|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הבחירה באביחי מנדלבליט

היועץ לראש הממשלה

העובדה שאביחי מנדלבליט הוא המועמד המועדף על בנימין נתניהו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אינה צריכה להיות בעוכריו. להפך: היא יכולה להוות יתרון ונקודת פתיחה טובה
20/12/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירת יועמ''ש   |   תגובות
לממש את המדיניות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

עוד משהו קטן
חבל שאנחנו לא בתקופת דוד בן-גוריון, שהיה מבקש/דורש מאביחי מנדלבליט לעברת את שם משפחתו. אבל אולי בכל זאת, אדוני היועץ המשפטי המיועד? אתה יודע כמה קשה להקליד את השם הארוך הזה? תודה מראש.


זה תלוי באנשים
לעמוד בלחצים [צילום: אמיל סלמאן, פלאש 90]

אסור להשלים עם המצב – הקיים אצלנו שנים רבות – בו היועצים המשפטיים הופכים לשליטים האמיתיים של השירות הציבורי. חובתו של היועץ המשפטי לתת לדרג הנבחר את מיטב הייעוץ שיאפשר לו לממש את מדיניותו, ואם היועץ מכיר את עמדותיו של הדרג הנבחר ואפילו מזדהה איתן – יש בכך יתרון

אביחי מנדלבליט הוא המועמד המועדף על בנימין נתניהו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. זה יתרון או חיסרון? ואני לא מדבר על התגובות הפבלוביות של ימין ושמאל, קואליציה ואופוזיציה, אלא על שאלה הרבה יותר עקרונית שבלב תפקידו של היועץ המשפטי.

זוהי סוגיה בה ההתלבטות קשה. מצד אחד, זכותו של כל אדם – בין אם מדובר ברכישת דירה ובין אם מדובר במכירת קונצרן – לבחור את בא-כוחו, ובדרך כלל אדם בוחר עורך דין בו הוא נותן אמון. מצד שני, לא ייתכן שכל פוליטיקאי יבחר לו יועץ משפטי משלו במטרה לקבל הכשר אוטומטי לכל פעולותיו.

מצד אחד, אסור להשלים עם המצב – הקיים אצלנו שנים רבות – בו היועצים המשפטיים הופכים לשליטים האמיתיים של השירות הציבורי. חובתו של היועץ המשפטי לתת לדרג הנבחר את מיטב הייעוץ שיאפשר לו לממש את מדיניותו, ואם היועץ מכיר את עמדותיו של הדרג הנבחר ואפילו מזדהה איתן – יש בכך יתרון (ואני ממש לא נופל מהכיסא מהמחשבה שהחלפת שלטון תביא גם להחלפת היועץ המשפטי). מצד שני, אסור להגיע למצב בו כל גוף ציבורי יאמץ לו מדיניות משלו, אשר תשתנה יחד עם החלפת הפוליטיקאי שבראש אותו גוף.

בסופו של דבר, התשובה לשאלה תלויה באנשים בהם מדובר. אם היועץ המשפטי הוא מספיק חזק ועצמאי כדי להביע את דעתו גם מול האיש שמינה אותו – אזי כולם יוצאים נשכרים: גם הגורם הממנה, גם היועץ, גם שלטון החוק וגם האינטרס הציבורי. ואם היועץ הוא אומר-הן חלשלוש, אזי בחשבון לטווח ארוך אפילו מי שמינה אותו יוצא נפסד, כי לא יהיה מי שירסן אותו במידת הצורך.

לאור התפקידים שמילא מנדלבליט בעבר, ואשר חייבו אותו לעמוד בלחצים מכיוונים רבים ומגוונים, ניתן לקוות שהוא שייך לזן הראשון. ניתן לקוות שהוא יתן לממשלה ולעומד בראשה ייעוץ שמגמתו תהיה קודם כל לאפשר להם לבצע את מדיניותם, אך לא יהסס לומר להם: זה לא חוקי, זה לא תקין, זה לא יעמוד במבחן בג"ץ.

ההתנגדות של גרוניס
יהיו מי שיחגגו [צילום: איציק וולף]

יהודה וינשטיין היה מנוע מלעסוק בשורה ארוכה של עניינים, כולל באלו של אהוד אולמרט, משום שטיפל בהם בהיותו עורך דין פרטי. ודאי שעדיף יועץ משפטי שיכול לעסוק מהרגע הראשון בכל העניינים שעל שולחנו, אבל הצורך בצינון אינו מבטל יתרונות אחרים שיש למועמד כלשהו

אשר גרוניס היה היחיד שהתנגד למינויו של מנדלבליט, בשל סוגיית הצינון. מנדלבליט מונה בידי נתניהו למזכיר הממשלה ושירת בצמוד לו, פיזית, בשנתיים וחצי האחרונות – מה שאכן מעורר את השאלה האם יוכל להפגין את אותו עמוד שדרה נחוץ בכלל, ולהכריע בענייניהם של בני הזוג נתניהו בפרט.

