|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הגיע הזמן לחשוב אסטרטגיה

הזנחת המרכיב הטריטוריאלי במחשבה המדינית ובשיח הציבורי מחלישה את מעמדנו הבינלאומי: לאחר ויתור על המרחב הגדול של סיני, נראים "השטחים" כטפלים, והזיקה אליהם - כעניין רגשי פעוט
22/05/2009  |     |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
קוטנה של ישראל מצריך החזקה בשטחים אסטרטגים, אשר בזכותם הושגה הכרעה במלחמת יום כיפור

גם היום, למרות השלום עם מצרים ועם ירדן, ברי כי הערבים ככלל נחרצים בהתנגדותם לעצם קיומנו הלאומי היהודי בארץ-ישראל, וכי הם נהנים מעליונות בגודל המאסות האנושיות. אך מלוא חומרתה של העליונות הדמוגרפית של הערבים נובעת מפיזורם במרחבים הגיאוגרפיים העצומים שבשליטתם. אלה הם נכסים אסטרטגיים מובהקים, המקנים להם אפשרויות היערכות והתאוששות אחרי כל מערכה כמו גם תימרון בשטח בעת המערכה, ולפיכך רבים סיכוייהם לנצח את ישראל. הישראלי מודע לכך, שניצחון ערבי כזה יזמן לנוכחות היהודים במרחב הארץ-ישראלי גורל דומה לזה שנפל לפני 60 שנה בחלקם של יהודי אירופה.

על כן מוזר, שבפולמוס הציבורי המתנהל אצלנו מאז הניצחון במלחמת ששת הימים על אודות שלמות הארץ או חלוקתה, ועל סכנות המלחמה וסיכויי השלום, מועטה ההתייחסות לשיקולים צבאיים-ביטחוניים - בהשוואה לשיקולי דיפלומטיה משפטנית, היבטים חברתיים, ובעיקר עקרונות רעיוניים ומוסריים.

החלטתה של ממשלת בגין, למשל, למסור למצרים את חצי האי סיני, נתקבלה אצלנו בהתנגדות בודדים, למרות שמרחב זה הוא בן יותר מ-80 אלף קמ"ר (כנגד 25 אלף הקמ"ר של ישראל בתחום "הקו הירוק"), ובעל חשיבות אסטרטגית. אבל על אזור ההתיישבות החקלאית סביב ימית, ששטחו כ-40 קמ"ר בסך-הכל, התחוללה סערה גדולה, מכיוון שכאן היה מעורב אידיאל של תחייתנו הלאומית: ההתיישבות.

הזנחת התחום הצבאי-ביטחוני בולטת במיוחד כשמדובר במישור האסטרטגי ופחות בהיבט הטקטי או המבצעי - כלומר: המישור התת-אסטרטגי. יותר אזרחים, יחסית, מחייבים את המשך החזקתנו ביהודה ושומרון, אשר בה ההיבטים התת-אסטרטגיים בולטים יותר, למרות ששיקולים תת-אסטרטגיים משפיעים רק באופן שולי על הכרעות ברמה הפוליטית ועוד פחות מזה על הסברתן הן כלפי פנים והן כלפי חוץ; לכן, לפחות למען ההסברה, אם לא לטובת קיומנו, דרושה התייחסות אסטרטגית, המחשיבה במידה מכרעת דווקא תכונות מקרו-גיאוגרפיות, מרחביות, של הקרקע בכלל.

חוסר ההתייחסות למרכיב הטריטוריאלי מחלישה את מעמדנו הבינלאומי: עמדות ישראל נתפסות בעולם הרחב במידה רבה כהתעקשות עקרה על זוטות. לאחר שוויתרה בהסכמי קמפ-דייויד בקלות יחסית על המרחב היבשתי הגדול של סיני, נראים "השטחים" על מימדיהם הקטנים כטפלים, והזיקה אליהם כאל "נחלת אבות" - כעניין רגשי סובייקטיבי, שאין לצפות מהעולם החיצון כי יתחשב בו.

