|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מה החלום הזה (חלק ב')

על "גונבים את הבשורה" מאת מרדכי שלו
11/08/2009  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
פריון ממשי ורוחני [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  מה החלום הזה (חלק א')

לפי מרדכי שלו במסתו "גונבים את הבשורה", מאשים המערב, שאזלו כוחות היצירה שלו, את היהודי באבדן פוריותו; וזהו, לפי שלו, אחד הנושאים העיקריים ב"מחכים לגודו" של בקט. אולי ניתן לראות את התחלת הויכוח על הפריון כבר בתלמוד, במסכת ברכות.

פרק ב': מדרש ברוריה

הויכוח על הפריון

  • אמר לה ההוא מינא לברוריה: כתיב "רני עקרה לא ילדה"; משום דלא ילדה - רני? אמרה ליה: שטיא, שפיל לסיפא דקרא, דכתיב: "כי רבים בני שוממה מבני בעולה, אמר ד'". אלא מאי "עקרה לא ילדה"? - רני כנסת ישראל שדומה לאשה עקרה שלא ילדה בנים לגיהנם כוותיכו (מסכת ברכות, דף י' עמוד א').

    (אמר מין אחד לברוריה: מה פירוש הכתוב "רני עקרה לא ילדה" (ישעיהו נ"ד, א')? וכי מפני שעקרה היא, עליה לשמוח? אמרה לו: שוטה, המשך לסוף הפסוק: "כי רבים בני שוממה מבני בעולה". אלא (בכל-זאת), מדוע היא נקראת "עקרה לא ילדה"? - רוני כנסת ישראל שדומה לאשה עקרה (בכך ש)את בניה לא ילדה לגיהנום כמותכם.)


למראית עין אין לנו כאן אלא משחק-קנטור הדדי. ה"מין" (מאנשי אחת הכיתות שבזמן ראשית הנצרות) מקניט את ברוריה, אשתו חריפת-השכל-והלשון של התנא ר' מאיר - בשבר-פסוק; - כפי שאכן מבוססים רבים ממדרשי-הפסוקים הנוצריים על תלישת פסוקי-תנ"ך מהקשרם. ברוריה משלימה את הפסוק, וכדרכה, אינה חוסכת עקיצת-נגד.

אבל כרגיל במדרש חז"ל, יש לדברים שכבה עמוקה הרבה יותר, שרק בזכותה זכו להשמר לדורות. כי מה אומר בעצם אותו "מין" לברוריה? - מילא, אתם ואמונתכם עקרים. בית-מקדשכם חרב, אבדה תקוותכם. זאת אנו יודעים. אבל "משום דלא ילדה - רני"? לשמחה מה זו עושה? מה ה"אשרי" שלכם? נמיכות-רוח ויאוש, הם שנאים לכם!

ואין זה קנטור מזדמן, מקרי. עניין הפריון הרי הוא, כמובא לעיל, נקודה עמוקה ויסודית - המופיעה כמתח כבר בין היהדות לבין האלילות. עניינה של האלילות הלא סבב כאמור, סביב ההתחדשות המחזורית, סביב פולחני לידה ופריון. מאידך-גיסא, גם לאברהם הובטח וחזר והובטח הפריון: "ושמתי את זרעך כעפר הארץ, אשר אם יוכל איש למנות את עפר הארץ - גם זרעך ימנה" (בראשית י"ג, ט"ז), וכן בכל אחת מן ההבטחות לאבות.

אולם למעשה, לא כך נראית הוויתו של עם-ישראל בראשית צעדיו: הדבר הראשון שאנו שומעים על שרה אמנו, הוא: "ותהי שרה עקרה אין לה ולד" (שם, י"א, ל'). וכן גם האימהות האחרות, מלבד לאה: רבקה - "ויעתר יצחק לנוכח רבקה אשתו - כי עקרה היא" (שם, כ"ה, כ"א); רחל - "ורחל עקרה" (שם ל', ל"א) . ואף אברהם תוהה על התמהמהות הגשמת ההבטחה: "מה תתן-לי, ואנוכי הולך ערירי... הן לי לא נתת זרע..."

ודווקא על-רקע זה באה ההבטחה: הבט נא השמימה וספור הכוכבים... כה יהיה זרעך" ואז: "והאמין בד' - ויחשבה לו לצדקה".

