בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
המטרה הנעלה היא, כי האדם השלם ייצור לעצמו דפוסי התנהגות נאותים על-פי ההלכה, מבלי שייקשרו זרים לראשו, ובנוסף, הוא ינהג בדרך הנכונה והראויה לא בגלל צורך נפשי, רוחני, חברתי או אחר
|
עלול להתפרש כיוהרה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
תלמידי חכמים צריכים גם להיראות ישרי דרך, ולא רק לקיים את המצוות. זאת אפשר ללמוד ממסכת ברכות בגמרא, בה רבן שמעון בן גמליאל מביע דעתו על חתן הפטור מקריאת שמע ביום הראשון לאחר החופה, ואם בכל זאת קורא - יש בכך משום יוהרה. יוהרה מסוג זה פוקדת רבים, המתהדרים בצורה בוטה וקולנית בציבור, להראות קיום המצווה על ידם בפרהסיא, בהידור מופלג. היוהרה והגאווה שאפשר שידבקו באותו חתן, אשר למרות הפטור מקריאת "שמע ישראל" ביום הראשון - הוא מקפיד על הקריאה, אפשר שייוחסו לו על-ידי כל רואיו, ואפשר גם שמדובר ביוהרה ובגאווה בינו לבין עצמו; בשני המקרים - צריך לתת את הדעת לאפשרות שקיום המצווה במקום שאין חובה לקיימה - עלול להתפרש כיוהרה ולכן מוטב שלא לקיימה. מקובל לחשוב כי הכוונה שבקיום המצווה, מהווה הידור מצווה, לאמור, מי שמקיים מצווה בכוונה, אף על-פי שהוא יוצא ידי חובתו גם אם יקיימה ללא כוונת הלב, מהדר את המצווה ועדיף שכך ינהג. האומנם? האומנם כך הם פני הדברים לגבי כל המצוות? יש מקום לבחון בעניין זה את סדרת המצוות של גמילות חסדים, בהן השגרה עדיפה על הראווה. מדובר במצוות עשה שונות ורבות, וביניהן - פאה ולקט, מעשר עני, ליתן צדקה ולתמוך בעניים, להלוות לעני, ועוד. בכל המצוות הללו, נראה כי המקיימן בכוונת הלב ודאי שהוא גם מקיימן בהתרוממות רוח, ויש בכך אותו חשש ליוהרה, הן כלפי הסביבה והן כלפי עצמו. עדיף לקיים את סדרת מצוות גמילות חסדים ללא כוונת הלב, אלא מתוך שגרה או אף החלטה "יבשה" ובלי כל כוונה נפשית. וזאת מאותו הטעם שרבן שמעון בן גמליאל מעדיף את החתן שנמנע מלקרוא "שמע", עת הוא פטור מקריאה זו. המקיים גמילות חסדים בכוונת הלב, חש טוב, ואולי גם נראה טוב על-ידי חבריו בסביבתו הקרובה, ועל-ידי כך הוא מקבל תמורה - תמורה של הכרת טובה מן החברה בה הוא פועל, ותמורה מעצם הרגשתו הטובה, המהווה מעין ריפוי או לפחות שיפור פסיכולוגי עצמי. לעומתו, מי שיכול לקיים גמילות חסדים ללא כוונת הלב אלא מתוך שגרה או החלטה, לא נגוע בקבלת תמורה עבור המצווה, ועליו אפשר לומר כי שכר מצווה - מצווה, כי הוא עשה את המצווה "לשמה",ולא שום דבר נוסף לכך. בעניין זה לא מדובר רק במצוות הנמנות על גמילות חסדים שלגביהן נראה כי מוטב לקיימן ללא כוונת הלב, אלא גם במצוות עשה אחרות, וביניהן: לשלם לשכיר את שכרו יום ביומו ללא הלנת שכר, לאהוב זה את זה כמו שאנו אוהבים את עצמנו, להקפיד במשקולות ולקיים מאזני צדק, מצוות כיבוד הורים, ועוד. המטרה הנעלה היא, כי האדם השלם ייצור לעצמו דפוסי התנהגות נאותים על-פי ההלכה, מבלי שייקשרו זרים לראשו, ובנוסף, הוא ינהג בדרך הנכונה והראויה לא בגלל צורך נפשי, רוחני, חברתי או אחר. מי שמגיע לדרגה זו עדיף על מי שמקיים את המצוות הללו בכוונת הלב.
|
תאריך:
|
14/06/2010
|
|
|
עודכן:
|
14/06/2010
|
|
ד"ר אברהם בן-עזרא
|
|
לא קל להיות ראש איגוד מקצועי, לא קל להיות שליח ציבור. תשאלו אותי, תשאלו כל אחד אחר הנושא בעול תפקיד זה. ולא בכדי אני מדבר על "עול", בעוד אחרים, לעיתים, מתייחסים לתפקיד כאל "כיבוד".
|
|
|
"נא לא להפריע" מאת המחזאי הבריטי ריי קוני ובשותפות עם ג'ון צ'פמן היא קומדיה פרועה, הזויה, שמשכיבה על הרצפה גם את השחקנים וגם את הקהל. המחזה, המועלה בבכורה בימים אלה בבית צבי ברמת גן, הוא קומדיה של טעויות שמסבכת מספר זוגות ולאמתו של דבר, לא כל כך איכפת לנו מה יעלה בגורלם של הדמויות הסהרוריות המתרוצצות על הבמה. העיקר, לצחוק בקול פרוע, אבל לא יותר מידי וללכת הביתה ואולי לרשום כמה מסקנות בדרך. אחת מהן, לא לאבד מכתבים שאינם שלך.
|
|
|
מאתיים חמישים וארבע - זהו מניין שנותיהם של שלושת חברי ועדת טירקל שהוקמה לבדוק את אירועי המשט לעזה.
|
|
|
ביום ראשון, 30.5.10, נערך יום עיון בנושא "האיום הרקטי ודרכי ההתמודדות מולו" במכללה האקדמית נתניה. המפליא במיוחד בכינוס היה היעדר מוחלט של נציגים רשמיים של מערכת הביטחון (הייתכן שהיו סמויים, מי יודע?), נציגי התעשיות הביטחוניות או הקצונה הבכירה של צה"ל, להוציא את מפקד פיקוד העורף האלוף יאיר גולן שהגיע להרצות, נשא את דבריו ויצא מהאולם בטרם ניתן היה לשאול אותו שאלות (למען ההגינות, לא נותר זמן שאלות לאף אחד מהמרצים, וחבל).
|
|
|
חזרת היא מחלה ויראלית הגורמת לחום גבוה ולבלוטות הרוק בפנים להתנפח. מכאן שמה של המחלה "חזרת". המחלה מתפשטת מ'אדם לאדם' ומדבקת כמו שפעת. חזרת מועברת על-ידי מגע של רוק, שיעול, התעטשות וכדומה.
|
|
|
|