רצינו להאמין, באמת שרצינו, כי המערכת החדשה למידע על התחבורה הציבורית תהיה משהו אחר ממה שהכרנו עד היום. אלא שבמקום מערכת שתתן מידע אמין על איך להגיע מן המוצא אל היעד, קיבלנו ישראבלוף.
המוצר המוגמר כביכול בו מתפאר משרד התחבורה הוא בושה ולעג לנוסעי התחבורה הציבורית באשר הם. במקום לעשות שימוש מושכל במאגרי המידע שברשותה, הפקירה אותם הממשלה בידי אגד, שבוחר להסתיר מידע, להציג מידע חלקי או מוטעה באופן שמבלבל את הנוסע במקום לקדם אותו ליעדו.
תפעול האתר נמסר בידי אגד ללא מכרז. הדבר אינו מונע ממשרד התחבורה להציג את הפורטן החדש כאתר ממשלתי לכל דבר (עם סיומת gov.il). האם אשף התחבורה הממשלתי הוא תעודת האחריות לתוכן הנמסר בו? ממש לא! להפך - משרד התחבורה מסיר מעצמו כל אחריות לתוכן הנמסר באתר. איבדתם זמן יקר? בזבזתם כסף לחינם? אכלתם אותה.
אשף התחבורה מגיע מאוחר מדי, מעט מדי וחסר מדי. - מאוחר מדי - כי במשך שנים התעקש משרד התחבורה לבנות את המערכת באמצעות "ממשל זמין" ולא באמצעות גורם פרטי (אגד). בניית האתר נעשתה תוך שימוש באתר של אגד, וללא מכרז, תוך הבטחה שבעוד שנה ייצא הפרויקט למכרז. מניסיון - גם בעוד שנה לא ייצא מכרז. זוכרים שלפני שנתיים ולפני שנה הבטיחו במשרד התחבורה שאוטוטו תקום רשות ארצית לתחבורה ציבורית (שבימים אלה כבר הייתה אמורה לפעול)? אז הבטיחו...
- מעט מדי - כי בשנים הקרובות, כל המידע שיימסר באמצעות מוקדי המידע יהיה על-בסיס תכנוני בלבד, כלומר - לא יכלול מידע בזמן אמת באשר לתקלות, לפקקים ולשינויים אחרים העשויים להשפיע על זמן הגעת האוטובוס.
- חסר מדי - כי בחיפוש לפי מוצא ויעד אין סדר הגיוני ואין אפשרות לחפש לפי כתובת מדויקת. במילים אחרות, מתאפשר רק חיפוש לפי רובע או לפי שם תחנה ספציפית מתוך רשימת תחנות קיימת. אם למשל ברחוב ישראל כ"ץ 10 אין לך תחנה, תציג לך המערכת את רשימת התחנות הקרובות, ועכשיו לך תנחש איזו הכי קרובה אליך.
במקום לסייע לנוסע להתמצא באמצעות מנוע חיפוש גיאוגרפי קיימת חלוקה ארכאית ושרירותית לשכונות או לרובעים, שאולי מתאימה רק לירושלים. רוצים דוגמות? בבקשה:
- מחיפה - חוף דדו לחיפה גרנד קניון: האתר מציע לקחת קו 200 או 205 שיוצאים רק החל ב-11 בלילה (גם אם אתה מעוניין לצאת בבוקר) למרכז הכרמל, ומשם לקחת את קו 23 שהאחרון יוצא בשעה 23:26. הפתרון הנכון היה הוא ללכת כקילומטר צפונה לרחוב אצ"ל ומשם לקחת את קו 5 הישיר שנוסע כל היום. מי שעצלן או מתקשה בהליכה יכול גם לקחת רכבת או אוטובוס מחוף הכרמל לכיוון לב המפרץ ומשם את אחד האוטובוסים הרבים שמגיעים לגרנד קניון.
- מתחנה מרכזית פתח תקוה לשכונת יוספטל בעיר אחרי חצות: האתר מציע להמתין עד הבוקר. במקום להמליץ לנוסע להגיע לרחוב שטמפפר הסמוך ומשם לנסוע בקו 92.
- כדי להגיע ממעלות לעכו יציע האתר את קו 281 הארוך והיקר הנוסע פעם ביום, במקום להציע את קו 35 הקצר והזול.
- מהבורסה ברמת גן לרחובות: האתר מציע לקחת אוטובוס עד לתחנת הרכבת ומשם לרחובות. הפתרון הנכון הוא להגיע ממתחם הבורסה אל הכניסה הישירה לתחנת הרכבת.
