|   15:07:40
  גד גזית  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

על מנהיגות ושיא של חוסר בתבונה ורגישות

אלטלנה הייתה דוגמה להתפרצות שיא הדרדרות. לסיכוני החשדנות, מהעדר המנהיגות של בגין מחד, ולאטימות רגשית וחשבונאות קטנונית וקצרת טווח של ב"ג. מאידך, בכל הקשור להפגנת רוחב הלב והתחשבות ברגשות יריבים פוליטיים
23/06/2013  |   גד גזית   |   מאמרים   |   תגובות
אלטלנה. הר געש שממשיך לצבור לחצים [צילום: לע"מ]

פרשת אלטלנה משולה ללבה מקרית, מהתפרצות בלתי נמנעת של הר געש, שצבר בבטנו לחצים הולכים וגוברים לאורך שנים עד שפרץ. הלבה התקרשה אבל היא נותרה כפסל אבן שמזכיר לנו שהר הגעש עדין פעיל וממשיך לצבור לחצים.

הלחצים האלה הם התוצר העיקרי ממאבק הישרדות חברתי נצחי בין שתי גישות חיים אוניברסליות, האחת גישת החדשנים ולמולה גישת השמרנים. המאבק בין שתי הגישות לא יחדל, כל עוד החרות תעטוף את החברה.

לבן-גוריון התמזל, והוא קיבל לפחות שש החלטות שהיה להן מימד משמעותי היסטורי: הסזון נגד אצ"ל ולח"י; הפניה לאו"ם לקבלת הכרה בין לאומית למדינה; הכרזת מדינת ישראל; הטבעת אלטלנה; פרוק הפלמ"ח; הסכם השילומים עם גרמניה.

את ארועי יהדות פלסטינה במחצית הראשונה של המאה העשרים יש להבין כתוצר מארועי אירופה בעת ההיא. ארגון ההגנה מוקם כשנתיים אחרי הצבא האדום בבריה"מ, המניע המוסתר סביר שהיה פוליטי, התרוץ הגלוי היה ביטחוני תל חי והתנכלויות הערבים לישוב, ההשראה מיובאת מהקמת הצבא האדום.

מראשית שנות העשרים הוטל על אירופה הדמוקרטית, צל מאיים: הסכנה הקומוניסטית! צל שהחל לגדול אחרי נצחון הבולשביקים והשתלטותם בכוח על האימפריה הרוסית ויסוד בריה"מ במקומה. לראשונה בהיסטוריה, תאוריה אוטופית מדעית חברתית כלכלית מיושמת הלכה למעשה ע"י בני אדם על בני האדם. דרמה של ממש שקדמם לה רק המונותאיזם.

הצל המתפשט והמפחיד שטופח למימדים דמוניים, גרר היוולדותן של תנועות נגדיות לאומיות אנטי מהפכניות שנזעקו לדגל מאימת "הצל". במבחנו האלים השני, "הצל" כושל! מלחמת האזרחים בספרד, שבה לא הצליחו הסוציאליסטים להגן על נצחונם הדמוקרטי, והובסו ע"י הלאומנים הבורגנים, בידי האנטי מהפכנים הפשיסטים.

בתבוסה זאת לא היה די כדי להרגיע, כדי להשתכנע שמדובר רק "בצל כהה ענק שמטיל גוף די שקוף ומחורר" כל שנדרש הוא לשנות את זוית האור או הראיה...

גם בפלסטינה הבריטית, בקרב יהודיה, התפשט אותו הצל הקומוניסטי המאיים.

אוכלוסיית היהודים "הותיקה" הייתה בעיקרה בורגנית ציונית, שעניינו אותה נוחותה ובטחונה. ביטחון, אז כהיום, משמעו הגדלת האוכלוסיה היהודית, אלא שהסתבר "לותיקים" שלא כל היהודים שמדפקים, עונים להגדרה שתאמה את עניינם. מרבית אוכלוסיית היהודים החדשים הגיעה לפלסטינה מארצות גרמניה ומזרחה עד לרוסיה, רובם נגועים ומונעים ברוחות המהפכה, ורק מיעוטם ברוחות האנטי מהפכניים.

