|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פרופ' אפרים קארש: "עם ידידים כאלה..." (1)

פרופ' אפרים קארש הוא מומחה בעל שם לענייני המזרח התיכון הוא חוקר את תולדות הסכסוך הישראלי-פלשתיני ואת נושא הפליטים קארש טוען שמדינות ערב מנצלות את הנושא הפלשתיני לטובת האינטרסים שלהן ואין להן עניין אמיתי בהקמת מדינה פלשתינית
28/05/2015  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
קשרי תרבות [צילום: סלימאן חאדר/פלאש 90]

במשך מרבית המאה העשרים הדוקטרינה של הפאן-ערביזם שלטה במזרח התיכון. הדוקטרינה קבעה שהמדינות הערביות קשורות בקשרי לשון, דת והיסטוריה וכולן הם חלק מהאומה הערבית הגדולה. הנושא הפלשתיני והאנטי-ציונות היו חלק מהדוקטרינה הפאן ערבית. אבל, קובע קארש, כאשר בודקים את המדיניות למעשה של מדינות ערב מגלים פחות דאגה לנושא הפאן-ערבי או הפלשתיני ובמציאות כל מדינה דאגה לאינטרסים שלה.

שלילת הלאומיות הפלשתינית

האמיר פייצל אבן חוסין ממכה, "גיבור המרד הערבי הגדול" ומנהיג התנועה הפאן ערבית, הוא קבע שפלשתינה הובטחה לערבים בשל תמיכתם בכוחות הברית במלחה"ע הראשונה. אבל, חתם בינואר 1919 על הסכם עם חיים ויצמן בו הכיר בהצהרת בלפור מנובמבר 1917 לגבי הקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל. אבל, כאשר הכתיר עצמו במרץ 1920 כמלך סוריה הוא כלל את פלשתינה בגבולות סוריה הגדולה. בקיצור, הוא התעלם משתי הכרזות פומביות שנתן בעבר.
גם לאחר שהודח מכסאו בסוריה והיה למלך עירק הוא לא חדל לפעול למען איחוד כל הקשת הפוריה תחת שלטונו. גם לאחר מותו בספטמבר 1933, נורי סעיד, ראש ממשלת עירק, חתר ב-1936 להקמת פדרציה פאן ערבית שתכלול את פלשתינה. ב-1942 הוא פירסם תוכנית מפורטת לאיחודן של סוריה, לבנון, פלשתינה ועבר הירדן למדינה פאן ערבית מאוחדת.

האמיר עבדאללה, שליטה של עבר הירדן המזרחי מאז 1921 התנגד לתוכנית. הוא שאף לאחד תחת שלטונו את "סוריה הגדולה" שתכלול את סוריה, פלשתינה ואולי אף עירק וערב הסעודית.
מדינות ערב היו מעוניינות למנוע את הקמת מדינת ישראל ולחלק ביניהן את שטחי פלשתינה. עבדאללה רצה לספח את האזור ההררי (כיום הגדה המערבית) עם מוצא לים בעזה. מצרים רצתה לספח את הנגב, סוריה הייתה מעוניינת בגליל ולבנון בחוף הים עד עכו.
לו ישראל נוצחה ב-1948 זה בדיוק מה שהיה קורה, קובע קארש. למעשה, באופן פרדוכסאלי, ישראל הצילה את התנועה הלאומית הפלשתינית מכליון.

מניפולציה של הנושא הפלשתיני

לאחר שמדינות ערב הביאו לחורבן לאומי של הפלשתינים (המפלה ב-1948 ) הן המשיכו במניפולציה של הנושא הפלשתיני לטובת האינטרסים שלהן. מצרים וירדן שהחזיקו בשטחים מפלשתינה סרבו לתת לפלשתינים זכות הגדרה עצמית.

עבדאללה סיפח ב-4 באפריל 1950 את הגדה המערבית לירדן ותושבי הגדה קיבלו אזרחות ירדנית, והשתלבו בחברה הירדנית מבחינה כלכלית, חברתית ופוליטית.

מצרים אומנם לא סיפחה את רצועת עזה אבל לא תמכה בלאומיות הפלשתינית. הפליטים הפלשתינים חיו תחת משטר צבאי וסבלו מהגבלות חמורות בתנועה. נשיא מצרים, גמאל עבדול נאצר אף הכריז שאין מקום למדינה נוספת לחופי הים התיכון.

