|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה

הצעת החוק קובעת איסור של התעמרות אדם, בזולתו, במסגרת עבודה, כאשר התעמרות במסגרת עבודה, נקבעה כעוולה אזרחית והוראות פקודת הנזיקין (נוסח חדש), יחולו עליה, בכפוף להוראות החוק. הצעת החוק מאפשרת לבית המשפט או לבית-הדין לעבודה, לפסוק בשל התעמרות במסגרת עבודה, פיצוי שלא יעלה על סך של 120,000 שקלים, ללא הוכחת נזק
24/02/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מערכת הגנה חקיקתית על העובדים [צילום: פלאש 90]

מערכת ההגנה החקיקתית על עובדים, הולכת ומקבלת צורה של חקיקה רשתית ומקפת של הכנסת על יחסי העבודה, בכלל ועל העובדים, בפרט, עד כי דומה שניתן לקבוע שהגם שלא קיים ולא נחקק חוק יסוד שעניינו הגנה על דיני עבודה - מעט חוק יסוד: חופש העיסוק, העוסק בשאלות מסגרת, בתחום דיני העבודה - הרי החקיקה הרשתית והמקפת, בתחום דיני העבודה, יציר כפיה של הכנסת, מהווה - בפועל ולמעשה - מעין "חוקי יסוד", בתחום דיני העבודה.

אל מערכת "חוקי היסוד", בתחום דיני עבודה, מצטרפת בימים אלה, הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה, שיזמו אותה, 38 חברי כנסת מכהנים - ומכהנים לשעבר, דוגמת ח"כ שי פירון - מצטרפת הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה, התשע"ה-2015. מטרת החוק מוגדרת בהצעת החוק לאסור התעמרות בעבודה, בשירות וגם/או במוסד להשכלה לבוגרים, כדי להגן על כבוד האדם וחירותו, על רווחתו ועל חופש העיסוק.

הצעת החוק מגדירה התעמרות במסגרת העבודה, כהתנהגות חוזרת ונשנית, כלפי אדם, במספר אירועים נפרדים, שיש בה כדי ליצור עבורו סביבה עוינת במסגרת עבודה, לרבות אחת או יותר מהתנהגויות אלה: 1. התייחסות מבזה וגם/או משפילה וגם/או מזיקה כלפי אדם, לרבות באמצעות צעקות, קללות, האשמות שווא וגם/או הפצת שמועות מזיקות; 2. שיבוש יכולתו של אדם לבצע את תפקידו, לרבות באמצעות הצבת דרישות בלתי סבירות או יצירת תנאים בלתי סבירים לביצועו, שאינם נחוצים לביצוע התפקיד ואינם מטעמים ענייניים, כגון היטפלות קנטרנית למעשיו, הצגת דרישות או שינוין באופן שלא ניתן להתמודד עמן, שליטה הדוקה באופן בלתי סביר על פעילותו במסגרת עבודה או הצרה, בפועל או בכוח, של סמכויותיו או תחומי אחריותו כנגזר מתפקידו, מטעמים בלתי ענייניים וכשביצוע העבודה אינו מחייבת זאת; 3. הטלת משימות על האדם שמטרתן מילוי צרכיו האישיים של אחר ושאינן נוגעות לתחומי תפקידו; 4. הכפפתו של אדם לאווירה של פחד ואיומים; 5. ייחוס עבודתו, הישגיו והצלחותיו של אדם לאדם אחר או ייחוס לאדם כישלונות לא לו, תוך הסתרת עובדות או הצגה מעוותת שלהן; 6. נקיטת פעולות שיש בהן כדי להוביל לבידוד מקצועי או חברתי של האדם; 7. נקיטת פעולות שיש בהן כדי לפגוע באופן בלתי סביר בפרטיותו של האדם.