כך למשל, זכור חוסר הסבלנות של מזכיר המדינה האמריקני הנרי קיסינג'ר, כאשר ב-1974 התעקשה ישראל דווקא על החזקתה בשלוש גבעות ליד קונייטרה שבגולן, לאחר שכבר ויתרה על קונייטרה עצמה בצפון, בנוסף לשאר ויתוריה הקשים בדרום. יתר על כן, מכיוון שישראל עצמה, לכאורה, אינה מייחסת ערך אסטרטגי להתפרסותה הטריטוריאלית, מסיקים מכך גורמי חוץ, שדי לנחם ולפייס אותנו ב"סידורי ביטחון" - כמיתקני התרעה או אמצעי מודיעין מסוגים שונים - ובעיקר בהבטחות (שידוע כי לא תמיד מתממשות) לסיוע בחימוש אשר יגשים את מה שנהוג לכנות: "מעמד ישראל ביחסי הכוחות האיכותי". מעמד זה כבר נשחק רבות מאז הסכמי קמפ-דייויד, אשר על פיהם מקבלת מצרים חימוש שווה לזה שמקבלת ישראל - הן בכמותו והן באיכותו - ומאז שאין שום הגבלה על החימוש שמקבלות מדינות ערב אחרות, כמו סעודיה.

אולם, אין בביטוי "יחס כוחות איכותי" כדי לשמש מונח נרדף למאזן אסטרטגי, שכן הוא מבטא השוואה כמותית בלבד של החימוש שבידי הצדדים. גישה אסטרטגית אמיתית מחייבת התייחסות מקיפה גם למכלול המרכיבים האחרים, המשפיעים בפועל או בכוח על יחסי העוצמה הכוללים בין הצדדים לעימות, ובעיקר, למרכיב הטריטוריאלי, כמו גם למרכיב הכמותי-איכותי של האוכלוסיות (דמוגרפיה).

אך התייחסות כזו לבעיות ביטחון ישראל לא חילחלה לשיח הציבורי. דנים אצלנו על הכל, פרט לאסטרטגיה; אלופינו הצטיינו בכל תחומי אמנות המלחמה ותורת הביטחון, אך טרם יצא מתוכם איזה לידל-הארט או דלבריק. הסיבות לתופעה זו הן בחלקן ייחודיות לישראל ובחלקן נגזרות מן המבוכה השוררת בתחום החשיבה האסטרטגית בעולם המערבי כולו.

בין אסטרטגיה לטקטיקה
מלחמת תש"ח. הגנה בלבד? [צילום: כנסת ישראל]

עוד בחודשים פברואר ומארס 1948 של מלחמת תש"ח, כאשר ירושלים היתה נצורה ומורעבת, התקיים פולמוס פומבי, אם יש הצדקה לכבוש גבעות של כפרים ערביים בצדי הדרך לירושלים (ובמיוחד מצודת הצלבנים "הקסטל") ולהחזיק בהן ממש, או שיש להקפיד על הגנה "צמודה" או "צרופה". מושגים כגון "קרבות הכרעה", "מאזן אסטרטגי" או "הרתעה", אילו הוזכרו – היו גורמים גיחוך בלבד. היה צורך להגן על חיי נשים וילדים ולהחזיק באתרים שכבר נתפסו – למען המיקוח ליד "השולחן הירוק".

"טקטיים" מוגדרים מצבים, שבהם הכוחות של צד אחד לוחמים בסמיכות כזו במרחב ובזמן, שיש ביכולתם להעניק אלה לאלה סיוע הדדי באש; "מבצעיים" הם אותם מצבים, שבהם המרחקים מאפשרים סיוע רק בתנועה על-ידי הזזת כוחות. "אסטרטגיים" הם מצבים החורגים גם מאפשרות זאת.

הגדרה זו מבליטה בבירור את האופי האסטרטגי של בעיות הביטחון של ישראל: ישראל עלולה להיות נאלצת – וכבר נאלצה – להילחם בזירותיה השונות, מן הצפון עד הדרום, כך שאין ביכולתם של הכוחות המעורבים לסייע לעצמם באופן הדדי – לא באש ולא בתנועה. לפיכך, דרושים לה עיון ותכנון אסטרטגיים יסודיים, ולעתים בלתי שגרתיים.

