|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הצע"ח מוסר תשלומים לעסקים קטנים

החוק הייעודי המוצע הקובע מועדי תשלום מקסימאליים במשק בגין אספקת טובין אי-מתן שיריתים על-ידי ספק. כל זאת בהתאם לעקרונות של שיפור תנאי עשיית העסקים הנהוגים במדינית ה OECD
31/01/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

משרד הכלכלה והתעשיה ומשרד האוצר הניחו בסוף השבוע החולף על שולחן הממשלה טיוטת הצעת חוק מוסר תשלומים לעסקים, תשע"ה-2015, מתוך מטרה שהממשלה תסמיך וועדת השרים לענייני חקיקה לאשר - על דעת הממשלה - נוסח הצעת חוק זו, האמור להיות מוגשת מטעם הממשלה, לאישורה של הכנסת.

במבוא להצעת חוק זו נכתב, כי פעילות עסקים קטנים ובינוניים בישראל מאופיינת בחסמים רבים במגוון תחומים הנוגעים לפעילות היומיומית, לשרידות העסק, להתפתחותו ולמיצוי פוטנציאל שלו. בכלל זה בולטת בעיית תזרים בעקבות דחיית תשלומים למועדים ארוכים על-ידי לקוחות איתנים וגדולים, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרסי.

לפי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשיה ממוצע ימי אשראי ספקים עמד בשנת 2015 על 72 יום. כלומר, עסקים קיבלו את התשלום כעבור 72 ימים ממועד אספקת הטובין או מתן השרות.

לבד מעסקות שמבצעים משרדי הממשלה, אין כיום כללים המסדירים את מועדי התשלום במשק. עסקות הממשלה מוסדרות באמצעות הוראת תכ"מ - 1.4.3 "מועדי תשלום" שקובעת פרקי זמן של 24-45 ימי אשראי (בהתאם למועד הגשת החשבונית,) ולמרות זאת, דוח של הצוות "לבחינת ייעול תהליכי התשלום לספקים בממשלה" בראשות החשבת הכללית (1.4.2014) מצא כי 67% מהחשבוניות משולמות לאחר המועדים הקבועים בהוראה.

גופים ציבוריים אחרים ובתוכם רשויות מקומיות, תאגידים סטטוטוריים וחברות ממשלתיות, אינם נתונים בסד זמנים כלשהו לביצוע התשלום, וקיימת שונות במספר ימי. האשראי בפועל בין מוסדות המדינה השונים שיכולים להגיע גם לשוטף 90+ ושוטף 120+.
פרקטיקה של דחיית תשלומים מקשה במיוחד על עסקים קטנים ובינוניים החסרים את היכולת הפיננסית להמתין פרקי זמן ממושכים עד לקבלת התשלום. הם נאלצים לשאת בנטל ממוני כבד, ולחפש אחר מקורות מימון חלופיים עד לקבלת התמורה.

לצד יכולת נמוכה לספוג את ימי האשראי, מגזר העסקים הקטנים מקבל תנאי אשראי בנקאי נחותים ביחס לעסקים גדולים. לפי דוחות הבנקים בשנת 2014 נדרשו עסקים קטנים לשלם ריבית של 6.09% על הלוואת שקיבלו, לעומת ריבית של 3.04% שנגבתה מעסקים גדולים. כך יוצא שבמקום שהגופים החזקים (גופים ציבוריים או עסקים גדולים) ייקחו על עצמם עלויות המימון בתנאים נוחים יחסית, הם מגלגלים האשראי לאלו שמקבלים אשראי יקר.

בנוסף לאמור, בתוך מגזר העסקים הקטנים הולכת ומתרחבת אוכלוסיית עובדי הפרילנס שאופי עבודתם דומה יותר לזה של שכירים, אך תנאי העבודה שלהם (תנאי תשלום, תנאים סוציאליים ועוד) הם כשל עסקים, וגם הם מקבלים תמורה בעד עבודתם כעבור זמן רב. היעדר הסדרה של תנאי תשלום במשק פוגע בעסקים קטנים שסובלים מקשיי מימון, ופוגעים גם במזמין השירות או הטובין שמשלמים מחיר יקר יותר בגין התשלום המאוחר. קביעת נורמת תשלומים הוגנת יותר תאפשר סביבה עסקית תחרותית עבור עסקים קטנים, תיתן מענה לקבוצת עובדי הפרילנס שמוגדרים כעסק מבחינה חוקית אך מבצעים עבודה של שכירים במהותה, וכן תוזיל את עלויות העסקה עבור מזמיני השירות או הטובין.

