|   15:07:40
  איילת שקד  
שרת המשפטים לשעבר
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

נוסחה לָאיזון הראוי בין הרשויות

נאום שרת המשפטים הנכנסת בכנס לשכת עורכי הדין באילת [כ"ט באייר תשע"ה, 18.05.2015]
18/05/2015  |   איילת שקד   |   נאומים   |   כנס לשכת עורכי הדין (2015)   |   תגובות
איילת שקד, שרת המשפטים [צילום: גלי תיבון/AP]

כבוד הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו; כבוד היועץ המשפטי לממשלה, עורך הדין יהודה וינשטיין; שגריר ארה"ב בישראל מר דן שפירו;פרקליט המדינה, עורך הדין שי ניצן; מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו; המנהלת הכללית של משרד המשפטים, עורכת הדין אמי פלמור;ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, זאכיכאמל-נשיא הכנס, עורכות ועורכי דין יקרים.

ראשית, אני רוצה לומר תודה לִמְארגני הכנס על ההזמנה. לְכָבוד הוא לי לקחת חלק בְכֶנֶס זה, וּלברך אֶתכם, עורכי הדין, על תפקידכם כאחד מעמודיהתווך של מערכת המשפט הישראלית המפוארת.

רק אתמול נכנסתי לתפקידי, וַאֲני חשה גאווה עצומה להתמנות לַשרה האחראית על אחת המערכות הציבוריות החשובות, המקצועיות והמרשימות ביותר שבנתה החברה הישראלית.

המשנה, במסכת סנהדרין, מתארת את הרכב בית הדין ואת נָהֳלֵי העבודה בו: מאופן בחירת השופטים, דרך הדרישות מהם, ועד צורת הישיבה בְּבוֹאם לעסוק בִּמלאכת המשפט.הסנהדרין ישבו בַּחֲצִי גורן.

רבי עובדיה מברטנורא ייחס את הפסוק "שוֹרְרֵךְ אגן הסהר" משיר השירים לצורת ישיבה זו, ופירש: "שוֹרְרֵךְ אגן הסהר - זו סנהדרין שיושבת בטבורו של עולםוּמְגִינה על כל העולם כולו, והיא דומה לסהר, שיושבים בְּעִגוּל כַּחֲצִי ירח."

"שוררך" הוא טבורך.המשפט הוא טבורו של עולם; הוא עוסק וּמשפיע על כל תחום בחיי הפרט בחברה- מיום לידתו ועד יום מותו. הוא נוגע בכל רָבְדֵי חיינו. הוא דואג לכוון את התנהגותנו, להפריד בין רצוי ללא רצוי, בין נכון לשגוי, בין מותר לאסור.

קיום מערכת משפטית וקיום צדק הם מן היסודות השורשיים של מורשת עם ישראל. כל התאגדות של פרטים, השואפת לקיים בתוכה חיים בריאים וּמוסריים, חייבת להעמיד מערכת משפטית עצמאית, אמיצה וּמאוזנת, שתתור אחר האמת, תרדוף אחר הצדק, וּתספק סעד לזקוק לו. זהו אינטרס ציבורי מן המעלה הראשונה.

אמרתי כבר, וַאֲנצל במה זו כדי לומר בפניכם שוב: מערכת המשפט היא אחד מִסְמָלֶיהָ הבולטים של הדמוקרטיה. בית המשפט העליון, העומד בראש מערכת זו, תמיד היה ועודנו גאווה לאומית, בשל ההגנה על זכויות האדם ועל עֶרְכֵי היסוד של מדינת ישראל. בית המשפט העליון שלנו קנה מקום של כבוד בזירה המשפטית הישראלית והבינלאומית כאחת. אפעל לשימור מעמדו זה, כשעֶקְרון שלטון החוק לנגד עיניי.

כפי שציינתי אתמול בַּטקס שנערך במשרד המשפטים, סוגיות רבות וַחשובות עומדות לפניי עם כניסתי לתפקיד - מֵהֶן עניינים מקצועיים שהמתינו לִכְניסת השר הֶחדש לתפקידו, מֵהן ענייני מהות ועוד. אני מבטיחה כי אגש לִכְלל הסוגיות בכובד ראש, באוזן כרויה וּמתוך דיאלוג, הערכה וְכָבוד לִכְלל השותפים בעשייה.

הוא הדין ביחס לסוגיית לשכת עורכי הדין והחוק שמכוחו היא פועלת. בימים אלה אנילומדת את הנושא על היבטיו השונים. ברורה לי חשיבותו, ואדרש לו. לא אשאיר את הסוגיה יתומה ממענה. סוגיה שנייה שאדרש אליה נוגעת לִשְאלת האיזונים הרצויים בין הרשויות.