האיפיון הייחודי לישראל הוא מימדיו המוגבלים של העימות היהודי-ערבי, שממבט ראשון קשה לראותם כ"אסטרטגיים" בהיקפם. כל ארץ ישראל כולה קטנה מזירת הפעולה של כל אחת מהארמיות הרוסיות במלחמת העולם השנייה; ואמנם, עבור קצין ישראלי מצוי, המשימות הן יעודיות וישירות, על-פי רוב בתחום הטקטי, ולכל היותר בתחום התִפעול המבצעי.

יש לזכור, כי במאה השנים שחלפו הגבילו היהודים את עצמם באורח עקרוני לגישה הגנתית. בתחילה הגנו על יישובינו מתוך עמדות ירי קבועות מאחורי גדרות תיל. רק בשנת 1938 הוחל בהכשרת ההגנה היהודית, על-ידי הקצין האנגלי אורד וינגייט, למבצעים ניידים בעומק שטח האויב, עוד בטרם יגיע האויב ליישובינו. כל מה שחרג מהנהגת מחלקת חי"ר בסיור ובמארב נחשב כבר אז בגדר ניהול מלחמה בעצימות גבוהה (HOEHERE KRIEGSFUERUNG). עוד בחודשים פברואר ומארס 1948 של מלחמת תש"ח, כאשר ירושלים הייתה נצורה ומורעבת, התקיים פולמוס פומבי, אם יש הצדקה לכבוש גבעות של כפרים ערביים בצדי הדרך לירושלים (ובמיוחד מצודת הצלבנים "הקסטל") ולהחזיק בהן ממש, או שיש להקפיד על הגנה "צמודה" או "צרופה". מושגים כגון "קרבות הכרעה", "מאזן אסטרטגי" או "הרתעה", אילו הוזכרו – היו גורמים גיחוך בלבד. היה צורך להגן על חיי נשים וילדים ולהחזיק באתרים שכבר נתפסו – למען המיקוח ליד "השולחן הירוק". היה "ברור", שבמוקדם או במאוחר יתערבו בנעשה גורמים בינלאומיים.

לעובדה, ש"השולחן הירוק" ברודוס בשנת 1949 לא השיג מאומה, הייתה השפעה טראומטית, שגרמה לראשונה להעתקת מרכז הכובד של התייחסות ההנהגה הלאומית מן המערכת המדינית אל המערכת הביטחונית.

מאז, הוכיח המצביא הישראלי המבריק, שהוא יודע לנהל קרבות ולנצח בהם, אבל הוא עדיין מחפש מִרשם, שעל פיו יוכל גם לנצח במלחמה וגם ליישב את העימות. ואכן, על-פי התפיסה הקלאסית, החיפוש אחר מרשם כזה הוא לב מהותו של התחום האסטרטגי. האסטרטגיה נבדלת מן הטקטיקה בכך שהיא נותנת את הדעת אל מעבר לקרב הבודד, והאסטרטגיה הקלאסית נבדלת מן הדיפלומטיה ומן המדיניות בכך שהיא עוסקת במבחן הכוח הממשי, ולא ביכולת השכנוע ובמשחקי ניחושים דיפלומטיים.

לאחר שתי מלחמות העולם, ובעקבות התעוררות הסיוט של אפשרות השמדה המונית, הפכה המחשבה על מלחמות נוספות לחשש בלתי נסבל. מנהיגים, אשר ביקשו להגן על המדינה המופקדת בידיהם, הסתתרו מאחורי האשליה המנחמת, כי העוצמה המבוקשת לא נועדה עוד להשגת ניצחון, כי אם למניעת מלחמה.

