|   15:07:40
  ריקי רט  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מי אמר ש'שלוחים' זו מילת גנאי?

"בחו"ל אתה נאלץ לפעמים לשחוט בעצמך עופות, ואשתך אולי צריכה לנסוע ארבע שעות כדי לטבול במקווה, אבל רק בישראל שואלים אותך אם עשית צבא, למה החרדים מרעיבים ילדים, ומה יש לדוס כמוך לחפש בשכונה שלהם". שליחי חב"ד בארץ הקודש מספרים על חוויותיהם
21/01/2010  |   ריקי רט   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
שלוחים של חב"ד [צילום: מרכז חב"ד ת"א]

שניאור חביב, רמת אביב:
"אין לנו כל כוונה לשנות את הצביון של השכונה. מי שמספר על תוכנית השתלטות, על צעקות שאבעס ועל חינוך מחדש של ילדי רמת אביב לערכי חב"ד פשוט טועה ומטעה. בכל העולם לא תמצאו שכונה אחת שחב"ד שינתה את האופי שלה"

מנחם ברוד:
"אם יגיעו אנשים מהחברה להגנת הטבע לגור בכפר חב"ד ויגידו 'אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלכם אהבת הטבע', או מוזיקאים שמלמדים מוזיקה, אין לי שום בעיה עם זה. כל עוד לא מדובר בערעור אורח החיים הקיים, אקבל אותם בשמחה. אנחנו לא באים להילחם, אלא להעשיר בדברים שרוב הציבור יכול ליהנות מהם"

הכול היה מוכן לטקס אפיית המצות בקייטנת הפסח של המתנ"ס ביישוב להבים: הקמח, המערוכים, אפילו באר נבנתה לצורך הדגמת שאיבת "מים שלנו". אלא שיממה לפני שהפעילות עם ילדי היישוב הייתה אמורה לצאת אל הפועל, קיבל הרב יוסי ביסטריצקי, שליח חב"ד בלהבים, הודעה מהמועצה כי הפעילות מבוטלת. אחד התושבים שחשש מהשתלטות החרדים על היישוב הפסטורלי כתב מכתב לראשי המועצה, ובו מחה על קיום טקס אפיית המצות במסגרת המתנ"ס המקומי. במועצה נלחצו, וביטלו את האירוע. "בכל מקום יש אנשים קולניים ואנשים שמפחדים מכל דבר חדש, זר", אומר ביסטריצקי. "אבל כשאנשים מכירים אותנו מקרוב הם מבינים שאנחנו אנשים בדיוק כמוהם. שלא באנו להזיק אלא לקרב".

אברכים ממתינים בתור

מאות אלפי ישראלים "עשו שבת", אכלו ארוחה או סתם ספגו קצת אווירה יהודית וישראלית בבתי חב"ד בחוץ לארץ - בקטמנדו, בתוניס, במקסיקו, ברומניה ואיפה לא. הסלוגן של חב"ד אומר שבכל מקום שיש בו קוקה קולה תמצאו גם בית חב"ד, והמצב היום הוא שבחלק מהמקומות בעולם כבר יש בית חב"ד על-אף שאין קוקה קולה. אבל דווקא בישראל, שבה פזורים 257 סניפים של בתי חב"ד המאוגדים תחת ארגון 'צעירי אגודת חב"ד' - ממבואות החרמון שבצפון ועד לאילת, בעיירות פיתוח כמו ירוחם ושלומי וביישובים מהעשירון העליון כקיסריה ורמת השרון - תושבים מקומיים מרימים לא פעם גבה חוששת נוכח הקמת בית חב"ד במבצרם הפרטי. ברבים מהמקרים עבודתם של השליחים בישראל קשה יותר משל אחיהם מעבר לים. אלו נאלצים להתמודד עם סטיגמות ודעות קדומות, עם קשיים כלכליים ועם בדידות קשה ואתגרים לא פשוטים בחינוך הילדים.

