|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אחד בדורו

07/11/2004  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   תגובות

לא חשוב איפה ייקבר כאשר ילך לעולמו - בבוא היום תעביר ממשלת פלשתין החופשית את עצמותיו להר-הבית, כפי שהעברנו אנחנו את עצמות בנימין זאב הרצל וזאב ז'בוטינסקי להר-הרצל. הוא אחד המנהיגים הגדולים שקמו אחרי מלחמת-העולם השניה.

שיעור-קומתו של מנהיג אינו נקבע רק על-פי גודל הישגיו, אלא גם על-פי גודל המכשולים שעימם היה עליו להתמודד. מבחינה זו אין בעולם כולו מתחרה ליאסר ערפאת: שום מנהיג בן דורו לא נדרש לעמוד במבחנים כה אכזריים ולהתגבר על מהמורות כה מרתיעות כמוהו.

כאשר עלה על במת ההיסטוריה, בסוף שנות ה-50, היה העם הפלשתיני קרוב לחידלון. השם פלשתין נמחק מן המפה הגיאוגרפית והפוליטית. ישראל, ירדן ומצריים חילקו ביניהן את הארץ. העולם החליט שאין יחידה לאומית פלשתינית, שהעם הפלשתיני חדל מלהתקיים כמו האומות האינדיאניות באמריקה - אם בכלל היה קיים אי-פעם.

אמנם, בעולם הערבי עוד דובר על "הבעיה הפלשתינית", אך היא שימשה רק ככדור-משחק בין המשטרים הערביים. כל אחד מהם ביקש להפקיע את "העניין הפלשתיני" לטובת עצמו, תוך דיכוי ברוטאלי של כל זיק יוזמה פלשתינית עצמאית. כמעט כל הפלשתינים חיו תחת דיקטטורות דורסניות, ורובם בתנאים משפילים.

כאשר הקים יאסר ערפאת, אז מהנדס צעיר בכוויית, את "תנועת השיחרור הפלשתינית" (שראשי-התיבות שלה במהופך הם פת"ח), התכוון בראש-וראשונה לשיחרור עמו מעול השליטים הערביים, תוך החזרת יכולתו לדבר ולפעול בשם עצמו. זאת הייתה המהפכה הראשונה של האיש שחולל בימי חייו לפחות שלוש מהפכות גדולות.

מהפכה זו הייתה מסוכנת מאוד. לפת"ח לא היה בסיס עצמאי. הוא נאלץ לפעול בארצות הערביות - שם נרדפו פעיליו לרוב עד צוואר. באחד הימים, לדוגמה, כשסירב ערפאת למלא את פקודות השליט הסורי התורני, הושלכה כל הנהגת התנועה, וערפאת בראשה, לכלא. רק אום ג'יהאד, אשתו של אבו-ג'יהאד, נשארה בחוץ וקיבלה לידיה את הפיקוד על הלוחמים.

השנים ההן גיבשו את הסגנון המיוחד של ערפאת. הוא היה צריך לתמרן בין השליטים הערביים, להשתמש בכל התחבולות האפשריות, להשמיע חצאי-אמיתות וכפל-לשון, לחמוק ממלכודות ולעקוף מהמורות. הוא הפך לרב-אמן עולמי של תמרונים. כך הציל את התנועה בימי חולשתה, עד שהפכה לכוח חשוב.

גמאל עבד-אל-נאצר, השליט המצרי שהיה אז הגיבור הבלתי-מעורער של העולם הערבי כולו, חשש מפני עליית הכוח הפלשתיני העצמאי. כדי להחניקו בעודו באיבו, הקים את "אירגון השיחרור הפלשתיני" (אש"ף) והעמיד בראשו את אחמד שוקיירי, שכיר-חרב פוליטי. אבל אחרי תבוסתם המבישה של הצבאות הערביים במלחמת ששת-הימים (יוני 1967) ומה שנראה כניצחון מחשמל של פת"ח על צה"ל בקרב כראמה (מארס 1968), השתלט פת"ח על אש"ף, וערפאת הפך למנהיג הבלתי-מעורער של המאבק הפלשתיני כולו.

באמצע שנות הששים פתח ערפאת במהפכה השניה שלו - המאבק המזוין בישראל. היומרה הייתה כמעט מגוחכת: קומץ של לוחמי-גרילה, לא הכי-מיומנים, כמעט בלי נשק, נגד העוצמה הכבירה של צה"ל. ולא בארץ של הרים ובקעות וג'ונגלים בלתי-עבירים, אלא בארץ קטנה ומיושבת. אבל המאבק הזה העלה את העניין הפלשתיני על סדר-היום העולמי. הדבר חייב להיאמר בגלוי: לולא הפיגועים הרצחניים לא היה העולם שם לב לעם פלשתיני המשווע לקיום ולחרות.

כתוצאה מכך הוכר אש"ף כ"נציגו הבלעדי של העם הפלשתיני" המפוזר, ולפני שלושים שנה הוזמן ערפאת לשאת את נאומו ההיסטורי בעצרת האו"ם: "ביד האחת אני מחזיק ברובה, וביד השניה בענף-זית..."

