|   15:07:40
  זאב בן-יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

סין כמופת לממשל יעיל

המִמשל הטוטליטרי-קפיטליסטי של סין - שהצליח תוך עשור להרים כלכלה נחותה וחברה נחשלת לרמת מעצמת-על כלכלית ולהעלות את רמת החיים של רבים מתושביה - מעלה תְהִיות האם לא ראוי לאמץ שיטה דומה גם בישראל
22/05/2012  |   זאב בן-יוסף   |   כתבות   |   תגובות
נשיא סין, הו ג'ינטאו. רואה עצמו כמנהל כללי של מפעל גדול [צילום: AP]

כבר ביום שובי מסיור מהמם בסין קידמו את פניי הכותרות שעזבתי מאחוריי עם נסיעתי, על הצורך בשינוי שיטת המִמשל בישראל שיביא מזור מלא לכל בעיותינו. רק שכרגיל אצלנו, הבעיה היא להגיע להסכמה בדבר שיטת המִמשל הרצויה כאן. ולאחר שאתה מסייר בסין וחוטף את המהלומה של הכרת הפיתוח המואץ המדהים המתנהל שם - שונה לחלוטין מכל מה שאנו מציירים לעצמנו - אתה בהחלט יכול לשאול את עצמך, מדוע בעצם לא נאמץ שיטת ממשל כמו זו של מעצמת-העל החדשה הזו, או לפחות דומה לה, כדי לאפשר למִמשל שלנו לא רק לגבש תכנון יעיל לטווח ארוך אלא גם לבצע אותו - מה שנבצר עד כה מכל הממשלות בישראל, מחמת השיטה הקואליציונית המאפשרת למפלגות קטנות להוות "לשון מאזניים" המשבשת את היכולת למשול כהלכה.

המהפך השלטוני של דנג שיאופינג

סין היא באמת לא מה שחשבתם. חל בה שינוי תהומי מאז המהפך השלטוני שחל בשנת 1980 על-ידי דנג שיאופינג, שהצליח להעלות את רמת החיים של הסינים בערים ובכפרים, גם באזורים הפריפריאליים ביותר. הוא נמנע מלגנות את מאו ומורשתו הקומוניסטית האבסולוטית אשר בלמה יכולת פיתוח ברמה של הדמוקרטיות המערביות, אך למעשה שינה את דרכו של מאו בצורה משמעותית.

דנג פתח במדיניות של רפורמות כלכליות ופתיחות בסין ("גייגה קייפאנג") שהחלה לשנות את מבנה הבעלות הריכוזי על הקרקעות באזורים הכפריים, ולאחר מכן צמצמה את השליטה הממשלתית בכלכלה בכלל ובתעשיה בפרט. הוא קבע "אזורים כלכליים מיוחדים", שבהם משקיעים זרים יוכלו לפעול ללא הגבלות ממשלתיות משמעותיות, שהפכו למעשה לאזורי כלכלה קפיטליסטים מלאים. בעשר השנים האחרונות, ובמיוחד בשנה-שנתיים שחלפו, הביאה מדיניות זו לפיתוח כלכלי אדיר ולקידומם של מיליוני תושבים סיניים, למרות שהטוטליטאריות עדיין שולטת ברמה.

רק כדוגמה: הו ג'ינטאו, העומד בראש הרפובליקה העממית של סין, הודיע שהוא איננו רואה עצמו כראש המדינה אלא כמנהל כללי של מפעל גדול. זה מזכיר לי את ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, הנוהג להתבטא ממש במילים אלה. שניהם רואים את עיסוקם לאור עיקרון WIN-WIN, לפיו במלחמה העסקית לא חייבים להיות מנצחים הגוברים על המפסידים, אלא שאפשר ורצוי להביא למצב בו כל הצדדים מרוויחים ומנצחים, בדיוק כמו בעסק כלכלי מצליח. התוצאות הטובות אינן מאחרות לבוא, גם בסין וגם בבירת ישראל שזה עתה מלאו 45 שנים לאיחודה.

סדר ודיוק, טיפוח ויופי, פשיעה ועונשה
יופי אסתטי למהדרין [צילום: AP]

חינוך, רפואה ודיור חינם
האזרח הסיני העובד כשכיר, פטור מתשלום מיסים וכל צרכיו בחינוך, ברפואה ובמגורים ניתנים לו חינם. המִמשל המקומי דואג גם לעיסוקי הפנאי של תושביו. מדריכים בריקוד, זמרה ונגינה, התעמלות וספורט, נשלחים בבקרים ובערבים לכיכרות ולפארקים, בהם המוני תושבים מבלים את זמנם עד השעה 11 בלילה

ואכן מי שמסייר היום בסין חוטף מהלומה נוכח הסדר והדיוק המופתי על כל צעד ושעל. אתה יכול לעזוב חפץ במקום ציבורי ואיש לא יעלה על דעתו לגעת בו גם לאחר זמן ארוך. סדר ודיוק מופתיים בתחבורה הציבורית - אוטובוסים, חשמליות, רכבות ומטוסים. אתה עד לתשתית של רשת תחבורה מודרנית מהירה להדהים, מדויקת ודייקנית, המקצרת מאוד את המרחקים העצומים ממרכזי ערים לפריפריה, עם רכבות-קליע הטסות במהירות 310 קמ"ש על גשרי ענק ומִנהרות החוצים הרים נישאים וערוצים עמוקים.

