|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

האם חותר ממשל אובמה לעימות עם נתניהו

מה צפוי למזרח התיכון בעקבות פגישתם הצפויה של נתניהו ואובמה? האם נתניהו 'יתבגן'? (קרי: יסוג כמו בגין) או שמא 'ישתמר' (קרי יהא קשה עורף כמו שמיר)?
16/05/2009  |   זכי שלום   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
ביבי לא לא. היוזמה הסעודית כעצם בגרונו [צילום: AP]

ניסוחים נוחים לישראל בעיקר בהקשר למימוש 'זכות השיבה' יהפכו אותה ללא ספק לתוכנית מדינית מאוד אטרקטיבית בדעת הקהל בישראל. אם תוצג נכונות ערבית לשיתוף פעולה עם ישראל בהקשר האירני כתמורה לנכונות מצד ישראל להגמיש עמדותיה בסוגיית 'היוזמה הערבית', ישנו סיכוי רב שהתוכנית תתקבל גם על-ידי חלקים רחבים בציבוריות הישראלית.

עמי איילון: 2009 זה לא 1939
ענבל בר-און
הדברים נאמרו במסגרת כנס הסובב סביב יוזמת ג'נבה במציאות פוליטית שבה ממשלה ישראלית מצויה בעמדה לעומתית לממשלה אמריקנית * האם יש עוד תקווה לפתרון שתי המדינות?
לרשימה המלאה

חודשים ספורים לאחר שנכנס הנשיא אובמה לתפקידו הולך ומתבהר הקו המדיני-אסטרטגי שממשלו מתכוון לאמץ כלפי מדינת ישראל והסוגיה הפלשתינית. קו זה, ככל שאפשר להתרשם, הגם שאינו מגובש עד תום, אינו מבשר טובות לממשלתו של נתניהו ולעמדות שהיא מייצגת. יודגש, כי בשלב זה לא יצא הממשל בהודעה על תוכנית מדינית חדשה שניתן להתייחס אליה באורח רשמי. המדובר בהתבטאויות היוצרות יחד פסיפס מסוים של תמונה שעשויה להיראות כ'בלתי ידידותית', ואולי אף 'מאיימת', מנקודת ראותה של הממשלה הנוכחית בישראל. אציין רק חלק מן 'הסימנים המעידים'.

ראשית, ראוי לבחון את יחס הממשל האמריקני כלפי הנשיא פרס בעת ביקורו האחרון בארצות הברית. מעבר למעמדו הנישא של פרס כנשיא מדינת ישראל, פרס הינו אישיות בעלת מעמד בינלאומי ייחודי, המזוהה יותר מכל נציג רשמי של מדינת ישראל עם מתינות מדינית ועם תהליך הפיוס בין ישראל לבין הפלשתינים. ביקורו של נשיא המדינה בארצות הברית, עוד קודם להגעתו של ראש הממשלה, נתניהו, ושל ראשי מדינות האזור בארצות הברית, הוא אירוע חריג באופיו לפחות מבחינת 'כללי הטכס.' הוא נועד מבחינת ישראל, קרוב לוודאי, להציג את ראש הממשלה נתניהו כמנהיג המבקש באמת ובתמים להניע את המהלך המדיני במזרח התיכון. אם ישתכנע הממשל באמינות המסר, כך בוודאי קיוו בלשכת ראש הממשלה, הרי שנתניהו יזכה ליחס לבבי וחם, כפי שהממשל יודע להפגין כלפי מי שהוא 'חפץ ביקרו'. הממשל, ככל שאפשר להתרשם, זיהה היטב את יעדיה של מגמה זו, ונראה כי בחר שלא 'להשתלב' במסגרתה. התנהלותו הפגינה בעליל נטייה להוריד למינימום את 'הפרופיל התקשורתי' ואת ההד הציבורי בביקור זה.

