|   15:07:40
  יורי מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
[צילום: דניאל קמינסקי]

הצרכים המיוחדים של תיאטרון

ההצלחה של בית לסין היא בכך שהם מאמצים מחזה של איש שעדיין לא הוכנס לממסד הקלאסיקות –ויחד אתו כובשים את הקהל, חוגגים ניצחון אמיתי בקרב הנצחי
14/10/2014  |   יורי מור   |   כתבות   |   תגובות

כשמדובר בקולנוע הצופים בדרך כלל בוחרים סרט לפי שם הבמאי בתקווה שלא יתאכזבו. בתיאטרון אתה הולך דווקא על שם המחזאי.

לכן כאשר "בית ליסין" הזמין את הקהל לבכורה של ההצגה "המוגבלים" על-פי מחזהו החדש של גור קורן הלכתי ללא היסוס כי כבר התרשמתי לטובה מההצגה הקודמת שלו: "5 קילו סוכר" בתיאטרון "גשר".

שם המחזה והתוכניה שקניתי בקופה הכינו אותי לסיפור על קבוצת אנשים בעלי מוגבלויות שהקימה תיאטרון חובבני בשם "בימת החלומות" ומעלה את הטרגדיה של שייקספיר "רומיאו ויוליה".

חשבתי: גור קורן מסתכן בכך שיאשימו אותו במהלך זול להצחיק על חשבון אנשים חסרי ישע (בדיעבד נודע לי כי מחשבה דומה עלתה בראשו של הבמאי גלעד קמחי בקריאה הראשונה של המחזה). אבל בפועל תחושה כזאת לא עלתה בשום שלב מההצגה. אחת הסיבות – נציגי התיאטרון ה"מוגבל" מופיעים בפעם הראשונה על הבמה אחרי שהקהל כבר התרשם ממשפחת מבריחי הסמים ועל הרקע שלה לא קשה היה לזכות בסימפטיה גם אם אתה נראה דמות מוזרה ולא שגרתית. ולא סתם המנהלת האמנותית של להקת "בימת החלומות" קשת לוי (השחקנית דיקלה הדר) מקפידה להדגיש כל פעם: "לא "מוגבלים" ולא חס וחלילה "מפגרים" אלא אך ורק "אנשים עם צרכים מיוחדים".

בהמשך הסיפור שמתפתח לנגד עינינו מגיעה התובנה מי הם באמת המוגבלים האמיתיים ; אנחנו נעשים עדים למהפך שמחולל המפגש בין קבוצת "בימת החלומות" למשפחת פשע על כל המעשים הנתעבים שלה.

במאמר מוסגר יש לציין כי ההצגה בין השאר ממליצה על הדרך המקורית לטפל בפושעים; וזה באופן מפתיע הופך את ההצגה לאקטואלית למדי לאור העובדה שהניצבים האמונים על המשימה עסוקים בהטרדות ופרישות מוקדמות ללא התראה מוקדמת. תתעלמו מהערת השוליים הזאת כי היא נעשתה ברוח כתיבתו של גור קורן שמתאפיינת בנדיבות הומוריסטית משובחת. הטקסט עמוס בבדיחות עד "אפס מקום"; חלק מה"דאחקות" האיכותיות (הפאנצ'ים) נאבדים בהצגה כי הם נשמעים על-רקע צחוק מחריש אזניים של הקהל עוד מהבדיחה הקודמת.

רומיאו ויוליה

לפני ההצגה הייתי בטוח שכול הכוח שבעולם לא יצליח לאלץ אותי לראות פעם נוספת את "רומיאו ויוליה" אשר ראיתי כבר עשרות פעמים בעיבודים שונים ומשונים. אבל גור קורן וגלעד קמחי הצליחו למצוא שיטת הזרה מיוחדת לטרגדיה המוכרת – שגרמה לי לצפות בה בעיניים אחרות. אני לא יכול לדמיין הצגה בה קהל עכשווי, המנוסה והציני, מגיב בתשואות סוערות לסצנת הפינלה של "רומיאו ויוליה" שמוכרה בפרטיה גם לאלה שמבקרים בתיאטראות פעם בעשור. ב"המוגבלים" זה קורה. קורה כי המחזאי, הבמאי והשחקנים העניקו משמעות חדשה ומרעננת לנסיבות בהם מתאבדים הנאהבים המפורסמים ביותר בתולדות האנושות.

את מיומנותו של הבמאי גלעד קמחי מסגירה העובדה שכול פרט הופך לסמל, משמש כלי להעברת המסר. על המשחק המדהים של להקת השחקנים שמגלמים את להקת חובבי תיאטרון מעידה העובדה שבת זוגי יצאה מההצגה בטוחה שבית ליסין העסיק קבוצה של מוגבלים אמיתיים מאיזה מתנ"ס שכונתי. נאלצתי לאכזב אותה בעובדה שאת הדמויות גילמו שחקנים "רגילים"; ואז גם היא הסכימה שהשחקנים היו מעולים: אפרת בוימולד (בתפקיד אַסתר), אורנה רוטנברג (חמדה), יניב לוי (ינון), אופיר וייל (כהנא), ליאור גרטי (נדיב), אורטל אוחיון (נינה). הם ושחקנים אחרים שמגלים דמויות של משפחת ג'ורנו - יורם טולדנו (טוביה ג'ורנו), ענת מגן-שבו (ורה ג'ורנו), יניב ביטון (צוריאל ג'ורנו), חי מאור (טיראן) – יוצרים ביחד יצירה בלתי נשכחת. דיקלה הדר ("הבימאית הקונצפטואלית" קשת לווי) יוצרת דמות הומוריסטית מיוחדת שכביכול מגשרת בין שני העולמות האלה.

