|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פרשת הנדל"ן של השבוע

איך בונים יותר דירות ומוזילים אותן?

הנה הצעדים, שמבקר המדינה "שכח", ויביאו לגידול בבניית דירות ולהוזלתן: הממשלה תביא לארץ 20,000 פועלי בניין ו-4,000 מנהלי עבודה תמיכה למכללת סמי שמעון, להכשרת אלפי מהנדסים עידוד אשראי הוזלת ממ"דים
27/02/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
אתר בנייה בבני ברק [צילום: פלאש 90]

מי יוכל לקדם בנייה?
כל מי שבקי ופעיל באמת בענף הבנייה יודע שהדרכים שצוינו לעיל הן הפתרון האמיתי למצוקת הדירות . מדוע לא עשו זאת עד היום? כי ההחלטות במדינת ישראל אינן מתקבלות על-ידי יזמים הפועלים בשטח, אלא על-ידי שרים ופקידים. הם חיים בעולם של ניירות, תזכירים, תקנות, חוקים וועדות. דוח מבקר המדינה הוא נייר אחד גדול, שכמעט כולו עוקב אחרי ועדות ותזכירים של הפקידים. יש להעביר את הטיפול בנושאים אלו מהפקידים ליזמים. שר הבינוי המנוח אריאל שרון הבין זאת, יצא לשטח, גייס ימים פרטיים לטיול בבעיות, ואכן בזמנו בנו מאות אלפי דירות לעולים מחבר המדינות. אין היום בממשלה שר שכזה. האם לממשלה יהיה האומץ לטפל ברצינות בנושאים שתוארו לעיל, ולו גם על-ידי העברת האחריות לאנשי עסקים שמחוץ למפלגות?

גם אם ימומשו כל המלצותיו של מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, למכירת עוד ועוד מגרשים, ולהאיץ תכנון הדירות ורישוין, לא ייבנו יותר דירות. אם ההיצע לא יגדל, ימשיכו הדירות להתיקר. בקרוב יגדל הביקוש, עם עלייתם לארץ של אלפי ורבבות יהודים מצרפת ומדינות אחרות במערב אירופה, וזה יאיץ את המחסור וההתייקרות.

אם יזם יקנה מגרש לבניית בית מגורים, הוא לא יוכל לבנותו אם אין לו פועלים, מנהלים ומהנדסים, ואם אינו יכול לקבל אשראי למימון הבנייה. גם אם הממשלה ורשות מקרקעי ישראל "יזרקו" לשוק מגרשים לבניית מאות אלפי דירות - הם יעמדו ריקים ושוממים, כי לא יהיה מי שיבנה. פשוט אין פועלים!

מה צריך לעשות באמת כדי שיבנו בישראל יותר דירות? הנה כמה דרכים מעשיות, כמובן בשילוב עם הגדלת הצע המגרשים הציבוריים והפרטיים לבנייה. הדברים אינם קלים, אבל אפשריים, חייבים להיעשות, אם המדינה מבקשת להלחם באמת (לא בדיבורים) במחסור בדירות ובעליית מחיריהן.

15,000 פועלים מסין, שאינם נחוצים ביו"ש

  • פועלי בניין מחו"ל - יש להביא לארץ 20,000 פועלי בניין, כי יהודים לרוב אינם רוצים לעבוד בענף זה, ולפלשתינים קשה לעיתים קרובות להגיע. נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל, מעריך שחסרים 20,000 פועלי בניין, וקורא להביאם מחו"ל. יו"ר הסתדרות פועלי הבניין, יצחק מויאל, קרא גם הוא השבוע להביא 20,000 פועלים מחו"ל. זה אפשרי, אבל נתניהו לא רוצה. יאיר לפיד סיפר השבוע, שכמעט נחתם הסכם עם ממשלת סין, להביא לארץ 15,000 פועלים, בתנאי שלא יעבדו ביהודה ושומרון. נתניהו - אמר לפיד - הטיל וטו, בגלל התנאי הסיני. זוהי כמובן הפגנת טיפשות וחוסר ידע של נתניהו, כי ביהודה ובשומרון אין מחסור בפועלי בניין פלשתינים!

  • פועלי בניין מקומיים - מויאל חזר השבוע על קריאתו, להקים בית ספר ללימודי מקצוע הבניין. אפשר לדעתו לגייס בשלב ראשון מאות עובדים. זה יקל במשהו. אחר כך, הוא מאמין, כאשר העובדים הראשונים יגלו ששכרם ההתחלתי 8,000 שקל לחודש, אפשר יהיה להגדיל את מספרם. זה עניינו של שר הכלכלה נפתלי בנט, אבל הוא עסוק בפוליטיקה.

עוד 12 אלף דירות בשנה

  • עוד 12,000 דירות - להלן נתון בדוק ומוכח: כל פועל בניין בונה (הכל בממוצעים כמובן) דירה בת 3 חדרים, 75 מ"ר שטחה, בשנה. מכיוון שרוב הדירות גדולות יותר, אפשר להניח, שהבאת 15,000 העובדים מסין, תגדיל את הצע הדירות ב-12,000 לשנה! צריך לפעול ולעשות, ולא לדבר-לדבר-לדבר.

