|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הפרטה של ביטחון המדינה

למרות הכסף הרב שיזרום באופן חד-פעמי לקופת המדינה כתוצאה ממהלך של הפרטת תע"א ורפאל, לא ניתן להתעלם מחסרונותיו ומכך שהמדינה מפריטה דבר שמעצם טבעו, לא נועד להפרטה. הממשלה כרשות המבצעת של המדינה היא האחראית הבלעדית לספק ביטחון לתושבי המדינה
24/02/2015  |   ענת כהן   |   מאמרים   |   תגובות
רפא"ל. מפריטים את ביטחון האזרחים [צילום: ששון תירם]

רעיון ההפרטה אומר, כי עדיף שהמדינה לא תעסוק באספקת מוצרים ושירותים שממילא גופים פרטיים מסוגלים לספקם, שכן אספקתם באמצעות המדינה אינה יעילה, וכתוצאה מכך יקרה יותר. דוגמה להפרטה מוצלחת היא הפרטה של שירות הטלפונים, שהיה מנוהל על-ידי משרד ממשלתי בשם "משרד הדואר" ולאחר מכן "משרד התקשורת", והשתפר באופן ניכר עם העברתו לידי חברה ממשלתית, היא חברת בזק בע"מ.

לצד זאת, שריר וקיים העיקרון על פיו המדינה היא האחראית הבלעדית לספק לאזרחיה ביטחון - בעצמה ולא באמצעות גופים פרטיים שיעשו זאת במקומה.

ביום 5.10.14, בזמן כהונתה של הממשלה ה-33 בראשות מר בנימין נתניהו, ובעת כהונתו של מר יאיר לפיד כשר האוצר, נתקבלה החלטת ממשלה חכ/42 של ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (קבינט חברתי-כלכלי), שקיבלה תוקף של החלטת ממשלה ביום 19.10.2014 ומספרה הוא 2103.

הוחלט, בין היתר, כי בשנת 2016 תופרט התעשיה האוירית לישראל בע"מ, ובשנת 2017 תופרט רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ.
דרך ההפרטה של התעשיה האוירית ושל רפאל תהיה בדרך של הפיכתה של כל אחת מחברות אלה מ"חברה ממשלתית" ל "חברה ממשלתית ציבורית" - כפי שיוגדר בתיקון לחוק החברות הממשלתיות. המשמעות היא, שרבע מכמות המניות של כל אחת מחברות אלה יועבר לבעלות פרטית, בדרך של מכירת מניות בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

אופן ביצוע העברת המניות יהיה באמצעות דילול המניות הקיימות. המשמעות היא, שלא זו בלבד שהמדינה תאבד רבע מבעלותה בחברות אלה, אלא שהמניות שתיוותרנה בידיה תהיינה "מדוללות" - קרי בפועל, המדינה תאבד יותר מרבע משליטתה בהן.

החברות הללו בהיותן מופרטות, תהיינה רשאיות להקים חברות חדשות, אליהן יוכלו לצרף גורמים פרטיים בהתאם לשיקול דעתן, ללא צורך לבקש את אישור הממשלה לצורך כך. סעיף 11(א)(9) לחוק החברות הממשלתיות הקובע את הצורך באישור הממשלה להקמת חברה כאמור, לא יחול על חברות אלה.

המשמעות העולה מבין השורות היא, שאין לדעת כיצד תתפתח ההפרטה של חברות אלה, וכי זו לא תיעצר במכירה של רבע מהון המניות לגורמים פרטיים.

הסיבה היחידה הנראית לעין לביצוע הפרטה זו, היא כפי שנרשם בהחלטה, בהתייחס לכלל החברות המופרטות על-פי החלטה זו: "כלל מהלכי ההפרטה האמורים צפויים להניב למדינה תקבולים בסך כוללשל כארבעה מיליארד שקלים, מתוכם עד כ-3.5 מיליארד שקלים שייעודם למימון הגרעון וכ-0.5 מיליארד שקלים לפחות כתקבולים מחלוקת דיבידנד כמפורט בסעיף 4 להלן."

בהמשך לכך, קובע סעיף 4 להחלטה כי החברות שיופרטו תחלקנה דיבידנד לתקציב המדינה בהיקף של כ-500 מיליון שקלים בכל אחת מהשנים 2015עד 2017 (כאשר לענייננו,התעשיההאוירית תחלק דיבידנד רק בשנים 2016 ו- 2017 ואילו רפאל תחלק דיבידנד רק בשנת 2017).

כלומר, הדרך שבה בוחרת הממשלה לממן בעיה עכשווית של גרעון שנתי היא באמצעות מהלך היוצר מצב בלתי הפיך, שילווה את המדינה בשנים הבאות.