בשבוע שעבר נערך הכינוס השנתי של שליחי חב"ד בארץ, שבו השתתפו כ-400 שליחים ('שלוחים' בחב"דית). מדי שנה הם מתכנסים כדי לפתור את הבעיות האופייניות רק למי ששליחותו היא בלב מדינת היהודים. הקמפיין המתוקשר של 'ועד הפעולה' ברמת אביב, ששם לעצמו למטרה להוציא את פעילי חב"ד מהשכונה הצפון תל אביבית, הוא אומנם סנונית יחידה, אולם גם במקומות אחרים תחושות כמו ניכור במקרה הרע והתעלמות ואדישות במקרה הטוב הן מנת חלקם של השליחים.

"בחו"ל אתה נאלץ לפעמים לשחוט בעצמך עופות, ואשתך אולי צריכה לנסוע ארבע שעות כדי לטבול במקווה", אומר אחד השליחים, "אבל רק בישראל שואלים אותך אם עשית צבא, למה החרדים מרעיבים ילדים, ומה יש לדוס כמוך לחפש בשכונה שלהם".

ובכל זאת, בצעירי חב"ד יודעים להצביע בסיפוק רב על התגברות מספר היוצאים לשליחות, על אברכים צעירים הממתינים בתור כדי למצוא שכונה חדשה שבה יוכלו לתקוע את סיכת השליחות, ועל הרבה הרבה מצוות ומעשים טובים המתרחשים מדי יום ביומו.

אלוקים במינון מסוים

עבור יוסי ביסטריצקי, השליחות היא אורח חיים. במשך שנים שימש אביו, לוי ז"ל, רבה הראשי של העיר צפת. מילדותו הוא זוכר בית של שליחות, הקרבה, טלפונים מבוקר עד ערב, ואבא שנמצא בבית כמעט רק בשבת. רעייתו, חני, היא בת לשליחים ברחובות, כך שעבור השניים הבחירה להיות שלוחים הייתה טבעית. לפני שלוש שנים הם הגיעו ללהבים, יישוב בן 6,000 תושבים, המאופיין ברמת חיים סוציו-אקונומית גבוהה. לדבריו, התחושה שנתקל בה בהגיעו למקום הייתה ניכור. לאו-דווקא כלפיו, כלפי חב"ד או כלפי היהדות, אלא ניכור כללי. "רוב תושבי היישוב הם אנשים עסוקים שבאים הביתה בשבע בערב, ספונים כל אחד במבצרו. היו אנשים כאן ביישוב שגרים בשכנות 20 שנה, והפעם הראשונה שהם באמת דיברו זה עם זה הייתה כשהם נפגשו אצלי בבית".

מה לשליח חרדי בקהילה הומוגנית, חילונית, כמו בלהבים?

"הלוגו של להבים הוא קהילה ואיכות חיים, גם אני כאן כדי לתרום את חלקי לאיכות החיים. בעיניי שילוב הגורם של אלוקים במינון מסוים הוא הכרחי לאיכות החיים".

לא כולם יסכימו איתך שיהדות היא איכות חיים.

"גם אם לא מסכימים איתנו, הרי שמדובר במיעוט שבמיעוט. בסך הכול הרבה אנשים משתתפים בפעילות שלנו. אין כאן שנאה. בלי להישמע חלילה גאוותן, אני לא חושב שמישהו יכול לשנוא אותי. אנחנו לא אוכלים אף אחד".

איך מתגברים על הניכור?