בשביל ערפאת היה המאבק המזוין אמצעי, ותו לא. לא אידיאולוגיה, לא מטרה בפני עצמה. היה ברור לו שהמכשיר הזה אמנם עוזר לגבש את העם הפלשתיני ולזכות בהכרה בינלאומית, אך לא ינצח את ישראל.

מלחמת יום-כיפור (אוקטובר 1973) גרמה למפנה הבא בתפיסתו. הוא ראה שאחרי ניצחון התחלתי מדהים נעצרו צבאות מצריים וסוריה, ובסוף הייתה יד צה"ל על העליונה. זה שיכנע אותו סופית שאי-אפשר להגשים את המטרות הפלשתיניות בכוח הנשק.

לכן, מייד אחרי תום מלחמת יום-הכיפורים, פתח ערפאת במהפכה השלישית שלו: הוא החליט שעל אש"ף להגיע להסכם עם ישראל ולהסתפק במדינה פלשתינית בגדה המערבית ורצועת עזה בלבד.

זה העמיד לפניו תפקיד היסטורי חדש: לשכנע את העם הפלשתיני לוותר על עמדתו ההיסטורית, ששללה את קיום מדינת-ישראל, ולהסתפק במדינה ב-22% משטח פלשתין שלפני 1948. אף שלא אמר זאת בפה מלא, היה ברור שפירוש הדבר גם ויתור על שיבתם הבלתי-מוגבלת של הפליטים לשטח ישראל.

הוא התחיל לפעול להשגת מטרה זו כדרכו - בסבלנות, בעקשנות ובתחבולות, שני צעדים קדימה, צעד אחד אחורה. על גודל המהפכה תעיד העובדה, שעוד ב-1970 פירסם אש"ף בביירות ספר, שבו תקף בחריפות את פתרון-שתי-המדינות (הוא נקרא בספר "תוכנית אבנרי", מפני שהייתי אז הטוען העיקרי לפתרון זה.)

הצדק ההיסטורי מחייב לקבוע שערפאת הגה את הסכם-אוסלו בשעה שגם יצחק רבין וגם שמעון פרס דבקו עדיין ב"אופציה הירדנית" חסרת-השחר. בין שלושת מקבלי פרס-נובל לשלום, ערפאת היה זכאי לו ביותר.

מ- 1974 והלאה הייתי עד-ראייה למאמצים האדירים שהשקיע ערפאת כדי להביא את עמו לקבלת הגישה החדשה. צעד אחרי צעד קיבלה המועצה הלאומית הפלשתינית את הגישה הזאת, החל בהחלטה להקים שלטון פלשתיני "בכל חלק מהמולדת שישוחרר מידי ישראל" ועד להחלטה ההיסטורית ב-1988 להקים את המדינה הפלשתינית לצד ישראל.

הטרגדיה של ערפאת (ושלנו) הייתה שככל שהתקרב לפתרון שלום, ממשלות ישראל התרחקו ממנו. תנאי-המינימום של ערפאת היו ברורים, ולא השתנו מאז 1974: מדינה פלשתינית בגדה וברצועה; ריבונות במזרח ירושלים (ובכללה הר-הבית, אך בלי הכותל המערבי והרובע היהודי); החזרת הקו הירוק עם אפשרות לחילופי-שטחים מצומצמים ושווים; פירוק כל ההתנחלויות בשטח הפלשתיני ופתרון בעיית-הפליטים תוך הסכמה עם ישראל. בעיני הפלשתינים זהו המינימום שבמינימום, ולכן אין הם יכולים לסגת ממנו.

יתכן מאוד שיצחק רבין התקרב לפתרון זה בסוף ימיו, כאשר הכריז בטלוויזיה שערפאת הוא "השותף שלי". כל יורשיו התנגדו לו. הם לא רצו לוותר על ההתנחלויות, אלא להיפך, להרחיבן בהתמדה. הם התנגדו לקביעת גבולות נוקשים, מפני שהתפיסה הציונית שלהם שאפה להתרחבות מתמדת. לכן ראו בערפאת אויב מסוכן ועשו את הכל כדי לשבור אותו, בין השאר על-ידי מסע חסר-תקדים של דמוניזציה אישית. כך גולדה מאיר ("אין דבר כזה כמו עם פלשתיני"), כך מנחם בגין ("חיה דו-רגלית…האיש עם השערות על הפנים…היטלר הפלשתיני), כך בנימין נתניהו, כך אהוד ברק ("קרעתי את המסכה מעל פניו"), כך אריאל שרון, שניסה להרוג אותו בביירות והמשיך לנסות זאת בהתמדה מאז.

שום לוחם-שיחרור בחצי-המאה האחרונה לא עמד מול מכשולים כל-כך אדירים כמוהו. מול הפלשתינים לא עמדה מדינה קולוניאלית שנואה או מיעוט גזעני מעורר סלידה, אלא מדינה שקמה אחרי השואה, ושכל העולם חש אליה אהדה ורגשי-אשמה. מכל הבחינות הצבאיות, הכלכליות והטכנולוגיות, החברה הישראלית עולה על הפלשתינית פי מאה.

