|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אלו עיניים של הלב

בספר שיריה הראשון "עד השמים ובחזרה", מביטות עיניה של עידית ברק לכאן ולכאן, למעלה ולמטה, על עצמה ועל הקרובים לה ועל החיים כנתון שצריך לחיות עמו, ומה שיוצא ממנה זה האדם שחי בין כאן לשם ולבין עצמו, ובאותן עיניים שלה היא רוצה לעטוף על הכול באיזו חמלה ומחילה
04/05/2016  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: יוסף כהן-אלרן]

אחיזתו של הספר ביד משרה נעימות. זה הדבר הראשון. העטיפה מלאת גוונים חמים ונעימים שיכולים להשרות אופטימיות, אפילו אופטימיות בלתי זהירה. אך בוודאי לא נבחרה תמונת העטיפה במקרה, זו באה לקדם אותנו פנימה אל החום ואל העדנה שמפזרת עידית בין דפי הספר. כי אלה הם הגוונים שהיא רוצה לראות, שהיא רוצה לפזר סביבה על-אף ולמרות שקיעותיהם של החיים. יש רוח טובה שמפעמת בלבה ואומרת שלמרות הכול החיים ביסודם טובים, גם אם לפעמים יש בלב הזה שלה אירוניה מסוימת על טבעם של הדברים.

אַל תְּסַפְּרוּ לִי
שֶׁכְּדֵי לָעוּף
כָּל מָה שֶׁצָּרִיךְ
זֶה זוּג כְּנָפַיִם
אִם רוֹצִים לִפְרֹשׂ כָּנָף
יֵשׁ לִדְאֹג, שֶׁיִּהְיוּ גַּם שֶׁמַּיִם
(כְּנָפַיִם" עמ' 11)

ומדוע עלינו לדאוג שיהיו? האם השמים אינם בבחינת מגננה אלוהית שאולי חסרה לנו? איזו כיפה ששומרת עלינו, לא רק חלל ריק ועמוק ומעורר תהיות? עם זאת יש לכול אחד מאתנו שמים משלו. איזו שאיפה להגיע אליה, איזה רום של הנפש ושל הצלחה להגיע אליו. זה יהיה היעד, אבל מוטב לו להיות מסומן כגבול של שאיפה, שעל אף רוּמו עדיין תישארנה רגלינו נוגעות באדמה כדי לא לנסוק רחוק מדי ולחרוך את הכנפיים. והאם משום כך נשימותיה של הכותבת קצרות? זינוק ועוד זינוק? מעוף ועוד מעוף? נשימה ועוד נשימה? שיר ועוד שיר?

ולמה כתבתי כי נשימותיה של הכותבת קצרות? - כי השירים קצרים ברובם, נולדים באיזו אבחה שדוחפת אותם ממנה החוצה. הם מובאים בכתיבה חופשית למדי, באים ונכתבים ולעתים כמוהם כהגיגים שנבעו ממנה הישר אל הנייר. אלא שהתחושה שמתעוררת למקראם, היא שבתוך נפשה של הכותבת זרמו הדברים מתוך איזו נביעה לירית שהיא שירה במהותה. באה נפשה ורשמה כך את הליריקה שיצאה מתוכה.

אביא כאן כמה מהם לכאן:

אֲנִי אוֹהֶבֶת אֶת הָרֶגַע / בּוֹ אַתָּה מַפְשִׁיט אוֹתִי / מִכָּל הַמַּחְשָׁבוֹת - (עמ' 50)
רָאִיתִי אַהֲבָה / שֶׁהִצְהִיבָה עִם הַזְּמַן / גַּם אֲהָבוֹת מֵתוֹת / לְלֹא אַהֲבָה - (עמ' 78)
מִי אָמַר שִׁיר / וְלֹא קִבֵּל / שֶׁהֲרֵי שִׁיר / מְבַקֵּשׁ אַחֲרֵי הָאָדָם - (עמ' 102)
לוּ יָכֹלְתִּי לְכַבּוֹת בִּנְשִׁיפָה / אֶת כָּל מַכְאובַיִךְ / אָז הָיָה נִדְלַק אוֹר / בְּלִבֵּךְ וּבְעֵינַי - (עמ' 105)

זה נראה פשוט וזה מטעה לחשוב. כי קלילות השורות אינה קלות הכתיבה, לא פעם זה ההפך. כי מה שהביא לקריאה שאינה מעיקה, היה בזכות קבלת הכותבת את החיים כפשוטם, על הטוב ועל הפחות טוב שבם. על השמחה שיש בה אור, על העצב שיש בו מחילה, על הכאב שיש בו חמלה.