זו אינה בעיה בלתי-פתירה. יהודה וינשטיין היה מנוע מלעסוק בשורה ארוכה של עניינים, כולל באלו של אהוד אולמרט, משום שטיפל בהם בהיותו עורך דין פרטי. ודאי שעדיף יועץ משפטי שיכול לעסוק מהרגע הראשון בכל העניינים שעל שולחנו, אבל הצורך בצינון אינו מבטל יתרונות אחרים שיש למועמד כלשהו. חוץ מזה, כפי שכבר אמרתי, יש גם יתרונות לא-מבוטלים בכך שהיועץ הוא איש אמונו של ראש הממשלה. אם מנדלבליט ירגיש מחויב לנתניהו, זה לא ישתנה גם בעוד שנתיים; ואם אנחנו סומכים עליו בהכרעות משפטיות סופר-רגישות – אזי צריך לסמוך עליו גם בנוגע ליחסו לנתניהו.

יהיו מן הסתם מי שיחגגו על כך שרק גרוניס התנגד, ויצביעו על העובדה שמנדלבליט נבחר למעשה בזכות תמיכתם של שני הפוליטיקאים שבוועדה – משה נסים וענת ברקו. על כך יש שתי תשובות. האחת: זה המבנה שקבעה ועדת שמגר, ולנשיא בית המשפט העליון בדימוס – בכל הכבוד הראוי – יש קול אחד. השנייה: נכון, אבל גם נציגי האקדמיה ולשכת עורכי הדין, יחיאל כץ וגבריאלה שלו, תמכו בו – אז כנראה שהוא באמת ראוי לתפקיד.

סוגיית הפיצול
רוצה לפצל [צילום: איציק וולף]

האם מנדלבליט יסכים לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בין ייעוץ לבין ייצוג? איש אינו יודע. הוא לא נשאל על כך בפרהסיה, ואיננו יודעים מה אמר על כך – אם בכלל – לוועדת גרוניס. נתניהו הבהיר לאחרונה שהוא מתנגד ליוזמתה של איילת שקד לפצל את התפקיד, אבל לא בטוח שזו עמדתו האמיתית. בהחלט ייתכן שהוא אמר זאת משום שלא רצה להרגיז את יהודה וינשטיין, העשוי להחליט על חקירה נגד שרה נתניהו. לכן, העובדה שמנדלבליט הוא המועמד של נתניהו, לא אומרת בהכרח שהוא מתנגד לפיצול.

העניין הוא, שהעמדה התיאורטית יכולה להתהפך אחרי הכניסה לתפקיד. כלומר: נניח שמנדלבליט קיבל את תמיכתה של שקד לאחר שהבטיח לתמוך בפיצול. נצא גם מנקודת הנחה שהבטחה שכזו (שכאמור איננו יודעים אם ניתנה) הייתה כנה. אלא שלאחר שמתחילים למלא תפקיד כלשהו, באופן טבעי לא מתלהבים מן האפשרות שהיקפו יצטמצם וכוחו יתמעט. מה עוד, שבזמן אמת לפעמים מתוודעים לנתונים שלא נראים מבחוץ. הניחוש שלי: התפקיד לא יפוצל גם בקדנציה של מנדלבליט.

יצטרך ללמוד
יתרון גדול לעומתו [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

הקריירה המשפטית של מנדלבליט התמקדה בצה"ל, כך שהוא עסק בתחום הפלילי הרבה יותר מאשר בתחום האזרחי. לתחום הזה מנדלבליט מביא הן נקודת מבט של תובע והן נקודת מבט של סניגור – יתרון גדול על פני וינשטיין הסניגוריאלי. אלא שהתחום הפלילי אינו כל עיסוקו של היועץ המשפטי ואפילו לא רובו. יש לו המון עבודה בתחום המינהלי, בתחום החוקתי ובתחום האזרחי.

על וינשטיין אמרו שהוא לא מבין ב-80% מהנושאים שבטיפולו, ושב-20% שהוא כן מבין – אסור לו לגעת בגלל ניגוד עניינים. מבחינת נקודת ההתחלה, מצבו של מנדלבליט טוב יותר, כי אין לו כזו מגבלה לגבי 20 האחוזים, אבל הוא יצטרך לעבוד קשה כדי לסגור את הפער לגבי 80 האחוזים. כמזכיר הממשלה הוא כבר נתקל רבות בסוגיות שאינן פליליות, אבל לא במישור המשפטי אלא במישור הניהולי והפוליטי.

מנדלבליט הוא ודאי אדם חכם מאוד, ומן הסתם יצליח ללמוד לא-מעט על התחומים בהם הוא חלש יותר. ובכל זאת, לפחות בתחילת הדרך, הדבר הנכון ביותר מבחינתו יהיה לומר: אני צריך ללמוד את זה, אני רוצה לשמוע דעות, אני מוכן להאציל סמכויות. בניגוד למה שקרה בפרשת הרפז, הפעם איש לא יבוא אליו בטענות אם יבקש "לישון על זה".

