|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

צמידים של זהב על ידי האדם

קול שאינו מאמין אלא בעוצמתו ובשלטונו המוחלט הוא רעש הדוחק מתוך העולם את החשיבה, את העיון, את ההתענגות על החוכמה, על האמנות, על היופי. הוא רק קצבו של השקר החלול, החצוצרתי, התופי, המחריש את הכל, גם את הלב. אם אין הַסְ, אין קיום ואין סיכוי להַסְכֵּת. אם אין שקט, אין קול וינייטה לפרשת עקב התשע"ב
09/08/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות

אינו דומה הקול לקולמוס או למכחול. הוא יותר ממכשיר בפיו של המורה או כלי ביד דברי הדור העומדים על הדוכן או על גשרי הפיקוד. הוא הציור עצמו. הוא לא כתווים כתובים המונחים לפני המנגן ולא כקשת על מיתרי הכינור. הוא המוזיקה, הניגון, היצירה. מה שמתפוצץ לאוזני בני ישראל ולעיניהם במעמד הר סיני הוא בריה בראשיתית הקרויה "קול". היא שונה בתכלית מן הנפץ העולה מן הריק שעושה הברק כשהרוח נשאבת לתוכו בעוצמה אדירה. עוצמה זאת אפשר רק לשמוע. אבל "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת" [שמות כ', י"ד], מה שעין מבוהלת עד מוות לא ראתה מאז, הוא יצירה של ממש שאין בינה לבין הקול הנשמע בלחש או באדיר, היינו הך, אלא שיתוף השם בלבד. את "מֹשֶׁה יְדַבֵּר..." הם שומעים, אבל את "וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל" [שם י"ט, י"ט] הם רואים.

התורה ירדה לעולם בקול. כל מה שכתוב בה הוא הקול. האמת. הטוב והישר, אהבת הרע והשלום, האמונה והיראה, הכל בקול ומאז אי-אפשר לו לעולם בלא קול.

אבל גם בלא דומייה אי-אפשר לו. "ויְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל" [דברים כ"ז, ט']. התיבה הַסְכֵּת אין לה אח במקרא, וחכמים דורשים אותה כאילו היא צירוף של הַסְ ואחר כך כֵּת, למד תחילה בשקט ורק לאחר מכן הצטרף לכת לומדיה בקול. הקשב סולל דרך לקול.

עוצמת הקול

עשרת הדברים ניתנו לכלל ישראל בסיני. לאחר מכן הורחבו והושלמו בשיח אינטימי בין משה לבין הקול הקורא והועברו לדורות לאומה כולה. "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר" [ויקרא א', א']. רש"י מפרש על-פי המדרש "הקול הולך ומגיע לאזניו (של משה) וכל ישראל לא שומעין. יכול אף להפסקות הייתה קריאה", כלומר, האם הקטעים הריקים מכל תיבה ומכל תג ואות המפרידים הקטעים הכתובים בגווילי התורה נקראו גם הם, האם הקול אמר גם את השקט? לא, משיב המדרש, "לדבור הייתה קריאה, ולא להפסקות". בהפסקות נדם הקול. "ומה היו הפסקות משמשות? ליתן ריוח למשה להתבונן בין פרשה לפרשה ובין עניין לעניין"!

עולם שיש בו רק קול ואין הוא מניח מקום לשקט בו מהרהרים על מה שאמר הקול, הוא עולם שאפילו משה רבינו, בן האנוש היחיד בחלד שדיבר עם האלוהים פה אל פה, אינו יכול לעכלו. קול שאינו מאמין אלא בעוצמתו ובשלטונו המוחלט הוא רעש הדוחק מתוך העולם את החשיבה, את העיון, את ההתענגות על החוכמה, על האמנות, על היופי. הוא רק קצבו של השקר החלול, החצוצרתי, התופי, המחריש את הכל, גם את הלב. אם אין הַסְ, אין קיום ואין סיכוי להַסְכֵּת. אם אין שקט, אין קול.

ההכרה בעוצמת הקול והרכנת הראש בפני עומקו של השקט, מכתירים את האדם בכתר החוכמה. אבל אפילו מלך, אם אין בו מעשים, מה ערך לעטרת חוכמתו? החוכמה אינה חורשת. השוורים מושכים מחרשות וחורשים. החוכמה אינה בונה גשרים, ואינה מקיפה ערים בחומות מגן, ואינה בונה בתי ספר וגואלת ילדי עניים מאיומי הדשדוש בביצות הבערות המנוולות.