השופט אהרן ברק אמר: "המשפט מתרחק מערכים מוחלטים וּמחפש פשרה המשקפת את מלוא המורכבות של הקיום האנושי - בין ערכים מתנגשים. דווקא החיפוש אחר ערכים - וּבהם החיפוש אחר האמת - מֵביא את המשפט לַצורך לאזן בין ערכים מתנגשים. במקום בו קיים ערך, קיים גם ערך נוגד. התזה מלוּוָה תמיד על-ידי האנטיתזה. המשפט מחפש את הסינתזה".

המשפט, הדין, מושתתים על עֶקרון הפשרה והאיזון, בהנחה ואין אמת אבסולוטית. עֶקרון האיזון מלווה לא רק את המערכת המשפטית עצמה, אלא גם את מערכת השלטון כולה והיחס בין הרשויות- על-פי רעיוןהפרדת הרשויות של מונטסקייה; שהרי רק הפרדת רשויות אמיתיתתבטיח קיומה של דמוקרטיה, שבה, בין היתר, נשמרת חרות הפרט וּמוגנות זכויות אדם.

האיזונים הללו הם עדינים, מורכבים, אך מחויביהמציאות הם. עלינו לזכור כי פירושה המילולי של המילה "דמוקרטיה" הוא שלטון העם. משמעות הדבר, כי העם הוא הריבון, והוא בוחר את נציגיו.

כאשר הובאה בפני הלל הזקן שאלה, אשר עסקה בהִלְכות קרבן הפסח בְּבֵית המקדש, פסק הוא שמנהג הציבור הוא שקובע. עמדתו השתרשה לאחר מכן בשאלות הלכתיות רבות, והכלל הורה שבכל מקום שיש ספק כיצד לנהוג, יש לנהוג כמנהג העם. עמדה זו, היא שלמעשה הביאה לו את כס נשיאות הסנהדרין.

העמדה הזו, שלא לפסוק כנגד רצון העם, אלא בשירותו, עוברת כחוט השני בספרות השוּ"ת כמו גם בתורת המשפט. גם דוד בן-גוריון היה שותף לעמדה זו, כשפעל להקמת מערכת משפט בהשראת המסורת הבריטית;כזו שמדגישה את ריבונותהמחוקק מחד-גיסא ואת תפקידו של בית המשפט כמוסד עצמאי ובלתי תלוי מאידך-גיסא.

בשנים האחֲרונות הולך וגובר הרושם בקרב חלקים בלתי מבוטלים של הציבור, כי חל טשטוש מסוים בתפיסה זו. נדמה שקבלת ההחלטות-המשילות -אינה מסורה עוד בידי העם, כלומר נבחריו בכנסת, אלא בידי אנשי מערכת המשפט. הנושא מצוי בלב מחלוקת ציבורית.

המתנגדים לִמְגמה זו של טשטוש הסמכויות, וַאֲני כמובן ביניהם, מוגדרים כִּ"בְני חושך", ואילו המצדדים בִּשלילת זכות ההכרעה מידי הציבור באמצעות נציגיו בכנסת והעברתה לידי בית המשפט, מכונים "בני אור".

אני כופרת בַּחֲלוקה הזו, וַאֲני כופרת גם בהגדרות הללו. אין זה סוד, כי בתור שליחתו של הציבור אני מבקשת לחזק את מעמדם של נבחרי הציבור ברשות המחוקקת וּבָרשות המבצעת, לפעול לחיזוק ריבונותה של כנסת ישראל ושל יכולתה של ממשלת ישראל לפעול, והכל תוך מחויבות לִשְמירה על תפקידה של הרשות השופטת ועל מעמדה.

עלינו לזכור, כי כוחן של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת אף הוא נגזר מן הציבור, שלמענו ובשמו הן פועלות. עלינו למצוא את הנוסחה לָאיזון הראוי בין הרשויות.

בתפקידי החדש אני מצפה מעצמי ומאחרים לשיח מכובד ומכבד, ליושרה, לִפְתיחות וְלִפְּלורליזם אמיתי, במיוחד ממי שעֶרְכֵי חופש הביטוי וחירות הדעה נטועים בלבו וּבְפִיו. אני מצפה לשיח נטול עריצות מחשבתית ודעות קדומות, וּלְשיח בו לְכוּלם יש אינטרס אחד ומאוחד- הרדיפה אחר האמת והצדק.