השפע והיופי האסתטי למהדרין ניכרים בכל פינה. פארקים מטופחים נרחבים זרועים בכל מקום, בהם מתעמלים המוני תושבים, רוקדים ושרים מדי בוקר. שדרות פרחוניות מטופחות נמתחות לאורך מאות קילומטרים, עם שיחים ועצים גזומים למשעי. בכל מקום נראים מנקי רחובות השכם בבוקר, בגנים עובדים רבים בדילול עשבים שוטים וגיזום. המונים רוקדים בכיכרות מדי ערב. במרכזי הערים מתנשאים מכל עבר גורדי שחקים ענקיים, מתהדרים בארכיטקטורה ובכמות המתחרים בניו-יורק ובלונדון, ועוד המון מגדלי ענק מצויים בבנייה. התאורה הצבעונית בלילות נדמית כפנטזיה מבית היוצר של דיסני והוליווד.

מגדלי דירות ענקיים מוקמים בפרברי הערים והכפרים, אליהם מגיעים מי שגרו בשכונות עוני במרכזי הערים הנמחקות מעל האדמה ברגע שתושביהן עברו לגור באותם מגדלי הדירות שנבנו למענם, כשסביבם פארקים מטופחים, גני ילדים, בתי ספר, מרכולים וקניונים שהקמתם מסתיימת עוד לפני האִכלוס. במקום אותן שכונות עוני שנמחקו מהיסוד מוקמים מגדלי משרדים בהם מתנהלת פעילות עסקית אדירה.

משיחות עם המדריכים המקומיים וסתם אזרחים, מתברר שהאזרח העובד כשכיר פטור מתשלום מיסים וכל צרכיו בחינוך, ברפואה ובמגורים ניתנים לו חינם. המִמשל המקומי דואג גם לעיסוקי הפנאי של תושביו. מדריכים בריקוד, זמרה ונגינה, התעמלות וספורט נשלחים בבקרים ובערבים לכיכרות ולפארקים, בהם המוני תושבים מבלים את זמנם עד השעה 11 בלילה. יש גם חיי לילה צבעוניים עם מועדונים ואולמות המציעים הופעות מסורתיות ומודרניות מרשימות, ובתי-תה המציעים בידור מסורתי גם הם.

אין שם כמעט אלימות, מאחר שמוטלים עונשים כבדים על כל עבירה - פעוטה כגדולה. למרות שחוקי התנועה הם רק המלצה ועל-אף שבצמתים ובדרכים הנהיגה נראית לנו בלתי אפשרית והמון רכב דו-גלגלי ממלא את שולי הדרכים - בכל זאת התנועה זורמת כהלכה, נוסעים במהירות נמוכה וכמעט אין תאונות.

דיקטטורה נוסח סין בישראל?

חופש הביטוי - "רעיון מערבי"
המשטר הסיני חושש כי "כוחות זרים עוינים" מנסים "למַעֲרֵב" את סין ולפלג אותה באמצעות השפעה תרבותית, ויש ניסיון לאכוף מחדש את הערכים הסוציאליסטים למול הקריאות לקדם בסין ערכים אוניברסליים כמו חופש הביטוי, שנתפש בעיני השלטון כ"רעיון מערבי"

כל הפיתוח המודרני הזה המתנהל בסין, דווקא האיץ את החינוך למורשת הסינית המפוארת, החל בגיל אפס, מה שגורם לגאווה לאומית ולתחושת סיפוק עמוקה שאין לה תקדים בהיסטוריה הסינית. שכן לצד גורדי השחקים עודם נטועים שרידי ההיסטוריה המפוארת בדמות פגודות עץ עתיקות, ארמונות מלכותיים וקברים מפוארים, גנים סלעיים מסורתיים, חומות ומִבנים מימי הביניים ונופים מרהיבים. סין מצליחה להתמודד עם הרצון לשמר את עברה ובאותו זמן גם לספק את שאיפת תושביה לחיים נוחים ומודרניים.