ובכן: אין הפריון המובטח לאברהם מסוג הפריון המיתולוגי; אין הוא פריון טבעי, מחזורי, עונתי, בדומה ל"פרו-ורבו" של הדגים, אלא פריון פרדוכסלי, פריון שלאחר עקרות ומתוך עקרות. כבר ב"תעודת-הלידה" של העם היהודי, ניתן לו מין פריון לא-אלילי, קשה, לא-מיידי, ומצריך הרבה המתנה, ציפיה, תוחלת ממושכה - - - ואמונה.

המערכה הבאה בויכוח על הפריון, בימי-הביניים, כבר אינה מתקיימת בין האלילות לבין היהדות; האלילות, עם כל פוריותה, כבר עברה מן העולם כמעט; ולא מעט, כאמור, בהשפעת היהדות ותולדתה כפוית-הטובה - הנצרות. כעת מתקיים הויכוח בין הנצרות עצמה ליהדות, וכאן גם מקומה של השיחה בין ברוריה ל"מין". הוא טוען כלפי היהדות, מה שתטען הנצרות - שיהדות היא מוגבלת, קטנונית, גשמית, מקומית-"שבטית", וזאת בניגוד לנצרות שהיא משוחררת, אוניברסאלית, רוחנית, ועל-כן - פוריה יותר - מצליחה, עושה נפשות, מביאה ישועה.

ולבסוף, במאות האחרונות השלנו, ב"זמן החדש" - לאחר שקיעת האלילות והנצרות גם יחד, בא תורה של התרבות החילונית; - וראה זה פלא: הטענה חוזרת. נראה שהמוסד היציב ביותר בדברי ימי האדם הוא האשמת היהודי (הוא, אגב, עוד כאן) בעקרות. ואגנר על-רקע אמנותי, מארכס על-רקע כלכלי, ויינינגר על-רקע פילוסופי - באחת: היהודי איננו פורה, הוא טפיל, הוא אוכל את חיוניות העמים. הפעם נזקפת גם הנצרות עצמה לחובת היהודי (אגב, העובדות שמאחורי ההאשמות מפוקפקות למדי. יש טענה הפוכה, שהיהודים הפרו ופיתחו כל מקום שישבו בו, ראה ספרד ופולין, עד שהתבסס די-הצורך לבעוט בהם).

על-כל-פנים, היהודים-של-העת-החדשה עצמם, משעה שיצאו אל מעבר לחומות המסורת, לא התרשלו הרבה באימוץ ההאשמה החוץ-יהודית ובהפנמתה. ראינו כבר את מרכס ואת ויינינגר. אלה הם "מתבוללים"; אבל גם בתוך ה"לאומיות" והציונות עצמן לא חסרות האשמות-עצמיות חוזרות בטפילות ובחוסר פוריות: (למשל, ברנר: "...צדק וינינגר: ... אין כוח גברא, אין כוח יוצר... עיקרי החיים מקבל היהודי תמיד מאחרים..." - "הערכת עצמנו בשלשת הכרכים").

דומה, שמעולם לא הוטחו האשמות כבדות כל-כך ומתמידות כל-כך בקבוצה אנושית. דורות התחנכו עליהן לאורך אלפי שנים. כפי שמוכיח שלו וכפי שמוכיחים מאורעות ההוה, הן שורדות גם בדור שלנו, דור טשטוש המהויות והזהויות. האם מותר להתנחם ברעיון, שעצם ההתקפה מוכיח על ערך נסתר הגנוז במותקף? סוף-סוף לא הותקפו כך לא הצוענים ולא הארמנים, ידועי-סבל אף-הם. אבל תנחומים פורמליים כאלה אינם מספיקים: השאלה היא מהו כתב-ההגנה, ומעבר לזה, מהו כתב-הבשורה, אם ישנה.

(האם הגיעה השעה? האם "האקוסטיקה", כביטויו של א. קריב5 מתאימה? האם יש אוזן שומעת? חלק מן ה"אלם", מכובד-הפה היהודי, בא בוודאי בגלל עצם המסר שאינו קל ופופולרי, אלא נמצא מעבר לכל ביטוי); חלק אחר- בגלל ה"אקוסטיקה" העויינת. האויר מלא רעשים והפרעות. על-כן התקשורת קשה, והמאזינים מעטים.)

