|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אנשי הנדל"ן של השבוע

יזמים בבעיות: סובחי טאנוס, לוזון, אור

קבלן ותיק, יזם מורשע ויזמת חשודה בפלילים עשו השבוע את הכותרות האם טאנוס יצליח להתאושש? האם עמוס לוזון ינהיג את קבוצת דורי לחוף מבטחים? האם ענבל אור תבין, שהחשות נגדה פליליים ולא "בירור עניין אזרחי"?
26/02/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   פרשת ענבל אור   |   תגובות
טאנוס. [צילום: איל יצהר/גלובס]

"תקלה", או התעלמות מהחוק?
עו"ד אודי ברזילי, פרקליטה של היזמת ענבל אור שהיה בעבר סגן נציב מס הכנסה והיועץ המשפטי של רשות המיסים, טען בסוף השבוע, שכל החקירה נובעת מ"תקלה", שהחברה איתרה לפני חצי שנה, ואז הלכה ענבל אור מיוזמתה כדי לדווח עליה. הוא גם פירט את טיב התקלה, הנוגעת לחברה אחת ויחידה. לדבריו "מאוד החמירו אתה".

אבל מנגד, הציג חוקר המע"מ איתמר בן-אבי בבית המשפט תמונה שונה לחלוטין: "היא נדרשה פעמים רבות, גם באמצעות מייצגיה [עורכי הדין ו\או רואי החשבון – א.ל.] למסור מסמכים רבים. לא שיתפה פעולה, תוך התעלמות בוטה מחובתה על-פי החוק למסור מידע. היא לא התיצבה לחקירות, או שביטלה ברגע האחרון את הופעתה. התנהגותה מעוררת חשד רב לשיבוש הליכי חקירה".

זה לא היה השבוע של יזמי נדל"ן. שלושה מהם נקלעו, איך לומר בעדינות, לבעיות. כל אחד והסיפור שלו. הצד השווה בשלושתם הוא, שהם וכל מי שנמצא אתם בקשרים עסקיים, גילו שנדל"ן הוא אומנם ענף כלכלי מוביל, עם אפשרות לרווחים גדולים. אבל אפשר ליפול בו לבורות עמוקים, שקשה לצאת מהם אם רצים מהר מדי.

סובחי טאנוס, 66, ערבי-נוצרי מנצרת, הוא בן למשפחת קבלנים ותיקה, אמינה ומקובלת. שנים רבות שלטו סובחי ואחיו הבכור בדיע, כיום בן 74, בב.ס.ט., אחת מחברות הבנייה הגדולות במשק. הם בנו אלפי דירות בעבור שיכון עובדים (לפני שהפכה לשיכון ובינוי נדל"ן), בנייני משרדים, קניונים ומה לא. ב-2008 פרץ סכסוך בין האחים, והם הגיעו למסקנה שהפתרון היחיד הוא להיפרד. החלוקה הייתה פשוטה: בדיע קיבל את הפרויקטים בארץ. סובחי קיבל את העסקים בחו"ל, בעיקר שותפות בפרויקטים גדולים בפולין ובגרמניה.

החליט לגדול גם בישראל

אלא שסובחי החליט שלא די לו בחוץ לארץ. הוא רצה לגדול, לבנות גם בישראל. קצת אחרי הפרידה, יסד את חברת ס. טאנוס, חברה קבלנית לבניה בישראל, שחתמה על חוזה אחרי חוזה. כיום יש לה 11 פרויקטים. כולם בחוזים קבלניים. החברה בונה את המרכז החדש של יבואנית הרכבת צ'מפיון מוטורוס בראשון לציון, בניין משרדים של שיכון ובינוי ברמת החי:"ל תל אביב, בנייני משרדים בפארק מת"ם של גב-ים והחברה הכלכלית העירונית בחיפה, בנייני מגורים בעבור שיכון ובינוי ומבני תעשיה, ועוד ועוד.

למרבה הצער, קרה לסובחי טאנוס דבר דומה במקצת למה שאירע לדורי בניה. לפי עדותו שלו עצמו, הוא הפסיד בפרויקט אחד או שנים, ואחר כך, כדבריו "ההפסדים נגררו מפרויקט לפרויקט". אם רצית לכסות הפסדים של פרויקט אחד בהלוואה מפרויקט אחר,סיבכת את השני, וכן הלאה. למה התחילו בכלל ההפסדים? התשובה היא כמו אצל דורי: ההוצאות היו גבוהות מהצפוי, וכך הפך רווח קבלני מקובל של 5% - להפסד.