הניגודים החברתיים והפחדים התסיסו את ציבור היהודית, וגם על-רקע המאבק על שליטה בכספי המגביות וניתובם.

הספרים הלבנים להגבלת עלית יהודים, שהוציא הנציב הבריטי, תורצו רשמית במרי הערבי ובמגבלות הקיום בארץ, אבל יתכן, שאופים האידיאולוגי הסוציאליסטי וארצות מוצאם של רוב היהודים העולים, שלא נעלמו מעיניי הנציבות, ולא בלתי נמנע "ששתדלנים" מקרב הישוב היהודי הבורגני הותיק, יצרו מניע שפעל אצל הבריטים כדי להגביל את "הצפת" הארץ במהפכנים קומוניסטים מערערי סדר פוטנציאלים.

אם כך, כוח המגן הצבאי על ההתישבות היהודית הסוציאליסטית המתסיסה, מוקם גם כדי לתת לה עוצמה פוליטית ממשית, מול מתנגדיה הגוברים, מקרב הישוב הותיק הבורגני והלאומי יהודי. יש לשער שהסוציאליסטים גם נעזרו בקשרים עם הגורמים המהפכנים באירופה ובבריה"מ, לקידום הענין הצבאי.

הארגון הצבאי הסוציאליסטי (ההגנה) מוקם בשנות העשרים ומתפתח למבנה ארצי בחשיבה ומערך השאובים מבריה"מ. הוא מוקם מתוך מחשבה עתידית שהתנועה היהודית המהפכנית בא"י, היא חלק מתנועה עולמית שתגרור הן את הערבים והן את היהודים אל תוכה. והוא גם מקיים רוב הזמן קשרים הכרחיים ומורכבים עם הצבא הבריטי מה שמקל עליו את החיים.

תנועה ציונית מהפכנית שחזונה משלב פתרון ליהודים במהפכה החברתית העולמית שבדרך זקוקה לכוח מגן ומשכנע. למה אין תיעוד? כי מדובר במהפכנים נרדפים שבחמישים השנה שקדמו הורגלו ולמדו להתנהל כמחתרות מבלי להותיר עדויות מפלילות. רוסיה הצארית "יצרה" הרבה "בעלי מסורת" כאלה כבר ב-1870.

האצ"ל והלח"י במתכונתם הסופית, מוקמים רק בשנות הארבעים במבנים כארגוני מחתרת עירוניים. המטרה המוצהרת, כדרך בורגנים שמרנים, קצרת טווח: להלחם בספר הלבן ו/או לסלק את הבריטים. ומטרה מוצהרת נוספת לנקום בפורעים הערבים בדרך פשטנית, בטרור נגד טרור. המטרה הסמויה הקמת כוח צבאי נגדי לכוח הצבאי של המהפכנים. נזכור שוב את מלחמת האזרחים בספרד שאך זה הוכרעה, ומתנדבים מהישוב נטלו בה חלק פעיל.

הטקטיקה המורכבת והמחושבת של הסוכנות וההגנה שנובעת ממערכת היחסים המורכבת של ההנהגה היהודית עם הבריטים מחד, וכנראה עם הסובייטים ומהפכנים מאידך, אינה מובנת למנהיגי הבורגנות הלאומית החשדנים, ולא מקובלת עליהם! מאחר שעיקר גישתם הלאומית יהודית, ענינה מצומצם למתן מענים למצבים המתרחשים ולרגשות הציבור.

