שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה לחקור מיידית שני מקרים בהם לא הועלו שני חיילים חרדיים לאוטובוסים שתוכננו עבור המגזר החרדי. מדובר בשני חיילים מהזרם החב"די, שעל-פי אתר חב"ד אינפו לא הורשו לעלות על שני קווים שונים בהם יושבים גברים בקדמת האוטובוס ונשים בחלקו האחורי. השר הנחה את מנהל אגף תחבורה ציבורית להגיש לו את הממצאים בתוך 24 שעות.
אדוני השר, לא חבל לחכות? יכולת פשוט לפתוח את אתר המידע של
משרד התחבורה ולתפוס בעצמך את האשם. לאשם הזה קוראים ישראל כ"ץ. מכיר אותו?
כן-כן,
זה אותו ישראל כ"ץ שאומר שאין "קווי מהדרין", אבל בפועל מעודד יום-יום את הפעלתם של קווי הפרדה אלה.
זה אותו ישראל כ"ץ שמאשר לקווים אלה
לדלג על תחנות אסטרטגיות גדולות במסלול בהן עוצרים כל שאר קווי התחבורה הציבורית, כדי שחס וחלילה לא יעלו עליהם חילוניים.
זה אותו ישראל כ"ץ שתחת אפו הונהגה
עד לאחרונה מערכת תעריפים מפלה ש
חייבה את היורדים באמצע הנסיעה לשלם יותר מאשר מי שמגיע ליעד הסופי רק כדי למנוע מחילונים לעלות על קווים מסוימים.
זה אותו ישראל כ"ץ שמאפשר
כליאת נוסעים העולים בתחנות "חילוניות" ואינו מאפשר להם לרדת בתחנות בהן יורדים נוסעים שעלו בתחנות "חרדיות".
במקרה הראשון, החייל ביקש לעלות בקו 550 של אגד בצומת חפץ חיים כדי לרדת בצומת הבא - בני רא"ם. ל-550 יש תחנת הורדה בבני רא"ם, אך לא למי שיעלה בחפץ חיים. הוא גם לא יוכל לרדת בצומת מלאכי (קסטינה) למרות שמדובר בצומת מרכזי בו עוצרים כל הקווים). במקרה זה האשם הוא משרד התחבורה שאישר את רישיון הקו באופן שיותאם לחרדים.
במקרה השני, טענתו של החייל מופרכת מיסודה משום שממילא אין בכלל לקו 451 תחנת עצירה בצומת חפץ חיים בו המתין, והנהג עצר בתחנה רק בשל חשד לתקלה.
עם קצת הבנה בתחבורה ציבורית יכולת כאמור לגלות זאת לבד, ולהבין שנהגי אגד פעלו כשורה. הרשה לי להניח שגם אם יהיו עוד מקרים מעין אלה, שבהם ידלגו אוטובוסים על תחנות אסטרטגיות שבהן ממתינים חיילים או סתם נוסעים קשי-יום, לא תנקוף אצבע כדי לתקן את העיוות המפלה.
אבל מה שמקומם הוא שתיקתך הרועמת, כאשר כמה ימים קודם לכן נחשף מקרה חמור באמת, בקול ישראל. חיילת בלבוש אזרחי שעלתה בשהם בדרכה לירושלים הושפלה בידי נוסעים חרדיים ובידי הנהג על כך ש"העזה" להתיישב בחלקו הקדמי של האוטובוס.
במקרה הזה, לא הרעשת עולמות, לא הורית על חקירה, לא הזמנת את החיילת להצטלם איתך כפי שנהגת במקרה הנוסעת טניה רוזנבליט, ותגובתך הסתכמה בשתיקה רועמת. גם לא שכחנו שהורית בזמנו על צוות חקירה שיחקור את ההתנכלות לטניה רוזנבליט, ושעד היום חצי שנה אחרי האירוע לא פורסמו המסקנות. גם טניה רוזנבליט לא שמעה על שום התפתחות בנושא.
בוא תחסוך לעצמך ועדות חקירה מיותרות, ובמקום לחפש איפה אשמים אחרים תפשפש במעשיך ובמדיניות האפליה בה נוהג משרדך. לפני שאתה מדבר על פתיחת דלתות אחוריות להעלאת נוסעים, מוטב שתתחיל לדבר על פתיחת דלתות קדמיות לכלל נוסעי התחבורה הציבורית.
בהינף-יד אחד יש בכוחך לחסל את קווי ההפרדה, באמצעות הוראה פשוטה - לבטל את ההנחיות הכובלות את נהגי האוטובוסים להפעיל קווים תפורים שלא יקלטו את כלל האוכלוסיה.
מכרז הגליל שיפורסם אוטוטו כולל שורה של קווים חדשים המיועדים לחרדים בלבד. אתה אומנם לא תודה בכך בגלוי, אבל בפועל תונהג בהם הפרדה מגדרית, למורת רוחם של חלק לא מבוטל של נוסעים מהציבור החרדי, שאורח-חיים מוקצן נכפה עליהם בעל-כורחם. אתה כשר תורם לכך במו ידיך, וממילא כל מקרה עתידי של אפליית נוסעות ונוסעים מהסיבות שנמנו לעיל יהיה מונח על כתפיך.
ומה עונה שר התחבורה? יועץ התקשורת שלו הפנה אותנו לדובר משרד התחבורה. הדובר לא מסר עד עתה את תגובתו. לא על השאלה מדוע לא הורה השר לחקור את המקרה בו הושפלה הנוסעת משהם ולא על השאלה באשר לפרסום ממצאי החקירה בפגיעה שהייתה בטניה רוזנבליט.