השבוע מינה בית המשפט המחוזי בתל אביב נאמנים לחברת ס. טאנוס, והכניס אותה להקפאת הליכים לחודשיים. היא חייבת 77 מיליון שקל לחמישה בנקים, ובראשם בנק הפועלים. כן היא חייבת 74 מיליון שקל לספקים ונותני שירותים. הנאמנים ינסו להבריא את החברה. הם יעזרו בכך שסובחי טאנוס, אשתו ובנו יממשו נכסים אישיים ויעבירו את התמורה לחברה. זה לא סתם מטוב לב. הם חתמו בעבר על ערבויות אישיות לבנקים.

איך יפרע לוזון את החובות?

עמוס לוזון נמצא לכאורה במצב יותר טוב: הוא מחזיק 77% מהבעלות על קבוצת דורי ועל החברה-הבת דורי בניה. אבל יש בעיות, ובראשן פירעון חובות, חלקם דחופים. לפני חודש נפגש עם בעלי האג"ח של החברה והבטיח גדולות ונצורות, הבראת החברה, הזרמת כספים ומה לא. אבל השבוע דומה, שמשהו עומד להתפוצץ שם. קבוצת דורי חייבת 352 מיליון שקל לבעלי האג"ח, ו-70 מיליון שקל מסכום זה עומדים לפירעון עוד מעט, ב-30 ביוני וב-30 בספטמבר. מאין ישלם לוזון, הרי הקופה ריקה? זה מה ששואלים הנושים המודאגים.

הוא יקבל מגינדי החזקות כ-30 מיליון שקלץ תשלום מיקדמי על על חשבון שני פרויקטים שבנה בשבילה, ופרש מהם. זה יספיק, נניח ל-30 ביוני. ומה הלאה? וממה ישלם חובות נוספים לבנקים? הרי ברור כמעט לגמרי שהבנקים לא יתנו לו אשראי נוסף. "מצב החברה רעוע", קבעו בעלי האג"ח, לאחר בדיקות שעשו, ולאחר ההסברים שקיבלו ממנו.

יתכן שתוך חודש יבוא יום הדין של החברה ושל לוזון גם יחד עד 31 למרס עליו לפרסם את הדוחות לשנת 205. הם יצביעו, כנראה, על הפסדים של כ-200 מיליון שקל ואולי יותר. הבורסה עלולה להגיב בירידות שערים. נכון, לוזון הציע לקנות את כל המניות מהציבור, המחזיק בכ-15% מהחברה. אולם שלשום (יום ד', 24.2.16) התברר, שהצעת הרכש נפלה. אף בעל מניות לא מוכן למכור את מניותיו, אולי בגלל המחיר הנמוך, 33% משוויין, אולי – דווקא – משום שבעלי מניות מאמינים בו. ימים יגידו.

עבריין מורשע – בראש חברת נדל"ן

באפריל, חייבים לוזון ושותפיו לסגור, על-פי צו בית המשפט, לפחות חלק מהפאואר סנטר הלא-חוקי שלהם שבנו בצומת ירקונים. בית המשפט אמר עליו דברים קשים, האשים אותו שיעשה הרבה למען כסף. המצב הנוכחי הוא, שיו"ר ובעלים של חברת נדל"ן ציבורית הוא אדם שהורשע בפלילים בעבירה על חוק התכנון והבניה. החוק לא מונע ממנו לכהן בתפקידים אלו. אבל האם אפשר לתת אמון בעבריין מורשע, ועוד בנושאי נדל"ן, שקיבל גינוי חריף מבית המשפט?

ענבל אור: מי האנשים שאת שמותיהם הטיחו בפניה?
[צילום: אלכס ליפקין]

היזמת ענבל אור, 40, שקנתה דירות כמעט בכל פרויקט שיזמה, יושבת בדירתה השכורה, בצפון החדש של תל אביב, בוכה ומכחישה לסירוגין. ביום שלישי בבית המשפט, וביום רביעי בביתה, בכתה. ביום חמישי הכחישה שעברה עבירות. נתנה ראיון לאחד מכלי התקשורת, כאשר עורך דינה יושב לידה ומשגיח שלא תדבר על מה שאסור לה. היא מדברת בטלפון כל היום, לפי דבריה שלה, עם אנשים רבים, על עסקים ועסקות. לא עם כולם. בית המשפט אסר עליה "להיות בקשר עם אנשים שאת שמותיהם הטיחו בפניה". מי הם?מה הטיחו החוקרים בפניה? במשך הזמן, יש להניח, נקבל פרטים.

היא טוענת שהחוקרים התייחסו אליה כאל פושעת. רשות המיסים מגיבה, ל-News1, באדישות ובנימה של זלזול: "איננו מוצאים לנכון להתייחס לדבריה. חוקרים אותה רק מתוך שיקולים ענייניים ומקצועיים".

כמה שילמה בעד הדירות שלה?