שליטה של סוריה חאפז אסד (2000-1970) קבע בספטמבר 1974 שפלשתינה היא חלק מדרום סוריה. תמיכתו ב"תנועה הלאומית לשחרור פלשתין" הייתה מותנית באי חריגה מהכרזתו בעבר. הוא היה מעוניין בעיקר בחיסולה של ישראל. כאשר הפלשתינים העמידו פנים בנובמבר 1988 שהם מכירים בהחלטת החלוקה מ-1947 במטרה להשתחרר מהחרם הבינלאומי, סוריה התנגדה לצעד זה. גם להכרזה בספטמבר 1993 בהסכם עם ישראל שהעניק לפלשתינים את ההגדרה העצמית בגדה המערבית ורצועת עזה גינה אסד. אחמד ג'יבריל שבסיסו היה בסוריה אף איים לרצוח את יאסר ערפאת.

שליטה של עירק, סאדאם חוסין תמך רשמית בעניין הפלשתיני, אך למעשה גילה אדישות מוחלטת לעניינם. הוא התנגד להתערבות עירק בירדן בספטמבר השחור ב-1970 ואף לא תמך בבואם של פלשתינים לעבוד בעירק. אומנם סאדם התנגד להסכם השלום של אנואר סאדאת נשעא מצרים ב-1979, אבל שינה את יחסו כאשר נזקק לעזרת מצרים בזמן מלחמת עירק - אירן (1980- 1988 ). הוא אף תמך בפומבי במו"מ עם ישראל לצורך סיום הסכסוך.

הציניות של סאדאם לא מנעה ממנו להכריז באוגוסט 1990, שהפלישה לכווית קשורה לעניין הפלשתיני. פרופ' קארש קובע שסאדאם הפך את הפלישה לכווית לחלק מהמאבק נגד הציונות וכצעד ראשון בדרך לירושלים.אבל, הכרזתו זו לא עשתה רושם על מדינות ערב, שהתנגדו לכיבוש כווית. מלבד הפלשתינים שהריעו לו על שליחת טילי סקאד על ישראל הוא לא הצליח לגייס לצידו את עמי ושליטי ערב. הפלשתינים, לעומת זאת, שילמו מחיר כבד על תמיכתם בסאדאם. הם הוחרמו על-ידי העולם הערבי ו-400,000 פלשתינים שחיו ועבדו בכווית, גורשו לאחר שחרורה.

אורחים לא רצויים

המניפולציה של העניין הפלשתיני הייתה בולטת במיוחד ביחס לפליטים הפלשתינים. במדינות ערב ראו בפליטים מוגי לב ולא פטריוטים שלא מלאו את חובתם הלאומית להילחם למענה. אבל, הרצון להיפטר מהאורחים והשנאה לישראל הביאו לשיתוף פעולה ערבי- פלשתיני בהתנגדות להחלטה 194 של האו"ם מ11 בדצמבר 1948 . ההחלטה התנתה חזרת הפליטים בהשגת הסכם שלום ויישובם של חלק מהפליטים במדינות ערב. מאוחר יותר הפכו את ההחלטה לבסיס לרעיון "זכות השיבה". הדרישה ל"זכות השיבה, הנציחה את בעיית הפליטים והפכה לאמצעי למניעת אסימילציה של הפליטים במדינות ערב.

מדיניות זו של מדינות ערב הייתה בולטת ביותר בלבנון, המדינה הליברלית ביותר. החשש מרדיקליזציה כתוצאה מקליטת הפליטים שמספרם גדל מ-100,000 ב-1948 ל-500,000 ב-2012, ומהפרת האיזון העדין והשביר, נמנעה מהפליטים כל השתלבות במערכת הכלכלית, החברתית והפוליטית. הפליטים חיים עד היום ב-12 מחנות צפופי אוכלוסין ויותר ממחציתם חיים בעוני. הם מטופלים על-ידי אונרא, ארגון הפליטים של האו"ם למען הפליטים הפלשתינים. על הפליטים מוטלות הגבלות בבעלות על רכוש, תנועה ויכולת לעבוד. למעלה מ-70 מקצועות נאסרו עליהם. אומנם האיסור לגבי 50 מקצועות בוטל רשמית ביוני 2005 אבל, במציאות המצב היה שונה. רק 2% מהפליטים ניצלו את ההחלטה מאוגוסט 2010 ששיפרה את הגישה של הפליטים לשוק העבודה אבל 25 מקצועות עדיין אסורים על הפליטים כמו הנדסה,ורפואה. הפלשתינים מקבלים שכר יותר נמוך על אותן עבודות בהן מועסקים לבנונים.

לבנון היא הדוגמה הקיצונית ביותר, אבל גם בשאר מדינות ערב לא קיבלו הפלשתינים יחס של אחים. על-פי החלטת הליגה הערבית נאסרה קבלת אזרחות או חיסול מחנות הפליטים ומעבר להתיישבות והם הושארו המחנות ובטיפולה של אונרא. כמו-כן, הוטלו עליהם הגבלות בבעלות על רכוש ובגישה לשירותי בריאות, רווחה והשכלה. ב-2004 העניקה סעודיה אזרחות למי שגר בה 10 שנים, אבל, הזכות לא כללה פלשתינים. בסעודיה חיים כ-500,000 פלשתינים.