לשם מה ירד הקול מן השמיים, לתורה או למעשים, ללימוד הדין או לעשייתו ולאכיפת הצדק על הארץ, לעילוי הרוח או לקידום העושר הכללי. איפה מונח העתיד, בעיון ובספרים, או בחקר ביצועים, בבית המדרש או בסדנה, ביצירה או בייצור? לכאורה יד נעלמה משבצת את ילודי האישה אלה במעגלות התורה ואלה במעגלות העבודה ומבטיחה כי העולם יעמוד גם על החוכמה וגם על המעשה, אבל מה קודם ממה, עיתים לתורה במרחב המלאכה, או מלאכה לפי המעט המתחייב מצרכי הקיום במרחב התורה? איזו היא הגינה הקטנה ליד שדות הקמה, התורה היא הגינה והעבודה שדות חיטת הקיום או להפך?

תלמוד או מעשה

"פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל - ואם אתה עושה כן - אשריך וטוב לך" [אבות ו', משנה ד']. הכלכלה המניעה את גלגלי הקיום של אדם מול אדם, של חברה מול חברה, של ארץ מול ארץ, אינה רואה ב"פת במלח ובתורה אתה עמל" את האידיאל. הקדמה היא משאת הנפש. ההצלחה, האישית או הלאומית, המדידה. החוכמה רואה בכלכלה מכשיר, הכרח שלא יגונה, לא יותר. היא התכלית. תפקידה לרסן את הכלכלה, לא לסגוד לה, לתבוע כי תציית לקול ולהזהיר את העולם פן תירש את הקול.

המתח בין השניים הוא עתיק-יומין. "וכבר היה רבי טרפון וזקנים מסובין בעלית בית נתזה בלוד. נשאלה שאילה זו בפניהם, תלמוד גדול או מעשה גדול? נענה רבי טרפון ואמר, מעשה גדול, נענה רבי עקיבא ואמר, תלמוד גדול, נענו כולם ואמרו, תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה" [קידושין מ' עמוד ב']. ההסכמה הכללית היא אפוא כי בפסוק "כָּל הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת לְמַעַן תִּחְיוּן..." [דברים ח', א'], מילת המפתח היא לַעֲשׂוֹת, כפי שהדגישו חכמים במדרש, "למד אדם תורה - הרי בידו מצווה אחת, למד ושמר, הרי בידו שתי מצוות, למד, ושמר, ועשה - אין למעלה הימנה" כי רק היא חשובה ככָּל הַמִּצְוָה [ילקוט שמעוני רמז תתע"ג].

מפני שהעשייה היא כָּל הַמִּצְוָה, ירד הקול לעולם להזהיר על-פי אלו שלטי דרכים תסלול לעצמה העשייה את הדרך, על-פי התורה או על-פי הכלכלה. חשיבותה המכרעת של הכלכלה העלתה את התורה למעלת חשיבות מכרעת עוד יותר. כשם שהצדק איננו מדרש, אלא מעשה שערכו בעשייתו, כיוון ש"ואהבת לרעך כמוך" איננו סיסמה חסודה אלא חוזה בין אדם לחברו שקיומו הוא טעמו, צריך ללמוד למוד היטב מה הוא צדק, ומה הוא אדם, ומה היא חברה, לבל תכפה העשייה את עצמה כתורה כולה. היא מנסה. היא יכולה.

גדולי כוהניה ולווייה המקצים גינת נוי קטנה לתלמוד תורה ומפתים חכמים לעבוד בה ומנכסים שדות החיטה הגדולים לעצמם, מעמידים את החוכמה במבחן קשה. "אִם נָבַלְתָּ בְהִתְנַשֵּׂא, וְאִם זַמּוֹתָ יָד לְפֶה" [משלי ל', ל"ב]. פתרונה של אזהרה חידתית זו בפי המלך שלמה הוא כי אם בעלי השררה והממון נשאו אותך על כפיים ורוממו אותך לצרכיהם והנחת להם להשתמש בך עד שנעשית נבל, ולפי רבי עקיבא לא נבל אלא נבלה ממש שריחה כבר עולה, החלץ מן הפח, צא מן המלכודת, "זַמּוֹתָ, יָד לְפֶה", שים זמם על פיך, שתוק, אל תדבר עימהם, אל תלמד אותם לא דבר הלכה ולא דבר חוכמה, כי לא אותך מנבלים אלא את התורה כולה מנבלים.

"לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם" [דברים ח', ג'] הלחם ומוצא פי ה' אסור להם שיהיה יריבים. רעש גלגלי הכלכלה והצלילה לדממה בה נקווית ההגות, הקול והמעשה, התורה והעבודה, הם צמדים של זהב על-ידי האדם הנושא כפיו בתפילה ולופת בהן ברזל ידית המחרשה.

תאריך:  09/08/2012   |   עודכן:  09/08/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שבוע, כל ערוצי הטלוויזיה הביאו שידור תעמולה של הליכוד, שבו נתניהו נראה מבטיח שיוריד מיסים. העיתוי הזדוני גרם לך ולחבריך הרבה קורת רוח. בימים האלה - שהסקרים מפריעים לישון, מגיע לכם כמה דקות של קורת רוח. מדובר בדקות שאמורות להוציא חיוך מהנידונים להתפוגגות.
09/08/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
במשרד החינוך הנשלט על-ידי הליכוד הוחלט לסיים את תפקידו של מפמ"ר אזרחות אדר כהן. מפמ"ר אזרחות מחליט מה ילמדו ילדי ישראל בנוגע להיסטוריה של הציונות ולסכסוך הערבי-ישראלי. יש חילוקי דעות בחברה הישראלית. מצד אחד יש את האליטה הקולוניאליסטית אירופית המעוניינת בשכתוב ההיסטוריה ובלימוד תכנים פוסט ציוניים והנרטיב הפלשתיני. מצד שני קיים המחנה הלאומי המעוניין בלימוד תכנים ציוניים ובחינוך לשלמות הארץ.
09/08/2012  |  ד"ר אריה אבישור  |   מאמרים
אני מבקש להשמיע צפירת הרגעה: אין שום צורך בוועדה לחקור את כשלון ספורטאי ישראל באולימפיאדת לונדון. הסיבה פשוטה: אם המטרה בהשתתפות אולימפית היא להגיע להישגים אמיתיים, כלומר מדליות, הרי שישראל היא כשלון מתמשך מאז שהשתתפה לראשונה באולימפיאדת הלסינקי 1952. שבע המדליות בהן זכו ספורטאיה בכל האולימפיאדות מאז מציבות את ישראל רק מעל...איסלנד בין המדינות המפותחות!. המדליות הבודדות בהן זכינו שימשו עלה תאנה לאותו כשלון. לא קשה לנחש כי אם אריק זאבי או אלכס שטילוב או לי קורזיץ היו זוכים במדליה, כל פרנסי הספורט היו טופחים על השכם ומזמרים כי עמדנו "פחות או יותר בציפיות" כפי שעשו עד היום ואיש לא היה מדבר על כישלונות, וועדות חקירה ועריפת ראשים.
09/08/2012  |  בצלאל לביא   |   מאמרים
מדי שנה, כמו בריטואל קבוע, מזכירים לנו בכירי הכתבים הצבאיים דאז את ה"חטא הקדמון" של נצירת המידע שהיה ברשותם ערב מלחמת יום הכיפורים, אודות ריכוזי הכוחות וההיערכות החריגה של המצרים והסורים לאורך קווי המגע עם צה"ל. לדידם, לו היו נותנים דרור לתחושות הבטן שלהם ומפרים את הוראות הצנזורה, ניתן היה לצמצם את מימדי ההפתעה.
09/08/2012  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
גזרות מתקופות קודמות הביאו את קצבאות הביטוח הלאומי למצב שבו עידכון הקצבה נעשה אחת לשנה - בינואר, כך שכל עליה בעלות קיום ובהוצאות נספגת על-ידי הנכים במהלך כל השנה. אם לא די בזה, עידכון הקצבאות תלוי בערכי המדד, זה שערכו נשמר בקפידה מעצם היותו בסיס לחישובי תוספות יוקר לעובדים, והתוצאה היא שעידכון הקצבאות המשולמות נעשה בערכים נמוכים המשאירים את הנכים בעליבות ובחוסר קיום ראוי.
09/08/2012  |  קובי כהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il