עם זאת צריך להודות שיש שם הגבלה על זכויות הפרט. כך למשל הידקה לאחרונה ממשלת סין את הפיקוח על רשתות הטלוויזיה המקומיות והרחיבה את המגבלות על שידורן של תוכניות זרות ואף תקשורת אינטרנט, בניסיון לרסן השפעות זרות שליליות. המשטר הסיני חושש כי "כוחות זרים עוינים" מנסים "למַעֲרֵב" את סין ולפלג אותה באמצעות השפעה תרבותית, ויש ניסיון לאכוף מחדש את הערכים הסוציאליסטים למול הקריאות לקדם בסין ערכים אוניברסליים כמו חופש הביטוי, שנתפש בעיני השלטון כ"רעיון מערבי". אולם עם ההצלחה אי-אפשר להתווכח, ונראה שממשלת סין מצליחה לגרום לתושב הממוצע לחוש שהוא יכול להשיג לעצמו יותר ממה שיכול היה בעבר.

יש לא מעטים בינינו הסבורים שיש יותר מדי חופש דמוקרטי בישראל ושצריך מִשטר דיקטטורי גם אצלנו כדי שאפשר יהיה להכניס סדר ומִשטר בבלגן הישראלי החוגג, הרצוף אִלתורים וכיבוי-שריפות, במקום תכנון וביצוע מסודר ומדויק שעשויים למנוע פריצתן של השריפות הללו.

ההשקפה הליברלית שלי גורמת לי להירתע מדיקטטורה נוסח סין בישראל. זה - לא, אם תשאלו אותי. אבל מאידך-גיסא מאוד רצוי היה להעניק יותר סמכויות לרשות המבצעת ולמנוע מהרשות המחוקקת ומהרשות השופטת לבלום אותה, וגם להבטיח שמשך כהונתה לא יפחת מחמש שנים. במקביל צריך לאפשר תחרות חופשית במשק ולצמצם מעורבות ממשלתית עד למינימום הכרחי.

איך לבצע זאת בפועל ומהי בדיוק שיטת המִמשל הרצויה בישראל? התשובה לכך ארוכה, מורכבת וראויה למאמר נפרד.

הכותב הוא יו"ר המטה לתכנון אִסטרטגי במועצת ירושלים רבתי, עוסק בתִכנון, ביקורת, פובליציסטיקה, עריכת כתבי עת והסברה מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים.
תאריך:  22/05/2012   |   עודכן:  22/05/2012
זאב בן-יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סין כמופת לממשל יעיל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מראה עיניים
22/05/12 14:52
2
צ'נסולין
22/05/12 16:56
3
דוד איש 1
23/05/12 00:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יתרונות של חלב ומוצריו:
22/05/2012  |  ד"ר אולגה רז  |   כתבות
5% מהילדים בישראל סובלים מרמות שונות של אלרגיה לחלבוני החלב, אשר מופיעה בדרך-כלל בילדות וחולפת עד גיל חמש. בנוסף, קרוב ל-70% מהאוכלוסיה לוקים באי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) ברמה כזו או אחרת. בשני המקרים נאלצים להיזהר מאכילת מוצרי חלב, ובדרך-כלל זקוקים לתחליפים ולהשלמת הסידן באמצעות נטילת ויטמינים ותוספי תזונה.
22/05/2012  |  שירלי קטרון  |   כתבות
במיטב בתי הספר להכשרת קצינים מלמדים מלחמות רבות אך מתעלמים מ"מלחמת ששת הימים". באחד מבתי הספר הללו שאל פעם קצין ישראלי מדוע מקפידים להפיק לקחים ממלחמות חניבעל ומתעלמים ממלחמה מדהימה שבה צבא אחד הביס 4 צבאות בשישה ימים בהיותו נואש על סף השמדה. הגנרל האמריקני שפיקד על הקורס הגבוה ללימודי מלחמה ענה כי "מיטב בתי הספר לניהול קרבות בעולם נואשו מללמד את קציניהם כיצד ליישם את עקרונות הניצחון במלחמת ששת הימים. אף צבא בעולם אינו יודע לנצח כאשר בכיריו לוקים ב"ערפל קרב" והזוטרים קובעים עובדות לדורות".
22/05/2012  |  ירון זכאי  |   כתבות
השופטת: דנה מרשק-מרום, בית משפט השלום בכפר סבא
22/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
לפני שבוע קיבלתי לפתע מסר מרגש בדואר האלקטרוני. בהודעה הלקונית התבשרתי על השקת תערוכה חדשה במוזיאון ארץ ישראל. תערוכה המוקדשת למתנדבים הארץ ישראלים בבריגדות הבינלאומיות, שהתגייסו לחמו וחלקם אף נפלו - למען הרפובליקה החוקית של ספרד. 1936 עד 1938. נזכרתי שלפני זמן רב, פנתה אלי האוצרת, רחל בונפיל, בבקשה לסייע להקמת התערוכה. נעניתי ברצון.
22/05/2012  |  אלישע פורת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il