"פשוט מאוד, שוברים מיתוסים. לאט לאט השכנים רואים שאני בנאדם בדיוק כמוהם, וזה שיש לי מגבעת וחליפה לא הופך אותי לשונה מהם. כמוהם יש לי אישה וילדים, אני לא מוטציה זרה".
מעבר לפעילות השגרתית כמו לימוד עם ילדי היישוב על החגים, פרשת השבוע וכדומה, ולפעילות הפחות שגרתית כמו "מסיבת גלידה" לכבוד שבועות, השליח ביסטריצקי מקיים שיעורים בנושאים ייחודיים שנועדו להביא את תושבי המקום לבית חב"ד. כך למשל התקיימו שיעורים בנושאי תרומת איברים או תורה ואקולוגיה. "אני מדבר אליהם יהדות, אבל מקפיד שזה יהיה בשפה שלהם ובכלים שלהם", אומר ביסטריצקי. רק השבוע ליווה את בנו של אחד מתושבי המקום, איש עסקים ואב לארבעה בנים, בהנחת התפילין שלו. "אף אחד מבניו לא חגג בר מצווה עד היום, כי פשוט לא היה מי שידריך אותם. לראות את האדם הזה מגיע לבית הכנסת ועוקב אחרי החזן, לראות את הילד שמעולם לא ראה הנחת תפילין בחייו מניח תפילין, היה רגע מרגש מאוד".

העשרה תרבותית

המקום שבו נתקלו פעילי חב"ד בהתנגדות החזקה ביותר לפעילותם היה בשכונת רמת אביב. תושבי השכונה התאגדו נגד ה"השתלטות החרדית", ומאבקם לווה בתהודה תקשורתית, בין השאר הודות לשני תושבי השכונה, כתבי ערוץ 2 דנה וייס ואילן לוקאץ'. הפגנות, הקמת ועד פעולה ותלונות לפקחי העירייה היו רק חלק מהאמצעים שנקטו התושבים כדי לגרש את המתנחלים החרדים, אך ללא הועיל. בשיא המאבק התפרצו חברי ועד הפעולה לסוכת החב"דניקים באמצע ההקפות השניות. שניאור חביב, שליח חב"ד ברמת אביב מזה עשר שנים, אומר שלרגע אחד לא שקל לעזוב.

"אין לנו כל כוונה לשנות את הצביון של רמת אביב. מי שמספר על תוכנית השתלטות, על צעקות שאבעס ועל חינוך מחדש של ילדי רמת אביב לערכי חב"ד פשוט טועה ומטעה. בכל העולם לא תמצאו שכונה אחת שחב"ד שינתה את האופי שלה. תושבי רמת אביב יכולים להיות רגועים. הם לא נמצאים בסכנה".

אתה מניח תפילין לעוברי אורח, מלמד את ילדי רמת אביב קריאת שמע. אדם חילוני לא יכול לתפוס את זה כאיום?

"גם הילדים שלי מושפעים מדברים שהם רואים בסביבתם, כשהם נכנסים לסופר ולקניון וכשהם נחשפים לאינטרנט. אני רוצה שכל ילד בשכונה ידע לומר שמע ישראל. כאן בשכונה שולחים אליי ילדים ללמוד לבר מצווה, והלב פשוט נשבר כשאני שומע שילד בן 13 לא יודע להגיד שמע ישראל, או לא יודע את משמעות הפסוק שלאורך הדורות יהודים מסרו עליו את נפשם".

"מחמיא לנו מאוד שהם באמת חושבים שחב"דניק אחד בשכונה של 30 אלף תושבים ישנה את אופי השכונה", אומר מנחם ברוד. הדובר הוותיק של חב"ד, שבמשך שנים זכה לשיתוף פעולה מהתקשורת הישראלית בדמות אייטם לקראת החג המתקרב או תיעוד של בית חב"ד בחור נידח בעולם, מוצא את עצמו בשנה האחרונה בעמדת התגוננות. "ההתנגדות שנוצרת היא לא התנגדות לחב"ד, אלא סוג של פחד מהשתלטות דתית. תושבי רמת אביב מפחדים שאם יגיעו חב"דניקים לשכונה, אז תוך דקה מקימים להם שם מדינת הלכה, ושאוטוטו יסגרו להם רחובות לתנועת רכב בשבת. אבל אפילו בכפר חב"ד הכבישים לא חסומים".

אתה היית מסכים ששלוחים חילונים יתיישבו אצלך בבית, בכפר חב"ד, כדי להפיץ את אמונתם?


