בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
ניתן לראות שהמשותף לט"ו באב וליום הכיפורים - שהם ימי התקרבות ותיקון, ימי סליחה, מחילה וכפרה
|
ימי התקרבות ותיקון [צילום: סלימן חאדר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
רק שישה ימים מפרידים בין תשעה באב לט"ו באב. אם בוחנים את מהותם של שני הימים, אפשר לראות שט"ו באב הוא למעשה התיקון של תשעה באב. בתשעה באב חרב בית המקדש השני בגלל שנאת חינם ומחלוקות בין שדרות העם. לעומת יום הפילוג והשנאה, ט"ו באב הוא יום של חיבור בין חלקי העם. ר' צדוק הכהן בספרו פרי צדיק מבאר כי בזמן בית המקדש היו חוגגים במשך שבעה ימים מט' באב ועד ט"ו באב. סיבה לחגיגה זו נבעה מההקבלה לימי האבל. כשם שבחורבן אמר הקב"ה: "והפכתי חגכם לאבל" (עמוס ח', י'), כך גם בבניין הופכים שבעת ימי האבלות לימי שמחה. ראיה לכך מדברי הנביא זכריה: "צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים" (זכריה ח', י"ט). ט"ו באב הוא אחד מן המועדים הנזכרים פחות ואפילו בימינו אינו נחגג כשאר החגים. המשנה במסכת תענית בפרק הרביעי מפרטת את כל האירועים שחלו בימי השנה היהודית, כולל המועדים, ואינה מדלגת על חמישה עשר באב, וכך נאמר: " אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים" (כ"ו, ב'). המשנה מבהירה שם את הטעם לט"ו באב: "שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין, שלא לבייש את מי שאין לו...וחולות בכרמים ומה היו אומרות? בחור! שא נא עיניך, וראה מה אתה בורר לך..." (ל', ב'). לגמרא קשה ההשוואה בין יום הכיפורים יום גזר הדין לעם ישראל, לט"ו באב מהימים השמחים יותר לעם ישראל. בספר "רסיסי לילה" לר' צדוק הכהן מבואר שבזמן שבית המקדש היה קיים הרגישו הכול שאין היצר הרע שולט בהם, שנאמר במסכת יומא: "דלית ליה ליצר הרע לאסטוני ביום הכיפורים" (כ"א, א'). לכן בזמן המקדש לא היה נראה צאת בנות ירושלים לכרמים כדבר של פריצות. זו גם יכולה להיות ההשוואה שבין יום הכיפורים לט"ו באב שבשניהם אין רשות ליצר הרע להרע לעם ישראל. מחילה וכפרה מחד-גיסא יש המוצאים הקשר מלוח השנה היהודי שיש בין שני הימים האלו הקבלה נוספת. שבוע לפני יום הכיפורים נקבע צום גדליה בג' תשרי, וצום תשעה באב לפני ט"ו באב, להראות פעם נוספת שהתיקון של צום גדליה יום בו נהרג אחד מגדולי הדור על שנאת חינם בא יום הכיפורים לתקן כפי שט"ו באב מתקן את תשעה באב. מאידך-גיסא יש הרואים הקשר מלוח השנה היהודי בסמיכות התאריכים כפי המובא במהרש"א במסכת בכורות דף ח', א' . כמו שכ"א ימים שמראש השנה עד הושענה רבה תולדתם ליבון, עוון וכפרה עליהן, כן גם כ"א ימי הפורענות מי"ז תמוז עד תשעה באב תולדתם ליבון עוונות, כי הצרות וייסורין מכפרים כמו שאמרו הגלות מכפרת. בא יום ט"ו באב לתקן שלושת שבועות אלו. ניתן אם-כן לראות שהמשותף לט"ו באב וליום הכיפורים שהם ימי התקרבות ותיקון, ימי סליחה, מחילה וכפרה. משמעותם של דברים, לאחר שנסלח לכל עדת ישראל, העם יכול להתקרב לקב"ה. יום מיוחד זה שבו נסלח להם על חטא העגל ובו הקב"ה שב לתת להם את התורה ולהנחותם בהתאם. יום כיפור הוא הדוגמה לכך שאופיו של היום איננו רק זיכרון היסטורי לכפרה שהייתה, אלא מהות השיבה בכל שנה ושנה בהתחברות המחודשת של עם ישראל לאביו שבשמים. בדומה ליום הכיפורים גם ט"ו באב הוא ביטוי לשיבה למצב המתוקן על-רקע הריחוק שהיה קיים. בט"ו באב חלה התקרבות מחודשת והחזרת המצב לקדמותו התקינה. על אפיון זה של ט"ו באב ויום הכיפורים כימי התקרבות עמד על כך בעל "התורת אמת" בדרשתו לט"ו באב: "כי עיקר השמחה ביום הכיפורים הוא על שנתרצה הקב"ה לישראל... וכשנתרצה להם הקב"ה בנתינת הלוחות השניים, הופיע בלבבם התחדשות הדבקות אל הקדושה כמקדם. וזה עיקר השמחה והיום טוב. ולזה רמזו ז"ל בטעמם על ט"ו באב גם-כן העניין הזה, שמה שהיה נראה מקודם לריחוק גדול, כשנתקרבו אחר-כך ראו כי לא נתרחקו מעולם". הבה נקווה שיום ט"ו באב יום של התרת השבטים לבא זה עם זה, יביא בימים אלו להסרת מחיצות, לחיבור ולהבנה בין חלקי העם.
