|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

רצח הרוקח אריה אנדרמן במעיין-חרוד

בליל שישי בשלהי חודש אוקטובר 1927, בסביבות השעה 10 לערך, לאחר שאריה אנדרמן שיחק שח עם חבר בשם יסילביץ במתחם בית החולים, קרא יעקב לאריה אנדרמן לבוא איתו מחוץ לבית החולים לאזור שנקרא "הבור"
04/05/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
בית חולים מעין חרוד למרגלות הגלבוע [צילום: באדיבות ארכיון עין חרדו מאוחד]



באוקטובר 1927 נמצא אריה אנדרמן רוקח בבית החולים במעיין חרוד ירוי מת בסמוך לבית החולים. הרוצח, איש "השומר" יעקב סלוצ'נסקי, הודה בפני חבריו כי רצח את הרוקח. אך בהתערבות בכירים ב"הגנה" נידון לשנת מאסר בגין "פליטת כדור בשוגג".

במהלך סיור בבית הקברות הישן של עין חרוד בגדעונה צדה עיני מצבה ישנה וסדוקה ועליה הכיתוב הבא: פ"נ אריה בן שלמה אנדרמן רוקח בית החולים ע"ח (עין חרוד א.א). נולד בגליציה ניסן תרנ"ה, עלה לארץ בתרפ"ה, נרצח במיטב שנותיו ביום כ"ה תשרי תרפ"ח תנצב"ה.

אין על המצבה ולו רמז על איזה רקע ובאילו נסיבות נרצח "הרוקח אריה אנדרמן". מעיון בארכיונים במטרה לנסות לברר פרטים על-אודות הרצח ונסיבותיו אני למד כי החומר אודות הרצח מועט ולא תמיד מפורט ודומה כי היו ניסיונות, הן מקרב ראשי התנועה הקיבוצית דאז והן מצד המשפחות המעורבות שביקשו להצניע סיפור הרצח, אולם למרות זאת ניתן עם קצת מאמץ, תוך הצלבת מידע ועיון מעמיק בארכיונים לקבל תמונה פחות או יותר ברורה על הרצח ונסיבותיו. סיפור הרצח לפרטיו ידוע ככל הנראה לכמה אנשים שעדין חיים עמנו הם לא ששים לדבר עליו.

הרקע לרצח הרוקח אנדרמן
[צילום: באדיבות ארכיון עין חרדו מאוחד]

בתמונה
חנה בלוך בבית חולים.

על ראשונות האחיות בבית החולים נמנתה חנה בלוך שעלתה כחלוצה לארץ לאחר שהשלימה לימודיה כאחות מוסמכת בקובנה שבליטא, ישראל
▪ ▪ ▪

ביום י”ח תרפ”א (1921) עלתה קבוצה בת 70 איש מאנשי העלייה השנייה והשלישית, חברי "גדוד העבודה" על שם יוסף טרומפלדור להתיישבות במעיין חרוד שלמרגלות הגלבוע. והקימו במקום קיבוץ /משק חקלאי בשם קבוצת עין חרוד.

עם העלייה לקרקע הקימו חברי "גדוד העבודה" בסמוך למגורי הקבוצה בית חולים שטיפל במתיישבי וחלוצי הקבוצה והאזור. היה זה בית חולים צנוע עם ציוד מינימלי. תחילת שכן בצריף ובאוהלים אליהם הוכנסו מיטות ובהמשך התרחב וכלל שלושה צריפים.

תפוסת המיטות הייתה תמיד מלאה. במרבית המיטות שכבו חולי קדחת, התרופה העיקרית - כינין; כדי לצנן החום הגבוה בה לקו החולים ובהעדר קרח, הרטיבו מגבות במים קרירים אותם הביאו בכדים ממעין חרוד. פעמיים בשבוע היה מגיע רופא מחיפה. התרופות הובאו מחיפה ברכבת העמק וצוות החובשות והאחיות בשנים אלה הורכב ברובו מחברי קבוצת גדוד העבודה.

