|   15:07:40
  תרצה הכטר  
מרצה, חוקרת וכותבת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מחדל יום הכיפורים בספרות שנות האלפיים

הקרב על הזיכרון של מלחמת יום הכיפורים כבר בפתח. מה עומד מאחורי ריבוי הספרים החדשים הרואים אור? האם רק העובדה שאנו מציינים בדיוק 40 שנה, או שאולי יש דברים נוספים? לדעתי - מעולם לא חווה הציבור מחדל כפי שקרה במלחמת יום הכיפורים. מעבר לצורך לייצר (ו/או למכור) תיעוד מסודר של מה שקרה לפלוגה, לגדוד ולמחלקה, הטראומה והמחדל - אלו שני גורמים מרכזיים לריבוי הפרסומים
13/08/2013  |   תרצה הכטר   |   כתבות   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
אחד מהספרים הרבים שנכתבו על המלחמה ההיא

מיתוס הניצחון במלחמת יום הכיפורים
תרצה הכטר
ישנם כאלו הזוכרים גם כיום את מלחמת יום הכיפורים כ"ניצחון גדול" ואת צה"ל כצבא חזק ומאורגן היטב ש"הפך את הקערה על פיה" במלחמה זו. איך הוטמע הדימוי בתודעתם והפך למיתוס הניצחון הגדול? מדוע כה רבים מאמינים בו עד כי אינם מבחינים שאין לכך הוכחה אמפירית? האמנם היו בפתיח של המלחמה "קשיים ולא יותר"?
לרשימה המלאה

הערת המחברת: עד כה פרסמתי שתי רשימות המבוססות על מחקר אקדמי ועניינן הזיכרון הציבורי של מלחמת יום הכיפורים. קיבלתי אינספור תגובות בשני האתרים בהן מתפרסמות רשימותיי - וורדפרס וחדשות מחלקה ראשונה. ברשימה זאת אתייחס לספרות שנות האלפיים המבליטה את הטראומה והמחדל של יום הכיפורים תשל"ג-1973. אני ממליצה כמובן לעיין בציטוטים מתוכם ורק אחר כך בסיבות האפשריות לתופעה החוזרת על עצמה מדי שנה.
אמשיך להביא סוגיות מעניינות מתוך המחקר ובמידה ואתבקש להשיב על שאלות בערוץ הפרטי - אימייל - אעשה זאת בשמחה.

ה"מחדל" בספרות של שנות האלפיים

מעולם לא חווה הציבור מחדל כפי שקרה במלחמת יום הכיפורים. לא מחדל מודיעיני, לא צבאי ולא מדיני. מעבר לצורך לייצר תיעוד מסודר של מה שקרה לפלוגה, לגדוד ולמחלקה, מככבים הטראומה והמחדל של מלחמה זאת בספרות, במחקר ובפואטיקה.

ברשימה זאת אתייחס [באריכות מה, ועמכם הסליחה] לספרות שנות האלפיים המבליטה רובה ככולה את הטראומה והמחדל של יום הכיפורים תשל"ג-1973. אני ממליצה לעיין במובאות מתוך הספרות.

תחילה - ציטוט מ"מורשת קרב: הספרים שחושפים את סודות מלחמת יום הכיפורים" - כתבתה של כרמית ספיר ויץ, (nrg 11.8.2013, מדור תרבות-ספרות):

"רגע לפני ציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, מפשילות הוצאות הספרים שרוולים ותורמות את חלקן. מהדורות חדשות יוצאות לספרים ותיקים שאזלו מן המדפים לצד ספרי פרוזה חדשים, ספרי עיון, ספרי זיכרונות ועוד... מה עומד מאחורי ריבוי הספרים החדשים הרואים אור? האם רק העובדה שאנו מציינים בדיוק 40 שנה, או שאולי יש דברים נוספים?"