גם ברוריה הסתתרה, בשעתה, מאחורי מאחורי חידות, התחכמויות, עקיצות. ובכל-זאת, מה אפשר לדלות, גם בתנאים האקוסטיים הנוכחיים, מתוך עומק דבריה?

אוטונומיה מול שירוּת

"פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה" (בראשית א', כ"ח). כך נאמר לאדם, לאנושות. גם לדגים נאמר "פרו ורבו". אבל לאדם נוסף הדיבור: "וכבשוה". וזהו הפריון המיוחד לאדם: פריון שאינו ריבוי סתמי, אלא מיועד ליצירה. תרבות אנושית, שהיא יצירה מתוך חרות: למן האש והגלגל ועד למדע ולאמנות, למשפט ולמדינה. "פרו ורבו" של הדגים הוא קביעה שאינה מותירה מקום לחרות. "פרו ורבו" של האדם הוא כתב-מינוי לחרות, שהיא אולי מרכז צלם-הא-לוהים.

והנה, בדיוק בעניין החרות הזאת, שהיא העניין הקריטי לאדם, קיימת מחלוקת קוטבית בין התרבות היהודית לתרבות הלא-יהודית, כפי שנתגבשה במסורת היוונית-מערבית. לפי התפיסה המערבית "חירות" – היא אוטונומיה מכל-וכל, שלטון-עצמי בלתי-מותנה של האדם. "האדם הוא מידת כל הדברים". כביכול, "אין עוד מלבדו". ואילו הפירוש השני, היהודי, לחרות הוא: חרות דווקא מתוך שירות, חרות דווקא מתוך קבלת-עול ויעוד - מאת יוצר האדם.

לכאורה, נראה שהשירות, קבלת-העול-והיעוד, הוא היפך-החרות, הוא ויתור על החרות. אבל כשמבינים את עניין השירות לעומקו, מתברר שבשירות יוצר-האדם אין החרות נעלמת או נחלשת אלא דווקא מתבססת ומתחזקת, וכשם שמביעים זאת חז"ל - "'והמכתב מכתב א-לוהים חרות על הלוחות' - אל תקרא חרות אלא חרות" - (אבות ו'). איך זה? - החרות לפי הפירוש הראשון, היווני-מערבי, היא חרות מכל ההגבלות, אבל עדיין לא חרות לשם משהו. בלשונו של אריך פרום: freedom from ולא freedom to. אבל חרות כזאת היא מצב ריק; חרות במובנה המלא - לעולם היא שחרור ממשהו לשם משהו. החרות לעשות משהו. חרות בעלת-משמעות צריכה לשמש, להיות אבר, במסגרת רחבה ממנה, שאם לא-כן הריהי נפל, משהו שלא בא אל מימושו, מעשה-למחצה.

והנה, עמידת האדם לפני בוראו היא המערכת היחידה הנותנת לחרות האנושית מקום ותפקיד, ולכן משמעות. זהו מבנה של יציאת מצריים - חרות לשם עמידה מול הר-סיני. באופן כזה, ראשית כל, החרות עצמה מקבלת מובן והארה: היא הינה השתקפות של חרותו המוחלטת של הבורא, צלם-הא-לוהים. ושנית, החרות הגלמית כבר אינה מוצגת כמטרה, אלא כבסיס, כתנאי וכאפשרות; למה? - לסוג העליון של קבלת-חוק, הוא הסוג האנושי המיוחד, שהוא קבלה שמתוך חרות ולשם חרות. כל הטבע כולו מקבל-חוק שלא-ברצונו; האדם לבדו מתייחס אל החוק בבחירה ומרצון. כאן יש להבדיל בין "מצווה" לבין "מאמר". "מאמר", כמו "יהי אור", או "פרו ורבו" לדגים, הריהי פקודה, וכאמור, קביעה חד-כיוונית שאינה נותנת מקום לחרות. הציווי לאדם, לעומת זה, ממתין לשיתוף-פעולה שמתוך חרות. כלומר שלא נכון מעתה לומר שהאדם מוותר על חרותו לטובת תלות, אלא שלעולם, גם בשעת שירותו, החרות נשארת אתו ואף מתרחבת; הוא ממשיך, מתוך חרות, לבחור בקבלת-החוק, ועם זה חרותו הולכת ומתרחבת.