אם עד כה הייתה התכלית האסטרטגית סיום מלחמות בניצחון, כלומר: "הכרעה" בהן, הרי שלאחר מלחמת העולם השנייה התברר כי גם המלחמה הטוטלית – התשה רבת שנים של הכוחות, וגם ניידות של עוצבות קרב מודרניות, ואפילו הרחבת יישומה של טכניקת ההשמדה על התשתית הלאומית של האויב – לא היה בהן כדי "להכריע" את המאבק במהירות הרצויה במחיר נסבל. לכך נוספו בשלהי אותה מלחמה ולאחריה המצאות החימוש הגרעיני והטילים ארוכי הטווח, שבאמצעותם שוסו משרתי הגיהנום על הארץ. לעתיד נצפו עוד ניצחונות פירהוס בלבד, העתידים להרוס את המנצחים במידה שהם יהרסו את המנוצחים. לכאורה, הביטויים "ניצחון" ו"הכרעה" איבדו כל משמעות, והעולם המודרני הועמד לפני הדילמה בין כניעה לסחטנות ולגזל בינלאומי – לבין התאבדות בהפגנת אומץ ראוותנית, חסרת תכלית. כל החשיבה האסטרטגית בעולם המערבי – בהבדל מסין והעולם "השלישי" – מתבססת על עקרון "מניעת המלחמה על-ידי הרתעה".

הריקציה לניצחון: מבוכה אידיאולוגית
מאיר. מסתפקת בהרתעה [צילום: לע"מ]

לאחר שנוכח לדעת, כי האו"ם ומעצמות המערב התערבו במרוצת 19 החודשים רוויי הדם של מלחמת העצמאות רק כל אימת שישראל עמדה לנצח, אבל לא כאשר היה צפוי טבח לאוכלוסיית היישובים היהודיים, ולאחר שהתברר כי שביתת הנשק של תש"ט לא הובילה לוועידת שלום, התגבשה בחשיבה הביטחונית שלנו (בהנחיית בן-גוריון ודיין) התפיסה הקלאסית של קלאוזביץ בדבר "קרב ההשמדה המכריע". זו הועמדה פעמיים במבחן – ב-1956 וב-1967 – ובשתי הזדמנויות אלו הביאה להצלחה מירבית במישור הטקטי והמבצעי.

מבחינת הקצין הישראלי, "מניעת מלחמה" הייתה סיסמה ריקה מתוכן. כמו-כן נמנעה ממנו גם אפשרות ההכרעה במלחמה, בעוד שלאמנות המלחמה המערבית לא היה מה להציע לו. לאחר שנוכח לדעת, כי האו"ם ומעצמות המערב התערבו במרוצת 19 החודשים רוויי הדם של מלחמת העצמאות רק כל אימת שישראל עמדה לנצח, אבל לא כאשר היה צפוי טבח לאוכלוסיית היישובים היהודיים, ולאחר שהתברר כי שביתת הנשק של תש"ט לא הובילה לוועידת שלום, התגבשה בחשיבה הביטחונית שלנו (בהנחיית בן-גוריון ודיין) התפיסה הקלאסית של קלאוזביץ בדבר "קרב ההשמדה המכריע". זו הועמדה פעמיים במבחן – ב-1956 וב-1967 – ובשתי הזדמנויות אלו הביאה להצלחה מירבית במישור הטקטי והמבצעי.
לכן צרבה האכזבה ביתר שאת, כאשר התברר שניצחונות כה מכריעים לא הכריעו בעצם מאומה; שמונה שבועות לאחר הניצחון ב-1967 פתחה מצרים במלחמת ההתשה, והתברר כי אומה מסוגלת לחדש במהירות את חילה, אם היא גדולה מספיק מבחינה דמוגרפית וחולשת על עומק טריטוריאלי.

כאן בדיוק טמון חוסר האיזון ביחסי העוצמה במזרח התיכון: "ההכרעה" המבריקה ביותר במערכה לא היה בה כדי להעניק לישראלים ניצחון בר-קיימא, אך אילו זכו הערבים ב-1967 בהצלחה משמעותית, כי אז הייתה ישראל נמחקת מן המפה ואוכלוסייתה נטבחת, או לפחות מנושלת ומושפלת לחלוטין. ב-1973, למרות שהערבים זכו להצלחה משמעותית, הרי שבזכות העומק האסטרטגי החדש של ישראל, הם לא זכו בניצחון.