כידוע לכולנו, על "מחדל" יום הכיפורים נכתבו תילי תילים של מאמרים וספרים בארבעים השנים שחלפו מ-1973. ביוזמתם של לוחמים שהשתתפו במלחמה ראו אור עשרות ספרים שהקו המקשר ביניהם הוא המחדל וקורותיה של היחידה שבה שירתו. יחד עם זאת, בשני העשורים שמאז 1993 ובשנות האלפיים במיוחד, אנו עדים ל"פריחה" של ממש בז'אנר תיעודי זה, ולצידו מחקרים השואבים מידע חדש על המלחמה ממסמכים שהותרו לפרסום.

התיעוד, שנעשה ביזמת הלוחמים או מטעמם:

התיעוד נועד לשמר בזיכרון האישי והציבורי את חוויות המלחמה והטראומה שחוו בחזיתות הצפון והדרום. זה הוא מדף ספרים המשמש בעיקר כיד זיכרון למלחמה. הייחודיות של ספרות זו היא הנגיעה האישית של מרבית הכותבים או המספרים לאירועים שבהם הם דנים. הכתיבה מערבת תיעוד עם תחושת הטראומה של מי שהיה שם או חי בישראל באותה תקופה, והמחדל משולב בספרות זאת בתיאורי ההישג האישי והיחידתי. בסיפוריהם של חטיבות, גדודים ופלוגות ניכרים כעס ואכזבה על הזחיחות והשאננות של מקבלי ההחלטות, ועל התעלמותם מהמחיר שישלמו הלוחמים על מחדליהם. ספרים אלה אינם רק מוצג הרואי; אלה הן מסות המלוות ברגש עמוק של תסכול וזעם, ביקורת על חוסר המוכנות, פקפוק בצדקת הדין ואף תהיה עצמית נוקבת.

זרם פרסומים מסוג שני, שראה אף הוא אור בעשרים השנים האחרונות (2013-1993), הוא ספרות מחקר, פרי עטם של היסטוריונים עצמאיים והיסטוריונים של צה"ל. המחדל מהדהד בספרות שנכתבה על-ידי חוקרים עצמאיים, ואילו ספרות המחקר ה"רשמית" נועדה לדווח על מהלכים בשדה הקרב. מטבע הדברים, ספרות זאת ממעיטה לדון בקבלת ההחלטות שקדמו למלחמה - סוגיה שעליה נתנו את הדעת מחקרים שנערכו מיד אחרי המלחמה. ככזו, ניתן למצוא בה לדוגמה תיאור של מהלכי קרבות הבלימה. כללית, ה"ניצחון המזהיר" של צה"ל במלחמת יום הכיפורים הופך בספרות הרשמית לחזות הכל.

אין הכוונה לסקור כאן את כל הכותרים של שני סוגי הספרות, מרתקים ורלוונטיים לדיון זה ככל שיהיו, כגון, א' אור, אלה האחים שלי, 2003; ע' אזוב, צליחה: 60 שעות באוקטובר 1973, 2011; מ' אחי-עמוס הרשקוביץ, מראה סדוקה: מלחמת יום הכיפורים מנקודת מבטו של לוחם הלום קרב מהחווה הסינית, 2007; מ' אשכנזי וב' נבו, הערב בשש תפרוץ מלחמה, 2003; א' בקר, אינדיאנים על גבעה 16 – פלוגה בקרב החרמון, 2003; ר' בר-אילן, שלום לאהבה. כח שמוליק ארד במלחמת יום הכיפורים, 2012; א' כפיר, החווה הסינית: קרב השריון הגדול בסיני שהכריע את מלחמת יום הכיפורים, 2012.

אביא מספר דוגמאות כדי להמחיש שגם בשנות האלפיים מחלחל מיתוס המחדל (מיתוס במובנו המודרני, כפי שהובהר ברשימות קודמות) לכותרים העוסקים במלחמת יום הכיפורים.

