של פגיעות באויב מהאוויר לפני שמוציאים את כוחות הקרקע לדרכם. במלחמת המפרץ ("סופת מדבר") נחלק המטה האמריקני באשר לשאלה מתי לפתוח במהלך היבשתי, כיוון ששיעור הפגיעות בכוחות העירקיים לא היה ברור.

גנרל נורמן שווארצקופף (מפקד הפיקוד המרכזי של ארצות-הברית CENTCOM; אז - סגן המפקד הראשי של כוחות הקואליציה) הכריע אישית להתחיל במהלך הקרקעי למרות שהנתונים הסטטיסטיים של הפגיעות בתשתית העירקית לא הגיעו לרמה, הנדרשת בתורת הלחימה. ליתר ביטחון, כללה התוכנית הצבת "סדן" כבד אמריקני, שבלם את בריחת הכוחות הכבדים של העירקים צפונה, ועליו היכו כוחות הקואליציה, עד כניעת סדאם חוסיין.

ומילת סיכום: סעיד סיאם שוהד

לא אכחד: לא הזלתי דמעה על סעיד סיאם, שתואר כ"שר הפנים של חמאס" וכעת שינה את תוארו לשאהיד. אללה ירחמו. וירחם האל גם על כל מי שחסו עליו עד כה.

שלמה קבע, "בנפול אויביך אל תשמח..." (משלי כ"ד, י"ז). אך אביו אמר לפניו, דבר חשוב, "עם חסיד תתחסד עם גיבור תמים תִתַמָם עם נבר תִתָבָר ועם עיקש תִתַפָל..." (שמואל ב' כ"ב, כ"ו-כ"ז). כלומר, לכל אחד מגיע כגמולו - מידה תמורת מידה.

עד כאן בפינת מסורת ישראל. אך יש לי תוספת קלה בפינת הלוחמה בטרור: אין בארגון טרור חלוקה למנהיגים מדיניים כביכול ולמנהיגים צבאיים כביכול. זה תרגיל חביב על כל ארגני הטרור בעולם להתחפש לקבוצות פוליטיות, המנסות להתיימר להיות פוליטיקאים. ובה בשעה הם מנחים את הטרור, מכוונים אותו, מתאמים את האש במדורת הטרור לצורכיהם "המדיניים". זאת הבינו, דרך אגב, בבריטניה, וניסו לצמצם את פגיעת חברי הפרלמנט, המייצגים את הטרור (הקתולי והפרוטסטנטי) בצפון אירלנד. בספרד הגדילו לעשות, וזרקו מהפרלמנט את נציגי ארגון הטרור הבאסקי.

כמו אצלנו, יש עוד ערכאת ערעור על פסיקת הפרלמנט (שאושרה על-ידי בית המשפט העליון של ספרד), והיא בית-הדין האירופי לזכויות האדם. בעניין הזה חשוב ללכת בדרכי הגויים, שהן בעצם דרכם של דוד ושל שלמה.

היה פעם בעזה בחור נחמד ושוחר אך טוב. קראו לו צלאח מוסטפה מוחמד שחאדה. הצדיק העזתי, שדם יהודי היה על ידיו, ישב - אחרי מאמץ אדיר של השב"כ - הרבה זמן במעצר מינהלי, וגם "זימר" לא מעט. עקב בעיות שונות לא יכלו להעמידו לדין. בין השאר, כיוון שכתב האישום, הדיון עליו והעדויות היו חושפים את מקורות המודיעין עליו.

פתאום קפצה עליו חמתו של מאן דהוא בפרקליטות, ושחררוהו לנפשו.

מה יעשה הבחור? יסרוג גרביים? יטגן שניצלים לילדיו?

ובכן, הוא חזר לסורו, ושפך דם יהודי. ואז רעדה הכנף במטוס של חיל האוויר, ושיהדה את שחאדה. עד היום שומעים את אנחת הרווחה, אך מאז עוסקים "צדיקי הדור" אצלנו בניסיון לנקום את דמו ממי שהחליטו להעבירו לחיק 72 בתולות3.

