|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

איש הנדל"ן של השבוע

קק"ל: ההיפרדות לא תביא להוזלת הדירות

שולחת לחזית את אלכס חפץ, מנהל הנדל"ן שלה, כדי להבהיר לאריאל: טעית כשגירשת אותנו חשיפה: עסקי חברת הימנותא, שחפץ עומד גם בראשה האיש שהוציא מהמינהל 500 מיליון שקל
05/07/2013  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
חפץ. לא רצינו בהיפרדות

שמאי המקרקעין אלכס חפץ (49) הוא האיש הלא-ידוע של ענף הנדל"ן. חפץ עומד מזה שמונה שנים בראש מכלול מערך הנדל"ן של הקרן הקיימת. מעטים שמעו עליו. מאחורי מסך החשאיות, מנהל חפץ גם את חברת הנדל"ן הגדולה "הימנותא", את נכסיה ואת פעילותה השקטה ברכישת ומכירת נדל"ן. השבוע שלחה אותו קק"ל לחזית, כדי להבהיר ליו"ר רשות המקרקעין, השר אורי אריאל: עשית טעות גדולה בכך שדחפת אותנו החוצה!

דירקטוריון קק"ל מינה בשבוע שעבר את חפץ לראש הצוותים המכינים את תוכנית ההיפרדות הגדולה של הקרן הקיימת. אם תצא התוכנית לפועל, תמשוך קק"ל את כל הקרקעות שלה מרשות מקרקעי ישראל, ותעביר אותן לניהול עצמאי. מדובר במשהו עצום, מבחינתה של ישראל: מאות ואלפי מגרשים ומתחמים, בשווי 2.6 מיליון דולר, כולל רוב המגרשים שנותרו למכירה (לא כולל מגרשים של פרטיים) בתל אביב, בירושלים, בחיפה ובערים אחרות.

אריאל אולי עוד לא הבין, אבל היו"רים של הקרן הקיימת, אפי שטנצלר ואלי אפללו, וגם אלכס חפץ, מכירים היטב את המשמעות: רשות המקרקעין תישאר עם מעט מאוד מגרשים טובים באזורי הביקוש. היא תיאלץ להתרכז במכירת מגרשים זולים ונחותים במקומות מרוחקים. ה"שמנת" של המגרשים, בערים הגדולות, תהיה רובה של קק"ל.

השבוע הבהיר זאת חפץ, בהרצאה פומבית נדירה, קצר ולעניין: "הבשורה לענף הדירות לא תגיע מההיפרדות הזו!" הנה מה שעוד אמר שם, בניסוח שאלה-תשובה:

למה להיפרד? כדי להזיק לענף הדירות?

חפץ: לא רצינו בהיפרדות. שר השיכון אורי אריאל דחף אותנו החוצה, "כדי ליצור תחרות".

אלכס חפץ מתכוון להדחת שטנצלר ואפללו מראשות שתי הוועדות החשובות של הרשות - ועדת המשנה (לעסקות) וועדת התקציב. במקומם, הציב יו"ר הרשות ושר השיכון אריאל את נאמנו עו"ד שלמה בן-ישראל (מנכ"ל שיכון) ואת יגאל צרפתי (מנכ"ל משרד הפנים). אחד השיקולים, כנראה, היה שקק"ל לא תקבל "יותר מדי" נתונים על תקציב הרשות. שני המודחים נפגעו קשה, והנה הם מגיבים. אם כי, בדברי חפץ היה כלול רמז, שהם מוכנים להידברות.

ההיפרדות לא תביא להוזלת הדירות"

חפץ וראשי קק"ל אינו אוהבים מה שקורה עכשיו בממשלה בנושא הדירות. חפץ: "הם מקימים קבינט דיור, עושים עוד רפורמה, וזורקים את הדברים הקודמים. לא ייצא מזה דבר!"

ארנסט את יאנג מסייעת להיפרדות

מהי פעילותך בנושא זה?