- מתל אביב מרפאת זמנהוף לתל אביב אבן גבירול-כיכר מילאנו: האתר מציע שני קווים - קו 18 עד העירייה ואח"כ קו 5 עד לכיכר מילאנו. הפתרון הנכון: קיימים קווים 24 ו-25 שנוסעים ישירות ועוברים מדי כמה דקות.
- מעכו מזרח (שיכונים) לבורסה ברמת גן - האתר מציע: לקחת אוטובוס ללב המפרץ, משם רכבת לתל אביב ומשם אוטובוס נוסף לבורסה ברמת גן. הפתרון הנכון: ללכת ברגל לתחנת הרכבת של עכו או לקחת אוטובוס קצר מאוד שאינו עושה היקוף, ומשם הרכבת לתל אביב מגיעה ישירות לבורסה.
אלו הן רק מעט מתוך אלפי דוגמות שניתן למצוא. כאשר למשל מציע לך האתר להגיע לעיר באמצעות אוטובוס פתלתול ואיטי במקום לקחת רכבת לעיר הסמוכה ומשם ללכת 100 מטר ברגל, הדבר עולה לנוסע בהמון עצבים וזמן מיותרים.
בקנאות יתרה שומר משרד התחבורה את בסיסי הנתונים של החברות אצלו. בכך הוא מונע מחברות פרטיות ליצור מערכת מידע טובה יותר לרווחת הציבור. כך למשל, אתר פרטי בשם "אוטובוסים" שמפלח את נתוני הנסיעה בצורה גיאוגרפית, נתקל בקושי לספק לגולשיו מידע אמין. אם כבר בחר משרד התחבורה שגורם פרטי יפעיל את אשף התחבורה, יש מקום לשאול מדוע בחר משרד התחבורה לספק את המידע על תשתית האינטרנט של אגד ולא של אתר "אוטובוסים", שלו ניסיון מוכח.
אמנם המערכת הנוכחית עדיפה מלא כלום וגם העיצוב היפה מקנה לה חזות מקצועית, אבל אין די בכך. רק הבוקר חיפשתי באמצעות מערכת השפה החופשית שבאתר כיצד להגיע מהמרכז לבאר שבע. התשובה שקיבלתי הציעה לי לעשות שימוש ברכבת. אלא שבירור קצר באתר
רכבת ישראל העלה כי הרכבת דרומה כלל אינה פועלת היום.
רוצים עוד? בבקשה: - למה אין מידע על מוניות שירות (שרק היום מתייקרים מחיריהן בהוראת אותו שר תחבורה שהכריז על מערכת המידע הכושלת)?
- למה אין מידע על קווי הכרמלית?
- למה בחלק מהקווים חסר מחיר הנסיעה?
- למה הנוסע אינו מקבל מידע לפי פילוח אישי (נסיעה לפי המחיר הזול ביותר, הדרך הקצרה ביותר, הנסיעה הכי מהירה, הנסיעה עם הכי פחות החלפות אוטובוסים וכיו"ב)?
- למה אין מפות בהן ניתן לראות היכן נמצאת התחנה ואת הדרך להגיע אליה?
- למה לא ניתן לבצע חיפוש ראוי בשפה חופשית?
- למה האתר בשפה העברית בלבד?
- למה האתר מאפשר משוב לשיפורים ולשאלות, אך מפעיליו אינם טורחים להשיב לפונים?
ובמשפט אחד - למה להשיק מערכת רעה כשאפשר להקים טובה, למה?!
אשף התחבורה אינו איזושהי טובה שעליה אנו צריכים להודות למשרד התחבורה. זהו שירות אלמנטרי שהיה צריך לקום מזמן ועוכב במשך שנים על-ידי המשרד, שלמעט כמה נקודות-אור פה ושם ממשיך את הפעלת התחבורה הציבורית במתכונת צולעת.
אם תהיתם מדוע נוהג משרד התחבורה בחלמאות שכזו, ומאשר העלאת מערכת מידע שהאחריות נמצאת ממנה והלאה, מוטב שתשאלו את בכירי המשרד מתי לאחרונה זנחו את רכבם הפרטי כדי להגיע לעבודתם באוטובוס. רק הניתוק מהנעשה בשטח והישיבה מול מחשב במשרד הממוזג יכולים להסביר את חוסר ההבנה.