על ראשונות האחיות בבית החולים נמנתה חנה בלוך שעלתה כחלוצה לארץ לאחר שהשלימה לימודיה כאחות מוסמכת בקובנה שבליטא, ישראל. בלוך הגיעה לעין-חרוד בשנת 1923 מפלוגת 'הגדוד העבודה' בירושלים. והצטרפה כאחות לבית החולים במעיין חרוד. כאן באזור מעיין חרוד מכירה חנה את איש ארגון "השומר" יעקב סלוצ'נסקי המתואר כגבר יפה תואר, גדל ממדים וחזק. בין השניים נרקמו קשרי אהבה וזוגיות. רבקה עזבה את מגוריה בבית החולים לחדר משפחה עם יעקב ונולדת הבת תמר. מערכת יחסיהם של יעקב סלוצ'נסקי והאחות החלוצה חנה בלוך ידעו עליות ומורדות. יעקב נעדר לא מעט מהבית בשל עיסוקו כשומר שדות. במקרים רבים הגיח פתע לבקר את חנה ובתם תמר אך עזב כעבור זמן קצר.

מי היה יעקב סלוצ'נסקי
[צילום: באדיבות ארכיון עין חרוד מאוחד]

בתמונה:
המאהל הראשון של מתיישבי עין חרוד במעיין חרוד.

יעקב הגיע לארץ לבדו בתחילת שנות ה-20 בהמשך הצטרף לארגון "השומר"
▪ ▪ ▪

סלוצ'נסקי נולד ברוסיה לרישל ואברהם סלוצנסקי למשפחה ברוכת ילדים. על-פי מה שנמסר מקרובי משפחה של יעקב, כללה המשפחה 14 ילדים! משפחתו הייתה אמידה והתפרנסה מכריתת יערות ומסחר בעצים. אחותו של יעקב הייתה שרה אביגור-מאירוב, רעייתו של שאול אביגור מוותיקי כנרת ומבכירי "ההגנה". אחות נוספת של יעקב הייתה גננת ידועה בעמק יזרעאל ורעייתו של איש ציבור ידוע ופעיל ב"הגנה". יעקב הגיע לארץ לבדו בתחילת שנות ה-20. בהמשך הצטרף לארגון "השומר". הוא ליווה ואבטח את רחל ינאית, כאשר זו ברחה לכיוון אזור הדרום מחשש שתיעצר בעקבות רדיפות אנשי "השומר". ב-1921 נמנה על חברי קבוצת המתיישבים שעלו על הקרקע במעיין חרוד. והיה חבר ב'ועד ההגנה'.

הרוקח אנדרמן מצטרף לבית החולים

בשנת 1925 עולה לארץ הרוקח אריה ליאון אנדרמן. הוא נולד בעיירה בוצ'אץ בגליציה שבפולין ועבר לווינה, שם עבד בבית חולים מקומי. אנדרמן מתואר כגבר יפה תואר גבוה ורזה ואיטליגנטי. בארץ התגוררה כבר אחותו עמליה אנדרמן סטמפלר שעלתה לארץ כמה שנים לפניו. אחותו עמליה ז"ל סיפרה כי היא זו ששכנעה את אחיה האהוב לעלות לארץ. בתה של עמליה היא עליזה ריבלין ז"ל רעייתו של ההיסטוריון גרשון ריבלין. לאחר עלייתו לארץ התגורר אנדרמן בתל אביב. אולם כעבור זמן מה נשלח על-ידי ד"ר אליעזר פרסלמן מהנהלת קופת חולים לבית החולים במעיין חרוד וצורף לצוות עובדי בית חולים, זה שעבר באותן שנים מניהול "גדוד העבודה" לקופת חולים.

כאיש סגל התגורר אנדרמן בתוך מתחם בית החולים. בשל אופי בית החולים שטיפל והשגיח בחולים 24 שעות, אנדרמן והאחות בלוך עבדו בצוותא שעות רבות ביממה. בקרב חברי קבוצת עין חרוד ששכן בסמוך לבית החולים החלו להלך שמועות כי בין השניים חנה בלוך והרוקח השרמנטי אנדרמן מתנהל רומן אהבים.

