|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שיפוט מהיר / נעה תבור

האולם של אסף מועלם

תפקידם של אנשי יחידת נחשון בשירות בתי הסוהר הוא ללוות עצורים ונאשמים לבית המשפט. אבל אסף מועלם לא מסתפק בתפקיד הזה, ולמעשה משתלט על ניהול אולמה של השופטת נעה תבור - שבאוזלת יד בלתי מובנת מאפשרת לו לעשות ככל העולה על רוחו
25/11/2014  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
תבור. "אתם לא עקביים" [בוצ'צ'ו]

"את לא מדברת איתו"
מועלם צועק על המתורגמנית לערבית היושבת ליד ספסל הנאשמים: "את מתרגמת בלבד את מה שבית המשפט אומר, ולא מדברת איתו. לא מעניין אותי. די, תודה". רשמתי לעצמי בתדהמה: "מי הוא חושב שהוא? ולמה תבור לא מתערבת?". אבל מועלם לא גמר איתה, אישה מבוגרת שיכולה להיות אמו, והוא מורה לה בתוקפנות לעלות לשבת בספסלי הקהל. המתורגמנית, מבוישת בעליל, מצייתת בלא לומר מילה

אחריותו הבלעדית של השופט
האחריות למצב שערורייתי זה מוטלת במידה רבה על כתפיה של תבור. לא רק שהיא לא מעירה למועלם על חוצפתו, אלא שהיא גם מאפשרת לו להחזיק על שולחנו את תיקי הדיונים ולהגיש לו אותם, ובחלק מן הזמן גם לקבוע עבורה את סדר שמיעתם. תבור לא מתערבת גם כאשר מועלם עושה דברים שהם במפורש באחריותו הבלעדית של השופט, ובראשם - השלטת סדר ושקט באולם

מפגינה מהירות תפיסה
את מהירות תפיסתה מפגינה תבור בעניינו של נאשם באיומים על בת זוגו. די לה בעיון של דקות בודדות בחומר הראיות ובחוות הדעת הפסיכיאטרית, כדי לקבוע שיש לשחרר את האיש. ראשית, "מדובר בתלונה שנכבשה שלושה ימים ובאה לעולם בעקבות העובדה ש'המתלוננת לא ישנה טוב' ונזכרה באיום". שנית, חוות הדעת קובעת שהנאשם - מי שבעברו תשעה אשפוזים וחולה בסכיזופרניה - אינו כשיר לעמוד לדין ולא היה מסוגל להבחין בין טוב לרע בעת ביצוע העבירה

השופטת: נעה תבור, בית משפט השלום בתל אביב

המועד: יום חמישי, 20.11.2014, שעה 10:00

הנושא: מעצרים עד תום ההליכים


אחרי שהמדור ביקר בעשרות רבות של אולמות וראה הרבה יותר ממאה שופטים, נדמה היה לכותב שורות אלו שלא ניתן להפתיע אותו. אבל, כפי שקבע ג'יימס בונד, never say never. מה שאירע באולמה של השופטת נעה תבור היה חריג ביותר, כאשר במידה רבה איש שירות בתי הסוהר השתלט על ניהול האולם.

קוראים לו אסף מועלם, והוא איש יחידת נחשון - שתפקידה להביא עצורים ונאשמים אל בית המשפט וממנו, ולשמור עליהם בבית המשפט. היחידה הזאת אחראית ללא מעט מן העיכובים בדיונים, שכן לא פעם על השופטים ועורכי הדין לחכות שהעצורים והנאשמים יגיעו. אולי זו הסיבה לכך שמועלם אינו מסתפק בתפקיד שמקנה לו החוק, והוא רוצה להיות הרבה יותר מאשר סתם עוד שב"סניק. ואילו תבור מצידה מתעלמת מההתנהגות החמורה שלו, ואף מסתייעת בו - ובכך מגדילה את תעוזתו.


"למה את לא עונה לי?"


זה מתחיל דקות בודדות אחרי שנכנסתי לאולם. באולם מתחוללת המהומה האופיינית לאולמות מעצרים (למרות שכבר ראיתי דיוני מעצרים שקטים ומסודרים; זה תלוי בשופט), ומועלם מחליט שהוא צריך להפגין מנהיגות מול גבר חרדי שישב לצידי בשורה האחרונה. מועלם צועק עליו שיהיה בשקט - ואני מעיד שלא שמעתי אותו מדבר, במרחק של פחות ממטר ממני. אחרי כמה דקות, מנהל מועלם שיחה בטלפון הנייד (בענייני תפקידו), ובשורה שלנו אפשר לשמוע כל מילה; הוא עתיד לעשות זאת עוד כמה וכמה פעמים במהלך הדיון. ועל זה כבר אמרו חז"ל: "קשוט עצמך ואַחַר קשוט אחרים".