אבל - יתר-על-כן, וחשוב מזה: הוא גם משתף-פעולה ביצירת החוק, וזהו עקרונה של תורה-שבעל-פה. ולכן, חלק בלתי-נפרד ממושג הציווי הוא ה"אור החוזר", שותפותו הפעילה של האדם בעיצוב הציווי עצמו.

מכאן שלא רק שמושג החרות אינו בסכנה, אלא שרק כך הוא מובטח. דוקא עמידת האדם לפני בוראו כמקבל-ציווי, כוללת, ואף דורשת, "מקום פנוי" של חרות מוחלטת לשם עמידתו זאת, ולכן, חייב הציווי להבטיח לאדם את אותה חרות מוחלטת - ואף עושה זאת.
והנה הפריון-נוסח המערב הוא היצירה שיוצר האדם מתוך הפירוש המערבי לחרות, מתוך האוטונומיה המנותקת. זהו אומנם פריון רב-ממדים ואף מרשים - אבל לטווח קצר; בטווח הארוך אין לפוריות הזאת עמידה בפני עצמה: אולי לכן אומר ר' יהודה הלוי - "ואל תשיאך חכמה יוונית אשר אין לה פרי כי-אם פרחים" ("דבריך במור עובר"). בימינו, שבהם הצמיחה החכמה היוונית לא רק פילוסופיות כי אם גם טכנולוגיה וכלכלה, בור שגם פירות יש לה; אלא כל אלה הם כלים מבריקים, כעין "פרחים", ואילו והתכנים (הפירות) מתמעטים והולכים. והגיעו הדברים לידי ביטוי קיצוני: מעולם לא היה האדם עצמאי-מנותק כל-כך; ומעולם לא הייתה יצירתו הטכנית מרשימה כל-כך - וחיצונית כל-כך, ומעולם לא הייתה יצירתו אדירת-כמויות כל-כך - (הייצור ההמוני, האוטומציה, ההנדסה הגנטית) - וכל-כך מעוטת-חיות, כה מבריקה - וכה מאכזבת מן הבחינה הפנימית.

מצד שני, הפריון נוסח אברהם ושרה בא מתוך הפירוש השני, הפרדוכסלי, לחרות: החרות שמתוך שירות. ולכן גם הפריון מסוג זה הוא פרדוכסלי, לא-יתכן, דבר והיפוכו: פריון שמתוך עקרות! ואכן הפריון האברהמי כולל מעבר בפועל-ממש דרך מצב-עקרות; מעבר חיוני, הבא להראות ולקבוע את האדם-כשלעצמו, האדם-ולא-עוד - כעקר, ואת יצירתו, כל-עוד היא מבטאת חרות-בלתי-מותנית בלבד - כעקרה אף היא. רק כשהוא מוותר על עצמו, זוכה האדם לעצמו; רק כשהוא מכיר בעקרותו העצמית, הוא זוכה לבנים, רק כאשר הוא בטל בפני הממד הנעלם שמעבר-לו, זוכה הממד הגלוי לברכה. פריון קשה זה כרוך, אמנם, בנסיון, בהמתנה ובאמונה; אבל לטווח ארוך - הוא הפריון העמוק יותר; ולא עוד, אלא שבו ובזכותו תוענק מתנת הפריון והחיים גם לתרבות הכללית - "ונברכו בך כל משפחות האדמה" (בראשית יב, ג, וכן כ"ח, י"ד); כלומר, גם הכלים המערביים עשויים לקבל את פירושם והצדקתם מן התכנים שיקבלו אל תוכם.

והנה היצירתיות הבאה מתוך חרות כזאת היא בעלת אורך נשימה גדול יותר, ולכן, לרוב, פחות ניכרת ומרשימה. היא דורשת הרבה יותר, ולכן יש לה עליות וירידות, עת-רצון ועתות-משבר, תקופות-יקיצה ותקופות תרדמה והריון; בתקופות-משבר או בתקופות-תרדמה כאלה, היא עשויה גם ליפול למצבים עלובים ודוחים, כדרכו של כל שקוע-בשינה. אבל יותר מזה: היצירתיות הזאת היא דיאלוגית, עצם מהותה הוא העמידה ביחס חי עם הבורא, ולכן אפשריים בה מצבים של התרשלות, בגידה, חטא, ריחוק וקירוב; ואז, לאותם מצבי-עליבות (הנקראים בשם גלות) יש גם פנים של הרחקה ונידוי, וגם של התרעה וקריאה לתפקיד. אין כללים קשוחים לפרש את מצבי-העליבות האלה. כיוון שהיחס, גם בהתעלפותו, הוא חי, לכן אין בו רגע שמשמעותו דומה למשמעות משנהו. אבל, אחרי כל הקשיים האלה ולמרות משבריה, הרי היא, היצירתיות הזאת, חיה וקיימת, שכן היא הקשורה למקור-הכל.