על-מנת לשפר את סיכויי ההישרדות ואפשרויות ההתפתחות של עסקים בכלל ועסקים קטנים ובינוניים בפרט, מבקשת הממשלה לשפר תנאי עשיית העסקים והיזמות בישראל באמצעות החוק הייעודי המוצע הקובע מועדי תשלום מקסימאליים במשק בגין אספקת טובין אי-מתן שיריתים על-ידי ספק. כל זאת בהתאם לעקרונות של שיפור תנאי עשיית העסקים הנהוגים במדינית ה OECD ובכלל זה, דירקטיבה של האיחוד האירופי -
DIRECTIV 2011/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF "THE COUNCIL", אשר רואה בנוהג התשלומים המאוחרים נוהג הפוגע בכלכלה באופן מהותי.

בהתאם מנחה הדירקטיבה את המדינות החברית באיחוד האירופי להסדיר את מיעדי התשלום לספקים, הן בהתייחס לעסקות במגזר הציבורי והן בהתייחס לעסקות במגזר הפרטי, כך, שימי האשראי בעסקות ספקים מול המגזר הציבורי יעמדו על מקסימום 30 יום וימי האשראי בעסקות מיל המגזר הפרטי יעמדו על מקסימום 60 יום. הדירקטיבה יושמה ומיושמת גם בימים אלה במדינות רבות החברות באיחוד האירופי באמצעית חקיקה מדינתית ברוח זו.

בתאריך 2.7.2015 הפיץ משרד הכלכלה והתעשיה תזכיר חוק מוסר תשלומים לעסקים, התשע"ה 2015 - אשר הוכן בהתאם לעקרונות הרווחים בחקיקה מקבילה במדינות שונות בעולם המערבי ובדירקטיבה האירופית. לאחר בחינת ההערות אשר התקבלו במסגרת הליך הפצת התזכיר ולאחר הדיון בוועדת השרים אשר התקיימה ביום 1.11.2015 וקיום דיונים נוספים עם המשרדים השונים, הכין משרד הכלכלה והתעשיה טיוטת החוק נשוא הצעת החוק.

נוסח החוק המוצע קובע, כי מטרתו להסדיר ביצוע תשלומים לעסקים בתהליכי אספקת טובין ושירותים או לביצוע עבודה. "השר" מוגדר בחוק, כשר הכלכלה; "גוף מתוקצב", מוגדר כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן - חוק יסודות התקציב); "הפרשי הצמדה וריבית" - משמעותם, כמפורט בסעיף 1 לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961; "חשבון" הינו חשבונית מס כהגדרתה בסעיף 1 לחוק מס ערד מוסף, התשל"ו-1957 וגם/או דרישה לתשלום תמורה שהוגשה על-ידי מי שאינו עוסק מורשה כהגדרתו בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1957; "מוסד להשכלה גבוהה" הינו מוסד מהמוסדות המפורטים להלן, שהממשלה משתתפת בתקציבו, במישרין או בעקיפין: (1) מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-; 1958 (2) מוסד שקיבל תעודת היתר או אישור לפי סעיף 21א לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958; (3) מוסד שהתואר שהוא מעניק הוכר לפי סעיף 28 א לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח 1958. בין שאר ההגדרות נכללת גם "ריבית פיגורים" המוגדרת כמשמעותה בסעיף 5(ב) לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א 1961 - לעניין זה, יראו את מועד תשלום החשבון כהגדרתו להלן, כמועד הפירעון.

החוק קובע, כי משרדי ממשלה אשר התקשרו עם ספק בחוזה לביצוע עסקה, ישלמו התמורה כעד העסקה לא יאוחר מ-30 ימים מסוף החודש בו הוגש החשבון, או לא יאוחר מ-45 מים מהמועד בו התקבל החשבון, בהתאמה לאופן עבודת המשרד הממשלתי (להלן: "מועד לתשלום החשבון") כשהוא תקין ומלא באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה. עם זאת, משרדי ממשלה אשר התקשרו עם ספק בחוזה בהתקשרות לביצוע עסקה מסוג עבודות הנדסה בנאיות ישלמו התמורה בעד העסקה לא יאוחר מ-70 ימים מסוף החודש בן התקבל החשבון, או לא יאוחר מ 85- ימים מהמועד בו הוגש החשבון, בהתאמה לעבודת המשרד הממשלתי (להלן: "מועד לתשלום החשבון") כשהוא תקין ומלא באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה.