שוב חולפות כמה דקות, ומועלם צועק על המתורגמנית לערבית היושבת ליד ספסל הנאשמים: "את מתרגמת בלבד את מה שבית המשפט אומר, ולא מדברת איתו. לא מעניין אותי. די, תודה". רשמתי לעצמי בתדהמה: "מי הוא חושב שהוא? ולמה תבור לא מתערבת?". אבל מועלם לא גמר איתה, אישה מבוגרת שיכולה להיות אמו, והוא מורה לה בתוקפנות לעלות לשבת בספסלי הקהל. המתורגמנית, מבוישת בעליל, מצייתת בלא לומר מילה.

כאשר נכנסת סניגורית לאולם, מועלם נוזף בה: "למה את לא עונה לי לטלפון?". ואז הוא פונה לתובעת: "איפה החוות דעת של ביטון?". הוא מבקש מהתובעת לפתוח את התיק, ומעדכן את תבור שהוגשה חוות דעת בעניינו של אותו נאשם. אחר כך מועלם אומר לנאשמים היכן לשבת, ומורה לאחד הסניגורים שלא לצאת מהאולם, כי תכף ידונו בעניינו של מרשו. נחזור לרישומים שלי: "בחיים לא ראיתי משהו שמתחיל להתקרב לזה. תבור אשמה".


על זה היא מעירה לו


מועלם ממשיך. כעת הוא מציץ במסמך בו מעיינת תבור, ואומר לקלדנית מה עליה לעשות עכשיו. לאחר מכן הוא מורה לקהל שלא לעמוד באולם, ואומר משהו לאחד הסניגורים. כאשר מועלם יוצא מהאולם לכמה דקות, אני שם לב לכך שהאווירה הרבה יותר רגועה. אבל לא לעולם חוסן: מועלם חוזר ובידו בקבוק קוקה-קולה, ושוב מחלק הוראות ביד רמה. לקלדנית הוא אומר כמה עותקים מהפרוטוקול עליה להדפיס, והוא קורא לאותה מתורגמנית לבוא ולמלא את תפקידה. וכמובן - הוא מנהל שיחות טלפון בקול רם ומעביר הנחיות אלו עצורים להעלות ומתי.

כאשר נציג של המשטרה מכניס מזוודה מלאת תיקים, מועלם מפיל אותה בטעות. על זה, ורק על זה, תבור עושה לו פרצוף של נזיפה. כאשר התובעת משמיעה טיעונים לעונש בעניינו של שוהה בלתי חוקי, מועלם פונה לתבור - האמורה להיות מרוכזת בדיון - ואומר לה כמה מילים. בהמשך הטיעון הוא מסדר תיקים בשולחן הצמוד לדוכן, ובזמן הכתבת גזר הדין הוא מדבר עם סניגור באותו מקום, ממש מתחת לאפה של תבור.

כאמור, האחריות למצב שערורייתי זה מוטלת במידה רבה על כתפיה של תבור. לא רק שהיא לא מעירה למועלם על חוצפתו, אלא שהיא גם מאפשרת לו להחזיק על שולחנו את תיקי הדיונים ולהגיש לה אותם, ובחלק מן הזמן גם לקבוע עבורה את סדר שמיעתם. תבור לא מתערבת גם כאשר מועלם עושה דברים שהם במפורש באחריותו הבלעדית של השופט, ובראשם - השלטת סדר ושקט באולם.


"תאמין לי שאני מכירה"


לאור מופע האימים של מועלם ואוזלת היד של תבור, המטרה העיקרית של המדור - מעקב אחרי השופטים - נדחקה לשוליים, אבל פטור בלא כלום אי-אפשר. מבחינה שיפוטית נטו, תבור מתגלה כשופטת טובה ויעילה. היא קולטת במהירות את הפרטים הרבים המונחים לפתחה, ערנית מאוד לטיעונים, בקיאה היטב בפסיקה ונותנת החלטות תמציתיות וחדות בו במקום.

למשל: כאשר סניגור טוען שיש להחזיק את מרשו רק בבית החולים אברבנאל ולא במעצר או בבית החולים של השב"ס, משום שהוא חולה סופני, אומרת לו תבור, כי מדובר בטיעון מוקדם מדי. היא מכתיבה: "לאחר סיום הבדיקה [הפסיכיאטרית] יחליט הפסיכיאטר המחוזי אם יש צורך בהמשך אשפוזו או שניתן להעבירו למב"ן [בית החולים של שב"ס] או למעצר. בית המשפט אינו מביע דעה, שכן המדובר בעניין מקצועי המסור לשיקול דעתו של הפסיכיאטר המחוזי".