כמהים ל"תמונת ניצחון"

כרגע, נראה כאילו השלישייה אולמרט-לבני-ברק מחפשת "תמונת ניצחון", כדי לעבור לשלב הבא. עבור ראשי ממשלת הזדון, אלו הבחירות, הממתינות בטווח של פחות מארבעה שבועות. שוב, איני חוזר מהגדרתי (כבר במאמרי הראשון בסדרה זו), ש"עופרת יצוקה" היא מלחמה נגד ביבי נתניהו.

אולמרט הוא עבריין סדרתי, המנסה להימלט מאימת הדין; ולכן, הבחירות יהיו עבורו, אני מקווה, סוף פסוק בפרק הזה. לבני היא פיתה לא-אפויה, שיצאה מוקדם מדי מתנור הפיצות של אייל ארד את ראובן אדלר. היחיד, שהרוויח פוליטית הוא ברק, שהמבצע קידם את מעמדו בסקרים. אך חודש ימים הוא זמן ארוך מדי, וכבר נאמר, "אל יתהלל חוגר כמפַתח"1.

גם הצבא זקוק ל"תמונת ניצחון", כדי לטהר את עצמו מכתם כישלונותיו הרצופים בעשורים האחרונים. בשנתיים האחרונות הוציא צה"ל הון תועפות, תוך שהוא מריע לעצמו על הפקת לקחי מלחמת לבנון 2 ועל הטמעתם בצבא. רא"ל גבי אשכנזי ואלופיו חייבים להשיג "תמונת ניצחון", כדי להמשיך לספר, שיצאו ממשבר לבנון.

תאריך:  17/01/2009   |   עודכן:  17/01/2009
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מספר ההפגנות הפרו-ישראליות בעולם בטל בשישים לעומת מספרן של ההפגנות המגנות את פעילותה הצבאית של ישראל בעזה כפשע מלחמה. יש המרחיקים לכת ואפילו דורשים הקמת טריבונל בינלאומי מיוחד כדי לשפוט "פושעי מלחמה ישראלים".
17/01/2009  |  ד"ר אפרים כהנא  |   מאמרים
אמנם אינני מצביא גדול וגם לא פוליטיקאי, אבל יכולת לקרוא את התמונה הכוללת ולנתחה אני חושב שיש לי ולכן החלטתי להביע עמדתי לגבי המשך המבצע ואופן סיומו.
17/01/2009  |  אריק קצב  |   מאמרים
במסגרת מבצע "עופרת יצוקה" שעורך צה"ל בעזה, הפציץ חיל-האוויר שורת מסגדים המהווים מחסה לפעילות חבלנית המתרחשת בתחומם. לשימוש אותו עושה ארגון ’חמאס’ במקומות קדושים כמסווה לפעילות חבלנית עויינת יש שורשים בסכסוך היהודי-ערבי בארץ-ישראל ואין זו תופעה חדשה. על שניים מהם אעמוד בקצרה.
17/01/2009  |  דותן גורן  |   מאמרים
ישנם מספר עיתונאים אשר מן הראוי היה לסלקם מכל עיתון אתר או במה להבעת דעות, וזאת משום שגם בימים כה קשים שנאתם הרוחשת כל השנה, אינה מסוגלת לבלום עצמה ולהמתין ליום שאחרי.
17/01/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
מחסומים - ברחבי יהודה ושומרון ישנם עשרות מחסומים. המחסומים מאד מפריעים לשגרת חייהם של הערבים שם, עד כדי כך שישנן נשים ישראליות הבודקות ומשגיחות פן חלילה יבולא לערבים העוברים שם משהו רע.
17/01/2009  |  חיים ביבר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות לכנסת 18  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי  
האיחוד הלאומי מבקש מהבית היהודי הפסקת אש  /  עידן יוסף
המאבק על הבית הלאומי  /  עידן יוסף
המפלגות הערביות: נחרים הבחירות לכנסת  /  איציק וולף
הכינו את המוח לשטיפה (א)  /  שרית ילוב
אמת, אמת ואין אמת  /  רו"ח חננאל ובר
התעמולה האסורה של הרב אליהו  /  איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יואב יצחק
יואב יצחק
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il