הצעת החוק קובעת איסור של התעמרות אדם, בזולתו, במסגרת עבודה, כאשר התעמרות במסגרת עבודה, נקבעה כעוולה אזרחית והוראות פקודת הנזיקין (נוסח חדש), יחולו עליה, בכפוף להוראות החוק. הצעת החוק מאפשרת לבית המשפט או לבית-הדין לעבודה, לפסוק בשל התעמרות במסגרת עבודה, פיצוי שלא יעלה על סך של 120,000 שקלים, ללא הוכחת נזק, אשר יעודכן ב-1 בינואר של כל שנה, בהתאם לשיעור עליית המדד החדש, לעומת שיעור המדד הבסיסי והודעה על הסכום המעודכן, תפורסם ברשומות. המדד הבסיסי שנקבע לצרכי החוק, הינו מדד חודש פברואר 2014 והמדד, לצרכי הצעת החוק, הינו מדד המחירים לצרכן, שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הצעת החוק קובעת, כי מעסיק חייב לנקוט אמצעים סבירים, בנסיבות העניין, כדי למנוע התעמרות במסגרת עבודה על-ידי עובדו וגם/או על-ידי ממונה מטעמו, אף אם אינו עובדו וגם/או על-ידי ספק וגם/או על-ידי לקוח ולטפל בכל מקרה כאמור ולשם כך עליו: 1. לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה בשל התעמרות במסגרת עבודה ולבירור התלונה; 2. לטפל ביעילות וללא דיחוי, במקרה של התעמרות במסגרת העבודה שידע הוא אודותיו וכן לעשות, כל שביכולתו, כדי למנוע הישנות ההתעמרות כלפי המתלונן וכלפי אחרים, במסגרת העבודה וכדי לתקן הפגיעה שנגרמה למתלונן, בעקבותיה; 3. במקרה של התעמרות במסגרת עבודה, כשהנילון או ספק וגם/או לקוח של המעסיק, חייב המעסיק לפעול כדי למנוע הישנות ההתעמרות וללא כל דיחוי, רק ככל שהוגשה תלונה. עוד נקבע - בהצעת החוק - כי המעסיק, המעסיק יותר מ-25 עובדים, חייב - בנוסף לאמור ולקבוע בהצעת החוק - לקבוע תקנון שבו יובאו עיקרי הוראות החוק בדבר התעמרות בעבודה ויפורטו בו דרכי הגשת התלונות שעניינן התעמרות במסגרת עבודה ודרכי הטיפול בה, כפי שקבע המעסיק, האמור והחייב לפרסם התקנון, בין כלל עובדיו.

הצעת החוק קובעת עוד, כי מעביד שלא קיים ולא מילא חובותיו, בהתאם להצעת החוק, יהיה אחראי וצפוי להגשת תביעה בגין התעמרות במסגרת העבודה, בהתאם לפקודת הנזיקין, בכפוף להוראות הצעת החוק, בדרך של הגשת תביעה, בגין עוולה אזרחית. שר העבודה והרווחה - באישור וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת - אמור לקבוע כללים לביצוע חובות המעסיק על-פי הוראות הצעת החוק, שיהיו כלליים וגם/או לפי סוגים של מקומות עבודה, ענפי עבודה וגם/או מקצועות וכן להתקין תקנון לדוגמה, שישמש דוגמה למעסיק.

זכות התביעה לפי הוראות הצעת החוק, בגין הפרת הוראות סעיפים מסוימים לחוק, יכול שתוגש בידי העובד; ארגון העובדים היציג במקום העבודה וגם/או ארגון העובדים היציג באותו ענף וגם/או ארגון עובדים שהעובד חבר בו - הכל בהסכמת העובד וכן בידי ארגונים העוסקים בזכויות מי שאסור להתעמר בו, ובלבד שמי שהתעמרו בו הסכים לך. בתובענות בשל הפרת הוראות החוק למניעת התעמרות, רשאי בית המשפט וגם/או בית-הדין לעבודה, לתת לארגון העוסק בזכויותיו של מי שאסור להתעמר בו, להשמיע דברו, בדרך שיורה.

הצעת החוק קובעת, כי לבית-הדין לעבודה, תהיה סמכות ייחודית לדון בהליך אזרחי, בסעיפים מסוימים שבו, שעניינו אחד מאלה: 1. התעמרות מעסיק וגם/או ממונה מטעמו, בעובדו וגם/או התעמרות עובד, בעובד אחר, במסגרת העבודה; 2. אחריות מעסיק, בשל התעמרות ממונה מטעם המעסיק, אף אם אינו עובדו, בעובדו וכן בגין התעמרות עובד, בעובד אחר, כמו-גם התעמרות ספק וגם/או לקוח של המעסיק, בעובדו במסגרת עבודה.