שכרון הניצחון וגאוות העוצמה של 1967 פתחו בישראל צלקות של פצעים פסיכולוגיים נושנים: כבנים לגזע של קדושים מעונים חסרי מגן, היו מייסדיה ומנהיגיה חדורים אידיאולוגיות פאציפיסטיות וכלל-אנושיות והם התקשו לשאת את עומס המודעות ליכולת הצבאית של עצמם. בעבר היו המנהיגים, אשר ביקשו לטפח את הכושר הגופני ואת הספורט (דוגמת נורדאו), את עקרון הצבאיות והמרי (דוגמת ז'בוטינסקי), או את החשיבה המדינית-אסטרטגית (דוגמת ד"ר זאב פון וייזל) מבודדים ומנוטרלים. והנה עתה נתחוור, כי דווקא השקפות אלו, שהיו מנוגדות ומאוסות בעם היהודי עשרות בשנים, הן שהושיעו את ישראל ממצוקה גדולה; קם דור חדש, שדרש ממנהיגותו הינתקות סופית מן המעצורים ומן החרדות של מסורת הגטו, שאבד עליה הכלח. את זאת לא יכול היה כל אותו ציבור – שחונך על ברכי רעיונות כמו הבלגה, חלוקת הארץ, "קונסטרוקטיביזם יישובי" ו"פרגמטיזם מדיני" מבית מדרשם של ויצמן, רופין, ושרת – לבלוע.

לכן, כאשר התברר שתקוות האלופים לסיום סופי של המלחמה הכזיבו, והמנהיגות הישראלית, בראשות גולדה מאיר ויועצה הצבאי חיים בר-לב, הכתיבו לצה"ל את דוקטורינת ההרתעה המקובלת במערב, נתקבל הדבר בהקלה גלויה. מעתה נשענה מדיניות הביטחון הישראלית על שני יסודות עיקריים חדשים: הגדלה מסיבית של הצבא מבחינה כמותית ואיכותית, ושאיפה ל"גבולות בני הגנה", עם דגש על המישור הטופוגרפי-טקטי ולא על המישור הגיאו-אסטרטגי. גולדה מאיר הגדירה כ"בטוחים" גבולות, אשר יכבידו על היכולת הצבאית של הערבים, יפחיתו את סיכויי ההצלחה המבצעית שלהם ויגרמו לריבוי האבידות – עד כדי הרתעתם מכַּוונות התקפיות.

נוסחה זו של מדיניות ביטחונית איפשרה קודם כל לדחות קבלת כל החלטה בדבר הסדר פוליטי בעניין "השטחים", ומה שכנראה היה עוד יותר חשוב למנהיגות הסוציאל-דמוקרטית של ישראל – איפשרה לה התחמקות מהודאה בתבוסתה בפולמוס האידיאולוגי-פוליטי הקדמון שלה עם תורתו של ז'בוטינסקי. מאוכזבים מכישלון הניצחון הגדול, "המכריע" כביכול של שנת 1967, מיוסרים בספקות אידיאולוגיים ומוסריים, נרגזים בשל מלחמת ההתשה המתמשכת באזור התעלה – דימו אנשי ההנהגה הישראלית את ישראל לחזקה מספיק, כדי שתוכל "באמת" להסתמך להבא על אסטרטגיה מרתיעה. מה שהיה תחילה בגדר "נוסחה" בעלמא, הפך במהרה לממשות פוליטית-ביטחונית ולקו מנחה של אסטרטגיה ישראלית חדשה.

ניסויים ב"הרתעה"
הכור בדימונה. הרתעה?