כאשר סניגור מבקש לדון בתיק העיקרי, כי מרשו מתכוון להודות משום שלא יעמוד בתנאי השחרור בערבות, עונה לו תבור: "לדון בתיק העיקרי זה שירות למען הקהילה בצהריים, אם יהיה לי זמן. עכשיו אני דנה בעצורים, אם אדוני רוצה שיחזור בצהריים" - נכונות שבהחלט ראויה לשבח.

את מהירות תפיסתה מפגינה תבור בעניינו של נאשם באיומים על בת-זוגו. די לה בעיון של דקות בודדות בחומר הראיות ובחוות הדעת הפסיכיאטרית, כדי לקבוע שיש לשחרר את האיש. ראשית, "מדובר בתלונה שנכבשה שלושה ימים ובאה לעולם בעקבות העובדה ש'המתלוננת לא ישנה טוב' ונזכרה באיום". שנית, חוות הדעת קובעת שהנאשם - מי שבעברו תשעה אשפוזים וחולה בסכיזופרניה - אינו כשיר לעמוד לדין ולא היה מסוגל להבחין בין טוב לרע בעת ביצוע העבירה.

התובעת אומנם ביקשה דחייה כדי לעיין בחוות הדעת, אבל תבור לא מסכימה: "ההלכה מורה שחוות הדעת הפסיכיאטרית היא נתון מרכזי בעת בחינת הראיות לכאורה. כאשר היא חד-משמעית על פניה, קשה לראות כיצד יסתיים ההליך בהרשעתו של המשיב. אין מקום לספק, והדחייה המתבקשת כרוכה בפגיעה נוספת בזכויותיו של המשיב". מצד שני, תבור מסרבת להעניק לו ארכה להפקדת הערבות במזומן, וקובעת שאם לא יעמוד בתנאי השחרור - יתקיים דיון נוסף ב-23.11.14. אלא שהסניגורית קצת עסוקה, ולאור זאת מבקשת שלקוחה יישאר עוד יום בכלא ושהדיון יתקיים רק ב-24.11.14. גם זה סוג של חוצפה וחוסר התחשבות.

תבור גם בקיאה היטב בחומר שלפניה. כאשר התובעת מבקשת לגזור על שוהה בלתי חוקי שלושה חודשי מאסר, תבור מגיבה: "אתם לא עקביים. במקרים כאלה אתם טוענים לחודש". הסניגור מפנה לפסיקת בית המשפט העליון, אך תבור קוטעת אותו: "אני מכירה, תאמין לי שאני מכירה" - ומטילה על האיש, העצור מזה שמונה ימים, עשרה ימי מאסר בפועל.

השורה התחתונה:
נשגב מבינתי מדוע תבור מאפשרת לאיש השב"ס להשתלט על אולמה. האם היא לא יכולה להשליט סדר בעצמה? האם היא רכה מדי? התשובה לא משנה; התוצאה היא פסולה בתכלית. וזה חבל, כי מבחינה של ניהול ההליכים - תבור עושה זאת על הצד הטוב ביותר.

יעילות: 9

מזג שיפוטי: 5

תאריך:  25/11/2014   |   עודכן:  25/11/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האולם של אסף מועלם
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דמו
25/11/14 08:40
2
ישמעאל
25/11/14 08:45
 
שאול א.
25/11/14 10:55
3
גחל
25/11/14 10:44
4
שבסניק
25/11/14 18:54
5
עו"ד
25/11/14 19:17
6
עו"ד אלון קריטי
25/11/14 21:56
7
superman
26/11/14 16:06
8
מאיה סטול רייטן
4/12/14 00:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
השופטת: אפרת פינק, בית משפט השלום ברחובות
18/11/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: יעל טויסטר-ישראלי, בית משפט השלום ברחובות
11/11/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: נסר אבו-טהה, בית המשפט המחוזי בבאר שבע
04/11/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: אליהו ביתן, בית המשפט המחוזי בבאר שבע
28/10/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
הנהלת בתי המשפט הגישה (6.10.14) לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשת רשות ערעור בת 228 עמודים על פסק דין נגדה שניתן בבית המשפט לתביעות קטנות. הבקשה עצמה כוללת 28 עמודים, ועוד 200 עמודים של מסמכים ומוצגים - והיא נוגעת לפסק דין שהיקפו הכספי 2,200 שקל.
21/10/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
הכלב נקשר לאוטו ונגרר? הוא לא סבל מאוד  /  איציק וולף
מימון - מהמועצה, יחסי הציבור לאבי נעים  /  איציק וולף
לחץ מצד הארצי לעבודה גרם לעו"ד אירוע לב  /  איתמר לוין
חוצפת הפרקליטים  /  איתמר לוין
החיוכים של דורון   /  איתמר לוין
הייתה לה עדנה   /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il