עיתון הארץ מציג את עצמו כ"עיתון לאנשים חושבים" - ומתברר שהוא צודק. עובדה: הציבור הישראלי חושב, מבין מה קורה ומה קורא בממלכתו של
עמוס שוקן - ומצביע ברגליו. נתוני TGI האחרונים (יום ב', 25.7.16) הם חד-משמעיים: הארץ בהתרסקות.
כדי להבין במה מדובר, חשוב לראות את נתוני ההשוואה ואת נתוני המגמה - וחוץ מאשר אלו של דה-מרקר, הנתונים ודאי מדירים שינה מעיניו של שוקן. המספר המדהים ביותר הוא 3.9: זהו שיעור החשיפה של הארץ בימי חול במחצית הראשונה של 2016. כדי לסבר את האוזן: הנתון הזה נמוך יותר מאשר של גלובס. כלומר: מי שהיה העיתון של מובילי דעת הקהל, מגיע כיום לפחות קוראים מאשר העיתון הכלכלי הפונה לקהל יעד מצומצם בהרבה.
עומק הנפילה ברור כאשר בודקים את הנתון המקביל. ובכן, בינואר-יוני 2015 היה להארץ שיעור חשיפה של 5.7%. בהנחה שלא נפלה איזושהי טעות קולוסאלית בנתונים של TGI, מדובר בירידה של למעלה מ-30% במספר הקוראים. קראתם נכון: כמעט שליש מקוראי הארץ נטשו אותו בתוך שנה.
וזה לא נתון בודד. בשנה האחרונה (מיולי 2015 עד יוני 2016) רשם הארץ חשיפה כוללת של 4.8% - לעומת 5.2% בתריסר החודשים הקודמים. הקריסה הזאת אינה מתרכזת במחצית הראשונה של 2016. במחצית השנייה של 2015 עמדה החשיפה של הארץ על 4.6%, לעומת 5.8% במחצית השנייה של 2014. כלומר: אנחנו מדברים על ירידה מתמשכת ובלתי פוסקת.
מגמה דומה ניכרת בנתוני החשיפה של סוף השבוע. בינואר-יוני השנה רשם הארץ חשיפה של 4.3%, לעומת 6.6% בתקופה המקבילה אשתקד - צניחה בלתי-תאמן של 35%. בתריסר החודשים שהסתיימו בסוף יוני הוא איבד 17% מקוראיו וירד לחשיפה של 5.4%. ושוב: מדובר במגמה מתמשכת, שכן במחצית השנייה של 2015 עמדה החשיפה על 5.9%, לעומת 7% במחצית השנייה של 2014.
כאמור, מה שמציל קצת את התמונה מבחינת קבוצת שוקן הוא דה-מרקר, אשר רשם בתריסר החודשים היוצאים עלייה מ-4.8% ל-5.4%. זהו גם נתון החשיפה שלו במחצית הראשונה של 2016, זהה לנתון בשנה המקבילה. מדובר גם בהתאוששות נאה לאחר ירידה משמעותית במחצית השנייה של 2015, אז נרשמה לדה-מרקר חשיפה של 4.5% לעומת 5.1% בתקופה המקבילה.
דומה שהנתונים של דה-מרקר מספקים הסבר לנתונים של הארץ. העיתון הכלכלי של הקבוצה נחשב למקצועי ודי אוביקטיבי, לעומת הקו השמאלני והאנטי-ישראלי המובהק של העיתון הכללי. במילים אחרות: הקוראים מאסו בהשמצות ובשקרים של הארץ נגד המדינה, מוסדותיה, צבאה וחלק מתושביה. החשיפה של הארץ כיום זהה לתמיכה במרצ בבחירות אשתקד: 3.9%. מן הסתם גם מדובר פחות או יותר באותם אנשים. זה אומר, שמי שנמצא ימינה ממרצ - כולל במחנה הציוני - לא קורא הארץ.
אז ממה הקבוצה מתקיימת? לא סביר להניח שאתרי האינטרנט שלה מצליחים לכסות על אובדן ההכנסות מהעיתונים המודפסים, האמורים להיות יצרני המזומנים העיקריים; חדשות באינטרנט אינן עסק רווחי, ודאי לא בהיקף שמאפשר להחזיק גם שני עיתונים מודפסים. לכן התשובה היא: כנראה מהכסף של ליאוניד נבזלין, ואולי מעוד מקורות שלא נחשפו ואשר מבקשים לעודד את שקריה ועלילותיה נגד המדינה. מבחינת נבזלין מדובר בכסף קטן, אבל הבה נזכור שיש לו חתן חדש: יולי אדלשטיין. לעומת זאת, אם יש מקורות עלומים הרוצים ברעתה של ישראל - הרי שכל זמן שהארץ יספק את הסחורה, הם יספקו את הכסף.