|   15:07:40
  אורי אליצור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

עבדים היינו

לפתע פתאום השתתק הקמפיין הענק למען גלעד שליט לא הפגנות לא מיצגים ואפילו לא דיווחים על פגישותיו וצעדיו של נועם שליט. שקט מי נתן את ההוראה לכל כלי התקשורת הישראלית לשנות כיוון?
15/01/2010  |   אורי אליצור   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
איפה כולם עכשיו? [צילום: פלאש 90]

לפעמים צריך לשים לב דווקא לשקט ולא לרעש. לפעמים החדשה המעניינת היא לא הנושא שבראש החדשות, אלא דווקא העובדה שנושא מסויים נעלם מהחדשות. שמתם לב שגלעד שליט נעלם מהכותרות? זה כבר שלושה שבועות שאין שום דיווח בעיתונים על פגישותיו של נועם שליט עם פוליטיקאי זה או אחר, ואני לא מניח שהאיש היקר הזה הפסיק את פעילותו. שום מהדורת חדשות לא נפתחת וגם לא נסגרת בסיפור על עוד הפגנה או מיצג או אוהל מחאה למען גלעד. פתאום בלי התראה מוקדמת נואמים חדלו לפתוח את נאומם במס השפתיים המקובל מזה חודשים, בקריאה או בהבטחה לעשות הכול למען שחרורו. לפתע פתאום כל הקמפיין הגדול נאלם לחלוטין. שקט. מה קרה?

בעצם אמור היה לקרות ההיפך. אחרי אותה יממה מתוחה וסוערת, שבה הקבינט התכנס שלוש פעמים ודן שבע שעות, כשכל המדינה עוקבת מבחוץ במתח, הייתי מצפה להתפרצות של צעקה גדולה ומהדהדת. אנחנו לא יודעים מה היו נקודות המחלוקת הבלתי-פתורות בין ישראל ובין חמאס, אבל אנחנו יודעים שבשורה התחתונה נתניהו שלח את המתווך הגרמני בידיים ריקות. אפשר היה להבין אילו היה משתרר שקט מתוח של ציפייה יומיים שלושה בתקווה שאולי נשלחה איזו הצעת פשרה שחמאס יסכים לה, אבל הימים מצטברים ושבועות חולפים ואין עסקה. איך זה שאף אחד לא מתנפל על נתניהו בזעקות שבר והאשמות? זוכרים איזה רעש ענק קם כאשר אולמרט סירב לעסקה שהביא לו המתווך הקודם? כמה מאמרים נכתבו, כמה פרשנים פירשנו, כמה מפגינים הפגינו, כמה ראיונות אכזבה וזעם פורסמו, עם ההורים והחברים והשכנים וארבע אימהות ושלושה אבות. איפה הם כולם עכשיו? מי נתן את ההוראה לקפל הכל ולשתוק? מי יכול לתת הוראה כזו כך שכל התקשורת תציית לו?

בן בלי שם אב בלי נועם

ברק אובמה התערב, והעולם שלהם התהפך. שימו לב לנימת הלעג לכל מה שהיה קודש לפני חודש. הרי שוב ושוב כתבתם שבדיוק על זה גאוותנו. שימו לב לניכור: "החייל החטוף", "האב". כאילו אין להם שמות. כאילו לא הייתה זו כמעט נורמה מחייבת לקרוא לחייל שלנו בשמו הפרטי גלעד, כמו לילד של כולנו, ולקרוא לאביו נועם שליט, כמו לאיש מוכר ויקר, בלי צורך להסביר מי הוא.

עד לפני חודש דברים בכיוון הזה, אבל כמובן לא בחריפות כזו, אפשר היה לשמוע פה ושם מאיש ימין שנתנו לו פתחון פה בקצה העיתון לטעון את טענותיו כמעט בלחש אחד מול עשרה. ופתאום דורון רוזנבלום, ואורלי אזולאי, וכתבת שער. הטיעונים שלהם נכונים בעיניי, גם אם לא הסגנון הבוטה והלועג. אבל לפני שלושה שבועות איש מהם לא היה כותב כך על עיסקת שליט, ושום עורך לא היה מפרסם דברים כאלה. איך התהפכתם ככה בן לילה?

ברק אובמה נתן את ההוראה וכמו במטה קסם כל האליטה שינתה את עמדותיה מקצה לקצה. אין לי מושג איך זה עובד. אני לא יודע אם בפועל איזשהו גורם אמריקני עבד על זה, נפגש עם עיתונאים ישראלים או העביר דף מסרים לעורכים ולמשפיענים. יותר סביר בעיניי שהשינוי עבר בלי שום פעילות יזומה. מספיק היה להדליף את עובדת ההתנגדות האמריקנית לשחרור מחבלים, כדי שהמסר יעבור בין החבר'ה כמו שריקה חרישית ששורקים בעלי כלבים מחונכים היטב, ומשם והלאה מנטליות העבדים כבר תעשה את שלה.