תחקירי לוחמים:

אחד מספרי התחקיר, הילוך חוזר: חיילים מספרים על קרבות שהשתתפו בהם במלחמת יום הכיפורים(2003), מכיל אסופת עדויות של לוחמים בנסיבות של תחקיר הנעשה בשטח. הספר מביא את הקולות האותנטיים של לוחמי מלחמת יום הכיפורים ששחזרו קרבות נודעים ביבשה, בים ובאוויר. דבריהם אינם בגדר זיכרונות רחוקים, אלא הוקלטו מפיהם זמן קצר יחסית לאחר תום המלחמה. הסדרה שודרה ב-18 פרקי רדיו בגלי צה"ל בשנים 1978-1976, ונערכה לאחר מכן כספר. הלוחמים הובאו למקומות שבהם נלחמו ב-1973 וסיפרו למיקרופון את הקורות אותם. ניקח לדוגמה את אחד הקרבות המתועדים - הקרב על תל א-סאקי, מוצב של צה"ל בדרום רמת הגולן. עם פרוץ המלחמה שהה במוצב כוח קטן של נחלאים שהותקף על-ידי כוחות סורים. כוח שריון שנשלח לסייע להם נפגע מהאש הסורית, ואנשיו הצטרפו אל המגנים הנצורים. להלן קטעים מעדותו של לוחם, המתייחס ל"מחדל" במונחים של המוכנות הלקויה של חיל השריון בחזית הסורית:

[...] הבנתי שיש מלחמה רק כשהגעתי לבית החולים. שם שמעתי לראשונה את המונח "מלחמת יום כיפור". קודם לא חשבנו שזו מלחמה. בשעות הראשונות לא ידענו שהמלחמה מתנהלת בשתי חזיתות. [...] למזלנו, ברגע הנכון, לפנות ערב, הגיע המג"ד והוציא אותנו מהחלום. עד אז חשבתי, כמו כולם, שזה יום קרב. אחרי הצהרים, כששמעתי רדיו בפעם הראשונה ודיווחו על אש בדרום ואש בצפון, הבנתי שזה דבר יותר רציני. אבל מלחמה ממש? לא, לא האמנתי (א' ארד (עורך), 2003).

בדבריו ניכר תסכול רב. ראשית, המוכנות למלחמה לא עמדה על הפרק כשגויסו למילואים. שנית, לו ולחבריו נודע באיחור רב שפרצה מלחמה של ממש, בעוד שעד אז הוטעו על-ידי הפיקוד הבכיר לחשוב שמדובר "בסך-הכל" ביום קרב שגרתי. ולא זו בלבד, המידע בדבר פרוץ המלחמה נודע לו לראשונה משידורי הרדיו. במשך יממה שלמה היה משוכנע שמדובר בקרב: "במקרה שלי, לאחר ששמעתי חדשות כמה פעמים, ידעתי שמתרחש משהו רציני יותר מיום קרב. אבל גם למחרת בבוקר, כשיצאנו לתל סאקי [...] הייתי עדיין משוכנע שמדובר ביום קרב".

מה שייקרא לימים "מחדל" ורשלנות בהכנות של צה"ל למלחמה, מתואר גם בדבריו של לוחם נוסף המתועדים באסופה: "בשלב זה נגמרה לי התחמושת [...] אז, למעשה, הבנתי בפעם הראשונה שהמצב שלנו גרוע [...] קשה לתאר את מה שהיה שם. זה היה ייאוש נוראי". לוחמים אלה הוכו בהלם כשהבינו שאזלה התחמושת ושמדובר ב"מחדל". הם ספרו את הדקות והשניות עד שיתברר גורלם, ובינתיים השתמשו בנשק מילולי של אדם המבין שקיצו קרב - סרקזם. כך מתאר זאת לוחם נוסף: "הסיכויים הריאליים שלנו היו אפסיים. אתה יושב עם 18 חבר'ה בתוך חדר קטן, עולה עליך חצי הצבא הסורי ולך ביד יש רק עוזי [...] כולם התפללו". לבסוף החליטו הנצורים בבונקר בתל א-סאקי להתכונן לגרוע מכל: "הסורים היו כ-25 מטר מאתנו. השמדנו מפות ודפי קוד. שרפנו הכל בתוך הבונקר". אסופת העדויות מתייחסת ל"מחדל" בעקיפין ובמישרין, מתחילתה ועד סופה. היא אינה מותירה ספק בדבר חוסר הארגון וליקויי התפקוד בימים הראשונים למלחמת יום הכיפורים.