השמועות הגיעו לידי יעקב בן זוגה של חנה, והוא חש נבגד. "חנה בוגדת בי" כתב במכתב לבני משפחתו בחו"ל. מיום ליום הלכו וגברו התקפי זעם הקנאה של יעקב עד חולניות ממש. "את בוגדת בי עם כולם", הטיח יעקב בחנה. חברתה של חנה מספרת כי חנה סיפרה לה כי יעקב לקח אותה למחצבה בגלבוע ובאיומי אקדח אמר לה כי אם לא תודה שהיא בוגדת בו הוא ירצח אותה. באחת הפעמים נכנס לבית החולים וביקש לתחקר בעצמו את אנדרמן לגבי מערכת יחסיו עם אשתו. אנדרמן היה באותה עת בחדר עם חיה'לה ארוסתו-חברתו, בחורה צעירה שעבדה בבית-החולים כמנקה וכנראה שבשל כך "התחקור" לא יצא לפועל.

ליל הרצח
קברו של אריה אנדרמן בגדעונה
[צילום: אלי אלון]

חנה שהייתה ביום הרצח בחודש השמיני להריונה השני התבקשה לא להעיד ולפחות ל"יישר עדות" שתתמוך בגרסה כי מדובר בפליטת כדור בשוגג
▪ ▪ ▪

בליל שישי בשלהי חודש אוקטובר 1927, בסביבות השעה 10 לערך, לאחר שאריה אנדרמן שיחק שח עם חבר בשם יסילביץ במתחם בית החולים, קרא יעקב לאריה אנדרמן לבוא איתו מחוץ לבית החולים לאזור שנקרא "הבור", ירה בו מאקדח שהיה ברשותו כשומר שדות והרגו. חנה ששמעה את הירייה הבינה מיד מה קורה ופתחה בצווחות אימים. מיד לאחר הרצח ירה יעקב בעצמו אך נפצע קלות. לאחר הרצח יעקב לא נמלט מהמקום ובא לחבריו בקבוצת עין חרוד והודיע כי רצח את אנדרמן. חבריו טיכסו עצה איך לנהוג בפרשה והאם להסגיר את יעקב סלוצ'נסקי לידי הבריטים ששלטו אז בארץ. למקום הגיע גיסו של יעקב, שאול מאירוב (לימים אביגור) מראשי "ההגנה" דאז שרעייתו שרה לה נישא שנה לפני כן ב-1926 הייתה כאמור אחותו של הרוצח יעקב סלוצ'נסקי. גם חיים שטורמן מעין חרוד היה בסוד העניינים. הוחלט שיעקב יטען כי הירייה שירה באנדרמן הייתה בשגגה ונגרמה בשל פליטת כדור בשוגג. חנה שהייתה ביום הרצח בחודש השמיני להריונה השני התבקשה לא להעיד ולפחות ל"יישר עדות" שתתמוך בגרסה כי מדובר בפליטת כדור בשוגג. כחודש לאחר הרצח ילדה את בתה השנייה עמליה.

אריה אנדרמן הובא לקבורה בבית העלמין הישן של עין חרוד בגדעונה. על מצבתו לא נכתב כי נרצח. בת משפחתו גוני ריבלין צור מספרת, כי נאמר להם כילדים כי "דוד אריה" נהרג על-ידי ערבים. בשנים מאוחרות יותר, בהתערבות משפחתו של אנדרמן שונה הכיתוב על המצבה ונכתב כי נרצח.

יעקב סלוצ'נסקי נאסר על-ידי משטרת בית שאן. שלושה חודשים לאחר הרצח הובא למשפט בפני בית המשפט המחוזי של שכם באשמה שהרג את הרוקח אנדרמן בשוגג, ונידון למאסר שנה בניכוי שלושה חודשים של המאסר המוקדם. סנגורו היה העו"ד יוסף קייזרמן (לימים קיסרי) מחיפה.

סלוצינסקי סולק מהמשק לאחר שחרורו מהכלא שוטט במדינות שונות באירופה וביקר את בני משפחתו בוילנא וכעבור זמן מה חזר לארץ. מספרים כי במאורעות תרפ"ט ראו אותו במאה שערים בירושלים נלחם בפורעים ערביים בכפר ליפתא ואף נפצע פעמיים. בתקופת המצור על ירושלים כך מספרים היה לנהג משאית נישא בשנית לאישה ועבר להתגורר בבאר שבע. עבד כנהג מונית בתל אביב ובראשון-לציון ובאיזור.

אשתו חלתה ונפטרה, לא היו להם ילדים. יעקב סלוצ'נסקי נותר ערירי בדירה צנועה בקרית-שלום, ובשנת 1964 נפטר מסרטן. הוא הובא לקבורה בבית הקברות של "השומר" בתל-חי" סמוך לאנדרטת "הארי השואג".