אני חושב שהאין-סיפור הזה, הוא הסיפור הכי משמעותי של החודש. אם תרצו, אולי של העשור.

מי מכיר את בו בראדל

והתשובה היא: ברק אובמה. עבדים היינו לפרעה במצרים, עבדים אנחנו לאמריקה בירושלים. עבדים במובן הנפשי הכי עמוק. לא רק שקט השתרר פה כאשר התברר שאמריקה לא מעוניינת בשחרור מחבלים תמורת גלעד שליט. פתאום אתה שומע מהמיינסטרים של העיתונאים וההוגים השמאלנים את הטענות והעמדות שעד אתמול היו נחלתו של הימין המושתק. בידיעות אחרונות בגיליון השבת שעברה מופיעה על השער של המוסף הפוליטי תמונתו של חייל אמריקני בשם בו בראדל.

בראדל, מספר העיתון לקוראיו, נחטף בידי הטאליבן לפני שבעה חודשים, אבל רוב האמריקנים לא שמעו את שמו מעולם, משפחתו מקפידה על דממה, וכלי התקשורת בארה"ב משוכנעים שהממשל עושה כל מה שניתן. מדהים? שואל העיתון רטורית, ומשיב: לא כשמדובר בארצות הברית. שלושה כתבים שלח ידיעות כדי להביא את הסיפור הזה, והם לא שוכחים להעיר שהכתבה שלהם בעיתון ישראלי היא כנראה הארוכה ביותר שהתפרסמה על בו בראדל. לפני שאובמה נתן את ההוראה, כתבה כזו הייתה יכולה להתפרסם בארץ אולי בעלון ימני לבתי כנסת. ופתאום ידיעות אחרונות בכבודו ובעצמו. ולא רק הוא. באותו יום מספר גם הארץ סיפור דומה לקוראיו. "לפני ימים אחדים", כותב דורון רוזנבלום, "שוחרר בן-ערובה בריטי בשם פיטר מור, איש מחשבים שנחטף לפני יותר משנתיים על-ידי ארגון טרור בעירק. אביו סיפר ששום גורם ממלכתי לא יצר איתו קשר, ועצם חטיפתו נודעה לו רק כאשר שוביו שידרו קלטת וידיאו. הממשלה הואשמה בעסקה עם החוטפים, אך הכחישה בתוקף: דובר משרד החוץ אמר שהשחרור נבע משיקולים פוליטיים של חוטפיו. אלמלא כן - ספק אם היה חוזר בחיים".

אחר-כך עובר דורון רוזנבלום אלינו, ולועג "לממדים המוגזמים עד כדי פסיכוזה המונית, שתופס העיסוק הציבורי בעניינו של החייל החטוף. אנו מוצפים", הוא מתלונן, "דיווחים דקדקניים על כל מיצג, עפיפון, בלון, צעדה או מעגל יוגה שאמורים 'לשחררו'; אנו מדווחים על כל יציאה וחזרה והתבטאות ופגישה של האב, מעודכנים בחופשת חג המולד של המתווך הגרמני, בכל ניע שערה בזקנו של חאלד משעל...".

פתאום הופיע אומץ לב

אם תרצו, תוסיפו לזה עוד חצי שאלה. מאין שאבה ממשלת נתניהו את האומץ לדחות את העסקה למרות כל הלחץ הציבורי הכבד והקמפיין הענק. אני לפחות הופתעתי מזה. מגעים הרי נמשכו כל הזמן בלי דיונים דרמטיים בקבינט. המתווך הגרמני בא והולך, חגי הדס נוסע ושב, ואת הדיווחים וההחלטות מקבל ראש הממשלה לבדו, אולי בשיתוף שר הביטחון. אם הדבר הגיע לדיון בקבינט פירוש הדבר שזה הרגע הדרמטי שבו המתווך אומר שהגענו להצעה האחרונה ועכשיו זה או כן או לא. או שחרור גלעד או פיצוץ של כל העניין. ואכן באותו יום כל כלי התקשורת וכל הלוחמים למען גלעד שליט הבינו שהגענו לרגע הקריטי. לא היה ביום הזה שום נושא אחר בחדשות. כל המדינה עמדה בחוץ לשמוע מה יוחלט. צריך היה הרבה אומץ לב כדי לומר ברגע כזה 'לא' מול פני כל האומה. ותודו שאנחנו לא רגילים לאומץ לב כזה אצל ממשלת נתניהו. מה קרה שם ששינה את כל התמונה הצפויה, ומה גרם לכך שכל המתח התפוגג והסירוב של נתניהו עבר בשקט מוחלט של הסכמה?