תיעוד עצמי:

שפע של ספרים המשמשים כיד זיכרון וכאמצעי להנצחת מוראות מלחמת יום הכיפורים ראו אור בעשור האחרון. אלה מבוססים על תיעוד עצמי של חברים ליחידה במלחמה, ומקצתם מתבסס על מסמכים ארכיוניים. אחד הספרים מסוג זה - < (2011) - מציג את המחדל מנקודת המבט של לוחמי גדוד 68 מהחטיבה הירושלמית. אנשיו נקראו לתקופת מילואים שגרתית, צפו על המתרחש מעבר לגבול, בצד המצרי, וגילו אחריות כשמסרו לממונים עליהם כי המצרים מרכזים כוחות ומכשירים את גדת התעלה לצליחה. המחדל, לפי גרסתם, טמון בתגובה המזלזלת של הדרג הצבאי הבכיר, שנמנע מלהתייחס לדיווחיהם במשך שבועיים רצופים. לבסוף, כשגבר זרם הידיעות ששלחו, הם נזפו בהם בטענה שהם מעוררים "פאניקה מיותרת". הזלזול נמשך גם לאחר פרוץ המלחמה, כשהמידע על המלחמה שנפתחה בדרום לא הגיע אל מפקדי המעוזים בעוד מועד, למרות שראשי מערכת הביטחון ידעו על כך בוודאות כבר בשעות הבוקר המוקדמות של ה-6 באוקטובר 1973.

הספר מסתמך על תיעוד עצמי של עשרות לוחמים ובני משפחות שכולות, ועל מסמכים צבאיים שהותרו לפרסום. קורותיהם של לוחמי גדוד 68 שאיישו מאז ערב ראש השנה תשל"ד את קו המעוזים שעל גדות התעלה הן תיאור אותנטי של המחדל. אחד מהלוחמים שנפלו בשבי המצרי השתתף בטקס המרכזי לציון שלושים שנה למלחמה, שם גם תיאר את מה שקרה ברגעים הראשונים למלחמה: "לפתע רעדה האדמה במעוזים שעל גדול התעלה, והמוות ניצב בפנינו במלוא עוצמתו ואובדנותו". לדבריו, הכל התרחש לפתע פתאום, והם ששילמו את מחיר המחדל. הפסקה האחרונה בספר מסכמת את גרסתם של לוחמי גדוד 68 ל"מחדל" כך:

אסונות מלחמת יום הכיפורים לא היו תוצאה של רשעות אלא של רשלנות ושחצנות שבה חטאו כל הדרגים, החל ברמות הפוליטיות, דרך הפיקוד העליון של צה"ל. היוהרה חלחלה עד לדרג מפקדים זוטרים בשטח. כתוצאה מחוסר הערכות מספקות ואטימות אוזניים ועיניים ניצבו לוחמי המעוזים מול כוחות עדיפים עליהם לאין ערוך, במניין ובציוד (רגב ורגב-ירקוני, 2010).

ספר נוסף מקטגוריית "התיעוד העצמי", המוסיף נדבך לתיאור המחדל מנקודת מבטם של הלוחמים - על בלימה: סיפורה של חטיבה 188 במלחמת יום הכיפורים (2009) - נכתב על-ידי אבירם ברקאי, מ"פ שריון במילואים שפיקד על מחלקת טנקים במלחמת יום הכיפורים. הוא ערך סדרת ראיונות ושיחות תחקור עם 230 לוחמים ומפקדים, וכתב על קרבות הימים הראשונים למלחמה. המסמך מדבר בעד עצמו, במיוחד התיאור של "קומץ נערים" שניסו "בשארית כוחותיהם לבלום את הנחשול הסורי שנראה שאין לו סוף [...] כשחיילי גדוד המילואים נשחטים בציר הנפט, ויתר כוחות המילואים עוד רחוקים מרמת הגולן." (עמ' 309). השאלות הנוקבות והבלתי פתורות בתיעוד קורותיה של החטיבה, המובאות בהמשך, מלוות בקביעה: "היה כאן מחדל מודיעיני ענק [...] האחראי למספר כשלים מהותיים שנערמו לפתחם של לוחמי חטיבה 188 [הדגשה שלי]". הכשל החמור ביותר, מדגיש ברקאי, הוא של פיקוד הצפון, "האחראי הישיר לסדרת טעויות מעוררות תהייה ובלתי פתורות": "למה לא אמרו בקול רם "מלחמה"? האם מישהו יכול להסביר איך קרה שאף אחד מלוחמי 188, ולא גם צדיק בודד אחד בכל רחבי רמת הגולן, לא ידע שהוא יוצא למלחמה? [...] אף אחד מהם לא נערך למלחמה, אלא נותר דרוך לשגרת יום קרב, מקסימום מחטף".

