|   15:07:40
  יחזקאל מוריאל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

איפה את חיה

מוריאל על שני ספרי שירה לשושנה ויג " איפה את חיה", הוצאת פיוטית- צור אות, 2009 "הקונטרס שלי", הוצאת פיוטית, 2011-02-02ת חיה"
06/02/2011  |   יחזקאל מוריאל   |   ספרים   |   תגובות

זהו ספר שיריה השני של המחברת והרביעי מכלל ספריה. המחברת החלה את דרכה בפרוזה, היא מגישה לקורא מכלול של חוויות בעוצמה סוחפת, מושכת אותו אל עולם הארוס, עד שהוא נאלץ לצלול למעמקי ימו. חשיבותו של הארוס היא אומנם עיקרית ומכרעת בחייו של בן אנוש עלי אדמות, והמחברת לא מותירה ברירה לקורא לאחר מכן, אלא לצוף כשהוא מעלה במוחו הרהורים פילוסופיים נוקבים הקשורים בפלאותיו של עולם זה.

ניתן לחוש עם קריאת שיריה הנפלאים של המחברת את חומה המתוק של האהבה. לעומת זה את טעמו של הניתוק שהוא מר כלענה. הוא קשה וצורב עד עמקי לבב.

הפרידה מתוארת בשיריה של שושנה ויג כדומה לגירוש מגן עדן, ואף אם נעשה בגלל חטאה שלא תסולח הוא כמעין עונש אכזרי שקשה מאוד להשלים איתו.

תאור זה בא לידי ביטוי בעוצמה מרגשת בשיר הראשון שפותח את הספר "אהבתו" עמ' 9 "נזירה לאלוהיה וברחמה כל כיסופיה". האקט הגשמי הכרוך לארוס כשלעצמו הוא ברוטאלי, כמו-כן הוא מביע את שיאה של האהבה הגשמית. בכל זאת הוא מקובל על כלל היצורים בטבע ואף על כלל המין האנושי. הוא חיוני לאין שיעור כי בלעדיו אין המשכיות. בשיר "אהבה צולבת" מביעה הדוברת אמירה זאת.

פרטי האהבה הגשמית וסימניה מתוארים בשיריה של המחברת בצורה מרומזת ועדינה, דבר זה משתקף בשיר אל "ארץ כתמי האהבה" עמ' 12-13. את שבר הבדידות המדכאה וזניחות הנשמה במלוא חריפותה ניתן למצוא בשיר "לו ידעתי הלילות" עמ' 28. ואני מצטט "שביל בדידות ישחיר אורו". ניתן אכן להציב את שירתה של המחברת בשורה הראשונה של היצירה השירית שנכתבה על-ידי משוררות מבחינת ראייה נשית אשר נוגעת בנושא הארוס.

על "הקונטרס שלי"

יכולת היצירה של המחברת פורצת ובאה לידי ביטוי מתוך אותו עולם רוחני עשיר, המאכלס את גנזי נשמתה, ואשר ממנו שואבת המשוררת כוחות מחודשים. ממנו היא בונה את אותה רקמה פלאית של שיריה וכן את מגוון יצירתה בתחומים שונים. דבר זה משתקף בשיר הראשון עמ' 9 "הקונטרס שלי" אצטט את שלושת השורות האחרונות המביעות רעיון זה. "מה אתה יודע/מה אני יודעת/עוד מעט נדע".

עולם מופלא זה מתואר על-ידי המחברת כפורץ גבולות וסייגים של דת ולאום. הוא מוערך על-ידי כלל האנושות, וכל בן אנוש מוקסם מיופיו ומן החן שברקמת ניביו.

"אבא אלכסנדר" המתואר בשיר זה בעמ'10-11, אין לו זהות דתית קבועה. הוא דמות עילאית ונערצת, פעם מופיעה בשיר כדמות "אב" בגלימה של נזירוּת ופעם בדמות "הרב אלכסנדר". שתי הדמויות מופיעות, כשטוהר אור שמימי נסוך על פניהן, עד כדי כך שמרוב הערצה להן, נדמה כי יש ביכולתן להתקשר ישירות אל בורא עולם, מעין סגולה למסור בקשות הכלולות בפתקאות. אותו אב "אלכסנדר" ולעתים הוא מופיע כ"רב אלכסנדר" אוהב את כל הקשור לעם ישראל.

אכן, עם כל ההתנצחויות בין יהדות לנצרות, לאורך כל ההיסטוריה האנושית ישנה מעין השלמה ניצחת בכל הנוגע ליצירה המופלאה של עם ישראל והיא התנ"ך ובכלל זה כל המסרים הבולטים והנשגבים אשר צרורים בספר הספרים. ואני מצטט מתוך מתוך עמ' 10 את השורות המביעות זאת "אני אוהב את החגים, אוהב עברית, אוהב".

ההערכה של המחברת לדמות של האב אלכסנדר דוחקת בה עד כדי נכונות להיכנס איתו למנזר והרי בתוככי המנזר ישנם גם יסודות יהודיים המבוטאים על-ידי שירה מתוך ספר תהילים, ששמיעתם של מזמורים אלה נעימה וערבה לאוזן כל בן אנוש. אכן היסודות של היהדות בדמות של האב אלכסנדר הם כה מוצקים ויקשה להסתירם על-ידי אמצעים שונים. דבר זה מתבטא בשיר חידה בשורה השניה בעמ' 17. "כשאתה מחביא את הצלב/נשארת הגלימה".