וטוב לה לעידית ברק באשר היא. כי היא רואה את הטוב במה שיש לה, אינה רוצה שינויים. אולי היא גם חוששת שמא גם הטוב היחסי הזה יחמוק, ממש כמו החיים המתעתעים עצמם. לפי כך לאהבה, לתשוקה, לחדוות החיים בכלל - גם אם הלהבה כבר אינה כווה כבעבר, גם אם התשוקה כבר לא עזה כפי שהייתה, גם אם הגוף כבר אינו מרתק כפי שהיה - היא חשה כי על-אף ולמרות הכול עדיין אפשר לשמוח על מה שיש ולברך על החיים עצמם.

בּוֹא נַשְׁאִיר אֵת הָאַהֲבָה
כַּמּוּת שֶׁהִיא
לֹא נִשְׁנֶה בָּהּ דָּבָר
אָנוּ יוֹדְעִים שֶׁהַפַּרְפַּרִים
זֶה מִכְּבָר עָפוּ
אֲבָל הַצּוּף נִשְׁאַר
("בּוֹא", עמ' 44)

כי אחרי הכול, היא אומרת, איננו יכולים להשיב לעצמנו את האתמול על-אף שהיה בו מן הטוב. הלא אין להם סוף, לגעגועים, אי-אפשר להגיע אל סופם, המחשבות תמיד חוזרות אלינו ומביאות אתן את הכמיהות שנוגעות באנשים כמונו ומולידות את השירה.
עם זאת היא מגייסת לעזרת עצמה תחושות שמגינות עליה.

האופטימיות הזאת שלה, הסלחנות הזאת והחמלה ששוכנות בה ומוצעות לחיים, מביאות אותה להיאחז בשלב ראשון ברוח אירונית למדיי. כי היא יודעת שהיא עצמה שייכת יותר לתחושות מאשר למעשים. בהשתוקקות לרגשות יותר מאשר להישגים. והיא מנסה לבטא זאת בשורות פשוטות לכאורה שמסבירות היטב את ישותה, ואלה יכולות בדרכן התמה לעורר בנו חיוך מסוים שבו היא מדבקת אותנו:

הָרוֹפֵא אוֹמֵר
עִצְמִי עַיִן יָמִין
קִרְאִי אֶת הַסִּפְרוּת
בַּשּׁוּרָה הַזּוֹ וְהָזוּ
וְעַכְשָׁו עַיִן שְׁנִיָּה
בִּבְדִיקַת רְאִיָּה צָרִיךְ לְדַיֵּק
עַל כֵּן חִשְׁבִי נָא הֵיטֵב

אֲנִי מִסְתַּכֶּלֶת
וְחוֹשֶׁבֶת שֶׁאֶצְלִי
הָעֵינַיִם נִמְצָאוֹת לְעִתִּים קְרוֹבוֹת
בִּכְלָל בְּתוֹךְ הַלֵּב
(ללא שם, עמ' 106)

אלא אז, מששבענו מן האירוניה, ואני אומר זאת בלשון רבים, באה הציניות. אולי בלית ברירה זו באה, כדי לגבור על רגעים קשים כמו גם על תסכולים ועל חוסר האונים לקבוע דברים. ומתוך ההסתכלות הכואבת שם בפנים אך חומלת ומוחלת מעט, היא יוצאת מתוך עצמה ורואה את כאב האדם האחר. היא רואה את העולם שאינו אותו עולם שלה אלא של אחרים וראה זה פלא: היא נוכחת עד כמה הוא עולם מקביל, בו הנפשות כנפשה והיא כואבת למען אלה ורוטנת:

תִּיק מִסְפָּר כָּךְ וְכָךְ
וּבוֹ מְסֻפָּר עַל בַּיִת שֶׁעָזַב יֶלֶד
וְעַל יֶלֶד שֶׁעָזַב בַּיִת
עַל שְׁכֵנָה אַחַת שֶׁרָאֲתָה וְשָׁתְקָה
וּפְקִידָה שֶׁרָאֲתָה וְלֹא שָׁתְקָה
וּמְדִינָה שֶׁרוֹאָה
אֵיךְ בַּיִת עוֹזֵב יֶלֶד
וְיֶלֶד עוֹזֵב בַּיִת
וּמַנִּיחָה אֶת הַתִּיק עָב הַכֶּרֶס
עַל גַּבֵּי הַתִּיק הַמֻּנָּח עַל הַשֻּׁלְחָן
שָׁם רָשׁוּם שְׁמוֹ שֶׁל יֶלֶד אַחֵר
שֶׁהַחַיִּים עָזְבוּ אוֹתוֹ לַאֲנָחוֹת
("תִּיק", עמ' 16)

