|   15:07:40
  ורד כהן  
עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  רענן בר-און  
שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

חברת הביטוח דורשת בדיקת פוליגרף - האם להסכים

בארץ, בהעדר חוק המסדיר את ההסמכה לביצוע בדיקות פוליגרף, כל אחד רשאי למעשה לבצע בדיקת פוליגרף, אף ללא הכשרה מעמיקה
18/12/2016  |   ורד כהן, רענן בר-און   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: AP/Fernando בדיקה קבילה Vergara]

תארו לכם שהבית שלכם נפרץ חלילה, וחברת הביטוח מסרבת לשלם לכם בטענה ש"ניפחתם" את רשימת הפריטים שנגנבו. חברת הביטוח דורשת, שתעברו בדיקת פוליגרף שתכריע ביניכם. האם כדאי להסכים? ואם סירבתם - מה המשמעות לסירוב?

כידוע, בהליך פלילי כי בדיקת הפוליגרף אינה מהווה כלי קביל. זאת, משום שבתי המשפט חזרו ווקבעו, שבדיקת פוליגרף אינה ראיה מהימנה דייה מבחינה מדעית.

ואולם, חברות הביטוח חפצות לעתים שתביעות כספיות המוגשות נגדן תוכרענה באמצעות בדיקת פוליגרף. האם בהליך האזרחי יכולה בדיקת הפוליגרף להיות קבילה?

התשובה חיובית אם מתקיימים שני תנאים: התנאי הראשון - ששני הצדדים יסכימו מפורשות, מראש ובכתב, על עריכת הבדיקה, כאשר הנבדק מסכים, מרצונו החופשי, גם להיבדק במכשיר הפוליגרף וגם שתוצאות הבדיקה תהיינה ראיה קבילה בבית המשפט. התנאי השני - שתוצאות הבדיקה תהיינה חד-משמעיות.

אם מתמלאים שני תנאים אלה - יכול בית משפט, בהליך אזרחי, לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף, אם כי יש לביהמ"ש שיקול דעת אם לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף כראייה מחייבת, אם לא.

שימוש בעייתי
לגבור על המכשיר [צילום: איתמר לוין]

טילת תרופות הרגעה לפני בדיקת פוליגרף עשויה גם היא להשפיע על תוצאות הבדיקה כמו-כן, נבדקים, אשר ניחנו ביכולת גבוהה לשלוט על תגובותיהם הפיזיולוגיות, הינם קשים לבדיקה ולקבלת תוצאות אמינות
▪ ▪ ▪

לאור העובדה שהסכמת בעל הדין יכולה להכשיר את קבלת בדיקת הפוליגרף כראיה, נשאלת השאלה האם כדאי להסכים לבדיקת פוליגרף?

השימוש בבדיקת פוליגרף ככלי לחשיפת האמת הינו בעייתי ביותר. מלכתחילה, מידת הדיוק המיוחסת למכשיר הפוליגרף הינה לכל היותר 90%, כאשר לעניין 10% הנותרים - עלולים דוברי אמת להימצא כדוברי שקר ולהפך.

בנוסף, ידועות "שיטות" שונות "לגבור על המכשיר" באופן שיציג את התשובות כאמת. בדיקת הפוליגרף בוחנת, למעשה, שינויים פיזיולוגיים בתגובותיו של הנבדק (בדיקת לחץ דם, בדיקת נשימה, רמת הזעה, בדיקת מוליכות חשמלית של העור ובדיקת דופק). שיטוט קצר באינטרנט יניב שיטות ידועות "לעבוד" על מכשיר הפוליגרף.

נטילת תרופות הרגעה לפני בדיקת פוליגרף עשויה גם היא להשפיע על תוצאות הבדיקה. כמו-כן, נבדקים, אשר ניחנו ביכולת גבוהה לשלוט על תגובותיהם הפיזיולוגיות, הינם קשים לבדיקה ולקבלת תוצאות אמינות. מעבר לכך, וחשוב ביותר, תוצאות הפוליגרף תלויות, בין היתר ביכולתו של הבודק לבנות מערך שאלות המתאים לנבדק ולמקרה, וכן ליכולתו הסובייקטיבית לפענח את תוצאות הבדיקה, לרבות מיומנותו בניטרול וסינון ההתרגשות מתוך תוצאות האמת.

בארץ, בהעדר חוק המסדיר את ההסמכה לביצוע בדיקות פוליגרף, כל אחד רשאי למעשה לבצע בדיקת פוליגרף, אף ללא הכשרה מעמיקה. כפועל יוצא מכך, הפערים בהכשרותיהם של בודקים שונים, הרקע המקצועי שלהם, ניסיונם המקצועי ומיומנותם בהגדרת השאלות נשוא הבדיקה, ואופן ניתוח התוצאות על ידם - עלולים להביא לתוצאות הפוכות בבדיקת הפוליגרף.

