|   15:07:40
  מיכל שפר מיכאלי  
מאבחנת ומטפלת בהפרעות קשב וקשיי תפקוד מרכז אלבאום למצויינות אישית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ילדים "חדורי מוטיבציה"

"מוטיבציה פנימית": למידה מתוך סקרנות, ידע והתפתחות אישית - האם יש דבר כזה בעידן המאה 21?
16/12/2010  |   מיכל שפר מיכאלי   |   מאמרים   |   תגובות
לעודד התפתחות אישית [צילום: פלאש 90]

בפתח השנה החדשה, לאחר חופשה מפנקת וארוכה, כל מה שאנו מבקשים מילדינו זה שיהיו תלמידים טובים ויחזרו ללימודים "חדורי מוטיבציה". אנו משקיעים מאמצים רבים במטרה לאתגר אותם להגיע להישגים, מצוינות וציונים גבוהים, אולם במקרים רבים ההצלחה מתפרשת כריצוי ותחרות ובהתאם לכך היא עלולה להיות מתישה ולא מעניינת עבור הילד. "מוטיבציה חיצונית נמדדת בתחרות, פרסים ומתנות, מוטיבציה פנימית לעומת זאת, היא הדרך לעודד את ילדינו להשקיע ולהצליח מתוך ידע, סקרנות והתפתחות אישית", מסבירה מיכל שפר מיכאלי, מנהלת מרכז "עיגולים של שמחה" המתמחה באבחון וטיפול בקשיי תפקוד ולמידה בשיטת אלבאום".

אם כן, מהי מוטיבציה פנימית וכיצד נוכל לחזק אותה בקרב ילדינו?

"ילדים בעלי מוטיבציה פנימית הם ילדים שמאמינים בעצמם וביכולתם, הדחף הפנימי הזה מעורר בהם שאיפה להגיע למלוא יכולתם. בין אם הובטח להם תגמול או לא הם נהנים ללמוד ויודעים לכוון את עצמם והם אינם מסתמכים על קבלה או אישור מצד האחרים על-מנת להגיע למלוא הפוטנציאל שלהם.

מוטיבציה קודמת לכל תנועה או תהליך למידה שהתרחשו מיום הולדתו של הילד והלאה לכן חשוב מאוד לפתח מוטיבציה פנימית זו אשר תאפשר לו להתנהל בצורה עצמאית, מהנה ומאתגרת", מסבירה מיכל שפר מיכאלי.

מערכת החינוך הינו מקום שבו הילדים שלנו שוהים במשך כ-14 שנים, בתקופה זו האישיות מתעצבת והדימוי והביטחון נבנים בין שאר היכולות המשפיעות על עתידם. "מידי יום אני פוגשת ומטפלת באנשים מבוגרים אשר שומרים בגופם משפט או מילה שאמרו להם כאשר הם למדו ביסודי ואיתה הם הולכים "כאבן דרך" אשר פוגעת במוטיבציה הפנימית שלהם לשאוף, להתנסות להעריך או לגדול. אני סבורה שאנשים אלה קיבלו גם חיזוקים ומחמאות במהלך הדרך אך הנטייה "ליפול" לקטגוריה או לתיוג כנראה חזקה מהכול. תיוג שלילי עלול להשפיע על הבחירות שהם עושים במהלך חייהם כגון תחום העיסוק, נטייה לפעול מפחד, הימנעות מעשייה או ויתורים שמובילים למקום אחר שלא בהכרח תואם לפוטנציאל האמיתי. יש משהו מאוד פנימי ובסיסי שנפגע ומאלץ אותם לנסות להוכיח את עצמם לאחרים ובעיקר לעצמם. הבעיה היא שגם כאשר הם משיגים את היעדים, תחושת הכישלון וחוסר השלמות עדיין מנכרת בתוכם".

ביטויים כגון: "כשאתה רוצה אתה מצליח","לא יצא ממך כולם בקצב הזה","כולם הצליחו להעתיק חוץ ממך","שוב שכחת לקחת כדור היום?" הם לא משפטים שהמצאתי. מדובר במשפטים השגורים בפי המבוגרים בצורה כזו או אחרת על-ידי הורים, מורים, יועצות וכדומה.