ואז מגיע המוות. כמו בהדרגה, אחרי החיוך, אחרי האור, אחרי החמלה ואחרי המחילה מגיע אם נרצה ובאם לא נרצה המוות. מגיעה הליכתם הבלתי נמנעת של אלה שהלכו, ההישארות מאחור של אלה שנותר, נושאים בתוכם את כל אותן התחושות ועושים כדי לשרוד, להאמין ולומר כי זה כך. כי זאת דרכם של החיים ואנחנו בסדר. אנחנו נסתדר. וכך היא כותבת:

תּוֹךְ חֲמִשָּׁה חֳדָשִׁים
מֵאָז הִתְבַשֵּׂר
אָבִי נִפְטַר
וַאֲנִי לִפְנֵי בְּחִינַת הַבַּגְרוּת
יוֹשֶׁבֶת, שִׁבְעָה כַּמּוּבָן
מְשַׁנֶּנֶת אֶת מִבְנֶה הַמִּשְׁפָּט
אֶת סִימָנֵי הַנִּקּוּד
וְעוֹד כַּמָּה שֶׁמּוֹת שֶׁל בִּנְיָנִים
שֶׁלֹּא הִתְפָּרְקוּ מֵאָז
תִּהְיִי חֲזָקָה
תִּשְׁמְרִי עַל אִמָּא
אוֹמְרִים הַמְּנַחֲמִים
וְאֶצְלִי בְּרֹאשׁ הַשְׁוָא נָח
מְנוּחָה אַחֲרוֹנָה
מַמָּשׁ כְּמוֹ אָבִי
("כָּל כָּךְ מַהֵר", עמ' 28)

גם על אחיה שעזב אותה והלך לעולמו היא רושמת במילים מעטות אך לוהבות את מועקתה: "אָחִי הַמֵּת / חַי בִּי מֵעֵת לְעֵת / וּבְכָל פַּעַם / שֶׁאֲנִי נִזְכֶּרֶת בְּמוֹתוֹ / אֲנִי חָיָה אֶת הֱיוֹתוֹ" - ("אָחִי", עמ' 30).

כך הופך הכאב לשורות שהן יופי, שהן ריחוף, כמעט הזיה של תחושות. ומה נותר לנו אם לא היום שלנו, אם לא הלילה שלנו, אם לא האדם שלצדנו, האהבה שלנו והנחמה שלנו בחום שאופף אותנו מגופו ומנפשו של אחר שאנו אוהבים, שאוהב אותנו. כך דרכו של האל: לשלוח אדם אחד אל אדם אחר כדי שיאהב אותו ויביא לו צרי ונחמה על מה שהוא עצמו ברא.

כְּשֶׁחֲשֵׁכָה אוֹפֶפֶת אֶת הַחֶדֶר
נִתַּן לִרְאוֹת עַל הַקִּיר
הִבְהוּב שֶׁל אוֹר
נִכְנַס דֶּרֶךְ תְּרִיס מוּגָף לְמֶחֱצָה
לִשְׁמֹעַ אֵת נְשִׁימוֹתֵינוּ
כְּשֶׁאָנוּ שׁוֹמְטִים מֵעָלֵינוּ אֵת הַיּוֹם
עַד שֶׁנִּשָּׁאֵר עֵירֹמִים מִדַּעַת
לְלֹא עָלֶה אֶחָד שֶׁל תְּאֵנָה
לְכַסּוֹת אֶת אִי הֱיוֹתֵנוּ
("עֵירֹם", עמ' 53)

בסיום אביא את השיר שאולי מבהיר את מהותה של המשוררת, את תחושותיה, את מחשבותיה על עצמה, באותם הצבעים שבהם הרבה מאתנו היו רוצים לראות עצמם: להיות אולי שונים, יפים יותר, טובים יותר, חזקים יותר ומוצלחים יותר. כי האופטימיות שעידית צובעת בה את הדברים - על-אף מה שחותר תחתיהם מעולם המציאות ומנסֶה להחוויר אותם - היא תוצאה של החלטתה שלה להיות מחויכת. החלטתה להיות שלמה, גם בעודה יודעת ומבינה שגוונים אלה צבעוניים יותר ממה שמעניקים לנו החיים הממשיים, מה שמחזיר את המחשבה לעטיפת הספר האוטופית.