התברר אפוא, כי לאחר 1967, בזכות ארבעה קווי הגנה נוחים שהקנתה השליטה בשומרון, ובזכות השליטה בחצי האי סיני, הוסטה נקודת האיזון כך, שגם הערבים לא יכלו עוד לצפות להכרעה. האיזון הרופף הפך לאיזון יציב. ה"תמורה" היסודית – עליה מדבר קיסינג'ר בתפיסת תורת האסטרטגיה שלו – שחלה במאזן העוצמה בין ישראל והערבים, נבעה מן השינוי הגיאוגרפי, שהיה פרי הניצחון מלחמת ששת הימים!

במבט לאחור קשה להבין, כיצד ניתן היה להיתפס לתעתועי דמיון שכאלה. מבלי להתייחס לעצם ערכן של תורות הרתעה אסטרטגיות חדישות, ניתן לומר עליהן שהן מתבססות תמיד, ראשית לכל, על חימוש גרעיני, אשר עליו אפשר לסמוך בוודאות, שיגרום לאויב – אפילו בניצחונו! – אבידות בלתי נסבלות. אולם הנחה זו אינה מתקיימת במצבנו. לנוכח הפיזור העצום של המוני הערבים – לעומת הצפיפות הגבוהה של האוכלוסיה במדינה היהודית הזעירה – קשה לסמוך הן על עצם היכולת הישראלית להגיב בתגובה גרעינית ("מכה שנייה"), והן על תוצאות ברורות של תגובה כזו בדמות אבידות "בלתי נסבלות" לתוקפן הערבי.

מנהיגי ישראל היו כמובן מודעים היטב לשיקולים אלה, והם התאימו את מושגי היסוד של אסטרטגיית ההרתעה הגרעינית המודרנית לאסטרטגיית הרתעה, הנשענת הן על ביצועי הגנה קונבנציונליים והן על הטראומה של הערבים משלושת כישלונותיהם הגדולים. אלה היו אמורים להרתיע אותם מהתקפות נוספות על ישראל, ולאפשר לישראל לוותר על האסטרטגיה שלה, המבוססת על יוזמה, הפתעה ופעולה בעומק, ולהפגין נכונות לפשרה ולגמישות פוליטית, תוך שהיא מקהה את עוקץ העוינות הערבית.

אמנם גם בעבר, עוד הרבה לפני העידן הגרעיני, נעשה שימוש ברעיון של "הרתעה אסטרטגית", והדוגמה הבולטת לכך היא מדיניות שמירת השלום הבריטי (PAX BRITANNICA) על-ידי עליונות מוחלטת של עוצמת הצי הבריטי על פני כל יתר הכוחות הימיים בעולם. כאשר נאלצה אנגליה ב-1899, מטעמי תקציב, להשלים עם צמצום עליונות זו, ממילא פסקה יכולתה לשמור על "השלום הבריטי", ואות ראשון לכך היה מלחמת הבורים, שפרצה בסמיכות זמנים קרובה. ללמדנו, כי תנאי להרתעה יעילה הוא עליונות מוחלטת.

גם המודיעין הישראלי המהולל הותאם לתורה החדשה. אם לפנים הוא התמקד באורח מוחלט בשיקולי "האפשרות הגרועה ביותר", ואחריותו הוגבלה לבדיקת דרכי הפעולה האפשריות של האויב, מעתה הוטלה עליו המשימה לחזות את כוונות האויב בפועל, ולא רק את האופציות הפתוחות לפניו, והחלו לייחס לו אחריות וסמכות בלתי תלויות ל"הערכת המצב הלאומית", שעד כה הייתה באחריותו של המפקד ברמות השונות, ולא של קצין המודיעין.

אולם, אליה וקוץ בה: אילו היה המודיעין רק מודיע מה שהאויב מסוגל לבצע, עלולה הייתה ההנהגה הביטחונית להיגרר לנקיטת אמצעי מנע חפוזים ותקיפים מדי, ולהביא בכך לפריצת אותה מלחמה עצמה, אשר למניעתה נועדה האסטרטגיה המרתיעה מלכתחילה. הווה אומר, שבאופי המודיעין של אסטרטגיה מרתיעה טבועה הנטייה לאופטימיות יתר, שכן תחזית פסימית מהווה ממילא גם הודאה בכשלון ההרתעה.