עולה השאלה, כיצד תממן הממשלה גרעון תקציבי בשנים הבאות?! האם באמצעות מכירה של נתחים נוספים מהון המניות של רפאל ושל התעשיה האוירית?! מי ערב לנו שאילוצי התקציב העתידיים לא יצריכו מכירה נוספת כאמור, עד כדי כך שהמדינה תאבד כליל את השליטה בחברות אלה - וזאת כאשר תימכרנה מניות בכמות העולה על הסף של 51% מהון המניות של כל חברה.

ממילא כיום זכאית המדינה לקבל דיבידנדים מכוח בעלותה המלאה במניות החברות הללו, זאת מכוח סעיף 190 לחוק החברות הקובע כי כל בעל מניה זכאי לקבל דיבידנד, בהתאם לזכויות הצמודות לכל מניה, אם הוחלט על חלוקת דיבידנד. עקב הקטנת חלקה של המדינה במניות ודילול המניות שנותרו בידיה, תגרום החלטה זו לכך, שבשנים הבאות היא לא תוכל לקבל אותו שיעור הדיבידנדים שהיא יכולה לקבל כיום מחברות אלה טרם ביצוע ההפרטה המתוכננת.

למרות הכסף הרב שיזרום באופן חד-פעמי לקופת המדינה כתוצאה ממהלך זה, לא ניתן להתעלם מחסרונותיו ומכך שהמדינה מפריטה דבר שמעצם טבעו, לא נועד להפרטה. הממשלה כרשות המבצעת של המדינה היא האחראית הבלעדית לספק ביטחון לתושבי המדינה. כפי שהצבא נמצא באחריותה הבלעדית של המדינה וכפוף לה, בהתאם לחוק יסוד: הצבא, כך גם הנושא של פיתוח אמצעי לחימה והגנה התואמים את צריכה הייחודיים של מדינת ישראל צריך להישאר כולו בידיה של מדינת ישראל ולא לעבור לגורמים פרטיים. כך למשל, באיזו עוד מדינה סובלים תושביה מהפגזות על ישובים? איזו עוד מדינה מוקפת אויבים המתנגדים לעצם קיומה? הדעת נותנת, כי על המדינה מוטלת החובה לתת מענה לצרכים הביטחוניים שלה ולא להעביר את האחריות לכך לידיים פרטיות - לא במישרין ולא בעקיפין.

פגיעה בסודיות

העברת חלק מהמניות לידיים פרטיות משמעה היא פגיעה בסודיות המתלווה מטבע הדברים לפעילותן של חברות אלה.

בהתאם לסעיף 16 לחוק ניירות ערך, בעת הנפקה של מניות לציבור יש להוציא תשקיף, המכיל כל פרט העשוי להיות חשוב למשקיע סביר השוקל רכישת מניות. זהו פתח אפשרי לדליפת מידע.

בהתאם לסעיף 191 לחוק החברות, יכולים בעלי המניות הפרטיים לטעון כי הם מקופחים, ולפנות אל בית המשפט בדרישה להסיר את הקיפוח. כך, הקיפוח יכול לנבוע מכך שמוסתר מבעלי המניות הפרטיים מידע, המונע מהם להחליט החלטות מושכלות בנוגע לאחזקת המניות על ידם.

חוק החברות הממשלתיות צפה מצב שבו עלול להיווצר ניגוד בין האינטרסים החיוניים של המדינה לבין הפרטתן של חברות ממשלתיות וקבע בפרק ח'2 לחוק כללים להגנה על אינטרסים חיוניים של המדינה. כך, סעיף 59ז לחוק קובע את החזקה, כי אדם הוא בעל השפעה ניכרת בחברה, אם הוא מחזיק 25% ממניותיה של חברה -וכך יהיה בענייננו, אם הבעלים של 25% מנתח החברות הללו יהיה בעלים אחד, אך לא כך יהיה אם יהיו מספר בעלי מניות שמחזיקים בנתח זה.

נקבעו בפרק ח'2 הוראות שתפקידן לצמצם את הנזקים שהפרטה עלולה לגרום לאינטרסים חיוניים של המדינה. התנאי להפעלתן של הוראות אלה הוא,ששר הביטחון יכריז כי למדינה אינטרסים חיוניים בקשר לחברות אלה.להלן לקט לא ממצה של הוראות אלה: סעיף 59ט, הקובע, כי מי שירכוש את המניות בחברות אלה צריך לקבל אישור בכתב ומראש של שר הביטחון; סעיף 59יא הקובע כי שר הביטחון ימנה משקיף מטעם המדינה בישיבות דירקטוריון החברה המופרטת; סעיף 59יב הקובע שלא יחולו חובות הגילוי והשקיפות שמטיל חוק ניירות ערך על חברות פרטיות.

ספק אם ניתן יהיה להחיל את פרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות בכל הקשור להפרטת התעשיה האוירית ורפאל, ונשאלת השאלה, מדוע להגיע למצב שבו יש לנקוט אמצעי זהירות הנקובים בפרק ח'2 לחוק, כשאפשר להימנע מראש מהבעייתיות הכרוכה במכירת נתח מחברות אלה לגורמים פרטיים-פשוט על-ידי הימנעות מהפרטתן.