מחקר אקדמי:

ספרי מחקר בתחום ההיסטוריה הצבאית שראו אור בעשור האחרון, מתעדים את מהלכי הקרבות - חלקם אינו מתמקד בשאלה האם היה "מחדל". אחד מהם הוא ספרו של משה גבעתי, אל"ם במילואים וחוקר היסטוריה צבאית שלחם בחטיבה 188. הוא מתעד את מהלכי הקרב בתל א-סאקי בנימה שונה מזו של ספרות התיעוד העצמי, שנימתה רגשית. אך למרות שהוא מתבסס על מפגשים אישיים, עדויות של לוחמים בפני ועדות בדיקה צה"ליות מיד לאחר המלחמה, תחקירי המלחמה, מסמכים של המחלקה להיסטוריה בצה"ל, יומני מבצעים, קטעי יומן ועוד - אין גבעתי נצמד לעובדות היבשות בלבד. האידיאולוגיה הצה"לית - "מורשת הקרב" - משתלטת על חלקים בספר, והמחבר מעלה על נס את ערכי צה"ל כמו דבקות במשימה, אחריות, אמינות, דוגמה אישית, דאגה לרווחת הלוחמים, טוהר הנשק, מקצועיות, משמעת, רעות ושליחות. לשון אחר - גבעתי תורם לחיזוק הגרסה הרשמית של צה"ל ולמיתוס צה"ל.

ספר נוסף בקטגוריית המשנה "מחקר אקדמי" המציין את המחדל הוא ספרו של אורי בר יוסף, < (2010). בר יוסף, המתמחה בביטחון לאומי, מודיעין והסכסוך הישראלי-ערבי, מתבסס על ראיות מודיעיניות וקובע כי היה "מחדל מודיעיני". לאחר הצגת הגרסאות וההשערות על אמינות מקור המידע המצרי, מציג בר יוסף גרסה מגובשת על המחדל, 37 שנה אחרי שהתבסס בזיכרון הציבורי:

מלחמת יום כיפור הייתה הקשה במלחמות ישראל מאז 1948 [...] במהלכה התברר כי חיל האוויר כשל בשתי המתקפות הגדולות שביצע על מערכי הטילים של מצרים ושל סוריה וכושרו לסייע לכוחות הקרקע הוגבל משמעותית בשל הקושי לפעול באזורים מוכי הטילים בצפון ובדרום. ובחזית הצפון התחולל כאמור באותן שעות הקרב הנואש שבמרכזו עמדה חטיבה 679, על השליטה באזור נפח ועל גורלה של רמת הגולן. משה דיין, שר הביטחון שעוד 24 שעות קודם לכן הטיל ספק ברור בכך שתפרוץ מלחמה, דיבר באותן שעות על "חורבן הבית השלישי" והציע הצעות "מיניסטריאליות" לנסיגות לעומק סיני ולשיפולי הרמה.