בית-הדין לעבודה רשאי בהליך כאמור לפסוק פיצויים, אף אם לא נגרם נזק של ממון, בשיעור שייראה לו בנסיבות העניין וכן ליתן צו מניעה וגם/או צו עשה, כאשר בבואו להוציא צו כאמור, יביא בית-הדין בחשבון, בין היתר, השפעת הצו על יחסי העבודה במקום העבודה והאפשרות שעובד אחר ייפגע. עוד נקבע בהצעת החוק כי הוראות הסעיף הדן בסמכויות בית-הדין לעבודה לפסוק פיצויים וליתן צו מניעה וגם/או צו עשה, לא יחולו על הליך אזרחי שעניינו התעמרות במסגרת שירות וגם/או במוסד להשכלה לבוגרים, כאשר אין בהוראות חוק זה, כדי לגרוע מהוראות כל דין. תחילתו של החוק, אמורה לחול, בתום שישה חודשים ממועד פרסומו ברשומות.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  24/02/2016   |   עודכן:  24/02/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלושים ושש שנה לאחר שנחקק, בידי כנסת ישראל, חוק יסודות המשפט, התש"ם-1980, הקובע בלשון ברורה, חד-משמעית ובלתי משתמעת לשתי פנים עקרון משפטי ברור, לפיו אם ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש, יכריע בה לאור עקרונות החרות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל, תוך שהמחוקק קבע, תוך ביטול סימן 46 לדבר המלך במועצתו 1947-1922, כי אין בביטול סימן זה, כדי לפגוע במשפט שנקלט בארץ, לפני תחילתו של חוק יסודות המשפט, טרם נקלט המשפט העברי וטרם הפך לנושא מהותי ודומיננטי, בפסקי-הדין של שופטי ושופטות ישראל.
23/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מסתבר ומתברר, כי רק עתה - 67 שנה לאחר היווסדנו כמדינה סדורה, במסדר המדינות הסדורות, בספר דברי ימי עולם - נזכרה מדינת ישראל, כמי שנוטה לאמץ מודל התנהגות מערבית, בהתנהלותה הציבורית, לתת הדעת על כך, כי השירותים החשאיים בישראל, אינם מוסדרים, באמצעות חוק ישיר, המפקח על פעולתם. ליתר דיוק, היזכרות בעובדה זו, אינה מנת חלקה של ממשלת ישראל, אלא היא - כולה - פרי יוזמתם הנמרצת של חברי הכנסת, עפר שלח ויעקב פרי (ראש השב"כ לשעבר), המכהנים בכנסת ישראל, כנציגיה של מפלגת "יש עתיד".
22/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הבחירות המקדימות (הפריימריז) המתקיימות, בימים אלה ממש, בארה"ב, אמורות לעניין כל אחד ואחד מאזרחי ותושבי מדינת ישראל, לאור הזיקה והתלות הכלכלית הכמעט מוחלטת, אם לא המוחלטת - שיש למדינת ישראל בארה"ב, התומכת בכלכלת ישראל, בין במענקים ובין בהסכמי סחר ואספקה צבאיים, במאות מיליארדי דולרים ארצות הברית, באופן שוטף ורצוף, משך שנים רבות.
21/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לתומי חשבתי, שאולי השבוע עשוי לקרות נס שעה קלה, לפני שאהוד אולמרט ייכנס בשערי כלא מעשיהו לריצוי תקופת מאסר קצרה יחסית. קיוויתי שאולמרט יתעלה על עצמו, יעמוד רגע מול פני האומה, יביע באיחור רב חרטה וצער על שבמהלך שירותו הציבורי הממושך הוליך שולל את אזרחי המדינה. ואולי אולמרט יחזור בו מדברים שאמר בפומבי כמה פעמים, כאילו מעולם לא דבק בו רבב ומעולם הוא לא נטל שוחד. בכך אולי היה מצליח אולמרט לקרצף חלק מהבושה שהמיט על המדינה וזוכה לאהדה מסוימת של דעת הקהל ולרחמיהם של בני ישראל רחמנים.
19/02/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
היום זה הוא יוסף ו' בן 91 שנה, שמושלך יחף, כשכותנת בית-חולים דקה בלבד לגופו, בימי חורף קרים, עד למאוד מאוד אלה, למסדרון בית-חולים "איכילוב". מחר זה יהיה אבא או אימא שלכם, שיושלכו למסדרון בית-החולים, כמטרד, מתוך המיטה עליה שכבו הם בחדר, עד לפני מספר דקות, שכן "היה צורך במיטה". עוד כמה שנים תהיו אתם אלה - שתושלכו, ככלי אין חפץ בו, למסדרון בית-החולים - בגלל "שאתם מפריעים בחדר ואתם יכולים להירדם על כיסא, עה שהמטה נדרשת לחולים אמיתיים".
18/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il