בימים הקרובים אחל בסבב פגישות במסגרת מַעַגְלֵי העבודה השונים הקשורים למערכת המשפט הישראלית, וּבִכְללם אפגש עמכם - נציגי לשכת עורכי הדין וראשיה. אבקש לשמוע, להכיר מקרוב וללמוד לעומק את עולם המשפט הישראלי, את הדעות המגוונות, היתרונות והחסרונות הקיימים במערכת, ורק לאחר מכן, בשֹוּם שכל ומתוך מחשבה עמוקה, אגבש תוכניות פעולה הנדרשות לְבִיצוע.

כמו-כן, אבחן פתרונות לסוגיית הביקורת על הפרקליטות. ראוי כי כל איש ציבור יהיה נתון לביקורת, אך יש לוודא כי ביקורת זו תהיה הוגנת ותוביל להתייעלות המערכת. בימים הקרובים אפגש עם הגורמים הנוגעים בדבר על-מנת לגבש מתווה שיוביל לפתרון מהיר למשבר.

אני ניגשת לתפקיד חשוב זה בִּדְחילוּ וּרְחימוּ, מתוך צניעות וַעֲנווה. מתוך רצון להֵיטיב. שינויים שייעשו, יעשו לאחר למידה רחבה, בהסכמה רחבה ככל שניתן וברגישות.

תודה לכם, ואיחולי כנס מוצלח, פורה וּמהנה לְכוּלם.

תאריך:  18/05/2015   |   עודכן:  18/05/2015
איילת שקד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהרן ברק   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   איילת שקד / Ayelet Shaked   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בג"צ קול העם   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דוד בן-גוריון   דוד לאו   דורון ברזילי   דן שפירו / Dan Shapiro   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   חופש הביטוי   חיים כץ / Haim Katz   יהודה וינשטיין   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יוחנן דנינו   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   כבוד האדם וחירותו   מיקי לוי / Mickey  Levy   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   שי ניצן / Shai Nitzan  
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נוסחה לָאיזון הראוי בין הרשויות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי מפוכח
18/05/15 23:31
2
איילת הנפלאה
19/05/15 05:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
אין ספק כי רק בזכותו של בנימין נתניהו זכה הליכוד בניצחון בבחירות, אבל גם לא יכול להיות ספק כי דרך החתחתים המפותלת שבה הוא הוביל את תהליך הרכבת הממשלה, היא זו שיכולה להוביל אותו לזכייה בתואר: המנצח שהפסיד.
18/05/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אין מניעה חוקית למנות את אריה דרעי לשר - כך סבורה (יום ב', 18.5.15) שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר. היא דיברה בכנס לשכת עורכי הדין באילת.
18/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מי שלא ראה את ההצגה הסוריאליסטית, המביכה והמצחיקה של חלוקת תיקי השרים לחברי הליכוד, מעולם לא ראה פארסה כה גדולה. מי שהיה זקוק לעוד הוכחה שאין בעיה של משילות בישראל, אלא בעיה של המושלים בכיפה. אוי לעיניים שראו ואוי לאוזניים ששמעו. מדינות העולם השלישי מתנהלות בצורה ראויה יותר מאשר ראש ממשלת ישראל ויועציו. מה שנתניהו עשה לשרי הליכוד לא נכתב בשום ספר של מדע המדינה, לא בשום חוברת קומיקס. פשוט אין. לא הח"מ אומר זאת, אלא מי ששמע במליאה על הסכמתו לקבל את תפקיד יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת החוץ והביטחון, הח"כ צחי הנגבי. לא זו בלבד שהודעת ראש הממשלה על מינויו של הנגבי לתפקידים הרמים הייתה שקר גס, אלא שהיא נעשתה בעורמה שנועדה לעבוד על הכנסת כולה.
18/05/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בראיונות שהעניק לתקשורת לאחר השבעת הממשלה החדשה, דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את הביקורת שנשמעה על הדרך שבה ניהל את המשא-ומתן הקואליציוני וטען כי הוא ניהל את המשא-ומתן הקואליציוני באופן מצוין. גם השרים זאב אלקין ויריב לוין, שניהלו ביחד עם נתניהו את המשא-ומתן, טוענים כי המו"מ השיג את התוצאה הטובה ביותר שאפשר היה להשיג במסגרת השיטה הנוכחית, המאפשרת למפלגות הקטנות לסחוט ויתורים גדולים מראש הממשלה המיועד.
18/05/2015  |  נילי פרנקל  |   מאמרים
הנה מספר נתונים עובדתיים וביוגרפים, אודות על השר ללא תיק בממשלתו ה-34 של בנימין נתניהו, ח"כ בנימין זאב בגין כפי שהועתקו, בעריכה קלה, מהערך הנושא שמו ב"ויקיפדיה":
18/05/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il