אשתו חנה ושתי בנותיו, תמר ועמליה סרבו להיפגש עימו עד יומו האחרון. בהמשך נישאה חנה לייבגניי ריבקינד, אלמן אותו פגשה במשק ואימצה את שם משפחתו.

חנה המשיכה בעבודתה כאחות במרפאת עין חרוד ותל יוסף שנים רבות עד צאתה לגמלאות בהיותה בת 70. ב-1987 קיבלה את אות יקיר קופת חולים. בשנותיה האחרונות שהתה במעון לקשישים בקיבוצה.

בתה של חנה בלוך, עמליה בלוך-אדר הייתה במלחמת העצמאות חובשת בפלמ"ח ושירתה בחטיבת הראל. כמו אמה הייתה עמליה בלוך אדר אחות במשך שנים רבות.

תאריך:  04/05/2016   |   עודכן:  04/05/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רצח הרוקח אריה אנדרמן במעיין-חרוד
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש סיפורים יפים
5/05/16 07:46
2
אלי גאטור
5/05/16 08:37
3
גרושו
6/05/16 15:35
 
קורא לשואל
15/05/16 21:41
4
שמואל אתי
9/05/16 13:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על במה מעוצבת להפליא ומושקעת בכישרון של אלונה וינשטיין, הנתמכת בתאורה אותה עיצב אייל תבורי, הממוקדת בכל דמות על הבמה, כשהיא מותירה את חלקה האחר באור קלוש יותר כדי להבליט את הדובר, ובכך מעבירה את משקל תשומת הלב למה שנדרש; אך עם זאת - כל שאר המצויים על הבמה אינם בגדר ניצבים - כולם בפעילות בימתית-תנועתית מרהיבה ומרשימה, כך שהעין מתקשה לקלוט את כל עושר ההתרחשויות. בכך, הצופה הופך חלק בלתי נפרד מהמתרחש.
04/05/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כשבתי בת ה-16 שבה ממסיבה אליה הוזמנה ושאלתי אותה איך היה - היא ענתה לי "אה, הגענו למסיבה אבל אז שמענו שיש עוד מסיבה ליד וכולם רצו ללכת, אז הלכנו למסיבה השנייה".
אחיזתו של הספר ביד משרה נעימות. זה הדבר הראשון. העטיפה מלאת גוונים חמים ונעימים שיכולים להשרות אופטימיות, אפילו אופטימיות בלתי זהירה. אך בוודאי לא נבחרה תמונת העטיפה במקרה, זו באה לקדם אותנו פנימה אל החום ואל העדנה שמפזרת עידית בין דפי הספר. כי אלה הם הגוונים שהיא רוצה לראות, שהיא רוצה לפזר סביבה על-אף ולמרות שקיעותיהם של החיים. יש רוח טובה שמפעמת בלבה ואומרת שלמרות הכול החיים ביסודם טובים, גם אם לפעמים יש בלב הזה שלה אירוניה מסוימת על טבעם של הדברים.
04/05/2016  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
"זה כבר שלוש שנים שאני מתלונן נגד אלוהים במשטרת ישראל ובאו אלי איזה עשר פעמים ניידות", שפך ד"ש (2.5.16) את מרי ליבו בפני שופט בית משפט השלום בחיפה, אחסאן כנעאן. "בשלוש השנים האלה הוא התחיל להתנהג אלי בצורה חמורה ולא יפה. התלוננתי במשטרה הרבה פעמים. משטרת ישראל ביקשה שאוציא צו הרחקה".
04/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
במוזאון יד ושם יש אגף מקודש מיוחד לדפי העדות. ב"דפֵּי העֵד" נחשפים הבאים למשכן 'יד ושם', לעדויות כתובות, שרועדות מעוצמת הזוועה. בין העדויות הלב קופא למקרא עדות על מותה הנורא של צעירה בשם מרים. מוסרת העדוּת היא בת משפחתה והיא מציינת, ששם נעוריה של מרים הוא מרים ז'יטלני. מי שמסרה את העדות היא אחיינית של אותה צעירה שנספתה. לפי דף העדות - מרים הייתה מורה בבית ספר 'בית יעקב', בעיירה קטנה ליד ורשה.
04/05/2016  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il