  • מנהלי עבודה - יש מחסור ב-4,000 מנהלים כאלו. לא רבים יודעים, שניתן להביא גם מנהלי עבודה אלו מסין. יש שם המוני מנהלים כאלה. בנוסף, אפשר להשיג גם ישראלים: פועל בניין יכול להפוך למנהל לאחר 5 שנות ותק. התאחדות בוני הארץ, מויאל וקבלנים פרטיים, מציעים שוב ושוב לקצר את תקופת הוותק לשנתיים-שלוש. שכרו של מנהל עבודה גבוה בהרבה משכרו של פועל. כאשר תקוצר תקופת ההכשרה, יבינו עוד ועוד ישראלים שיש סיכוי להתקדם בתוך שנתיים למשרה מכובדת ומכניסה, ומספר העובדים המקומיים בבניין ילך ויגדל. גם זה עניינו של בנט, אבל כל מציעי השינוי מדברים אל הקיר.
  • מהנדסי בניין - כיום נשען הענף על מהנדסים שעלו ממדינות חבר המדינות, אך הם יוצאים בהדרגה לגימלאות. על הממשלה לתת סובסדיה נדיבה למכללת סמי שמעון בבאר שבע, הגוף האקדמאי העיקרי המכשיר מהנדסי הבניין. הסיוע הממשלתי יאפשר למכללה לפתוח עוד ועוד קורסים, ואולי גם לקיים קורסים מרוכזים וארוכים, שיכשירו את המהנדסים מהר ככל האפשר. אין לחסוך בכסף למטרה חיונית זו!

משקיעים מחו"ל יביאו כסף לבנייה

  • אשראי - הממשלה ובנק ישראל חייבים להפסיק אחת ולתמיד את המדיניות המוטעית, שבה הם נלחמים בכל החזיתות האפשריות נגד אשראי למימון הבנייה. בנק ישראל חייב, לפחות כהוראת שעה, לבטל את המגבלה הקובעת, שמותר לבנק להפנות עד 20% ממשאביו, לכל היותר, לאשראי לענף הבנייה. הפסדים פה ושם לבנק חשובים פחות מפתרון מצוקת הדיור!
  • משקיעים פרטיים - על הממשלה להפסיק להציק למשקיעים פרטיים, המביאים הון מעסקיהם בארץ, ובעיקר מחו"ל, כדי לבנות דירות להשקעה. הממשלה עושה כמיטב יכולתה להציק למשקיעים אלו ולהבריח אותם, על-ידי הטלת מיסים וגזירות. "כספי המשקיעים יאפשרו לבנות דירות להשכרה, תפסיקו בממשלה לעשות עליהם עליהום!" - אומר יזם הנדל"ן דרור הלוי. יש לעודד אותם לבנות עוד ועוד דירות, למכירה או להשכרה (גם השכרה היא פתרון דיור!) משקיעים אלו מביאים הון מחו"ל, וכך מגדילים את סך האשראי. כניסתן של חברות ביטוח, בעיקר מגדל והראל לשוק מימון הבנייה, בריבית גבוהה יחסית, מעידה עד כמה צמאים השוק והקבלנים לאשראי שיאפשר להם לבנות.
  • חומרי גלם - ייתכן שיש מקום להוזיל את חומרי הגלם בענף, על-פי הפחתת מיסים. הדבר יאפשר להוזיל עוד קצת את הדירות. נכון, זה יעלה לממשלה כסף, אבל זה עדיף על עסקות כמו זו שפורסמה אתמול (26.2.15) ב-News1, שלפיה הפסידה המדינה 157 מיליון שקל במכירת מגרש אחד ויחיד לבנייה להשכרה. אם המדינה תמשיך לעודד בנייה כזו, על חשבונה, יגיעו הפסדי ההכנסה למאות מיליוני שקלים ויותר!

מסלול ירוק לקבלת התרי בנייה

  • "זמן הוא כסף" - קבלנים ויזמים הפרטיים עומדים חסרי אונים מול הסחבת הבלתי נסבלת בקבלת התרי בנייה מהרשויות המקומיות. הממשלה מבטיחה ומבטיחה לפעול בעניין, ותמשיך להבטיח. עיריית תל אביב מבטיחה כבר שלוש או ארבע שנים "להפעיל בעוד מספר חודשים מכון חיצוני להוצאת התרי בנייה", וממשיכה להבטיח. הפתרון האמיתי הוא ליצור - מיד, ללא סחבת! - מסלול ירוק, כמקובל במדינות נאורות: היזם מגיש בקשה להיתר בנייה, חתומה גם על-ידי המהנדס והאדריכל שלו. אם הרשות המקומית אינה מתנגדת בתוך 30 יום, הוא רשאי לראות בכך קבלת היתר בנייה. סעיף מעין זה מצוי בחוק התכנון והבנייה, אבל מי מקיים את לוחות הזמנים של החוק הזה?...

