ב
אגד די מתחרטים על הסידור מול הציבור החרדי בו מתאפשר למתפללים בכותל המערבי לנסוע בצאת השבת ללא תשלום לשכונות החרדיות. הנוסעים עולים על דעת שיצטרכו לשלם, אולם כפי שחשף משה הלר, עיתונאי במקומון ירושלמי, מתגלים לא מעט מקרים בהם חומקים נוסעים חרדיים מתשלום. למרות זאת ההסדר החינמי נמשך - על-חשבון הסובסידיה הממשלתית.
כעת מתברר כי מדובר בספיח בלבד מתופעה רחבה הרבה יותר. קברניטי אגד לא הצליחו להתחקות אחר שורשי התופעה, שפשתה כאש בשדה קוצים דווקא במהלך השנה האחרונה. עד כדי כך התרחבה התופעה ממירון, צפת ומרום הגליל ועד הנגב המערבי, עד שיש פקחים המדווחים על מקרים בהם מתוך 51 נוסעי אוטובוס נמצאו 27(!) שלא שילמו.
מאות הנהגים החדשים שנכנסו לאחרונה לא ממש יודעים להתמודד מול לחץ, בפרט כזה המגיע מאוכלוסיה שאורחות חייה אחרים ומגיעה בהמוניה על טפּהּ וילדיה ומסתערת על האוטובוס הדחוק. יש כאלה המנצלים זאת ונכנסים, יש שאומרים שתכף ישלמו והנהגים לא תמיד מזהים בדיעבד מי הנוסע שלא שילם, במיוחד כאשר הדבר נעשה בשעות החשיכה. למרבה האירוניה, מי שנושא באחריות הוא הנהג המסכן, שנקנס על כל נוסע שלא שילם.
כדי לנסות להיאבק בתופעה ניסה אגד להגדיל את מספר הפקחים, ומשזה לא הצליח פתח בימים האחרונים במסע פרסומי במדיות השונות של התקשורת החרדית, המדגיש את החובה לשלם הן על-פי חוק והן לפי ההלכה. מדוע לא משלמים? מאותה סיבה שיש כאלה שאינם משלמים אגרה רק כי "אין מה לראות". תירוצים יש למכביר: האוטובוס איחר, צפוף ואין מקום לשבת וכיו"ב. כל אלה כמובן אינם הכשר לגזל. בלשון התלמודית התופעה קיבלה את שם הגנאי "מורה היתר לעצמו". כלומר, אדם המתיר לעצמו דבר אסור.
אולם באגד לא בונים על מסע פרסום בלבד, ותולים את יהבם דווקא במעצבי דעת הקהל במגזר, רבנים ועסקנים, שישלימו את העבודה ויסבירו לקהל שלהם שמדובר באיסור לכל דבר, ויוקיעו את הלגיטימציה "לדפוק את אגד". אגב, אגד אינו היחיד שנפגע מאי-התשלום. זה קורה גם אצל מפעילי התחבורה הציבורית האחרים. מנהל באחת החברות הציבוריות שתיאר בפני את המצב, אמר לי שלא ליחוס כי אצל החרדים לא מעט "נבלים ברשות התורה", כלשונו.
בחזרה להסדר הנסיעות חינם מהכותל במוצ"ש. מלכתחילה אולי לא היה צריך להחיל את ההסדר, שהנהגתו החלה בסוף שנות התשעים, וכבר אז הייתה בעיה דומה. בערים חרדיות בהן ביקשו נוסעים חרדיים המתארחים אצל קרובי משפחתם לנסוע ללא תשלום במוצ"ש ולשלם אחר כך, נדחו בקשות מעין אלה בסירוב. תלוו כסף מהמארחים - נאמר להם. אולם בכותל אין בדיוק ממי ללוות, וטלטול בשבת של אמצעי תשלום או זיהוי אסור לפי ההלכה.
ראשית, יש להדגיש כי רובם הגדול של הנוסעים במוצ"ש משלמים. רק מקצתם אינם משלמים, כאשר רובם עושים זאת מחמת שכחה. חלקם משלמים במהלך השבוע לנהגים בקווים אחרים, ומבקשים שהנהג יחייב אותם חיוב כפול. בגלל כמה רמאים, גם אם מדובר באלפים, עדיין מדובר במיעוט ולא צריך להעניש ציבור שלם בגללם.
אם היה מאגר ביומטרי אזי תשלום לאוטובוס היה מתבצע בטביעת אצבע. עד אז, על הנהג לחלק לכל נוסע פתק תזכורת העומד על האיסור שבגזל. כמו-כן ניתן להזכיר לנוסעים לשלם במסך המידע המופיע באוטובוס בימים שלמחרת וכן באמצעות מודעות בתחנות האוטובוס ובריכוזי קהל. את הקווים בחינם במוצאי שבת יש לאפשר לפרק זמן של חצי שעה - שעה אחרי יציאתה (ולא כשעתיים), וגם אז להקטין את תדירות הנסיעות. אם גם זה לא יצליח לא תהיה ברירה אלא לבטל את ההסדר, דבר שיגרום לנוסעים חסרי אמצעי תשלום להסתמך על גמ"חים שיוקמו.
המסע הפרסומי של אגד הוא נכון. הוא אינו עושה שימוש במילה "חרדים" אלא מדבר בקודים המשמשים את החברה הזו, שאחוז הלא משלמים בה גבוה משאר האוכלוסיות. אגב, בימים אלה מונחת על שולחנה של ועדת הכלכלה של הכנסת הצעה להטיל קנס בסך 180 שקלים על נוסע שלא ישלם. יש לקוות שאנשים יתחילו לשלם, אחרת אין מנוס מלנקוט יד קשה נגד עבריינים.