"אם הם רוצים לערער את החינוך שאני נותן לילדים שלי, אז התשובה היא לא. אבל אם יגיעו אנשים מהחברה להגנת הטבע לגור בכפר חב"ד ויגידו 'אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלכם אהבת הטבע', או מוזיקאים שמלמדים מוזיקה, אין לי שום בעיה עם זה. כל עוד מדובר בהעשרה תרבותית ולא בערעור אורח החיים הקיים, אקבל אותם בשמחה. אנחנו לא באים להילחם, אלא להעשיר בדברים שרוב הציבור יכול ליהנות מהם".

יש מקום שלא תפתחו בו בית חב"ד?

"אם יישוב ככלל, כציבור, אומר שהוא לא רוצה אותנו, לא נכפה את עצמנו עליו. אבל קשה לי לחשוב על מקום כזה. אולי קיבוץ מזרע".

רגע לפני שהכינוס ננעל, הם מתקבצים לתמונה הקבוצתית. 400 שליחים שנקבצו ובאו מכל רחבי הארץ. בינתיים הם פה, ממשיכים להיות בכל מקום, חרף ההתנגדויות שהם סופגים. עד מתי? את זה לא צריך לשאול, התשובה ברורה: "עד ביאת המשיח".

שקספיר בראי ההלכה

גם השליח בקיסריה, חיים מאיר ליברמן, מקפיד לדבר אל אנשי העסקים של קיסריה בשפה שלהם. לקיסריה הגיע אחרי שהוא ורעייתו רצו לצאת לשליחות בחו"ל. "בסוף הגענו לקיסריה, חצי חו"ל", הוא אומר בחיוך. בין השיעורים שליברמן מעביר אפשר למצוא שיעורים כמו "שקספיר בראי ההלכה", ו"האם התורה קפיטליסטית?". "ככל שאדם יותר אמיד ויותר עצמאי בעבודתו, הוא פחות מאוים", אומר ליברמן, "לכן השיעורים מתקיימים באווירה נעימה. אני לומד מהם והם לומדים ממני. אף אחד לא 'מפחד' שיושפע מהשני, ואם כן זה בוודאי יהיה רק בדברים טובים".

הרב יוסף יצחק נוימן ייסד את בית חב"ד במכבים-רעות לפני כשנתיים. "מכבים-רעות הוא יישוב מאוד סגור, מאוד חילוני, ועצם המציאות של אדם כמוני שם מעוררת תהיות. אנשים חושבים מה לך ולנו? מה אתה עושה פה? זרקו אותך מכפר חב"ד? אבל עם הזמן הם מבינים שאנחנו כמוהם, משפחה רגילה, והם מוכנים גם לשמוע".

איך מתערים בסביבה כזאת?

"לומדים אותה. ניגשתי לאנשים ואמרתי: 'שלום, אני צחי ואשתי יעל. בחנוכה כולם מוזמנים להרמת כוסית'. כל הרחוב הגיע, גם השכן האלוף גדי שמני, ונקשרו קשרים טובים. היום לכל אירוע מגיעים אלינו מכמה וכמה רחובות".

נוימן מספר כי אחד הקשיים הוא לממן את הפעילות שהוא ורעייתו יוזמים. "אנשים תמיד חושבים שמאחורי כל בית חב"ד עומדת התנועה כולה ומממנת אותו, אבל מדובר למעשה ביחידה עצמאית, כשעל השליח מוטלת האחריות לדאוג לכיסוי ההוצאות של הפעילות, ומדובר בסכומים אדירים. כמובן, המשבר הכלכלי פגע גם בנו. אנשים מהססים הרבה יותר מבעבר אם לתרום ולאן".