סטירת לחי

המלצתה של ועדת גרוניס על מנדלבליט היא סטירת לחי לווינשטיין ולמשנהו, רז נזרי, שטענו שהוא הטעה את החוקרים ואולי אף שיקר להם בפרשת הרפז. כל חברי הוועדה – ובנקודה הזו גם גרוניס סבר כך – הגיעו למסקנה שאין ממש בטענות הללו. חברי הוועדה גם מצאו, שהעובדה שווינשטיין התעקש שלא לנמק את סגירת התיק נגד מנדלבליט ב"העדר אשמה" – אינה מהווה מכשול בפני מינויו. אקורד סיום צורם למדי לקדנציה בעייתית, בלשון המעטה.

אוי ואבוי, הוא דתי!

כמה זמן יקח עד שמישהו ידרוש לגנותו של מנדלבליט את הכיפה שעל ראשו? כמה זמן יקח עד שמישהו יתחלחל מן העובדה שגם המפכ"ל וגם היועץ המשפטי לממשלה הם חובשי כיפות? כמה זמן יקח עד שמישהו יזכיר ששרת המשפטים מייצגת מפלגה דתית-לאומית, שראש המוסד הנכנס הוא אדם מסורתי, שמבקר המדינה הוא דתי לשעבר ושפרקליט המדינה הוא דתי לשעבר?

תאריך:  20/12/2015   |   עודכן:  20/12/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היועץ לראש הממשלה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דורין אלן בל-דותן
20/12/15 17:49
 
asde
20/12/15 19:51
2
שוינשטיין יעוף
20/12/15 17:54
 
ארי כספי
20/12/15 20:40
3
פועה
20/12/15 18:10
4
יוסי מ
20/12/15 18:26
5
אברהם שלום
20/12/15 18:47
 
שבץ חלובה
20/12/15 23:40
6
ל'משפטן' לוין
20/12/15 18:54
7
שאלות ללוין
20/12/15 18:59
8
רחבות
20/12/15 19:18
9
המבקר
20/12/15 19:19
10
משהמוישה
20/12/15 20:10
11
שאלה ללוין
20/12/15 20:39
12
רמי רצון
21/12/15 05:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירת יועמ''ש
מזכיר הממשלה, אלוף (מיל.) אביחי מנדלבליט, הוא המועמד היחיד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. ועדת האיתור בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, הודיעה (יום א', 20.12.15), כי מנדלבליט הוא היחיד שזכה לתמיכתם של ארבעה מבין חמשת חבריה, כפי שדורשים נהליה. מנדלבליט הוא המועמד המועדף על ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
20/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד איל רוזובסקי והיועמ"ש יהודה וינשטיין, הסתירו מידע מהותי ביותר מוועדת האיתור ששקדה בשנת 2009 על בחירת היועץ המשפטי לממשלה. המידע שהוסתר נוגע בעיקרו ליחסים הכספיים ביניהם, שבאו-לידי ביטוי בעיקר בשכירת רוזובסקי על-ידי וינשטיין בשכר טירחה בהיקף של מיליונים, לייצוגו בישראל של האוליגרך הרוסי, אולג דריפסקה, בסכסוך ובהליכים משפטיים שונים בינו לבין האוליגרך מיכאל צ'רנוי.
28/11/2015  |  יואב יצחק  |   חדשות
הנה נתון שקראתי השבוע והצליח להפתיע אותי: סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה מופיעות ב-140 חוקים. שוב: 140 חוקים. אבל איזה חוק אין? - חוק שיגדיר את מעמדו וסמכויותיו של היועץ עצמו. הללו מבוססים כבר למעלה מיובל על המלצות של ועדות, על פסיקה של בית המשפט העליון ועל הנחיות של היועץ עצמו. חקיקה - אין.
16/10/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא להבטיח שהממשלה לא תפרוץ את חומת הדין, אך הדין מותיר לממשלה שיקול דעת רחב ויש לאפשר לה לפעול במסגרתו. כך סבור נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, בראיון שהעניק למוסף של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה לרגל כנס סיכום שנת המשפט שנערך השבוע (14.10.15).
16/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, תומך במינויו של מזכיר הממשלה והפצ"ר לשעבר, אביחי מנדלבליט, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - חשף (יום ב', 5.10.15) גיא פלג בחדשות ערוץ 2.
05/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירת יועמ''ש  /  מי ומי  
שקד הוסיפה את נזרי ורון שפירא  /  איתמר לוין
שמונה מועמדים עלו לשלב השני  /  איתמר לוין
הערכות: מנדלבליט וגרסטל - המובילים  /  איתמר לוין
המינויים שבדרך  /  איתמר לוין
אני רק שאלה  /  איתמר לוין
הימים הקשים המצפים לעו"ד יהודה וינשטיין  /  עו"ד יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il