לא ניתן להתעלם מצמידות ההקשרים האירופאים. עובדה מענינת היא, שתנועות המרי יהודיות לאומניות, צצות בשנות השלשים סביב סוציאליסטים מאוכזבים, (אחי מאיר ושטרן), ממניעים אמוציונליים לאומנים, שעיקרם: תחושת אכזבה ועלבון מקיום האנטישמיות כתופעה בקרב המהפכנים, ומהמדיניות המוצהרת והאקטיבית נגד היהודים בגרמניה הנאצית ולאחר מכן בפולין.

תופעות שאין להן מענה יהודי ראוי מובילות לזעם ותסכול על שהמוסדות הנשלטים ע"י הסוציאליסטים המתעלמים ו/או "המקטינים ראש". בין היתר כי ראו ביהודי גרמניה ופולין שנותרו שם לאחר הפלישה, בורגנים קפיטליסטים אנטי סוציאליסטים אנטי מהפכנים, שונאיהם. הראיה הלאומית יהודית שלהם, הייתה אז משנית.

זה הרקע המבעבע, שבתוכו מתקבל ב.ג. את החלטות היסטוריות פנים יהודיות, שיהיו להן השלכות לאורך זמן במאבק על השליטה ביהודים.

בעקבות רצח הלורד מוין ע"י הטרור הבורגני לאומני, בשלהי מלחמת העולם כנקמה "טהורה" על הסגר הבריטי בעת המלחמה, כאשר נודעים מימדי השואה הנוראים, נוצר איום על המשך מגעים והבנות בקשר להמשך המנדט ופתיחת השערים. וכנראה שיש חשש שגם סטאלין וחבורתו, ישאלו את עצמם עד כמה חזקה שליטת הסוציאליסטים בפלסטינה? התשובה מתחיל "הסזון". הפורשים וגישתם האקטיבית רגשית, מסכנים את כל התכנון הסוציאליסטי מדיני!

זה היה איתות ברור לבריטים ולסובייטים ולאו"ם שהנהגת הישוב הסוציאליסטית נחושה ושולטת. ואמירה ברורה לפורשים, שבלאומיות היהודית שלהם אין משום חסינות. לסזון הייתה השפעה טראומטית שלילית על היחס של הלאומנים הבורגנים היהודים, כלפי היהודים הסוציאליסטים המהפכנים. הפורשים חשו מאוימים אידיאולוגית ונבגדים לאומית.

בהחלטה היסטורית שניה, להשיג את תמיכת האו"ם בכ"ט נובמבר, וההחלטה לא לשתף את הפורשים בשום צורה. וגלי השמחה ברחוב היהודי חידדו את תחושת הניתוק והנידוי של הפורשים. (כ"ט נובמבר 1947) מבחינת הפורשים זאת הדרה של מי שסבל, סיכן והקריב את חייו, למען מטרה הנראית עכשיו קרובה מתמיד.

החלטה היסטורית שלישית, מיד לאחר סיום המפתיע של המנדט, על הכרזת המדינה בטכס פומבי וחתימת מגילת העצמאות ללא שיתוף הפורשים, למרות שארגונים אחרים דתיים בורגנים וקפיטליסטים שותפו. התעלמות כזאת באירוע היסטורי מכונן מתקבלת כעלבון צורב.
אשר על כן, אוירת החשדנות והעוינות ההדדית כבר לא הייתה ניתנת לגישור. העימות האלים במצב ההוא היה רק שאלה של זמן.

ב"ג. בערמומיותו הפוליטית הצליח ליצור מרי רגשי מתפרץ בקרב "הפורשים" כלפי הנהגותיהם, ומבוכה בתוכן, שגרם לפיצול וחיכוכים בתוך ההנהגות.

רכישת הנשק הרב והספינה ע"י הפורשים, נמשכו מספר חודשים ונועדו מלכתחילה, לחמש אותם לקראת העימות הבלתי נמנע עם כוחות ההגנה הסוציאליסטית, שלפתע נקראה צה"ל, ושונתה כדי להכניס אותם לצה"ל מתוך הכבוד ראוי להם כשהם חמושים בנשק ראוי ומתקדם, מבלי להזדקק לחסדי הפלמ"חניקים השנואים שצפוי היה "שיתעללו" בהם. באמצעות הנשק הזה הם ינהלו מו"מ מכובד מעמדת כוח, על השתלבותם בפיקוד על צה"ל. וגם יזכו באהדת הציבור כשהם נשארים מצוידים בנשק שקנו לעצמם.