חפץ: "הדירקטוריון ביקש ממני לעבוד על תוכנית היפרדות. הקמתי צוותים. אני נעזר בחברת רואי החשבון המובילה ארנסט את יאנג. כבר היו לנו כמה ישיבות".

מה יקרה אם ההיפרדות אכן תצא לפועל?

חפץ: "דבר אחד אני יכול לומר בצורה חד-משמעית: זה לא יביא להוזלת הדירות!"

מה חלקכם בעידוד בנייה ומגורים?

חפץ: "קרן קיימת היא היחידה שמשקיעה בפריפריה, משקיעים 1.2 מיליארד שקל בשנה ביערות, בדרכים, בפארקים. לא לשכוח שהדבר מאפשר לרבים לדור גם במקומות מרוחקים!"

יש עליכם פיקוח ציבורי?

חפץ: "בראש קק"ל עומדת מועצה ציבורית, עם ייצוג לכל הזרמים".

"נממן מעונות סטודנטים ותמ"א 38"

מה תעשה קק"ל ב-2.6 מיליון דונם?

חפץ: "נוכל לשווק מגרשים לבנייה. נוכל לבנות מעונות סטודנטים. נעמיד מימון לבנייה לפי תמ"א 38."

האם תיכנסו גם לבניית משרדים?

חפץ: "אנחנו יושבים על הגדר".

העסקה החשאית הראשונה – עם הטמפלרים

בימים רגילים, אלכס חפץ הוא גם מנכ"ל ודירקטור בהימנותא, חברת נדל"ן גדולה שפעילותה חשאית. זוהי חברה פרטית, לא בבורסה, לא מפרסמת מאזנים ודיווחים. נבהיר מיד: כמעט כל קרקעות קק"ל מנוהלות – כיום – על-ידי רשות מקרקעי ישראל. הימנותא מנהלת קרקעות אחרות של קק"ל. קיומה נחוץ, כדי שתוכל למכור קרקעות, דבר שאסור לקק"ל על-פי תקנון היסוד שלה.

הקמתה של הימנותא הייתה בנויה על חשאיות. ב-1938 העבירו יהודים מגרמניה כסף לארץ ישראל, כדי לקנות מהטמפלרים מגרשים בחיפה. העסקה הייתה סודית, גם בגלל תקנות מטבע החוץ בגרמניה, וגם משום שיהודים רכשו בארץ קרקע של כת גרמנית-נאצית "מיוחסת". קק"ל הקימה את הימנותא, שקיבלה את הכסף, אל תשאלו איך, ורכשה את הקרקעות בנאמנות.

מאז, המשיכה החברה לקנות מגרשים בערים הגדולות ובישובים עירוניים, עם כסף שלעיתים קרובות הגיע מחוץ לארץ. בבעלותה כיום כ-40,000 דונם, מגרשים ומבנים. נכסים לדוגמה:

דירות בת"א, מגרשים באונו ובנתניה

  • 70 דירות בתל אביב (בעיקר מעזבונות), המושכרות בשכירות חופשית. ההכנסות, כמו כל הכנסות החברה, משמשות לקניית מגרשים, ובעיקר מועברות לקק"ל למימון פעילות פיתוח.
  • מגרש גדול בקריית אונו, מול בסיס הקליטה והמיון של צה"ל.
  • מגרשים לבניית דירות בדרום נתניה, ליד בית גולדמינץ.
  • מגרשים לתעשיה ולמסחר במפרץ חיפה.
  • מגרשים במקומות שונים בצפון הארץ.
  • וילות ודירות בערים שונות, מושכרות במחירי השוק.
  • ב-2004 הוציאה הימנותא למכירה 39 דירות בירושלים, בתל אביב ובחיפה, ששווין כ-20 מיליון שקל. חלק מהדירות הן עזבונות.