פורסם במקור: מוסף דיוקן, עיתון מקור ראשון
תאריך:  21/01/2010   |   עודכן:  21/01/2010
ריקי רט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי אמר ש'שלוחים' זו מילת גנאי?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
21/01/10 12:54
2
שלופ
21/01/10 13:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה בא בהפתעה, גם כשאתה מצפה לו. מסביבך הכל יבש וצחיח להפליא. את השקט חותכים מדי פעם קולות ציפורים. אתה יכול לשמוע את בטישת הנעליים שלך, שעה שאתה נע במקומך בחוסר סבלנות. ואז אתה שומע רעש עמום מעבר לגבעה שהולך ומתגבר בכיוונך, ופתאום רואה מחזה של פעם בחיים: זרם אדיר של מים חומים כבירים גועש ומאיים כלפיך וכל הנקרה בדרכו אומר לו בוא והיסחף איתנו. ואין אדמה, ולא שממה, ולא שקט; המים שוטפים ומכסים וזורמים בעוד, בביטחון משונה, כמו לא היו אורחים כאן, כאילו היה זה סדר הדברים מאז ומעולם.
21/01/2010  |  דרור אידר  |   מאמרים
בתחילת פרשת השבוע פותחת לנו התורה צוהר נדיר מאוד למתחולל בלב-ליבו של הממסד המצרי. משה ואהרון באים אל פרעה ומזהירים שהמכה הבאה תהיה ארבה, אומרים את דברם - ויוצאים. במקום לספר לנו כעת כיצד פרעה מציע שרק הבוגרים שבבני ישראל ייצאו לזבוח לה', מתארת לפתע התורה את שאמרו לו עבדיו: "עד מתי יהיה זה לנו למוקש? שַלַח את האנשים ויעבדו את ה' אלקיהם! הטרם תדע כי אבדה מצרים?!" בתגובה לדברים אלו, קורא פרעה למשה ואהרון ומעלה את אותה הצעה, הנדחית על הסף.
21/01/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
באתר החדשות כלכליסט פורסם כי משרד הביטחון שוקל להעביר חלק מקווי הייצור של הנמ"ר [נגמ"ש מרכבה] לארה"ב. כמובן שבתעשיות בישראל, החשש הוא מפיטורין המוניים, מכיוון שהנמ"ר הנ"ל מכלכל כ-3,000 עובדים מהתעשיה בארץ ולמרות ההרגעות של משרד הביטחון כי רק "חלק" מהקווים יעברו למדינת הקפיטליזם החזירי - אני עדיין מודאג.
21/01/2010  |  יניב אקרמן  |   מאמרים
במערכות הביטחון והבריאות יש, זה מכבר, היערכות מוקדמת לתרחישי-אימים אפשריים, נוסח אינתיפאדה שלישית. בשבוע האחרון, למשל, הן תרגלו תרחיש של פיגוע ביולוגי המוני באמצעות נגיף האבעבועות השחורות. הכוחות דימו מצב שבו יגיעו לישראל מחבלים נגועים בנגיף הזה, כשאלה מתחזים לתיירים אירופאים. התרגיל, הגדול מסוגו שנערך אי-פעם בישראל, דימה הידבקות של כאלף נפגעים בחומר הביולוגי.
21/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
תושבים פלשתינים שנכנסו שלא כדין למדינת ישראל, ואשר נפגעו בתאונת דרכים, תובעים את 'קרנית', חברת הביטוח הממשלתית, לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה - 1975. סעיף 7(4) לחוק זה מסייג את זכותו של "מי שהרכב שימש לו, או סייע בידו, לביצוע פשע", לקבל פיצוי על-פי חוק זה. התובעים הורשעו בעוון, וזאת לפי חוק הכניסה לישראל, אשר מטיל עונש בן שנה אחת על מי שנכנס שלא כדין לישראל, ולפיכך - העבירה מסווגת כעוון. לפי סוג העבירה שבה הורשעו בבית המשפט - בהקשר הפלילי, הם זכאים לקבל פיצוי מקרנית, שכן לא הורשעו בפשע, אלא בעוון.
20/01/2010  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
נתניהו מתמהמה נוכח הנצחת המחבלת ממישור החוף  /  אסף גבור, סופיה רון-מוריה
שיאן הגירושין: התגרש 11 פעמים  /  אורי פז
זמן קסם  /  בן עמי פיינגולד
מיקה קרני מתחזקת  /  יעקב בר-און
שנת הבלהות  /  אמנון לורד
עבדים היינו  /  אורי אליצור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il