בלילה במעוז השקט האלוהי הנפלא ובקול דממה דקה מתרקמים שיריה של המשוררת. כעת מתוך הדומיה בוקעים קולות השיר. אכן אותה הודיה על "קריאת שמע" היא מיותרת. רעיון זה משתקף בשיר "שמע על המיטה". עמ' 18.

אותו עם יהודי אשר הגיש לאנושות את היצירה הנפלאה ביותר והיא התנ"ך נרדף עד צוואר בכל הדורות ולא ידע מנוח לכף רגלו, בהיותו נע ונד בין האומות. עתים נדמה לאלה מבניו שעדיף להם יותר להתבולל ולהיטמע בין הגויים, אך גם אקט זה של טמיעה לא הועיל. הגויים חיפשו אותם תמיד וגילו את מוצאם היהודי, כמו המשורר היינה ואחרים. רעיון זה משתקף בשיר "מיהו יהודי" עמ' 21 אצטט מתוך השיר את השורות "גם כשתהיה כומר ותתלהט בכנסייה אתה יהודי". רדיפתו של היהודי, יסודה בקנאות תהומית שגרמה להקזת דם רב ואשר נתקפחו בה חייהם של ששת מיליונים מבני עמנו ואשר בעקבות זאת קמה מדינת היהודים.

המחברת מוצאת קשר הדוק בין המילה "חמלה" למילה "אהבה", כה קשה למצוא אהבה אמיתית שאינה תלויה בסייגים של דת ולאום, וכן אהבה אשר גם חוצה גבולות, אהבה כזאת מהולה בחמלה רבה, אשר פורצת ממעמקי הלב רוויה בתכול שמים, בטוהר ובתום, כך מתוארת החוויה הנפלאה הצרורה באהבה כזאת בשיר "חמלה" עמ' 29.

"בלי גלימה, בלי שק, בלי כלי קודש, צריך למצוא אדם עם חמלה". המשוררת מחמת עיסוקה בצורכי החיים מתרחקת מעולמה האהוב, אך תמיד תשתוקק ל"מוזה". כמה נעים לכל יוצר אותו רגע של השראה שפוקד אותו לפתאום ואז מתחברות המילים הכתובות והופכות לשיר הנולד באהבה גדולה. חוויה זו משתקפת בשיר שבעמוד 38, "השיר החדש של האהבה".
עם כל הקשיים והרדיפות שהיו לנחלתו של עם הספר בצעדו עלי ארץ רבה, הוא שורד עטוף בחיבוק אלוהי כשמלפניו הנצח. הוא פרוש על פני כל הגלובוס אך תמיד יש לו הברכה הצרורה בעתיד, כשמלפניו היכולת לממש את חירותו בארץ המובטחת. שם מקומו הטבעי ושם הוא יוכל להיות אדון לעצמו. כך משתקף מן השיר "אדון לעצמך" עמ' 54-55 "שם בעמק בעתיד המובטח, תפגוש את הארץ בה תהיה אתה אדון לעצמך".

תאריך:  06/02/2011   |   עודכן:  06/02/2011
יחזקאל מוריאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני 60 שנים, באזור נדודיו של השבט הבדואי תעאמרה, התגלו במקרה בקבוצת מערות סמוך לצפון ים-המלח מגילות המוכרות לנו כיום כ"מגילות קומראן". ספר חדש בהוצאת יד בן-צבי מתאר בצורה מקיפה ומרתקת את תהליך הגילוי וההתחקות אחר המגילות באתר קומראן ואת התגליות עצמן. הספר מציג דיון מחודש ומקיף בנושא, דן לראשונה במכלול המגילות ועונה על שאלות כגון: אלו מגילות נשמרו בשלמותן? מי היו האיסיים? כיצד נכחדו מהעולם? במה היו שונים דיני הטהרה שלהם מה"יהדות הנורמטיבית"? ומדוע התייחסו לשנאה כאל עיקרון דתי?
06/02/2011  |  מורן מרקוס  |   ספרים
הספר 2048 עוסק בעתידנות ובהשפעתה על חיינו בעשרות השנים הקרובות. משם הספר ניתן להבין כי הוא מכוון לשנת המאה של מדינת ישראל אבל לא בהכרח לשנה ספציפית זו.
06/02/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
הספר "מעוז צור" מביא את סיפורו של גדוד 68 מהחטיבה הירושלמית ואת קרב המעוזים במלחמת יום הכיפורים שחיילי הגדוד איישו.
06/02/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
עד לפני חודש לא שמעתי על הסופר אלכסנדר הֶמון וגם לא על ספרו (המעולה!) "פרויקט לזרוס". כאשר דנו בבחירת ספר חדש בבוק קלאב, סיפרה דבורה תומר, שדוד גרוסמן המליץ על הספר. ההמלצה נתקבלה וכך התוודעתי לספר יוצא דופן של סופר חכם, יליד סרייבו, בן לאב אוקראיני ואם בוסנית-סרבית.
06/02/2011  |  יאיר דקל  |   ספרים
לעתים ספר נפתח בעטיפתו. מה לשם הספר - "אהבה לבנה" - ולציור העטיפה? לפעמים יש קשר. לא אחת קרה שהמתבונן זכה להיכנס אל תוך הספר דרך דמות השער.
03/02/2011  |  משה גנן  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il