אלא שבדיוק מזה חשש הפיקוד וחשש ב"ג. לא היו להם אשליות בקשר לאוירת הזעם התסכול והשנאה בין אנשי האצ"ל ולח"י. הם רצו אותם בתוך הצבא, מפורקים מנשקם מגאותם וכבודם המסוכנים. זה פער אינטרסים בלתי ניתן לגישור!

בגין שבמו"מ עם נציגי ההגנה (צה"ל) שמע ודאי את הטענות על כך שהוא מנהיג אספסוף מסוכן, חיפש דרך לבצע העברה מסודרת ומכובדת אבל לא ניתנו לו אמצעי שכנוע להשקיט את זעמם של לוחמי השטח ומפקדיהם. אמצעים אלה פשוט לא היו אז בנמצא!
הוא ניהל מו"מ על אופן חלוקת הנשק והעברתו, אבל לוחמי השטח הכירו את "השחקנים" וגם את בגין ולא סמכו עליו יותר! הם לא היו מוכנים להשמיט מידם, כך סתם את הקלף האחרון והמשמעותי כדי להשיב לעצמם את "כבודם וזכויותיהם" האבודים.

החלטתו של ב"ג. להטביע את הספינה על נשקה ואנשיה הייתה מנהיגותית ענינית, אבל נבעה ככל הנראה גם מתפישתו הסוציאליסטית וגישתו השלילית כלפי גילויי רגשנות לאומנית של בורגנים חסרי מעוף, ומחוסר האמון במילתם.

נותר להתנחם בהנחה, שלא מן הנמנע שבהחלטתו זו, שגבתה כ-16 הרוגי אצ"ל ו-4 הרוגי צה"ל (הגנה), באוירה הטעונה שהחריפה מכ"ט נובמבר, כל פשרה שהייתה נעשית ומותירה לאנשי אצ"ל מסגרת ונשק משלהם, הייתה חייבת להתפרץ מאוחר יותר! ובכך נמנעה תקרית צפויה, שהייתה גובה הרבה יותר הרוגים, מאשר אותה תקרית אחת אלימה וקצרה יחסית. באנלוגיה, את אירוע אלטלנה, ניתן לראות כשחרור שסתום בסיר לחץ רותח כדי למנוע נזק יותר גדול.

בעקבות אירוע אלטלנה סלל לעצמו ב"ג. את הדרך לאירוע היסטורי קשה אחר, פרוק ארגון הפלמ"ח 7.11.48 הסיבה הגלויה ידועה, אך הנסתרת לפרוק, נבעה גם מגישה "סטליניסטית": לא לאפשר לשום ארגון פוליטי צבאי לצבור יותר מדי עצמה, והפלמ"ח זוהה בעיקר עם מפ"ם.

ובנוסף, ב"ג. שבעקבות הלם השואה ולקחי הסטליניזם המצטברים, התפכח מאשליות הקומוניזם, שאף עכשיו להוכיח למערב, ובעיקר ליהדות ארה"ב, שאין לסטאלין סיכוי לתקוע אצבע במדינת ישראל!
אלא שבארוע פרוק הפלמ"ח, הבכירים המיוחסים והמיודדים שולבו בצה"ל ובממשל בתפקידי מפתח, מה שלא קרה בד"כ בשילוב לוחמי האצ"ל והלח"י בצבא. החשדנות והאיבה נמשכו עוד שנים. אנשי המחתרות נאלצו להתמודד עם הדרה, להוריד פרופיל ולשאת בתוכם את תחושת העלבון עד שכהתה מעצמה. לכולנו נותר להתנחם בעובדה "המנצחת" שהצל ההוא נעלם ובמקומו אנו חוזים היום בצללים אחרים...