אין בהצגה אף דמות שטוחה, אקראית. כל גיבור הוא בשר ודם, משמעותי, מורכב. אין כאן טיוח המציאות או רחמנות מתנשאת, הם מיוצגים עם כל הקושי וחוסר אלגנטיות שיש במצבם. ולמרות זאת – או ליתר דיוק הודות לכך – אנחנו בקלות מזדהים איתם. ובכלל מדהים איך ההצגה על האנשים שהגורל התאכזר אתם יצאה מלאת אור ואהבה.

ולסיום: מהתוכניה למדתי שעל ההחלטה לעלות את המחזה גור קורן התבשר בטלפון ממנכ"לית בית ליסין. ציפי פינס לדבריו אמרה (אני מצטט): "החלטנו לחכות עם עגנון, מתחילים את "המוגבלים".

יש לי המון ביקורת על התיאטרון הישראלי בכללותו על בחירת המחזות. כשתיאטרון שוב ושוב פונה ליצירה קלאסית, למחזה של סופר ידוע –אני רואה בכך תעודת עניות. הבמאי, הדרמטורג, המנכ"ל מנסים מתוך חוסר ביטחון עצמי להתלות באילן גדול בתקווה ששמו יציל אותם מכישלון. ועל הרקע הזה מחשיב אותם כגיבורים ואמנים אמיצים כאשר הם מאמצים מחזה של איש שעדיין לא הוכנס לממסד הקלאסיקות –ויחד אתו כובשים את הקהל, חוגגים ניצחון אמיתי בקרב הנצחי.

לתיאטרון ישראלי יש צורך מיוחד במחזות מקוריים ישראלים עכשוויים. מסיבה פשוטה: הקהל צמא להם. ולא תיוולדנה מחזאות איכותית, לא יופיעו מחזאים גדולים ללא עזרה של תיאטרון גדול, רציני, סמכותי בעיני כל. כאן טמונה ההצלחה, הקשר עם הקהל, עם העם, כאן - הפוטנציאל הרציני להרחיב את קהל היעד למגזרים שבאופן מסורתי תרבות הפנאי שלהם מדלגת על תיאטרון.

אני מוכן להתערב שכול הצגה על-פי ש"י עגנון לא תעמוד בתחרות עם "המוגבלים" באהדה של הקהל.

[צילום: דניאל קמינסקי]
תאריך:  14/10/2014   |   עודכן:  14/10/2014
יורי מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצרכים המיוחדים של תיאטרון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ברוורמן-רחובות
14/10/14 23:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהיה, אולי, יומרני מצדי לומר כי קראתי את הספר הנפלא בן 580 העמודים, שכתב הפרופסור יובל, על תולדות היהודים באי האיברי ומחוצה לו בין השנים 1300 ו-1800. כדי לקרוא את הספר, שקראתי, אני צריכה עוד חיים שלמים בהם אעיין בספר, מדי פעם ואקרא שוב ושוב את הסיפורים המרתקים, על תולדות היהודים בספרד, אלה שלפחות במשך מאתיים שנה היו מטרה להשפלות, חוקים דרקוניים שחייבו אותם להמיר את דתם לנצרות. אלה שהמירו דתם, חלקם המשיכו לקיים את מנהגי היהדות, נקראו האנוסים, וצאצאיהם חיים דורות רבים באירופה בדרום אמריקה ועדיין חותם היהדות דבוק בחלקם לטוב ולרע.
14/10/2014  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
MALEVICH היה חלק מקבוצת אמנים רוסים ששינו את פני ההיסטוריה של האמנות כליל, ויצרו במשך עשור או יותר את העבודות החדשניות ביותר אי-פעם. מנקודה זו -האמנות כבר לא חזרה להיות מה שהייתה עד אז. יצירתו "הריבוע השחור" טלטלה את הצופים יותר ממאה שנה, וסימני השפעתה ניכרו וניכרים בגדולי אמני המאה ה-20. חייו ויצירתו מקבילים להתפתחות ההיסטורית שעברה על רוסיה.
14/10/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הדעה המקובלת גורסת, כי בתי הדין הרבניים הם גוף ארכאי החי בעבר, ואשר מטבעו פוסק נגד האישה. פסק דין של בית הדין הרבני האיזורי בחיפה מנפץ, לפחות במקרה זה, את שתי ההנחות.
14/10/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
המוגבלים" היא קומדיה נפלאה, שזורה בהברקות כתיבה ובימוי שעוסקת גם בנושא רגיש וגם בעניינים פליליים. למרבה הפלא, למרות העיסוק בנושאים די מטרידים, ההצגה היא חוויה תיאטרלית מענגת, שנונה ואין ספק שהיא הלהיט הבא של תיאטרון בית ליסין.
14/10/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
על-פי תקנות הבטיחות בעבודות בנייה, מוטלת מרבית האחריות בנושא הבטיחות על מנהל העבודה. מנהל העבודה הוא מינוי שמבוצע על-ידי "מבצע הבנייה". מבצע הבנייה יכול להיות (בהתאם לנסיבות) אחד משניים, מזמין העבודה או הקבלן הראשי.
13/10/2014  |  אשר אסבן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il