יחד עם זאת, ניתן לראות ילדים שעושים דרך מעוררת גאווה על-מנת להתמודד עם הקשיים שלהם ומצליחים להתמודד איתם בעזרת גופם ונפשם. אולם לצערי, גם כאשר הם מגיעים להישגים טובים אני עדיין שומעת, "הצלחתי במבחן בגלל הכדור", או "התנהגתי לא יפה בגלל ששכחתי לקחת כדור". ילדים הסובלים מליקויי למידה ובכלל מעריכים את עצמם על-פי ההצלחות שלהם בתחומים שאנו המבוגרים שמים עליהם את הדגש, ומדובר בעיקר בתחום הלימודים. אך מה עם שאר התחומים, הרי לא כולנו דומים ושווים ולא לכולנו אותם יכולות.

ילדים שמתמודדים עם קשיים בביה"ס חיים בין כישלונות, הערות, משובים, אבחונים, ביקורות, עונשים, "הערות בונות" כגון: אם רק תרצה תצליח מול הערות הורסות: "לא נראה לי שבקצב הזה תגיעי לבגרות". אם כן, מה הפלא שקשה להם לגייס מוטיבציה פנימית כדי להתמודד עם הכל? הם מוותרים, נכנעים ומצדיקים את הנאמר עליהם מאחר שבתחושה שלהם הם אינם יכולים לעמוד בציפיות שלנו המבוגרים ולרוב זה לא באשמתם או מתוך בחירה.

אנו כהורים ולפעמים גם מורים, משקיעים רבות במתן מוטיבציה חיצונית לילדים במטרה שהם יעמדו בציפיות שלנו המבוגרים: ציונים, הערכות, פרסים, תחרויות, השוואות. לצערי, רוב הילדים לומדים במטרה להצליח במבחן או כדי להיות טובים יותר מילדים אחרים בכיתתם ולא בגלל ההנאה שבידע, סקרנות, או התפתחות אישית.

"ילדים שסובלים מקשיים לימודיים אינם יכולים להתעלם מהם, התסכול הכרוני והניסיון לעמוד בציפיות שהם לא ריאליות יכולים להתבטא בתחושת חוסר אונים וחוסר תקווה, נסיגה ואי רצון להתנסות במשימות חדשות ומאתגרות. ילדים אלו מניחים שכשלון במשימות הוא דבר בלתי נמנע ומתחילים לפתח התנהגויות פאסיביות וחריגות כתגובה לכישלון הצפוי". מסכמת מיכל שפר מיכאלי.

מהו חלקנו בנושא ומה תפקידנו המבוגרים?

על-מנת שילד יחוש מוטיבציה להשקיע את עצמו חייבים להתקיים מספר גורמים:

1. עליו להרגיש שהמטרה אטרקטיבית.
2. עליו להרגיש שכמות המאמץ הנדרשת ממנו להשגת המטרה מציאותית.
3. עליו להרגיש שיש ביכולתו להשיג את המטרה.

כיצד ניתן לחזק את המוטיבציה הפנימית של הילד?

1. הורים צריכים למקד את מאמציהם בחיזוק ובעידוד תכונות חיוביות, כגון: יכולת הנעה עצמית, כאשר הילד דוחף את עצמו לעשייה מתוך יוזמה אישית. לקיחת אחריות והתמודדות עימה. הבעת תחושת סיפוק כאשר הוא מתגאה בעבודתו וחש לגביה שביעות רצון. הצבת מטרות וחתירה לעברן מול קריאה לעזרה במקרה הצורך.

2. הורים צריכים לחפש אחר הזדמנויות לעודד תקשורת, להביע את חיבתם והערכתם לגבי הילד ולגבי מאמציו, "התגאו בו כאשר הוא נמצא בטווח שמיעה". תקשורת היא מסלול דו סטרי הקפידו להקשיב לו ולרגשותיו ועודדו דיאלוג בניגוד למונולוג שבו רק ההורה מדבר. על-מנת לעורר מוטיבציה באופן יעיל, משפחה צריכה שתהיה תקשורת מתמשכת ויעילה בתוכה. אמרו לו שאתם אוהבים אותו בקול רם. באמצעות הפגנת חיבה לילד ההורים מאשרים לו שהם בני ברית.

