|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
פרויקט סרדין באפליקציית איפה בוס

בקרה צפופה באוטובוס

האם דיווחים המתקבלים על-ידי הנוסעים על המצב באוטובוסים אכן מהווים אלטרנטיבה שפויה, שקופה וזולה לבקרת התחבורה הציבורית? לא בהכרח, אבל יש בהם כדי לתת מושג על המצב בה ולהניע את משרד התחבורה לשנות מדיניות
24/06/2013  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
דירוג הנוסע: מה צריך בתחבורה הציבורית

שיטת בקרה אלטרנטיבית העושה שימוש ב"חוכמת המונים" מתבססת על דיווחי נוסעים על תנאי נסיעה והמתנה בתחנה מופעלת בימים אלה במסגרת שיתוף פעולה בין ארגון נוסעי התחבורה הציבורית לאפליקציית התחבורה הציבורית "איפה-בוס". הדיווחים של הנוסעים אומנם סובייקטיביים ואינם מתבצעים לפי אמות מידה אחידות, אך יש בהם כדי ללמד משהו על השירות בתחבורה הציבורית ובעיקר על הצפיפות בה.

ראשית לנתונים העיקריים:

  • קווים ה"ידועים לשמצה" מבחינת ריבוי מקרי הצפיפות הקיצונית (עומדים כמו "סרדינים"): קווי דן שבין פתח תקוה לתל אביב: 51, 66 ו-82 וכן קווי אגד בירושלים: 71 ו-72 מרמות לגילה.
  • מבין המפעילים שיש להם מספיק מקרים שדווחו, זכתה בתואר המפוקפק "מסיע הסרדינים הלאומי" חברת קווים. אחריה ברשימה חברת דן. מקרי סרדין רבים קיימים גם בחברת אגד תעבורה. דווקא באגד המצב סביר יחסית.

  • מתוך 412 נוסעים שהיו בנסיעה - 238 דיווחו שיש מקומות פנויים, 77 דיווחו שאין מקומות פנויים ו-97 סיפרו שנוסעים עמדו בצפיפות כמו סרדינים.
  • מתוך 544 נוסעים שדיווחו בתחנות ההמתנה - 283 דיווחו שהתחנה נותנת הגנה מספקת מפני פגעי מזג האוויר, 158 דיווחו על הגנה חלקית ו-103 אמרו שכלל אין הגנה.

נתונים נוספים, המופיעים בקובץ המצורף, מתייחסים לנושאים כגון אדיבות הנהג, השארת נוסעים בתחנה, מהירות הנסיעה, רמת הניקיון באוטובוס ועוד.

בהודעת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל לעיתונות ננקבו אחוזים ובכך הטעות. נוסעים מדווחים לרוב כאשר המצב אינו טוב, וממילא התוצאות מוטות. אם האחוזים היו נכונים הרי שהתחבורה הציבורית כבר הייתה מזמן קורסת. האופן הנכון להצגת הנתונים הוא במספרים מוחלטים, כפי שאלה הוצגו לעיל.

אם בעבר ניתן היה להאשים את חברות התחבורה הציבורית בצפיפות משום שהן היו אלה שלמעשה הכתיבו את המדיניות, הרי שהיום מוטלת האחריות על משרד התחבורה, שאגב מסיבותיו שלו מסרב להגיב לממצאים. משרד התחבורה פועל להפחית את הצפיפות, אך טעותו בכך שאינו מציב נושא זה בראש סדר העדיפויות.

הטיפול בצפיפות באוטובוסים מתחלק לשניים: הקווים שבמסגרת המכרזים החדשים ואלה שאינם. במסגרת המכרזים החדשים יש טיפול מובנה בצפיפות. קו המסיע למעלה מ-45 נוסעים, הן עירוני והן בינעירוני, נדרש לתגבר את נסיעותיו. בעגה המקצועית זה נקרא "מקדם מילוי לתכנון", קריטריון הנקבע בין היתר לפי סקרים שיש לבצע כדי לאמוד את מספר הנוסעים בקו בשעות השונות ביממה. הבעיה היא בקווים הקיימים הישנים שבהם העניינים זזים בעצלתיים אם בכלל.