לאחר מלחמת ששת הימים, החלה החברה לרכוש מערבים קרקעות ביהודה ובשומרון. המדינה סיפקה את הכסף, והיה נוח לה שהרכישות נעשות על-ידי גוף אחר. ב-1990, למשל, רכשה הימנותא מגרשים בעיר דוד (כפר סילואן), במזרחה של ירושלים, כדי ליישב בהם משפחות של עמותת אלעד.

הימנותא ממשיכה לגאול קרקע עד היום, גם בתוך ישראל. אשתקד, למשל, שילמה כ-10 מיליון שקל לכונס הנכסים של הקבלן עבד אל קאדר, כדי לרכוש ממנו 6 מגרשים בני 1.5 דונם בשפרעם. ככל הידוע, זה לא מקרה יחיד.

חפץ גאה על פרויקט אחרון: בעידודם של היו"רים ובעבודה מאומצת, עם צוות קטן, איתר נכסים בארץ, רשומים על קק"ל, בשווי 250 מיליון שקל, ועוד כספים בסכום דומה, שהיו בבעלות נספי שואה, ללא יורשים. לפני כשלושה חודשים העבירו לקרן ניצולי השואה את מלוא הסכום, 500 מיליון שקל.

יש הערת אזהרה על המגרשים בירושלים

מקרה מביך אירע ב-2000: הימנותא רכשה, כביכול, מהפטריארכיה היוונית-אורתודוסית 520 דונם בירושלים, בעיקר מגרשים פנויים ותפוסים ברחביה וטלביה, ב-20 מיליון דולר. המדינה העבירה את הכסף הדרוש, והתשלום נעשה באמצעות שני מתווכים, דוד מורגנשטרן ויעקב רבינוביץ'.

אולם לאחר זמן קצר התברר, שחתימתו של הפטריארך על החוזה זויפה. המתווכים הועמדו לדין, הורשעו ונשלחו לכלא. עו"ד יעקב וינרוט, שהיה הנאמן על הכסף, החזיר למדינה 5.5 מיליון דולר, בפסק בוררות של השופט העליון בדימוס תאודור אור. מה קרה ליתר הכסף? לא ברור. עם זאת, להימנותא יש גם כיום הערת אזהרה על המקרקעין; לגירסתה, הקרקעות שלה, כי שילמה את הכסף בתום לב. הפרשה כנראה עוד לא הסתיימה.

הצליחו לקבל חזרה 500 מיליון שקל מהרשות

אלכס חפץ אחראי גם על מערך הבקרה היעיל והמסודר של קק"ל. קרקעות קק"ל מנוהלות ונמכרות – כיום – על-ידי רשות המקרקעין, וקק"ל אמורה לקבל את מלוא התמורה. בשנים האחרונות התברר, בבדיקות הבקרה, שקק"ל לא קיבלה מאות מיליוני שקלים המגיעים. קק"ל סיפקה את ההוכחות, והאוצר העביר לה כ-500 מיליון שקל! איך נוצרו הטעויות? "שגגות, טעויות, קצת חוסר הבנה, וקצת גם במזיד" – אומר מקור בכיר. מנכ"ל האוצר, יעל אנדורן, לא תאהב גילוי זה.

חפץ, יליד ארגנטינה, עלה לארץ בילדותו, עם כל המשפחה. הוא סיים לימודי שמאות מקרקעין באוניברסיטת תל אביב, ולימודי פישור וגישור בטכניון. אחר כך היה מנהל הנכסים של חברת בר טכנולוגיות, רכז פרויקטים בעיריית הרצליה וברשויות אחרות, ומנהל מינהלת הנדל"ן באוצר (אז הוא מכיר אותם...) נשוי , עם בת בכורה בת 20 ובן בן 14. מתגורר בכפר סבא. לפני שנתיים וחצי נפטרה אחותו פביאנה ממחלה. היא הייתה מבקרת ספרות בעיתון "חדשות", עורכת ספרות מתורגמת בהוצאת "כתר" ומתרגמת מספרדית (כתבי סרוונטס).