3. התנהגו אליו בכבוד גם כאשר הוא לא "עומד" בכל הציפיות שלכם ושימו לב להשתמש במילים מכבדות, על הילד לדעת שחיבתכם ואהבתכם היא בלתי מותנית ונצחית.

4. הצלחה היא גורם מניע הגדול ביותר - הכירו בהצלחותיו של הילד אפילו הקטנות ביותר.

5. החמיאו לו על החלטות טובות.

6. כאשר אתם עוברים על תעודה או מבחן התייחסו ראשית לחלקים הטובים.

7. גלו עניין אקטיבי אך לא פולשני בתחביבם של הילד.

8. דברו בחיוב ובתמיכה על אודות ביה"ס של הילד ומוריו, אם הילד מרגיש אצל ההורה עוינות כלפי ביה"ס, ספק אם יחוש מוטיבציה להצליח בו.

9. היו מודעים לתסמיני חרדה אצל הילד מאחר שלחרדה יכולה להיות השפעה ניכרת על המוטיבציה בכך שהיא משפיעה על יכולתו ללמוד, להשתמש בשיפוט נכון, לזכור ועוד.

10. הימנעו מלהשוות את הילד לאחיו או חבריו.

11. הפגינו אמון בילדכם וביכולתו ללמוד.

לפרטים: "עיגולים של שמחה" אם המושבות החדשה, פתח תקוה. טל. 074-7015551, אתר הבית: www.igulim.co.il
המאמר גובש בעזרתה המקצועית של מיכל שפר-מיכאלי, מנהלת "עיגולים של שמחה", מרכז המתמחה בייעוץ, אבחון וטיפול בקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים ומבוגרים בשיטת אלבאום.
תאריך:  16/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
מיכל שפר מיכאלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המסעדות, הגודשות את המדינה שלנו, מתאפיינות, בדרך כלל, דווקא בעקב האכילס הכרוני שלהן, המונע מהן לזכות במלוא הנקודות של הסולם הקולינרי.
16/12/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ראוי ואפשרי
16/12/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בימים האחרונים עסקנו כולנו, איך לא, באסון הקשה שפקד את הכרמל והמדינה כולה. אובדן חיי האדם, המראות הקשים של מרחבי טבע ירוק ההולכים וכלים באש הנוראה, תפקוד הכבאים וכוחות ההצלה, והחיפוש אחר האשם בקושי להתמודד עם השריפה. אולם לאחר כל זאת, כשגם התקשורת תעזוב את החפ"ק באוניברסיטת חיפה, ניוותר עם פצע שנחרך בנופיו הירוקים של הכרמל, אסון אקולוגי קשה ופגיעה באחד הנרטיבים של מדינת ישראל.
16/12/2010  |  אבי פרץ  |   מאמרים
הדיון במשפט גלאט-ברקוביץ' נגד הארץ עמד אתמול בסימן הפרטים המפתיעים שעלו מעדותו של כתב חדשות ערוץ 2 משה נוסבאום. לאורך השנים האחרונות, מאז התפוצצה פרשת סיריל קרן ובעקבות החקירה שחשפה כי ליאורה גלאט-ברקוביץ' היא שהדליפה את מסמכי חיקור הדין של אריאל שרון לעיתונאי הארץ ברוך קרא, הכחיש נוסבאום כי הוא המקור המשטרתי שכונה "נשר", שעל-פי ראש צוות החקירה ערן שנדר, מסר לידיו את העותק המודלף של חיקור הדין.
16/12/2010  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
תנועת אומ"ץ התריעה זה מכבר בנושא רעידות האדמה, פנינו לשר השיכון ולשר הפנים וזכינו להתייחסות מזערית בנושא חמור זה הקשור לחיי אדם. לצערנו עד ליום השריפה ביערות הכרמל, לא חדרה לתודעתכם ולתודעת הציבור עד כמה מדינת ישראל אינה ערוכה לאסונות ולמצבי חרום.
16/12/2010  |  אראלה גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il