אלו אפוא היו התפיסות האסטרטגיות, שבהן ביקשה ההנהגה הישראלית להתגבר על אכזבתה מן הניצחון הבלתי מוכרע והבלתי מכריע של 1967. בהטמינה את הראש בביטחה בחול כבת יענה, הביטה ישראל באומץ נכוחה לעתיד, כאשר פרצה מלחמת יום הכיפורים.

את מלחמת יום הכיפורים מעריכים רבים בישראל כמפלה, על אף הדרך המזהירה שבה השכילו אלופי ישראל לתקן את שגיאות מהלכי הפתיחה ולהפוך את הקערה על פיה. בתחום האסטרטגי הטהור מספקת מלחמת יום הכיפורים לקחים בעלי עניין כללי, הן חיוביים והן שליליים. העיקרי שבהם הוא עצם ערעור תקפותה של תורת ההרתעה בכלל. ממלחמה זו ניתן כמובן להפיק לקחים מאלפים, החורגים מתחום האסטרטגיה – ביניהם לגבי ניהול העל של עימותים בינלאומיים, אשר החשוב בהם אולי הוא, שמהלכים מוטעים מבחינה אסטרטגית אינם עולים כדי מהלך נכון מבחינה פוליטית: מבחינתה של ישראל, התוצאה השלילית העיקרית של האיחור הייתה ההתקרבות שחלה מאז בין ארה"ב לבין הערבים בכלל, ולבין מצרים בפרט – על חשבוננו.

בין השאלות שהוטל על ועדת אגרנט, אשר מונתה בסוף המלחמה, לברר, לא נכללה השוואה בין טיב מאזן העוצמה של ישראל לפני מלחמת ששת הימים לבין זה שלאחריה – וההשלכה שהייתה לכך על מהלכי המלחמה: עד 1967 אפשר היה להגדיר את המאזן האסטרטגי בין ישראל לבין הערבים בקושי כ"רופף". מבחינה ביטחונית הייתה ישראל בעצם כולה קו הגנה יחיד, דק מאוד ונחות, שניתן היה להבקיעו בקלות על-ידי מהלך טקטי או מבצעי בודד. ומרגע שהובקע, ממילא היה דבר זה כרוך בהתמוטטות סופית של הגנת המדינה כולה. בידי הערבים היו לעומת זה לפחות חמישה קווי היערכות הגנתיים, הממוקמים בתוואים נוחים במיוחד גם להגנה וגם כבסיסים למִתקפה. מבחינה טקטית ומבצעית, הניצחון הערבי הראשון היה גם הניצחון הסופי.

אבל כשפרצה שנים אחדות לאחר מכן המלחמה ב-1973 – למרות נצחונם שלהערבים לא רק בקרב אחד, כי אם בשלושה – שני הקרבות ליד התעלה ובגולן ב-6 באוקטובר, והקרב ליד התעלה ב-8 בו – והיה חשש ש"הדרך לתל אביב פתוחה", בכל זאת הם הובסו.

התברר אפוא, כי לאחר 1967, בזכות ארבעה קווי הגנה נוחים שהקנתה השליטה בשומרון, ובזכות השליטה בחצי האי סיני, הוסטה

נקודת האיזון כך, שגם הערבים לא יכלו עוד לצפות להכרעה. האיזון הרופף הפך לאיזון יציב. ה"תמורה" היסודית – עליה מדבר קיסינג'ר בתפיסת תורת האסטרטגיה שלו – שחלה במאזן העוצמה בין ישראל והערבים, נבעה מן השינוי הגיאוגרפי, שהיה פרי הניצחון מלחמת ששת הימים!

בוויתורה על השליטה במרחב של חצי האי סיני, ביצעה ישראל הימור עצום, שניתן היה להצדיקו רק בתקווה, כי סוף סוף תצעד לפחות מדינה ערבית אחת, מצרים, בנתיב של שלום אמיתי איתנו. אלא שהסיכון שבהימור הזה אינו ברור דיו לציבור בישראל.