מדיניות משרד התחבורה מעדיפה לטפל בבעיות הכיסוי של התחבורה הציבורית מאשר בבעיות השוטפות. לדוגמה, הוספת קווים חדשים לפריפריה או למגזר הערבי, עניינים חשובים כשלעצמם, במקום להפוך את המערכת הקיימת לחזקה וליצור בה תדירות גבוהה. הצבת הנושאים השוטפים תביא לטיפול בגודש התנועה במטרופולינים הגדולים, תתן הזדמנות לעוד אנשים להיפטר משימוש ברכב הפרטי ותגרום למשתמשים לחכות פחות זמן להגעת האוטובוס לתחנה.

אגב, שולחי הנתונים שאספו הנוסעים אומרים שמשרד התחבורה מקיים כיום בקרה שוטפת על התחבורה הציבורית באמצעות חברת "ריבה". אלא שהדיווחים הללו אינם חשופים לציבור ואף למפעילים. לדבריהם, כמות הדיווחים היא מוגבלת ובעיקר שיטת הבקרה הזו עולה המון כסף - 40 מיליון שקלים לשנה משולמים לחברת "ריבה" על בקרה שהנוסעים יכולים לעשות לא פחות טוב ובעלות מזערית.
פרויקט סרדין (21.6.2013) / נתונים
ממצאים ראשוניים של מדגם נוסעים שנערך במהלך החודש האחרון במסגרת שיתוף הפעולה בין ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל לאפליקציית שלא במפתיע, שעות השיא שבין 7:00 ל- 9:00 קוטפות את התואר "שעות הסרדינים" האולטימטיביות עם כ-30% מהנסיעות שמוגדרות כ"סרדין" ומעל 50% מקרים שבהם אין באוטובוס מקום ישיבה, אך גם בשעות שמחוץ לשעות השיא הסטנדרטיות המצב לא מזהיר. ב-42% מהנסיעות שבוצעו במשך החודש האחרון אין מקומות ישיבה באוטובוס, ו- 23% מהנסיעות אף מוגדרות כמצב צפיפות קיצוני ("סרדין").

תאריך:  24/06/2013   |   עודכן:  24/06/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בקרה צפופה באוטובוס
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא באתר
26/06/13 15:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
בחודשים האחרונים חלה עלייה הדרגתית במספרם של הנוסעים בקו 100 של אגד, הקו הישיר ממחלף שפירים לקריית הממשלה בירושלים, שנועד לשרת בעיקר את עובדי השירות הציבורי.
23/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד האוצר מציע תוכנית חלופית כדי לתקצב את פיתוח התחבורה הציבורית. בתוכנית אותה חיברו רכז תחבורה ציבורית במשרד האוצר, אריאל אבלין, ואחרים מוצע להקים מיזמים במימון-חוץ תקציבי. הדבר יכול להיעשות באמצעים שונים, כגון: מכירת זכויות נדל"ן, הנפקת אגרות חוב, מיסוי יעודי ושילוב של הון פרטי.
22/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
כל אחד מ-2,000 בעלי המניות בחברת התחבורה "דן" צפוי לקבל בתוך מספר שנים, בממוצע, כ-220 אלף שקל, חלקו ברווחי הבניה והמכירה של מגדל בן 29 קומות שייבנה על מגרש החברה ברחוב ארלוזורוב 17 בתל אביב. עם תחילת הבניה והשיווק, מעריכה דן שההשקעה תגיע ל-850 מיליון שקל, המכירות יסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל, ורווח של 450 מיליון שקל, החייב במס, יחולק בין בעלי המניות.
18/06/2013  |  אלעזר לוין  |   חדשות
תעריפי הנסיעה במוניות המיוחדות (ספיישל) ובקווי השירות יתייקרו (יום ד', 19.6.13) בשיעור של 3.8%. עידכון המחירים נעשה בהתאם לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים שנחתם על-ידי משרדי האוצר והתחבורה בהתאם להמלצת ועדת המחירים המשותפת לשני המשרדים.
18/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
נתונים המתפרסמים על-ידי אפליקציית המידע לתחבורה ציבורית "נט בס" (NetBus) לסיכום השבוע שחלף מגלים כי שני הקווים שהכי איחרו להגיע לתחנות הם 835 (אגד) טבריה-תל אביב ו-19 (דן) ראשון לציון - תל אביב. האיחור הממוצע בהם נע בין 10 ל-30 דקות.
09/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il