לבסוף, יש לפחות דרך אחת שבה אפשר להוזיל את הדירות, גם אם לא להגדיל את מספרן: טיפול שורש יסודי בממ"ד הדירתי. החוק קובע, שבכל דירה או בניין חייב להיות ממ"ד, ובנייתו עולה 60,000 שקל. לעיתים אפשר להסתפק קרובות בממ"ד קומתי, על-ידי עיבוי וחיזוק הקירות במבואה של חדר המדרגות והמעלית. בנוסף, יש לבקש ממומחים למצוא דרכים להוזלת הבנייה. אני מאמין שהמוח היהודי יוכל, לפתור בעיה זו. זו רק דוגמה לחיסכון אפשרי במרכיבים אחרים של הדירות.

תאריך:  27/02/2015   |   עודכן:  27/02/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך בונים יותר דירות ומוזילים אותן?
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרדכי בן חורין
27/02/15 14:13
2
חרד
27/02/15 14:39
3
ד"ר רון בריימן
27/02/15 15:04
 
זאב12345
27/02/15 16:52
 
שועל 12345
27/02/15 18:50
 
יהודי מפוכח
27/02/15 22:57
4
שאול.
27/02/15 15:08
5
חשדנית
27/02/15 15:09
 
ושיסרב העולם...
27/02/15 16:28
6
יצחק בן-דב
27/02/15 15:24
7
ירון ד
27/02/15 17:07
8
ירון ד
27/02/15 17:07
9
אופיר
28/02/15 02:42
10
אורי... .
1/03/15 12:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע קיימת השפעה של כוכבים המביאים הזדמנויות, שחלקן דורש בדיקה נוספת, בעיקר כשמדובר בתחום ההשקעות. החוויה היא שאנו נמצאים בלוח זמנים מתמשך שמביא איתו שינוי בכמה מישורים בחיינו. אם יש פרויקטים שעדיין לא סיימתם, מומלץ להיות נמרצים יותר ולסיים אותם.
27/02/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
אזרחים הנמצאים הרחק ממקום הצבעתם ביום הבחירות לכנסת זכאים לקבל כרטיס לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית. הזכאות, אשר תשמש לנסיעה באוטובוסים וברכבת ישראל בלבד, לא תוטען על כרטיס הרב-קו מכיוון שלא לכולם יש כרטיס חכם ומכיוון שברוב עמדות החלוקה אין עמדות לטעינת הכרטיס.
27/02/2015  |  עידן יוסף  |   כתבות
ננו-קוביות אינן משחק ילדים. מדעני מכון ויצמן למדע השתמשו בקוביות אלה כדי ליצור מבנים דמויי-חוט: הם הראו, כי בתנאים הנכונים, ננו-חלקיקים בצורת קובייה מסוגלים להתארגן בעצמם וליצור בדרך זו מבנים סליליים. ממצאים אלה, אשר חושפים כיצד ננו-חומר מסוגל להתארגן וליצור מבנים מורכבים ויפהפיים באופן מפתיע, פורסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Science.
26/02/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
על-פי הכתוב בגב הספר, זהו ספרה השני של גבי זיו והוא כתוב באותה הצורה כמו הראשון, ובו היא מביאה אם בהיחבא ואם בגלוי אך בדרכה את קורות חייו של אביה, הוא יוּרי. כך כתוב על גב הספר על האיש שקורות חייו החלו בזמן אחר והתרחשותם מתוארת בארץ אחרת. כך כתבה גבי זיו את הדברים, ואני רוצה לומר שכתבה "באותו סגנון", אבל ייתכן שזהו אנטי-סגנון. שמא נתקלתי כאן בהתנכרות לסגנונות, בניכור ליפיוף של כתיבה, בהתרחקות מזרימה של טקסט כמקובל - טקסט שלא עלה בידי וגם לא רציתי, אילו יכולתי, להגדירו כסגנון כתיבה רגיל. כי למה למסגר אותו, למה לנסות ליטול ממנו את השוני, את היותו אחר. רוצה לומר, את הייחוד שבו. לאחר הכול, הנה אני משתמש בתור כלי במילה הזו, זהו הסגנון בו בחרה לכתוב עד כה את ספריה, וגם אם יש בכך משום הימור, זוהי בחירתה וכך כתבה.
26/02/2015  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות על חשיפת הפגיעה, התברר כי כ-30% מהילדים לא חושפים את הפגיעה בהם, וזאת אף על-פי שפעמים רבות יש ראיות מוצקות שילדים אלה אכן נפגעו. אחד הממצאים המעניינים היה שילדים הנחקרים בידי חוקרי ילדים, ובוחרים שלא לחשוף את הפגיעה בהם, הם הילדים הפגועים יותר. אלו הם ילדים שבמהלך תהליך החקירה שלהם נוצר אנטגוניזם גם אצל החוקר.
26/02/2015  |  איילת רוזנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il