ספר נוסף בקטגורית המחקר האקדמי המציין את המחדל הוא - 1973 – הדרך למלחמה (2012) של יגאל קיפניס. הוא מתבסס על מסמכים ארכיוניים על מלחמת יום הכיפורים שהותרו לפרסום מאז 2008, ומסיק מתמלילי השיחות של ההנהגה המדינית שהמחדל העיקרי היה מדיני: "במישור המדיני, ולא במודיעיני, אפשר למצוא את התשובות וההסברים העמוקים להפתעת יום הכיפורים. שר הביטחון ממילא התייחס בערבון מוגבל לתחזיות אמ"ן, ואימץ אותן רק במידה שתאמו את ראייתו [...] ראש הממשלה הלכה בעקבותיו".

קיפניס מראה כי "כישלון הקונספציה המודיעינית", שהוביל את ראשי אמ"ן להערכת "הסבירות הנמוכה" למלחמה, כמעט שלא השפיע על קבלת ההחלטות של הדרג המדיני. לדרג זה היו שיקולים נוספים שהכריעו את הכף לטובת המהלך שבעטיו פרצה המלחמה בהפתעה. "המחדל המדיני" מסוכם על-ידי קיפניס במשפט הבא: "השאלה אינה מה ידעו או העריכו ראשי מערכת המודיעין ערב המלחמה, אלא מה החליט הדרג המדיני".

פואטיקה בהשראת המחדל:

פראפרזה צינית-לוחמנית על היצירה "מגש הכסף" של אלתרמן שיקפה את הלך הרוח הציבורי כשנה וחצי אחרי מלחמת יום הכיפורים, על-רקע "אות מלחמת יום הכיפורים" שהעניק שר הביטחון דאז, שמעון פרס, לקודמו בתפקיד משה דיין. גרסת הציבור ל"מחדל", כפי שהציג אותה דן אלמגור, מחבר הפראפרזה, התמקדה ב"שר המחדל", משה דיין, והציגה אותו כאחראי ל"מחדל". לימים ראה אור הספר המאבק על הזיכרון: מסות על ספרות, חברה ותרבות (2009), ובו ניתוח יצירתו של אלתרמן והפרודיה של אלמגור. נטען בו כי בעוד ש"מגש הכסף" ייצג את הקונצנזוס שלפיו מולדת מקדשת את דמם של הנופלים על הגנתה, אלמגור ראה במלחמת יום הכיפורים חריג ביחס למלחמות ישראל, שבהן התנהלה המדינה באחריות. ההנהגה לקתה במלחמת יום הכיפורים ב"מחדל". לדברי אלמגור "[...] בניגוד לימי מלחמת העצמאות ו'מגש הכסף', מותם של הצעירים [...] [הוא] תוצאה של פוליטיקה הרפתקנית שעשתה את חייהם ודמם הפקר" (ד' לאור, 2009).

מה עומד מאחורי ריבוי הספרים שראו אור באחרונה

ההסבר הפשטני - בוגרי המלחמה מגיעים לגיל שבו הם מרגישים צורך לסכם... כמו-כן הארכיונים בארץ ובחו"ל הגיעו לבשלות ונפתחים לעיונם של חוקרים מקצועיים וחובבים. סיבה נוספת וחשובה לאין ערוך, לדעתי, היא שמלחמת יום הכיפורים הייתה אירוע טראומטי מאוד, שבמהלך השנים התגלו לגביו פרטים חדשים שהציבור לא ידע... (דברים שנאמרו על-ידי פרופ' בר זוהר המוסיף כי "אין בתולדותינו מקבילה למלחמה זו... " (מתוך הכתבה של ספיר-ויץ ב nrg).

לדעתי, מעולם לא חווה הציבור מחדל כפי שקרה במלחמת יום הכיפורים. לא מחדל מודיעיני, לא צבאי ולא מדיני. מעל ומעבר לצורך לייצר (ו/או למכור) תיעוד מסודר של מה שקרה לפלוגה, לגדוד ולמחלקה, הטראומה והמחדל - אלו שני גורמים מרכזיים לריבוי הפרסומים.