לא אחת יכול ויימצא אדם דובר אמת במכון פוליגרף מסוים, ודובר שקר במכון פוליגרף אחר. ואכן, חדשים לבקרים אנו שומעים על מקרים בראש סדר היום הציבורי, בהם מחזיק כל אחד מהצדדים בדיקת פוליגרף שערך, ותוצאות הבדיקות הפוכות זו לזו.

לא להסכים
אמת או שקר? [צילום: פלאש 90]

ניתן לעשות שימוש יעיל בבדיקות פוליגרף בשלבי חקירה בהליכים פליליים, כאשר השימוש בתוצאות הבדיקה אינו חורץ גורלות, אלא רק משמש את החקירה
▪ ▪ ▪

בשל בעיות האמינות הלא פשוטות של בדיקת הפוליגרף, פורסמו בשנת 2003 הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר שימוש בבדיקות פוליגרף על-ידי רשויות המדינה. היועמ"ש עמד על הבעייתיות של מהימנות בדיקות הפוליגרף, הקיים אף לגישתם של מצדדי הפוליגרף, באופן שדוברי אמת עלולים להימצא כדוברי שקר. משום הבעייתיות שבבדיקה, ניתנו הנחיות מפורטות של היועמ"ש לעניין אופן ותנאי שימוש בפוליגרף בהליכי חקירה, בבדיקות נוהליות על-ידי רשויות המדינה ועוד. כך, ניתן לעשות שימוש יעיל בבדיקות פוליגרף בשלבי חקירה בהליכים פליליים, כאשר השימוש בתוצאות הבדיקה אינו חורץ גורלות, אלא רק משמש את החקירה, מסייע באיתור חשודים או בניקוי חשד מאחרים, כאשר אין הן קבילות בהליך עצמו.

לאור כל זאת, מומלץ שלא להסכים לבדיקת פוליגרף, וללא הסכמה זו - לא ניתן לקבל כראיה קבילה את בדיקת הפוליגרף גם בהליך אזרחי.

קחו לדוגמה את המקרה של מבוטחת שביתה נפרץ, והיא פנתה לחברת הביטוח שתפצה אותה על נזקיה. החוקר של חברת הביטוח לא הצליח לגלות ראיה לכך שהמבוטחת "ביימה" את הפריצה, וגם לא שהמבוטחת "ניפחה" את רשימת הפריטים שנגנבו. למרות זאת, סירבה חברת הביטוח לשלם למבוטחת. המבוטחת הגישה תביעה לבית המשפט נגד חברת הביטוח, אשר מצידה טענה ל"ביום" הפריצה ול"ניפוח" הפריטים שנגנבו.

חברת הביטוח דרשה, שהמבוטחת תסכים לבדיקת פוליגרף. המבוטחת הסכימה. כך נוצרה הסכמה דיונית, לפיה תעבור המבוטחת בדיקת פוליגרף, שממצאיה יהיו קבילים ומכריעים במשפט. תוצאות בדיקת הפוליגרף היו: לגבי טענת ה"ביום" - אין מסקנה חד-משמעית, ולגבי טענת "ניפוח" הגניבה - התוצאות היו שהמבוטחת משקרת.

לאור תוצאות בדיקת הפוליגרף ניתן פסק הדין. בנוגע ל"ביום" הפריצה - פסק בית המשפט, כי בדיקת הפוליגרף אינה מספקת הכרעה חד-משמעית, אך המבוטחת העידה עדות עקבית ומהימנה, וגם סימני הפריצה לא הותירו ספק. אולם בגין כמות הפריטים שנגנבו - בית המשפט פסק בהתאם להסכמה הדיונית שממצאי הפוליגרף מכריעים את הכף, והמבוטחת הפסידה את תביעתה.

הנחיות מפורשות
חברת הביטוח אינה יכולה לחייב עריכת בדיקת פוליגרף, לרבות לא במסגרת פוליסת ביטוח או תקנון קופת גמל
▪ ▪ ▪

לדעתנו, אם המבוטחת הייתה מסרבת לבדיקה ונמנעת מלהגיע להסכמה הדיונית לפיה בדיקת הפוליגרף תכריע את גורל תביעתה - יכולה הייתה המבוטחת לזכות בפיצוי על הפריצה בביתה.