רָצִיתִי לִהְיוֹת מַסֵּכָה מְחַיֶּכֶת
אַךְ הֵבַנְתִּי
שֶׁאִם מַבִּיטִים מִקָּרוֹב
בַּחֹרִים שֶׁל הָעֵינַיִם
רוֹאִים אֶת הַדְּמָעוֹת
תְּלוּיוֹת עַל הָרִיסִים
(ללא שם, עמ' 94)

רצתה ולא רצתה. רצתה ולא יכולה. מי מאתנו באמת רוצה ומי מאתנו יכול. כי מסכה היא רק מסכה לאחר הכול, ואילו השירים הם נפש. ואם השירה נגעה בנפשה הרי שהיא תחזור, ואנחנו נחכה לה. אני מאמין שנפגוש אותה בספר שיריה הבא, כי כך היא כותבת: "לְכָל אָדָם / יֵשׁ גַּעֲגוּעַ לַמַּשֶּׁהוּ שֶׁלֹּא יַחֲזֹר / לְכָל גַּעֲגוּעַ / יֵשׁ אָדָם / שֶׁתָּמִיד חוֹזֵר אֵלָיו" - ("לכל אדם", עמ' 81).

עידית ברק: "עד השמים ובחזרה", הוצאת בת-אור 2016, 108 עמודים.
תאריך:  04/05/2016   |   עודכן:  04/05/2016
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"זה כבר שלוש שנים שאני מתלונן נגד אלוהים במשטרת ישראל ובאו אלי איזה עשר פעמים ניידות", שפך ד"ש (2.5.16) את מרי ליבו בפני שופט בית משפט השלום בחיפה, אחסאן כנעאן. "בשלוש השנים האלה הוא התחיל להתנהג אלי בצורה חמורה ולא יפה. התלוננתי במשטרה הרבה פעמים. משטרת ישראל ביקשה שאוציא צו הרחקה".
04/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
במוזאון יד ושם יש אגף מקודש מיוחד לדפי העדות. ב"דפֵּי העֵד" נחשפים הבאים למשכן 'יד ושם', לעדויות כתובות, שרועדות מעוצמת הזוועה. בין העדויות הלב קופא למקרא עדות על מותה הנורא של צעירה בשם מרים. מוסרת העדוּת היא בת משפחתה והיא מציינת, ששם נעוריה של מרים הוא מרים ז'יטלני. מי שמסרה את העדות היא אחיינית של אותה צעירה שנספתה. לפי דף העדות - מרים הייתה מורה בבית ספר 'בית יעקב', בעיירה קטנה ליד ורשה.
04/05/2016  |  הרצל חקק  |   כתבות
לאן יילכו זיכרונות השואה אחרי שייתמו כל ניצולי השואה בישראל ובעולם?
04/05/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
"רוסיה איננה ברית המועצות! ברית המועצות הייתה מדינה עם אידיאולוגיה קומוניסטית, והיא התאמצה להנחיל אותה לכל מדינות העולם. לרוסיה אין שום אידיאולוגיה ואין לה שום אינטרס בין- לאומי, פרט לשניים: עניין ביטחוני ועניין כלכלי". דברים אלה השמיע יעקב קדמי (יאשה קזקוב). הוא דיבר במסגרת חלקה הראשון של "סדנת אלפרדו", בספרייה הציבורית "לדורות" בלוד, שעסקה בשאלה "מה רוצה רוסיה במזרח התיכון?".
03/05/2016  |  עידן יוסף  |   כתבות
ביום העצמאות השנה ינתן פרס ישראל לאלוף במיל דורון אלמוג על מפעל חיים, הקמת כפר טיפולי לבעלי מומים - עלה נגב נחלת ערן, השוכן במועצה האזורית מרחבים, הוא כפר שיקומי שהוכרז בידי ממשלת ישראל כפרויקט לאומי. הכפר מציע פתרונות שיקומיים וטיפוליים הניתנים גם לתושבי הדרום. הכפר נקרא על-שם ערן אלמוג בנם של דידי ואלוף (מיל') דורון אלמוג שהיה מדייריו הראשונים של הכפר. דורון אלמוג, יו"ר "עלה נגב - נחלת ערן", נמנה עם מקימי המקום והוא ממשיך להוביל את חזון הכפר ולהניע אותו.
03/05/2016  |  שמעון זיו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il