ליצור פרוזה בלי להרגיש
אסטרטגיה במיטבה [צילום: אתר הכנסת]

מלחמת ששת הימים הייתה מפגן יחיד במינו לתורה האסטרטגית החדשנית העדכנית ביותר, אשר נוסחה בבהירות מירבית על-ידי קיסינג'ר. תורה זו הכירה בעובדה, שמלחמות מודרניות בדרך כלל אינן מאפשרות ניצחון "מכריע", ושלא ניתן להימנע מהן לאורך זמן באמצעות "הרתעה". אבל למרות זאת היא קובעת כי אין צורך להשתעבד לאויב או להישמד על ידו; המשמעות של ה"ניצחון" במלחמה המודרנית היא תמורה (TRANSFORMATION) במאזן העוצמה ההדדי של הצדדים.

בהקשר זה התכוון קיסינג'ר עצמו לאו דווקא להישגים צבאיים, אלא יותר להצלחות טכנולוגיות, כלכליות או פוליטיות. בניצחונה בששת הימים סיפקה ישראל, מבלי שאיש ציפה לכך, דוגמה ראשונה של "תמורה אסטרטגית" כזאת, שהתחוללה באמצעות הישג צבאי דווקא. כמו גיבור קומדיה של מולייר יצרה ישראל "פרוזה", בלא שהרגישה בכך.

דן פון וייזל הוא עורך-דין. פרסם סדרת מאמרים בנושאי אסטרטגיה ומדיניות
תאריך:  22/05/2009   |   עודכן:  22/05/2009
דן פון ויזל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגיע הזמן לחשוב אסטרטגיה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עושים איסטרטגיה
22/05/09 23:33
2
צבי גלברד
23/05/09 10:23
 
אילנה אבטיחוב
23/05/09 16:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש בעולם עשרות, ואולי יותר, קבוצות אתניות, בעלות תודעה לאומית ברמות שונות, שמבקשות לעצמן עצמאות מדינית - והעולם לא יוצא מגידרו כדי לממש את חלומן. רק מאיתנו, היהודים, דורשים לפנות שטחים, שהובטחו לנו כדין במסמכים בינלאומיים, ולגרש מאות אלפי יהודים מבתיהם, כדי להקים שם עוד מדינה, לעם שאף פעם לא היה קיים באמת, כשהכל יודעים שהפיקציה המדינית שתקום תהפוך כהרף עין לבסיס טרור בשליטת האירנים. שום הסכם בדבר פירוז מנשק או מצבא או כזה האוסר כריתת "הסכמי הגנה" עם מדינות אחרות, כמו סודן או סוריה, לא יחזיק מעמד יותר מיממה אחת.
22/05/2009  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
ביקורו של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, בוושינגטון עורר התעניינות רבה בעולם הערבי וזאת בשל שלוש סוגיות עיקריות: הפלשתינית, האירנית וההשלכה שיש לשתי אלה על יחסי ישראל-ארה"ב.
22/05/2009  |  ד"ר מרדכי קידר  |   מאמרים
מרבית שנות חיי אני מצוי לפרנסתי בתחום ההנדסה. זה תחום שהלוגיקה שלו מוגדרת, מנוסה, ברורה ומקלת חיים.
22/05/2009  |  גד גזית  |   מאמרים
מזמן הבינותי כי מאחורי כל סיפור ילדים מסתתרת מחשבה בוגרת, שהרי מספר הסיפור רצה לשעשע את המאזין אבל גם להעביר לו מסר. בלשון ילדים.
22/05/2009  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
ציפור יקרה
22/05/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
נסראללה: מוות למרגלים  /  מאיה שני
חיזבאללה מאשים: "מזימה להתנקש בנסראללה"  /  עידן יוסף
הנוסחה של אובמה: בינאום מזרח ירושלים  /  עידן יוסף
ישראל, אירן והפלשתינים  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
אשליית הנמרים הטמילים  /  מנחם גלברד
פסק דין עדאללה כסמן הדרך לעתיד  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il