הערות

5. "עטרה ליושנה", המדינה והרוח: "...האקוסטיקה של חלל האויר שמסביב, שנתמלא רעשים וזמזומים השוטנים לקולותיה ובנו-קולותיה של הספרות".

מתוך הספר "סופר וסיפור" (בכתובים); המאמר הופיע לראשונה ב"דימוי" מס' 2, תשרי תשנ"א (1990)
ד"ר דניאל שליט הוא הוגה דעות, מוזיקולוג, מלחין ומחברם של הספרים "שיחות פנים", "אור שבעת הימים", "יודע נגן" "ספר הקניון – המדריך השלם לקניון העולמי" ו"ארץ ושמים".
תאריך:  11/08/2009   |   עודכן:  05/07/2016
דניאל שליט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דמוקרטיה היא צורת משטר שיש לה אומנם כמה וכמה מעלות, אך היא גם מלאה סתירות, פגמים ועיוותים. פעם בשם "שלטון העם", "שלטון הרוב" אחר כך ובשם "זכויות הפרט" היום, הדמוקרטיה היא גם קרדום לחפור בו ומשרתת אינטרסים אנוכיים של פוליטיקאים, של קבוצות לחץ, של עיתונאים ושל שאר אינטרסנטים. בהשוואה לניסיון ההיסטורי של צורות משטר אחרות, היא הרע במיעוטו, אך קדושה וטוהר אין בה.
11/08/2009  |  יואב גלבר  |   מאמרים
עשרת הדיברות באבטחת מידע
11/08/2009  |  כפיר טויטו  |   מאמרים
כדי למכור את המוצר שלו מוכן כל יצרן לעשות שמיניות באוויר ובלבד שיצליח לרכוש את ליבו של הלקוח. במערכה הזאת כשרים, לעתים, בעיניו כל האמצעים, גם אם הם גובלים באחיזת עיניים. כדי להשיג את יעדו יגייס היצרן את היחצ"ן שלו, שיעשה עבורו את המלאכה הנדרשת. מטבע הדברים נועד פרסום המוצר באמצעי התקשורת לשכנע את הלקוח הפוטנציאלי לרכוש דווקא מוצר מסויים ולא את מתחרהו בשוק.
11/08/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
דברים רבים מוציאים הישראלים משלוותם אך אפשר שבראש הרשימה עומד נושא ההשתמטות משירות צבאי. נושא זה נתפס ובדין כמבדיל ביו דם לדם, בין שווים יותר לשווים פחות, בן מורמים מעם לעם פלוואים, בין נושאים בנטל לבין משוחררים מנטל, בין דמוקרטים לאנטי דמוקרטים, בין אכפתים לנצלנים בזויים, בין מיוחסים לנחותים, בין ציונים לפוסט-ציונים, בין יהודים לפוסט-יהודים.
11/08/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
שטף של הצעות חוק פרטיות שטף את הכנסת טרם יציאתה לפגרה, בין לבין מכירת אדמות המדינה לגורמים פרטיים וזאת תחת חרב הפיטורים של ביבי. סדרה של הצעות חוק עסקה בזכויות בעלי חיים. כך, לדוגמה, הצעת החוק של הח"כים איתן כבל, דב חנין, ניצן הורוביץ, והח"כים יואל חסון ורונית תירוש כמצטרפים, מיום 29.07.09, אוסרת לייבא מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי שנוסו על בעלי חיים ( הצעת חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים) (תיקון - איסור ייבוא מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי שנוסו על בעלי חיים), התשס"ט-2009).
11/08/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
1,000 זה מספר טוב  /  שאול רוזנפלד
על החלום, החזון והחזיון  /  אורי שטרוזמן
עולם האיסלאם נגד ארה"ב  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il