אלטלנה הייתה דוגמה להתפרצות שיא הדרדרות. לסיכוני החשדנות, מהעדר המנהיגות של בגין מחד, ולאטימות רגשית וחשבונאות קטנונית וקצרת טווח של ב"ג. מאידך, בכל הקשור להפגנת רוחב הלב והתחשבות ברגשות יריבים פוליטיים.

המטרה אומנם הושגה, אבל תוצאת התפרצות בלתי נמנעת יכלה להיות פחות כואבת וטראומטית. זה המעט שמצופה ממנהיגות.

תאריך:  23/06/2013   |   עודכן:  23/06/2013
גד גזית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על מנהיגות ושיא של חוסר בתבונה ורגישות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק תשובה הוא עוד טייקון שכולם אוהבים לשנוא. אין לי בעיה עם אהבות ושנאות, אבל צביעות ויתר עניינים מאוסים מביאים אותי לעשות מעט סדר באנדרלמוסיה שנוצרה מאז נמצא הגז הרב במעמקי הים.
23/06/2013  |  נסים גבאי  |   מאמרים
ביום חמישי האחרון (20.6.13) ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מנהליים, ע"י הרכב כב' הש' ע' פוגלמן , ע' ארבל ו- ח' מלצר בעניין בר"ם 9701/11 אברהם ודורה גולדשטיין נ' יעקב ורצהייזר, הוועדה המקומית לתכנון ובניה פ"ת ואח', במסגרתו נדרשה הכרעה בשאלה, מהו המועד שממנו יש להתחיל למנות את תקופת ההתיישנות בת שלוש השנים להגשת תביעה לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן - "החוק") האם ממועד פרסום התוכנית ברשומות או שמא בתום 15 יום ממועד כניסתה לתוקף .
זכותו של קטין למזונות מהוריו היא זכות עצמאית. זכות זו אינה תלויה ביחסיים המשפטיים בין ההורים ובהסכמים אותם ערכו הוריו בנוגע למזונותיו.
23/06/2013  |  עו"ד טלי אויזרוביץ  |   מאמרים
רוב הזוגות לא חושבים שהם יתגרשו כשהם מתחתנים, ומרגישים כי יישארו ביחד למשך כל שארית חייהם. אבל אחרי שהנישואים הראשונים מתפרקים ואולי גם הנישואים השניים נגמרים בגירושין, כדאי לעצור קצת ולחשוב על כל הנושא הזה. למה בעצם אנשים מעוניינים להתחתן בפעם השנייה, אחרי שהנישואים הראשונים שלהם התפרקו? בכלל, האם עוד יש טעם למוסד הנישואים המסורתי היום? למה לא פשוט לחיות ביחד ולהימנע מהסיכון שכרוך בתהליך גירושין ארוך וכואב? ייתכן שצריך קצת יותר לחשוב על המשמעות של חתונה ונישואין, לפני שממהרים להתחתן בשנית.
23/06/2013  |  עו"ד טלי אויזרוביץ  |   מאמרים
מנהיגינו הפוליטיים שאינם ידועים בעידון דבריהם, סיכמו את מצבנו המדיני והבינלאומי בשתי אמירות שלא במהרה תישכחנה: האחד, דימה את הפלשתינים ואת יהודה ושומרון לרסיס שנתקע סמוך לעמוד השידרה, שניתן לחיות עימו למרות הכאב שהוא מסב, בעוד שניסיון להוציאו בניתוח עלול להביא לשיתוק מוחלט; ואילו יריבו ביכר את הדימוי של רגל אכולת גנגרנה רקבונית, שאם לא תיקטע, היא עלולה להביא למות החולה. הם הותירו לנו את הברירה בין הקדחת לבין הדבר, והכל שואלים: האומנם מרווח בחירותינו מצומצם רק לאלה?
23/06/2013  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il