שרשרת של התבטאויות וידיעות שלא הוכחשו מפי אישים בכירים למדי בממשל האמריקני יוצרת גם היא תמונה ברורה של עננה הרובצת על יחסי שתי המדינות, ואשר עשויה לקבל ביטוי בוטה במהלך ביקורו של נתניהו בארצות הברית, ופגישותיו עם ראשי הממשל, ובראשם הנשיא אובמה:

א. הגנראל ג'ימס ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בממשל אובמה הבהיר במפורש, כי הממשל רואה קשר בין מדיניות הממשל כלפי אירן ופעילותה הגרעינית ובין ההתקדמות בכל הקשור להסדר ישראלי-פלשתיני. ממשלת נתניהו, ככל הידוע, אינה נוטה לקבל התליה זו. עד כה שימש הגנרל ג'ונס כ'שליח מיוחד לביטחון במזרח התיכון'. מטרת שליחותו הייתה לגבש את ההסדרים הביטחוניים למימוש חזון 'שתי מדינות לשני עמים'. ידיעות רבות בכלי התקשורת מסרו על דוח ביקורתי מאוד שהוא חיבר בכל הקשור למדיניותה של ישראל ועמדותיה בסוגיה הפלשתינית. על-פי הידיעות סבור מחבר הדוח, כי ישראל מגדירה בצורה סוחפת מדי את 'האינטרסים הביטחוניים שלה' במסגרת 'חזון שתי המדינות'. אינטרסים אלה, לדעת הדוח, אינם מחייבים נוכחות צבאית ישראלית בשטח, כפי שסבורה ישראל ובמקומם ניתן לפרוס כוחות של צבאות נאט"ו.

ב. ההודעה האמריקנית, כי היא מצפה מישראל, פקיסטן, הודו וצפון קוריאה לקבל על עצמן את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. הצהרות דומות אומנם נשמעו כבר בעבר מפי אישים שונים בממשל האמריקני. אולם הפעם, בעיקר על-רקע הדיאלוג אותו אמור ממשל אובמה לקיים עם אירן, מקבלת ההצהרה מימד מדאיג. עמדה זו של הממשל, אם אכן תקבל מימד אסרטיבי יותר, עלולה, במידה רבה, להעניק לגיטימציה לטענתה של אירן כי סוגיית פעילותה הגרעינית אינה יכולה להיות מנותקת מדיון באופציה הגרעינית שבידי ישראל.

ג. ראש לשכתו של הנשיא אובמה, רם עמנואל, הבהיר לאחרונה בוועידת השדולה היהודית בארצות הברית, כי 'זהו רגע האמת לישראל. ארצות הברית מחויבת לעקרון של שתי מדינות לשני העמים. זה הפתרון היחיד וארצות הברית מחויבת לו. כל הצדדים חייבים לעמוד בהתחייבויות שלהם, קשות ככל שיהיו'. עמדה זו, יש לזכור, בוטאה בפני פורום פרו-ישראלי, שעה שאישים בכירים בממשלת נתניהו הביעו הסתייגות מפורשת מחזון שתי המדינות וכאשר ראש הממשלה נמנע במפגיע מהבעת תמיכה רשמית גלויה בחזון זה.

נסיבות שונות עשויות להקל על הנשיא אובמה להציג בפני נתניהו מדיניות אמריקנית תקיפה וביקורתית כלפי מדינת ישראל. בשטח שוררת רגיעה יחסית מתמשכת. רגיעה זו מיוחסת בראש ובראשונה למימד ההרתעה שישראל הצליחה לייצב מול החמאס בעקבות מבצע 'עופרת יצוקה'. מעבר לכך, פעילות כוחות הביטחון של ישראל ברחבי הגדה המערבית מסכלת ומשתקת הלכה למעשה את יכולת הפעולה של ארגוני הטרור. לממשל האמריקני יש סיבה מוצקה ומשכנעת למדי לאמר , כי טיעונה העיקרי של ישראל, כפי שזה בא לידי ביטוי גם בהערותיה למפת הדרכים, כי היא אינה יכולה להתקדם במישור המדיני כל עוד אין רגיעה במישור הביטחוני, טיעון זה הולך ונמוג.