התשובה העצובה לשאלה הזו התגלתה כעבור ימים אחדים. היא עצובה בעיניי לא בגלל המהות - אני חושב שטוב עשתה הממשלה שלא נכנעה לחמאס ולא לקמפיין. היא עצובה בגלל הדרך והמשמעות העמוקה שלה. בידיעה קטנה שהופיעה בשולי החדשות נאמר שממשל אובמה הביע אי-שביעות רצון מן העסקה המתרקמת, ופנה לראש הממשלה בבקשה תקיפה שלא לאשר אותה. אנחנו נלחמים בכל העולם נגד האסלם הקיצוני, אמרו האמריקנים, ואתם הולכים לשחרר פתאום אלף מחבלים של החמאס? השתגעתם? בגלל חייל אחד? צודקים האמריקנים, אבל לי זה גורם עצב גדול. לממשלת ישראל כשלעצמה אין עמוד שדרה מספיק חזק כדי לעמוד מול הטרור המאיים עליה, והיא מרגישה שבלתי-אפשרי לעמוד מול הורים מודאגים ומול לחץ התקשורת המתוזמרת. אבל כשמתברר שזה פוגע באינטרס אמריקני פתאום זה אפשרי. מי שנתן את ההוראה לממשלת ישראל בעניין הזה - אפילו בעניין הזה - הוא ברק אובמה. עצוב, אבל זו רק ההתחלה. כי מילא ממשלת ישראל. אנחנו הרי מכירים את הקלישאה השמאלנית שעם כל הכבוד לעצמאות ולזקיפות הקומה הישראלית, מול דרישה אמריקנית תקיפה אין לנו ברירה אלא להתכופף. נניח שזה נכון. אבל העיתונות הישראלית, האליטות הישראליות, המפגינים, האימהות, הפרשנים - מי הפך את עורכם בן לילה? הרי רק אתמול הייתם הופכים עולמות נגד נתניהו על סירוב כזה. מי נתן לכם את ההוראה לשתוק?

פורסם במקור: עיתון מקור ראשון
תאריך:  15/01/2010   |   עודכן:  15/01/2010
אורי אליצור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עבדים היינו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נאווה
16/01/10 17:01
2
ההזויה שולטת בעם
16/01/10 19:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא כך רצה הנשיא האמריקני להתחיל את השנה החדשה. לא עם הסרבנות האירנית, לא עם המחבל הקֶנְיָתי ולא עם הסקרים המביכים. בינואר לפני שנה הכל נראה אחרת. הנשיא השחור הראשון של ארצות הברית נתפס כהבטחה הגדולה של המערב לשחר חדש. המערב הצמא לשלום ראה בו סוג של משיח - כזה שמסוגל לפתור סכסוכים בינלאומיים בעזרת גזרים דיפלומטיים.
15/01/2010  |  יועז הנדל  |   מאמרים
כינוס שגרירי ישראל בשבוע שעבר היה אחד האירועים המגוחכים ביותר בדיפלומטיה, בפרט שבראש הכינוס עמד אדם כמו ליברמן. שר חוץ שבינו לבין דיפלומטיה וגינונים אין דבר ולו חצי דבר, הוא זה שבעצם מכתיב איך יראו יחסי ישראל עם העולם שבחוץ. מוזר לא? מוזר בהחלט!
15/01/2010  |  רועי גולדשלגר  |   מאמרים
בתחילת השבוע פורק אוהל המחאה כנגד ההקפאה שניצב במשך שבועיים בירושלים. "החלטנו להסיט את המאבק מההקפאה, שהיא סימפטום, אל הסכנות המדיניות העומדות בפנינו. למאבק הזה, האוהל לא תרם". כך הסביר השבוע יו"ר המועצה, דני דיין. לדיין ולראשי מועצת יש"ע ברור שהאיום העומד ממש עכשיו בפני היישובים ביו"ש משמעותי הרבה יותר מהקפאת הבנייה.
15/01/2010  |  הודיה כריש-חזוני  |   מאמרים
בישיבת סיעת הליכוד ביום שני קבלו שני שרים, השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן ושר התחבורה ישראל כץ, על המחדלים שנגרמים לעבודת משרדיהם עקב הפרשנות שנותן שר הביטחון לצווי ההקפאה. שעה קלה קודם לכן התברר שמלבד הפגיעה בתפקוד משרדיהם של השניים, מדובר בפגיעה, אולי משמעותית בהרבה, בתפקודו וביוקרתו של משרד החינוך.
15/01/2010  |  סופיה רון-מוריה  |   מאמרים
יהירות + פטפטת רווית כוחנות אוילית = דני אילון. הסנשו פנשו של השר לעניני הכל , רק לא מדיניות חוץ , לא פעל כדיפלומט, אלא כל פעולה שלו הייתה מכוונת לקהל הפוטנציאלי, שביום הבחירות יצביע בעד "ישראל ביתנו".
15/01/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il