חברת הביטוח אינה יכולה לכפות בדיקת פוליגרף, ואינה יכולה להיבנות מסירוב של מבוטח לעבור בדיקת פוליגרף. לחברות הביטוח ניתנו הנחיות מפורשות בעניין השימוש בפוליגרף, ולהנחיות אלה יש תוקף מחייב. בשנת 2008 הונפק חוזר גופים מוסדיים מס' 2008-9-7 על-ידי המפקח על הביטוח, לעניין "שימוש בפוליגרף ליישוב תביעה". בהנחיות נקבע, כי חברת הביטוח רשאית להציע לתובע לערוך בדיקת פוליגרף רק לאחר שהתובע הגיש תביעה נגדה ורק כאשר עלו חשדות למרמה מצד התובע. עוד נקבע, כי אם תוצאת בדיקת הפוליגרף הייתה שהמבוטח שיקר - הבדיקה לא תשמש ראיה מכרעת בבית משפט, ודחיית תביעת ביטוח לא תיעשה רק על סמך תוצאות פוליגרף, אלא על סמך ראיות נוספות. כאשר בכל מקרה, זכאי המבוטח להביא ראיות משלו להוכחת תביעתו, לרבות תוצאות בדיקת פוליגרף נגדית מטעמו.

בהנחיות אלה נקבע, מפורשות, כי חברת הביטוח אינה יכולה לחייב עריכת בדיקת פוליגרף, לרבות לא במסגרת פוליסת ביטוח או תקנון קופת גמל. תובע רשאי לסרב להצעת חברת הביטוח לערוך בדיקת פוליגרף, וכן רשאי לסרב לערוך בדיקת פוליגרף גם לאחר שחתם על הסכם פוליגרף. סירוב כאמור לא יפגע בזכויותיו של התובע, לא ייחשב כויתור, הסירוב לא יוגש כראיה לבית משפט ולא יקנה לחברת ביטוח סעד כלשהו.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, שותפים במשרד בר-און, כהן, עורכי-דין.
תאריך:  18/12/2016   |   עודכן:  18/12/2016
ורד כהן, רענן בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חברת הביטוח דורשת בדיקת פוליגרף - האם להסכים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גולדבלט משה
19/12/16 16:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תאריך המזל: בין ה-23.12 ועד 21.1
18/12/2016  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
כמה מסובך יכול להיות לקבל מחברת כלל ביטוח את הכספים שחסכתי במשך 21 שנים עבור בני? לא מדובר במקרה ביטוח בו החברה צריכה להוציא כסף מכיסה, רחמנא ליצלן, אלא בכסף שלי שהופקד בנאמנות בידיה. לא מדובר בפוליסה נדירה לביטוח מפני חיות טורפות, אלא בפוליסה שגרתית לגמרי שכמותה יש רבבות, מאות אלפים, אולי מיליונים.
18/12/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
הנשיא האמריקני היוצא, ברק אובמה, ערך היום בבית הלבן את מסיבת העיתונאים האחרונה לפני שיסיים את שמונה שנות כהונתו. במהלך מסיבת העיתונאים, שמשכה באופן טבעי תשומת לב רבה, התעלפה אישה שעמדה באולם. אובמה עצר את מסיבת העיתונאים לדקות ספורות והורה לקרוא לרופאי הבית הלבן על-מנת שיטפלו באישה. לאחר זמן מה, כשהרופאים לא הגיעו - העניק הדרכה מפורטת איך למצוא את משרד הרופא בבית הלבן.
17/12/2016  |  איציק וולף  |   כתבות
שוב נקלעה השבוע חברת בנייה, יובל בניה, לקשיים ולחובות בעשרות מיליוני שקלים. שוב הוציא השבוע בית המשפט צו הקפאת הליכים לחברה כנגד נושיה. זו כבר השגרה המקובלת של התמוטטות חברות בנייה וקבלני ביצוע בזה אחר זה. במקרה של יובל בניה יש לפחות שני דברים יחודיים: החברה לא בנתה בניינים חדשים, אלא שיפצה בניינים קיימים, בשיטת תמ"א 38/1. בנוסף, בעליה אינו ישראלי, אלא יזם נדל"ן יהודי-צרפתי, דוד גוזלן.
16/12/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
לפנינו ימים שבהם יש נטייה לעבודה פרטנית. המגמה היא להתמקד ביעדים, או בעבודה שמטרתה להשיג שיתופי פעולה, אבל ייתכן גם שתביא לפרסומים מתסכלים ברשתות החברתיות או בתקשורת. החל ב-21.12 נכון יהיה להתחיל לעבוד על פרויקט שיש לו פוטנציאל להתממש ברובו. שילובי הכוכבים ברקע יכולים לגרום שהתכלית תביא איתה הצלחה גדולה.
16/12/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
דרור גרין
דרור גרין
הזרות והבדידות נבעו מתפישת-העולם הלאומנית הקיצונית שלו, עליה לא היה מוכן לוותר בשום מחיר, והיה מוכן לשאת בכל ביקורת או השפלה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
השורשים ההיסטוריים של נושא הגיוס יוצרים ציפייה אצל קהל נרחב שלא חלה עליו חובת גיוס    מאחורי הציפייה הזו עומדת הבטחה שלטונית    עקרונות הציפייה, ההסתמכות וחובת השלטון לקיים את הבטחות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il