מעבר לכך ניכרת באורח ברור השתפרות רבה בפעילות מנגנוני הביטחון הפלשתינים, ובמיוחד אלה שאומנו על-ידי הגנרל קית' דייטון, איש צבא ארצות הברית. שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית בראשות אבו מאזן במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', כפי שאישר הרמטכ"ל אשכנזי, מעניק לאופציה של שיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית מימד אסטרטגי הגבוה בהרבה מן המימד של פעילות במסגרת הביטחון השוטף, שהייתה מקובלת עד כה. הממשל האמריקני יכול עתה לטעון, במידה רבה של צדק, כי אם יתממש חזון שתי המדינות, ישתפו הפלשתינים פעולה עם ישראל אף בפרופיל גבוה עוד יותר מזה הנוכחי כנגד הכוחות הקיצוניים בקרב הפלשתינים.

בהקשר הפנים-אמריקני בולטת הצלחתו של הנשיא אובמה לייצב לעצמו מעמד סמכותי למדי במערכת הפוליטית בארצות הברית. צעדיו למניעת המשך ההידרדרות הכלכלית זוכים לאמון רב בדעת הקהל האמריקנית. חלק ניכר מן הקהילה היהודית בארצות הברית תומכת בו אישית ובמהלכיו המדיניים-כלכליים. על-רקע זה יכול הנשיא להעריך כי הזמן בשל 'לדפוק על השולחן' ולהציב תוכנית אמריקנית ברורה להסדר ישראלי-פלשתיני, גם אם זו אינה מקובלת על ממשלת ישראל בראשות נתניהו.

אם אכן יחליט הנשיא לפעול באינטנסיביות למימוש 'חזון שתי המדינות' הוא יכול לצפות לתמיכה בינלאומית רחבה במאמציו אלה. בקרב הרוב המכריע במערכת הבינלאומית, ובעיקר מדינות אירופה, בולטת תמיכה מאסיבית בצורך לקדם את פתרון שתי המדינות.

מעבר לכך, הנשיא אובמה יכול לקוות לנכונות מצד מדינות ערב המתונות 'לשדרג' את תוכנית השלום הערבית, המכונה 'היוזמה הערבית', באופן שתהיה מקובלת יותר על מדינת ישראל. גם כך, היא זוכה לתמיכה רחבה למדי במדינת ישראל. ניסוחים נוחים לישראל בעיקר בהקשר למימוש 'זכות השיבה' יהפכו אותה ללא ספק לתוכנית מדינית מאוד אטרקטיבית בדעת הקהל בישראל. אם תוצג נכונות ערבית לשיתוף פעולה עם ישראל בהקשר האירני כתמורה לנכונות מצד ישראל להגמיש עמדותיה בסוגיית 'היוזמה הערבית', ישנו סיכוי רב שהתוכנית תתקבל גם על-ידי חלקים רחבים בציבוריות הישראלית.

ולבסוף, הממשל האמריקני יכול להעריך כי ראש הממשלה נתניהו נהנה מדעת קהל אוהדת למדי בישראל וכי הוא מקיים ממשלה יציבה. דווקא בשל היותו מנהיג בעל דימוי ניצי יש ביכולתו 'לעשות היסטוריה' ולסחוף אחריו את מדינת ישראל להסדר מרחיק לכת של הסכסוך ארוך השנים בין ישראל לפלשתינים. בכל מקרה, אם יהיו חלקים 'קיצוניים' בממשלת ישראל שלא יוכלו לקבל גמישות זו מצד נתניהו הם יצטרכו לפרוש מן הממשלה ובכך יאפשרו לנתניהו להקים ממשלה רחבה ויציבה על בסיס עמדות הרבה יותר מתונות מאלה של הממשלה הנוכחית. בכך יוכל הממשל לסכל טיעון אפשרי של נתניהו כי אינו יכול להתקדם במישור הפלשתיני בשל 'בעיות פוליטיות'

סיכומו של דבר, קיימת אפשרות סבירה למדי שממשל הנשיא אובמה יבחר להציג בפני ראש הממשלה נתניהו עמדות שאינן עולות בקנה אחד עם עמדות ממשלתו כפי שהוצגו עד כה. אם הנשיא יחליט לעשות שימוש במנופי ההשפעה והלחץ העומדים לרשותו כדי 'לשכנע' את ישראל לקבל את תכתיביו, אנו עלולים להיות עדים לתחילתו של עימות אפשרי ישראלי-אמריקני שאת היקפו, מידת האינטנסיביות שלו והשלכותיו קשה להעריך בשלב זה.