|
תאריך:
|
27/07/2015
|
|
|
עודכן:
|
27/07/2015
|
|
חניאל פרבר
|
|
האנטישמיות הינה מחלה, וירוס מדבק שאינו ניתן לריפוי, ולפעמים הוא עובר באופן גנטי...מחלה זו ניזונה מקנאה בהצלחת היהדות, ברגשי נחיתות של אנשים ברמה תרבותית נמוכה, ומהיצר הרע החומד את הטוב של האחר, וכמובן מבורות ומשנאה לכל מי שאינו בשבט שלו.
|
|
|
התעללות ראש הממשלה נתניהו בבוחריו אינה יודעת גבולות. אלה חוזרים ונותנים לו את קולם ופעם אחר פעם ממליכים אותו על-מנת שיצר צעדיהם, יחנוק התפתחותם, יקפיא התיישבותם ויביע במעשה ובמחדל ניכור מכל היקר להם. הדוגמאות הן רבות מספור וברשותכם אתמקד במתי מעט לשם המחשה בלבד.
|
|
|
לאחרונה גילו אסטרונומים שכוכב כלשהו בגלקסיה הרחוקה מאיתנו 1,500 שנות אור דומה לכדור הארץ שלנו בגודלו ובתנאי האטמוספרה שלו, מה שלדעתם עשוי לאפשר שם חיים. קרחונים שהתגלו על הכוכב פלוטו טיפחו אף הם תקווה להימצאות חיים. לפני כשנה הודיעו חוקרי נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, כי נמצאו על כוכב מאדים "חומרים תומכי חיים". חוקרים אלה טוענים כי עצם הימצאותם של שרידים מאותם חומרים - גופרית, חנקן, מימן, חמצן, זרחן ופחמן - מעיד על היתכנותם של חיים מיקרוביולוגים, של אורגניזמים זעירים, שהתקיימו על פני הכוכב האדום. החומרים הללו מתווספים לסימנים שהעידו כי בעבר היו מים במאדים.
|
|
|
המושג "משפחה" כבר מזמן מכיל בתוכו יותר מהמשפחה הקלאסית שכולנו הכרנו. משפחה, כיום, לרוב מורכבת יותר ויותר גם באופן הרכב הנפשות (גירושים, נישואים שניים ושלישיים) וגם בעירוב של הסכמי ממון מסוגים שונים אשר נכרתים בין בני הזוג טרם הנישואים ואף במהלכם. חשוב להבין שמיסוי מקרקעין אינו נותר אדיש ואכן מביע עמדתו לענייני מס שונים ולעניין מס רכישה בפרט.
|
|
|
אני מוצא לנכון לשוטט במקורות ישראל ולגעת ברפרוף קל במעמדה של האישה לנוכח עוגמת נפש רבה, שנגרמה לאשה אחת אותה אני מאוד מעריך, שנמנע ממנה להתגייר למרות שהיא חיה חיים יהודיים וכל הוויתה היא יהודית וישראלית.
|
|
|
|