כאשר נדרש ערפאת להקים את הרשות הפלשתינית, לא קיבל לידיו מדינה מתפקדת, כמו נלסון מנדלה או פידל קסטרו, אלא אזורים מופרדים, מדולדלים, שתשתיתם נהרסה באופן שיטתי בעשרות שנות כיבוש. הוא לא קיבל לידיו ציבור היושב על אדמתו, אלא עם שמחצית בניו הם פליטים מפוזרים בעולם ומחציתו השניה מורכבת מחברה שסועה מבחינה פוליטית, כלכלית ודתית. כל זה בעוד מלחמת-השחרור הפלשתינית נמשכת. להחזיק את החבילה הזאת ביחד ולהנהיגה לקראת מטרתה בתנאים אלה, צעד אחר צעד, זהו ההישג ההיסטורי של ערפאת.

לאיש גדול יש חסרונות גדולים. אחד מחסרונותיו הוא נטייתו לקבל את כל ההחלטות לבדו, בייחוד אחרי שכל שותפיו הקרובים נהרגו. על כך אמר לי פעם אחד מגדולי מבקריו: "זאת לא אשמתו. אנחנו אשמים. במשך עשרות שנים התרגלנו לברוח מכל ההחלטות הקשות, שחייבו אומץ-לב ותעוזה. תמיד אמרנו: שערפאת יחליט".

וערפאת באמת החליט. כדרכו של מנהיג אמיתי, הלך פעמים רבות לפני המחנה, ומשך את עמו אחריו. כך בהתמודדות עם השליטים הערביים, כך ביציאתו למאבק המזוין, כך בהושיטו את ידו לישראל. על אומץ הלב הזה רוחש לו עמו אמון, כבוד ואהבה, הגוברים על כל דברי הביקורת.

אם ילך יאסר ערפאת לעולמו, תפסיד ישראל אויב גדול, שהיה מוכן להיות שותף ובעל-ברית. ככל שיעברו השנים, כך יגדל ויתעצם שיעור-קומתו בזיכרון ההיסטורי.

ואשר לי: הערכתי אותו כפטריוט פלשתיני, הערצתי את אומץ-לבו, הבנתי את האילוצים שביניהם תימרן, ראיתי בו שותף לבניין עתיד חדש לשני עמינו, הוקרתי אותו כאדם.
כדברי האמלט: "בסך הכל הוא היה איש, לעולם לא אראה עוד אחד כמוהו".

תאריך:  07/11/2004   |   עודכן:  07/11/2004
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר האוצר בנימין נתניהו עומד השבוע על פרשת דרכים ועל סף החלטה גורלית: להתפטר או לא להתפטר?! במערכת הפוליטית המנותקת-המבולבלת, שנוצרה כתוצאה ממדיניותו התמוהה של פרס ב' (אריאל שרון, שהתייצב בראש השמאל וסיגל לעצמו את דרכו ונימוקיו של פרס א') וכתוצאה מהסתלקותו של רב-המחבלים ערפאת, התלבטותו של נתניהו קשה ביותר.
07/11/2004  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לפני שנים רבות כאשר היה ברור לחלוטין שערפאת טרוריסט ולא עלה על הדעת שהוא היה יכול להיות פרטנר לשלום אמת, ממשלות ישראל סרבו לחסלו. שרותי הביטחון טענו שמכירים את 'המודוס וויוונדי' (דרך הפעולה) שלו ובכך היה אפשר להגביל הנזק לעומת מישהו חדש לא ידוע. כך טעו בגדול. נתנו לו להיבנות בעולם כפטריוט לגיטימי מצד אחד ולהמשיך הטרור מצד שני.
07/11/2004  |  פרופסור ג'רלד פרמן  |   מאמרים
מצבים של אי-וודאות הם חממה רוחשת לפריחתן של שמועות, הפושטות כאש בשדה קוצים. העדרם של כלים אמינים לאישוש או הזמת שמועות כאלה או אחרות בידי אוכלוסיות נתונות, מנוצל לפרקים על-ידי גורמים, שבחלקם הם מחוללי שמועה או המשתתפים בליבויה, להכוונת קהלים או קבוצות, באופן שישרת אינטרסים שלהם.
07/11/2004  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
בנימין נתניהו צריך לפרוש מן הממשלה. אין לו כל ברירה אחרת. ראש הממשלה כבר לא סופר אותו - ולכן עליו לעשות את הדבר היחיד המתבקש מן הקידום החפוז, הבלתי אחראי, של התוכנית האומללה שאותה הגה אריאל שרון. להשאיר את גיבור מלחמת יום הכיפורים להתבוסס במדמנה שאותה הוא יצר במו-ידיו.
07/11/2004  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
אמצעי התקשורת ממלאים תפקיד מרכזי בפרשת מותו/ההמתנה למותו של יאסר ערפאת. התפקיד המסורתי של התקשורת - כמדווחת והמעדכנת על אירועי היום, ממשיך להתקיים גם כאשר לא קיים מידע כלל.
07/11/2004  |  עומר שיקלר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il