ירדן הייתה היחידה שאיפשרה התאזרחות לפליטים ואף השתלבות אבל הפלשתינים עדיין סובלים מאפליה ונמצאים בשולי החברה. בין 1949 ל-1967 השתלטה ירדן על הגדה המערבית ובין 250,000 ל-500,000 היגרו לירדן. גם אלה שנותרו בגדה המערבית סבלו מאפליה שיטתית. הפלשתינים משלמים מיסים הרבה יותר כבדים לעומת הבדואים ונמנע מהם להתקבל למשרות ממשלתיות וייצוגם הפוליטי ללא כל יחס למספרם. למעלה מ-2,000,000 פלשתינים רשומים באונרא ו- 370,000 עדיין גרים ב-10 מחנות פליטים. רישומם באונרא נועד להבטיח את מועמדותם "לזכות השיבה".

מספרם הרב של הפלשתינים בירדן הביא את "התנועה לשחרור פלשתין, שקמה ב-1964 לנסות להשתלט על ירדן בסתיו 1970 כדי לסלק את השלטון ההאשמי ולממש את זהותם הלאומית שם. המלך חוסין דכא את ההתקוממות וסילק את "תנועה לשחרור פלשתין" מירדן. ביולי 1988 נשללה מהפלשתינים בגדה המערבית האזרחות הירדנית. לאחר הסכם אוסלו והסכם השלום הישראלי- ירדני (1994 ) נשללה מפלשתינים רבים האזרחות הירדנית.

המשך יבוא.

תאריך:  28/05/2015   |   עודכן:  31/05/2015
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ארגון הג'יהאד האיסלאמי בראשותו של עבדאללה רמדאן שלח, הוא הארגון הפלשתיני המקורב ביותר לאירן אשר תומכת בו באופן כספי ומממנת כמעט את כל תקציבו. תמיכתה של אירן בארגון היא בלעדית וכל קיצוץ בכספי הסיוע הכספי שהיא מעבירה לו משפיע על פעילותו.
27/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
צייר לך בדמיונך קו. לא משנה מה אורכו ובלבד שיהיה אוסף של נקודות עם התחלה וסוף. התבונן בקו והבט בחלוקתו הפוליטית בשאלת מה שקרוי בטעות "הסכסוך הישראלי ערבי". הנקודה הראשונה בצידו השמאלי של הקו שזה עתה ציירת הינה ההשקפה השמאלנית הקיצונית ביותר שתוכל להעלות על דעתך. הנקודה האחרונה בצידו הימני של הקו היא ההשקפה הימנית הקיצונית ביותר שתוכל להעלות על דעתך.
27/05/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
בדומה למשברים אזוריים אחרים מן השנים האחרונות, נראה כי הלחימה המתמשכת בתימן מצליחה גם היא להשפיע על השדה הפוליטי בלבנון, למרות המרחק הגאוגרפי הרב בין שתי המדינות. גורמים מכל רחבי הקשת הפוליטית בלבנון מנצלים את המבצע הצבאי בתימן שנערך בהנהגת סעודיה, זאת על-מנת לנגח את יריביהם הפוליטיים המקומיים. עד כה הסתכמה המתיחות בחילופי האשמות והשמצות הדדיות. אך בהתחשב בשסעים העדתיים הקיימים בארץ הארזים, באלימות המשתוללת בסוריה, ובמתיחות המתמשכת בין סעודיה לאירן, אי-אפשר לדעת עד כמה הדלק מן המלחמה בתימן יבעיר את המדורה הלבנונית.
26/05/2015  |  מגזין המזרח הקרוב  |   כתבות
ההצלחות האחרונות של ארגון דאעש יצרו מצב שהוא שולט כיום במחצית מסוריה ושליש מעירק, השליטה בשטחים הנרחבים בעירק מאפשרת לו לנסות ולהתקדם לעבר גבולות ירדן וסעודיה ולאיים על ביטחונן.
26/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מטוסי קרב בהובלת סעודיה החלו (יום א', 24.5.15) בגל חדש של תקיפות אוויריות ברחבי תימן, כשהם מתמקדים במטרות מורדים המגובים בידי אירן, כחלק מהלחימה המשתוללת על הקרקע בדרום המדינה.
24/05/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אנשי דאעש השתלטו על חלקים ניכרים מרמאדי  /  עופר וולפסון
הפסקת האש בתימן נמצאת בתקופת מבחן  /  יוני בן-מנחם
הפסקת אש הומניטרית ל-5 ימים בתימן  /  יוני בן-מנחם
האומנם יוצא מורסי להורג  /  מנשה שאול
בין המדינה המצרית ל'מדינה האיסלאמית'  /  זאק גולד
האם סוריה תחולק?  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il