ובחזרה לנאמר לעיל, האם מכירת המניות תיעצר ב-25% מהון המניות?! ואולי אילוצי העתיד של תקציב המדינה יחייבו מכירתן של נתחים נוספים מהון המניות, מעבר ל-51% מהון המניות?במקרה כזה תאבד המדינה את שליטתה בנעשה בחברות אלה, ותהפוך להיות קבוצת מיעוט מעוטת השפעה.

זוהי מגמה שאינה נכונה, ולכן כדאי לבטל לחלוטין את יוזמת ההפרטה של התעשיה האוירית ושל רפאל.

תאריך:  24/02/2015   |   עודכן:  25/02/2015
עו"ד ענת כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרטה של ביטחון המדינה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
24/02/15 14:33
2
שמ
24/02/15 16:26
 
אהרון שחר
24/02/15 19:10
3
התנהלות מופקרת
25/02/15 04:29
4
דוד רבינובץ
25/02/15 13:23
 
אהרון שחר
25/02/15 15:54
5
ט ל
25/02/15 20:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעת כתיבת שורות אלה, הדוח של מבקר המדינה בעניין יוקר הדיור טרם פורסם, ואף-על-פי-כן, לא יהיה זה מופרך לנחש מה לא יהיה כלול בו בתחום של הגורמים להיצע הנמוך של קרקעות ודירות, היצע שהוא הוא הסיבה להאמרת מחירי הדירות.
24/02/2015  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בתזמון מופלא נחתה עדותו במשטרה של מני נפתלי, לשעבר אב הבית של מעון רה"מ בירושלים, על שולחן השבת הטלוויזיוני ובתוכה - בין "פטריות חימום", פיצוחים ונרות נשמה שנדדו מירושלים לקיסריה ובחזרה - אמירה אחת קצרה של נפתלי, שהיא לבדה צריכה להספיק לשים קץ למבול הרפש שנוחת עלינו מאז פרסום דוח המבקר. כוונתי ל"שורה התחתונה" כפי שסוכמה בערוץ הראשון: "לא נמצא קשר בין ראש הממשלה לעדותו הארוכה של נפתלי".
24/02/2015  |  אליקים העצני  |   מאמרים
"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וַיִּקְּחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת כָּתִית לְמָאוֹר לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד". באלו המלים נפתחת פרשת "תצוה" שמות כ"ה 20 . מכל נושאי הפרשה אבקש להתמקד בנר התמיד, שכולנו מייחלים שלא ייגמר לעולם. בנר התמיד, שמוצב יום יום בסערות חיינו בארץ השסועה, למרגלות החול והים, רשרוש של המים הגואים בהמולת חיינו אל מול ברק השמים - שהם תִּקְוות האדם, שהם תְּפִלַּת האדם. וזאת ברוחה של המשוררת חנה סנש. משוררת שמצאה את מותה במקום, בו נר התמיד לא הבליח את אורו המזכך מבעד לאימת החשכה, שהשתלטה על עולם שסברנו שהוא עולם של תרבות .
24/02/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אינני נביא ולא בן נביא אבל אני מוכן להמר מה יהיה תוכן נאומו של בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני שבועיים לפני הבחירות בישראל. זה לא יהיה נאום שיגרתי שיחזור על כול הנימוקים ההגיוניים המציגים את הסכנות הקיומיות המאיימות על ישראל והמזרח התיכון אם אירן, תומכת, מממנת ומפיצת הטרור האיסלאמי, תהפוך למדינה גרעינית.
24/02/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
במאבק המתנהל עתה בין שני הגושים הגדולים, שעד לפני שבועות אחדים ניתן היה להגדירם כימין ושמאל, ניטשטשו הגבולות לחלוטין. במסגרת הריב הגדול, הפרוע, החובק כל, שהפך אישי לחלוטין, הופשלו השרוולים. בעבר ניתן היה למצוא דעות שונות ומגוונות וגם התייחסות שונה לדמויות פוליטיות, בתוך אותו עיתון/מדיה אלקטרונית. התקשורת, הייתה בעבר הקרוב מגוונת מבחינת פוליטית ושיקפה דעות שונות, כשהיא מקיפה ומכילה ספקטרום פוליטי רחב ומגוון. עכשיו הפכה להיות חד גוונית, מזכירה למרבה האבסורד את המדיה המודפסת מהעבר הרחוק יותר. משנות ה-50 - 60. זוכרים את על המשמר? דבר, הבוקר, הצופה? בשנים ההן ידע הקורא בדיוק מה הוא מחזיק בידיו. מהו הפן הפוליטי הנשקף אליו מעל דפי העיתון. ליתר דיוק העיתון היה לפן הפוליטי עצמו... התקשורת המודפסת דהיום, חלקה לפחות, חזרה לימים הטובים והרחוקים ההם. דילגה שלב לאחור.
24/02/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il