רשות מקומית אשר התקשרה עם ספק בחוזה לביצוע עסקה, תשלם התמורה בעד העסקה - לפי הצעת החוק - לא יאוחר מ-45 ימים מסוף החודש בו התקבל החשבון (להלן: "מועד לתשלום החשבון") כשהוא תקין ומלא באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה. כמו-כן, בהתקשרות ביו גופים שהוקמו לפי דין, קופת חולים, מוסד להשכלה גבוהה או גוף מתוקצב, למעט רשויות מקומיות, לבין עסק, לביצוע עסקה, תשולם התמורה בעד העסקה לא יאוחר מ-45 ימים מסוף החודש בו התקבל החשבון (להלן: "מועד לתשלום החשבון") כשהוא תקין ומלא באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה, למעט במידה ונקבע אחרת באופן מפורש בחוזה ההתקשרות לאור אופיה המיוחד של ההתקשרות או אם המועד האחר לתשלום החשבון שנקבע בחוזה ההתקשרות אינו בלתי הוגן באופן חריג.

עם זאת, רשות מקומית אשר התקשרה עם ספק בחוזה לביצוע עסקה שהתשלום בגינה הינן גם באמצעות מימון חיצוני, תשלם התמורה לא יאוחר מ-45 ימים מסוף החודש בו התקבל החשבון או לא יאוחר מ 10 - ימי עסקים ממועד קבלת תקציב העסקה ברשות המקומית מאת המממן החיצוני הרלוונטי לעסקה (להלן: "מועד לתשלום החשבון"), לפי המאוחר מביניהם. החשבון ישולם כשהוא תקין ומלא באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה. כמו-כן, נקבע - בהצעת החוק - כי רשות מקומית אשר התקשרה עם ספק בחוזה בהתקשרות לביצוע עסקה מסוג עבודות הנדסה בנאיות תשלם את התמורה בעד העסקה לא יאוחר מ-90 ימים מסוף החודש בו התקבל החשבון כשהוא תקין ומלא באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה אן לא יאוחר מ-10 ימי עסקים ממועד קבלת המימון החיצוני לעסקה ברשות המקומית בעסקות בהן הסתייעה הרשות המקומית במימון חיצוני, לפי המאוחר מביניהם (להלן: "מועד לתשלום החשבון").

בהצעת החוק נקבע עוד, כי בהתקשרות בין שני עסקים לביצוע עסקה, למעט עסק שהינו תאגיד עירוני, תשולם התמורה בעד העסקה לא יאוחר מ 45- ימים מסוף החודש בו התקבל החשבון (להלן: "מועד לתשלום החשבון") כשהוא תקין ומלא באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה, למעט במידה ונקבע אחרת באופן מפורש בחוזה ההתקשרות לאור אופיה המיוחד של ההתקשרות או שהמועד האחר לתשלום החשבון שנקבע בחוזה ההתקשרות אינו בלתי הוגן באופן חריג. בהצעת החוק נקבע, כי אם התקבל החשבון כשאינו תקין ומלא באופן שמקיים את תנאי החוזה המהותיים.

לצורך קבלת התמורה, יוחזר לספק ויראו אותו כאילן לא התקבל. במצב דברים זה, אם הוחזר החשבון לספק בחלוף 23 ימי עסקים ומעלה ממועד קבלתו לעניין עסקות לפי סעיפים 3(א), 3(ג), 3(ד), 3(ה) ו-3(ז) להצעת החוק ובחלוף 60 ימים ומעלה ממועד קבלתו לעניין עסקות לפי סעיפים 3(ב) ו-3(ו) להצעת החוק - תשולם התמורה הקבועה בחשבון בתוך המועד לתשלום החשבון, כמשמעותו בסעיפים 3(א)-3(ז) לחuק או תוך 10 ימי עסקים ממועד קבלת החשבון המתוקן על-ידי הספק, באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה, לפי המאוחר מבניהם. משך הזמן עד להגשת החשבון המתוקן והמלא על-ידי הספק, באופן שמקיים תנאי החוזה המהותיים לצורך קבלת התמורה, לא יבוא במניין הימים לתשלום החשבון.