אחד התחביבים של אלכס חפץ הוא לימוד גמרא "זה מחדד את המוח". בכל יום שישי מתכנסת בביתו בכפר סבא קבוצת לומדים, ומקבלים שיעור מאברך מבני ברק. סיימו את מסכת מכות ועתה לומדים מסכת סנהדרין. "כל המסכתות מעניינות מאוד!", הוא אומר. זה גם מועיל לחידוד המוח, נשק חשוב במאבק נגד פקידי האוצר ורשות המקרקעין.

תאריך:  05/07/2013   |   עודכן:  05/07/2013
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קק"ל: ההיפרדות לא תביא להוזלת הדירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתבתי את דעתי על הספר "דוח המלך דוד" מאת שטפן היים, שבו הוא מציג את דמותו השנויה במחלוקת של דוד מלך ישראל. שנויה במחלוקת גם בספר הספרים. שמעיה קידר, בעבר עיתונאי במעריב, איננו אוהב את דוד המלך, כפי שהוא מצטייר בתנ"ך. שמעיה מלקט את הפסוקים הרלוונטיים וכותב פוסט אורח:
05/07/2013  |  יאיר דקל  |   כתבות
אנחנו נמצאים ברצועת זמן בה כוכב מרקורי נמצא בנסיגה. מרקורי מסמל את החשיבה, ובזמן הנסיגה הוא פועל על תדר שונה, הגורם לנו לדלג, בגלל היסח הדעת, על פרטים שיכולים להיות חשובים. ייתכן גם שאנו מרגישים פחות ממוקדים. עם זאת, אין זה אומר שצריך לעצור את החיים ולהיכנס מתחת לשולחן. המשיכו לעשות את מה שאתם עושים בדרך כלל, אבל הימנעו מקבלת החלטות חשובות. זה זמן טוב לעבד מחשבות ורגשות, לנסות לעשות דברים במידה מוגבלת, אולי לבדוק תסריטים חדשים, אפשרויות אחרות והחלטות שאין להן השפעה לטווח הארוך.
05/07/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
את השלווה הסטואית של דרום היער השחור מצליח להפר רק כור גרעיני, המוסתר לו אי שם בשדה נידח, הרחק מאם הדרך, בין ולדסהוט ללאופנבורג - שתי עיירות גרמניות ציוריות, הסמוכות לגבול השווייצרי.
05/07/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
מדוע מנסים פרס ואנשיו לחמוק מהביקורת הציבורית? האם יעלה בידי אולמרט לצאת "יבש" מההליכים המשפטיים החדשים שנפתחו נגדו? מה הם בדיוק האינטרסים של שמחון? ומי לא מפחד להתעמת עם עו"ד פישר?
05/07/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
מוסד כמו הקרן הקיימת לישראל מוזכר כאשר יש אירועים שקשורים עם היער בישראל והקרן הקיימת היא היערן של הארץ הזאת. אבל באחרונה היא הוזכרה גם כמוסד שהסמל שלו הוא אומנם "הקופסה הכחולה" אך את הכספים הוא עושה מבעלות על קרקעות הלאום. ויש לה, לקק"ל הרבה כסף, גם לתת מתנה של חצי מיליון דולר להופעת ביל קלינטון לרגל יום הולדתו נשיא המדינה (תרומה שבוטלה בשל מחאה ציבורית) זה אמור גם לגבי "הסוכנות היהודית". לסוכנות יש קבלות בשפע על עשייה אדירה. הזרוע המבצעת של הקמת המדינה. אבל היא עשתה את שלה במובן הנעלה ביותר למען העם והמדינה, והיא יכולה "ללכת" גם כן במובן החיובי - לעם ולמדינה.זאת בין היתר מכיוון שאין צורך בה ומשום שסמלית, הסוכנות, כמות שהיא, עושה עוול למי שהייתה פעם ולתפקיד הלאומי שהיא מלאה.
04/07/2013  |  צבי גיל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il