תאריך:  16/05/2009   |   עודכן:  17/05/2009
זכי שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם חותר ממשל אובמה לעימות עם נתניהו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ומוותר מראש
17/05/09 11:33
2
אליאליאלי
17/05/09 17:42
3
אליאליאלי
17/05/09 17:50
4
Ram Shimon
17/05/09 18:39
5
שרה
21/06/10 15:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברשימה הקודמת בטור זה נסקרה התופעה הישראלית הייחודית והדוחה של החדרת אותיות אנגליות אל תוך מילים עבריות, וברשימה מוקדמת יותר, תחת הכותרת "פיג'ן היברו", דובר על שאילת מילים אנגליות ועל ריבוי השימוש בהן בעברית הישראלית. אך יש סוג נוסף של חומר לשוני אנגלי, הנוהר בשנים האחרונות בלי מעצורים אל תוך העברית ומגביר עוד את שחיקת היסוד השמי שלה - תרגומי שאילה.
16/05/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
המעקב אחר כוונות הממשלה, מאז הצהרותיו הראשונות של בנימין נתניהו עוד טרם הוטל עליו להקים ממשלה, ועד הצעת תקציב המדינה והעברתה בממשלה - מורה על כך שלנתניהו יש כיוון ברור.
16/05/2009  |  ערן בר-טל  |   מאמרים
שער יפו הוא השער שדרכו יצאו בימי קדם מירושלים העתיקה לכיוון העיר יפו. כאן מתחיל הציר הנקרא רחוב יפו, הנמתח עד פאתי העיר החדשה. משם ואילך הוא קרוי כביש מספר 1 - ציר תנועה היסטורי שהוא גם ציר התנועה החשוב ביותר בישראל, המחבר את שני המטרופולינים הגדולים. בסמוך לשער יפו ולאורך דרך יפו התפתחו בשלהי המאה ה- 19 מסחר, מלונאות ומגורים. בהמשכה הוקמו השוק, אזור התעשיה של אז, ובתי חולים.
16/05/2009  |  אסף בן דור  |   מאמרים
מדינה היא מן חברת אחזקות רבת זרועות ושלוחות, אפשר להתייחס אליה כאל עסק מאקרו כלכלי ולנהל אותה בהתאם ואפילו להרוויח באמצעותה רווחים נאים. היא בעצם קונגלומרט בעירבון מוגבל בבעלות בעלי מניות, שבפשיטת רגל המפסידים היחידים הם רק אותם בעלי מניות, במצב כזה היא ממילא נזקקת להלוואות והביטחונות תמורתם הם נכסיה הציבוריים והפרטיים, הנוכחיים והעתידיים. נשמע אוטופי? לא בהכרח. הכול עניין של נקודת מבט זווית ראיה והגדרות. אבל זה גם מאפשר פתרונות רבים לבעיות.
16/05/2009  |  גד גזית  |   מאמרים
חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הציגה בפני השופט גולדברג את הקשיים העצומים ואת המכשלות שיקשו או אפילו לא יאפשרו כלל את מימוש ההמלצות הגורפות שהגישה ועדת גולדברג לממשלה; ההערה המעניינת ואולי החשובה ביותר במכתבו של היועץ המשפטי לממשלה, טמונה בהצעתו למתווה חלופי של הסדר מתאים לפתרון הבעיה. בין היתר מציע היועץ כי המנגנון שיוביל לסיום הסכסוך הקרקעי בנגב ייקבע בחקיקה - ללא צורך בקיומו של מעין הליך שיפוטי פרטני על-ידי תובע זכות קניין בקרקע. מנימוקי היועץ המשפטי לממשלה, נראה כי גם הוא סבור שהמלצות הוועדה כלל אינן ישימות.
16/05/2009  |  עמיעד (עדי) ניב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
לבנון לקראת הבחירות - תמונת מצב  /  אמיר קוליק
כך משתלט חיזבאללה על לבנון  /  אמיר קוליק
מידה אחת אינה מתאימה לכולם  /  אמילי לנדאו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il