הצעת החוק מונעת התניה להוראות החוק, אלא לטובת הספק למעט סעיפים 3(ד) ו-3(ז) להצעת החוק. ימים יגידו אם הצעת חוק מורכבת זו, תבשיל כדי מצב דברים החלת מוסר תשלומים וכיבוד התחייבויות בכל הקשור לפעילותם העסקית של עסקים קטנים ובינוניים, במדינת ישראל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  31/01/2016   |   עודכן:  31/01/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצע"ח מוסר תשלומים לעסקים קטנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאט-לאט אבל בצעד איטי ובוטח, מתחיל מונופול הכשרות שהעניק חוק איסור ההונאה בכשרות, תשמ"ג-1983 לרבנות הראשית, להיסדק וגופים, כמו-גם עמותות, העוסקים במתן כשרויות וליתר דיוק גופים, כמו-גם עמותות, העוסקים "בהשגחה" על מקומות שבהם עוסקים ומתעסקים בענייני מזון, דוגמת מקום לייצור מזון, מקומות למכירת מזון, אולמות אירועים ועוד, מתחילים לתקוע יתד מוצקת ויציבה, במקום בו לא הייתה להם, כלל וכלל, בעבר, כל דריסת רגל והרבנות הראשית לישראל שלטה בתחום מתן הכשרות, שלטון אין מצרים ובלתי מעורער.
28/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
סקר שבוצע בתחילת חודש זה, בידי מכון מסקר - מכון הסקרים במגזר הדתי-לאומי, בהנחייתו המקצועית והמדעית של ד"ר עידו ליברמן, שביצע סקר כלל ארצי מקרב מדגם מייצג של המגזר הדתי-לאומי, המורכב מ-400 איש ואישה, שגילם עולה על 16 שנה, אשר נבחרו מתוך קבוצה של 2150 משיבים לסקר, כאשר 27% מהם, הינם בעלי השקפה ציונית דתית תורנית, 37% מהם הינם בעלי השקפה ציונית דתית קלאסית, 23% מהם הינם בעלי השקפה ציונית דתית ליברלית ו-13% מהם, הינם דתיים שאינם עונים על ההגדרות הקודמות, מגלה ומצביע על רצון של מעורבות יתרה של ציבור תומכים בכוח זה של מפלגת "הבית היהודי", בכל הקשור לענייני שילוב דת ומדינה וענייני שילוב דת וצבא, שוטפים.
27/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אוי לנו, אללי, אבוי לנו, על כך, כי עד כה הושפלנו. שוד ושבר. איככה עוללו לנו זה דבר? כואב וצועק הוא הלב, בשל שבר זה בו הושברנו, על כי, זה השלטון - כן, כן, זה שמרבית העם בחר בו, בקונסטלציה פוליטית זו וגם/או אחרת, לשלוט במדינה ולהרכיב ממשלה, לשלוט במשרדיה השונים של ממשלה זה - ובכלל זה במשרד החינוך - ולהפיץ עיקרי משנתנו הפוליטית והערכית, המנוגדת לערכים הפוליטיים של אלה שהפסידו בבחירות חופשיות ודמוקרטיות אלה (זוכרים? הפסידו? בחירות דמוקרטיות! ואפילו חופשיות, נטולות כל לחץ שהוא שלא נפסלו - מעולם!) - מעז להכתיב לנו תפישותיו הרעיוניים והתוכניים, כמו-גם לנסות ולהנחיל לנו ולילדינו שלנו, משנתנו הפוליטית.
27/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
תוך הבעת מלוא הסימפטיה ותוך השתתפות מלאה בשמחתו של ח"כ הבית היהודי לשעבר, ינון מגל, על המלצתה של משטרת ישראל לסגור תיק החקירה המשטרתית שנפתח נגדו, לפני מספר חודשים, בחשד של הטרדה מינית ובמעשה מגונה בכמה נשים, בכפוף לקבלת החלטת פרקליטות מחוז תל אביב להמלצת המשטרה, הרי אין להבין התנהגותו ותגובתו התקשורתית של ינון מגל, מאתמול (יום ב', 25.1.16) להחלטת המשטרה.
26/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הכרזת אשת יחסי הציבור, רות שטרית (אשתו של השר לשעבר, מאיר שטרית), בראיון בסוף השבוע החולף, בתחנת הרדיו 103FM ובתחנת הרדיו של "גלי צה"ל" - בעקבות הפרסום לפיו קיבלה היא מרשת "מגה", שכר של כ-18 מיליון שקלים ב-4.5 שנים (המהווה שכר חודשי של - 300,000 שקלים) על שירותי יחסי הציבור שהעניקה משרדה יחסי הציבור שלה לרשת שיווק כושלת זו - כי שכרה זה הוא: "שכר הגון עבור עבודת הייעוץ שנתתי, ואף למטה מהמקובל בתחום. אם הייתי גבר איש לא היה מדבר על גובה השכר. אם הייתי פחות יפה - איש לא היה מצייץ" ואמירתה הנוספת, לפי: "אני טובה בעבודה שלי, אני מצוינת", מעידה כמאה עדים על כך, כי, בכל הכבוד הראוי, אשת יחסי ציבור זה, לא רק שהיא עושה יחסי ציבור רעים ביותר לעצמה ולמקצועה - אלא גם שהיא "חיה בסרט".
24/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il