לגופו של עניין, יכולה אור להכחיש או לבכות, זה לא ישנה דבר לגבי החקירות, המסמכים והעובדות. צוות החוקרים המיומן בודק תיק אחרי תיק – אותם תיקים שהיא התחמקה במשך חודשים למסור לרשויות (ראה תיבה), ועכשיו הוחרמו על-פי החוק. נראה, שמוקד החקירה – או אחד המוקדים המרכזיים – הם הסכמי השיתוף שנחתמו בין חברי קבוצות הרכישה: כמה שילמה בעד הדירות שקנתה כמעט בכל בניין שיזמה? מהי העמלה שגבתה מחברי הקבוצה, והאם דיווחה על הכול? בעבר אמרה לי, שהיא גובה עמלה של 5% עד 10%. בעסקה ברחוב סנה 14 ברמת גן גבתה עמלה של 8%.בעסקה ב"מגדל הטייסים" ברמת גן, גבו היא והשותף שלה, מנשה רביב, עמלה של 29.3 מיליון שקל. באיזו צורה גבתה את העמלות? האם הכול דווח כיאות למע"מ? כמה שילמה בעד הדירות, שקנתה כמעט בכל בניין שיזמה?

הסיפור דינמי ומתגלגל. בכל יום מגיעים ל-News1 סיפורים חדשים עליה. הנה הסיפורים של היממה האחרונה:
  • מתווך תובע ממנה דמי תיווך של 1.2 מיליון שקל.
  • המחאה על 424 שקל, באחת החברות שלה, חזרה ללא כיסוי.
  • שמאי בכיר, העובד בשביל הממשלה, קבע שקברניט אל-על הפסיד אצלה 1.15 מיליון שקל.

נקודה למחשבה: עתה, לאחר שפורסם שמה, היא יושבת בביתה, שהפך זמנית למשרד, ומגלגלת עסקים. בבית המשפט טענה אור (יום ג', 23.2.16), שאם יפרסמו את שמה, זה יהיה הרסני לגביה. האם זה נכון?

תאריך:  26/02/2016   |   עודכן:  26/02/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יזמים בבעיות: סובחי טאנוס, לוזון, אור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ענבל אור
המחאה של מרום סיטי, אחת החברות של ענבל אור, על 424 שקלים בלבד, חזרה השבוע כי בחשבון הבנק של החברה לא היה אפילו סכום קטן זה. היומון הכלכלי גלובס חשף (יום ה', 25.2.16) את תמונת הצ'ק, שתאריכו 16 בפברואר. על ההמחאה מוטבעת החותמת "אין כיסוי". כלומר, בחשבון של מרום סיטי אין אפילו סכום פעוט זה. אור טענה שמדובר ב"תקלה טכנית", והיא תדאג לכיסוי.
25/02/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
קברניט אל על, דן גרבס, הפסיד 1.15 מיליון שקל בעסקה, שבה קנה מענבל אור ושותפה מנשה רביב פנטהאוז ב"מגדל הטייסים" ברמת גן. כך קובע דוח של השמאי חיים מסילתי, הוא כותב, כי נמסר לו (הוא לא ציין מי מסר), שגרבס שילם ליזמים 4.25 מיליון שקל. אולם שווי הדירה, על-פי בדיקה וניתוח של מסילתי, ולאחר ביקור בדירה, עומד על 3.17 מיליון שקל בלבד.
25/02/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חוקרי רשות המיסים בדקו ובודקים לפחות שבעה פרויקטים של אור - חמישה המיועדים למכירה (או שכבר נמכרו) לקבוצות רכישה, ושני מגרשים פרטיים של אור בתל-אגביב וביפו. ייתכן שהרשימה אינה מלאה, ויבדקו עוד פרויקטים. להלן הרשימה:
25/02/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
"התנהגותה של ענבל אור בתקופה האחרונה העלתה חשד רב, שברצונה להסתיר ולשבש את החקירה בעניינה". כך אומרים חוקרי רשות המיסים, בתארם את התנהגותה בשנה האחרונה. אמש נשלחה אור למעצר בית בן שבועיים, שממנו יהיה מותר לה לצאת רק להמשך החקירות, בחשדות לעבירות מע"מ בהיקף גדול.
24/02/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ענבל אור היא יזמת הנדל"ן הבכירה החשודה בעבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בית המשפט השלום בירושלים התיר (יום ד', 24.2.16) לפרסם את שמה, שנאסר לפרסום כאשר נשלחה (23.2.16) ל-14 ימי מעצר בית.
24/02/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת ענבל אור  /  מי ומי  
בדרך: בקשה להסרת צו איסור הפרסום  /  אלעזר לוין
ענבל אור חשודה בעבירות עתק במס  /  איתמר לוין
הערת עסק חי לאור סיטי החזקות  /  אלעזר לוין
מאור לחושך  /  אלעזר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il