תאריך:  13/08/2013   |   עודכן:  13/08/2013
תרצה הכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחדל יום הכיפורים בספרות שנות האלפיים
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
13/08/13 11:00
 
תרצה
13/08/13 12:37
2
רחובותית
13/08/13 14:05
 
תרצה
13/08/13 23:28
3
ישראליקו
13/08/13 16:50
4
ahronovich
13/08/13 17:09
5
גרה
14/08/13 02:11
6
אבי גור - ניצחון
14/08/13 07:22
 
תרצה
14/08/13 08:48
 
אביתר בן-צדף
14/08/13 22:35
7
מגיב ותיק
14/08/13 22:19
 
תרצה
15/08/13 09:27
 
מגיב ותיק
15/08/13 15:48
 
תרצה
15/08/13 18:43
 
מגיב ותיק
15/08/13 21:17
 
עודד ב
15/08/13 18:54
 
מגיב ותיק
15/08/13 20:48
 
עודד ב
15/08/13 23:20
 
מגיב ותיק
16/08/13 00:30
 
תרצה
16/08/13 06:58
8
ציון פרץ
16/09/13 02:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
אקדים ואציין שהתייחסתי לזיכרון הציבורי של מלחמת יום הכיפורים בעבודת המחקר שלי לדוקטורט וגם בחלק מהרשימות שלי באתר זה. ציינתי שם כי מלחמת יום הכיפורים התבססה בזיכרון הציבורי ונכתבו עליה מחקרים בתחומי ידע רבים. כמו-כן, ציינתי שקיימת ספרות ענפה המתייחסת לחדירתה לתודעת הציבור בישראל. יחד עם זאת, ברשימה הנוכחית אתייחס לזיכרון הלאומי של מלחמת יום הכיפורים כטראומה היסטורית בימינו אנו.
06/08/2013  |  תרצה הכטר  |   כתבות
"חטיבת הצליחה", חטיבת החוד של אוגדת שרון במלחמת יום הכיפורים, ששינתה את פני המערכה בתעלת סואץ ובמצרים, מתכנסת לציין 40 שנה למלחמת יום הכיפורים.
29/07/2013  |  מוטי עדן  |   הודעות כלליות
יום שלישי ה-16 באוקטובר
16/07/2013  |  מיכאל הרשקוביץ  |   ספרים
השנה ימלאו 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. מלחמה שתחילתה בקנוניה לשפץ למצרים כבוד לאומי כדי שתוכל להיגרר על-ידי ארה"ב. כגרורה אמריקנית חתמה מצרים על הסכמי שלום תמורת אתנן ראוי אשר שולם במטבע יהודי. השנה נפטר יוסף דוריאל שהיה מומחה בעל שם עולמי לביטחון לאומי שצפה את המלחמה הזו והזהיר מפניה. לפני מותו נתן לי דוריאל עדות מדהימה המאשרת את מה שכל טייס קרב, או מכונאי מטוסים, הבין בחייל האוויר. הדרג המדיני כפה על מפקדת ח"א להימנע מתקיפה מקדימה על חילות האוויר הערביים ולהכריע את המלחמה כבר בתחילתה. משם התגלגלו 40 שנות הסכמי שלום מדומים ומכירת נשק אמריקני למצרים. מצרים הפכה לתנין יאור מפוטם שאין גבול לכמות מטוסי ה-F16 ולטנקי ה- "אברמס" שהיא צריכה. תעשיית נשק ענפה מתפרנסת מפיתום התמסח הרעב שבקרוב ינגוס באמריקנים. דוריאל העיד על צילומי אוויר שהראה לו האלוף בני פלד מפקד ח"א בלשכתו בקריה ובהם נראים כלי רכב קרביים של מצרים נעים "טמבון אל טמבון" בהיערכות לקראת מלחמת יום כיפור.
12/07/2013  |  ירון זכאי   |   מאמרים
אדם ניצב בצומת קריטית וגורלית של קבלת החלטות,פעל והונה וגרם למחדל קטלני ומונומנטלי ומערכת החוק לא מצאה לנכון להעמידו לדין פלילי. וכך נראה שכל מה שידענו על הגאוותנות, השאננות וההיבריס שבעטיים נחתה עלינו המכה הזאת מצריך אתחול
30/06/2013  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il