|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

איש הנדל"ן של השבוע

יעקב גורסד הולך לבורסה

אחרי שורת עסקות נדל"ן פרטיות, רשם איש העסקים הישראלי-צרפתי בבורסה את חברת ווי-בוקס התוכניות: בנייני תמ"א 38, שכונת דירות בחדרה, מגדלי משרדים ומגורים התוכנית: להכניס שותפים "האווירה העסקית טובה, אך לא תהיה עלייה המונית מצרפת"
17/03/2017  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
גורסד. עדיף עסקים בישראל מאשר בצרפת [צילום: עינת לברון]

בשעה טובה, אחרי שורת חברות נדל"ן ציבוריות שנכנסו לקשיים, ופחות או יותר נעלמו מהמפה (אור סיטי, אורתם סהר, קבוצת דורי ואחרות), נכנסה חברה חדשה לשוק: ווי-בוקס, בשליטת יעקב מנחם גורסד. לפני כשלושה שבועות גייסה 54 מיליון שקל בהנפקת מניות, ועוד חבילת אופציות. המסחר החל לפני כשבועיים. News1 חושף פרטים חדשים על החברה, בעליה, שותפיה ועסקותיה.

זוהי ככל הידוע חברת הנדל"ן הישראלית היחידה, שהשליטה בה – 54 אחוזים (פירוט בהמשך) בידי עולה מצרפת, בעל אזרחות כפולה. בראיון ל-News1 מספר גורסד על עצמו ועל עסקיו:

"נולדתי וגדלתי בפריז, ברובע ה-20, בתוך קהילה יהודית בגיל 22. נכנסתי לעסקים, הקמתי חברת מחשבים קטנה בשם סיבוקס, שהפכה לגדולה, ואף נרשמה בבורסה. ב-1999 מכרתי אותה, והקמתי שלוש חברות אחרות, שאף הן הלכו לבורסה. הקמתי חברת הייטק, שהעסיקה 500 עובדים. אחרי כמה שנים החלטתי בעקבות אחי הצעיר יהודה ועליתי לארץ ב-2009 עם המשפחה".

נשארת עד היום?

גורסד: "כן. אני גר בגבעת שאול, נשוי פעם שנייה ואב לשלושה ילדים מאשתי הראשונה עוד לפני שעברתי להתגורר דרך קבע בישראל, נכנסתי כאן לעסקי נדל"ן, באמצעות החברה הפרטית ווי-בוקס. לפני שלוש שנים החלטתי להפוך אותה לחברה ציבורית".

1,200 דירות, וגם בניין היסטורי קטן

עסקות פרטיות בולטות?

גורסד: "בניתי כ-1,200 דירות. פרויקט בולט הוא בנייה, עם שותפים, של 284 דירות בדרום תל אביב, במה שידוע כ'רביעיית פלורנטין'. כל הדירות מכורות, וכן חלק גדול מהמרכז המסחרי". גורסד לא פירט, והוא בכלל לא מנדב פרטים על שותפיו. אך בדיקת News1 העלתה, כי בין שותפיו בפרויקט זה היו יוסי תורג'מן ואדי אביטן. השניים אינם שותפים בחברותיו. תורג'מן הוא יו"ר החברה הציבורית, ללא מניות.

מה עוד?

גורסד: "רכשתי מפרטיים מגרשים ל-420 דירות בחדרה, וכבר בניתי ומכרתי כ-300. אני בונה גם 350 דירות בנתניה, ו-185 מהן מכורות. בבעלותי 50 אחוז מבניין משרדים ברמת החי"ל. רכשנו קרקע בבת ים, מול חוף הים, התחלנו בבניית מגדל בן 40 קומות, 194 דירות. 96 כבר מכורות. אבל זה יהיה הפרויקט הפרטי האחרון שלי".

גם כאן לא מספר גורסד מי השותף. בדיקת News1 העלתה, כי השותף הוא ככל הנראה משקיע יהודי-צרפתי בשם וארנה ג'אורי. תגובת החברה לא הגיעה עד מסירת הכתבה.

מדוע אמרת שהמגדל בבת ים הוא הפרטי האחרון?

גורסד: "אחת מדרישות הבורסה ורשות ניירות הערך הייתה, שברגע שאהפוך לחברה ציבורית. לא אעשה אף עסקת נדל"ן בישראל באמצעות החברה הפרטית. אסיים את בניית הבניינים בחדרה, בנתניה ואחר כך בבת ים - וזה סוף עסקי הנדל"ן הפרטיים".

בעסקה פרטית אחרת, לפני שנים, רכשו האחים יעקב ויהודה גורסד מקבוצת ברגרואין–חג'ג', ב-12.5 מיליון שקל, את וילה פולאק, בניין היסטורי בן שתי קומות ברחוב אחד העם 20. הבניין קרוי על שמו של אחד ממייסדי תל אביב, הנדבן מיכאל פולאק. משרדי ווי-בוקס היו במקום שניים. לפי שעה עברו המשרדים לרחוב אלנבי, והבניין ההיסטורי בשיפוץ.

"כיף לעבוד בישראל ולהנפיק בבורסה"

למה לעשות עסקים כאן, ולא שם?

גורסד: "אני אוהב את המדינה, בישראל הרבה יותר טוב לעשות עסקים מאשר בצרפת".

האמנם?!

גורסד: "כן. האווירה בישראל יותר עסקית מאשר בצרפת. כל הבנקים רצו שנעבוד איתם. בחרתי בלאומי. יש לנו לקוחות (רוכשי דירות – א.ל.) נהדרים. כיף לעבוד כאן. האנשים טובים. היה נעים גם להנפיק את המניות. אומנם בשוק ההון חקרו אותי ושאלו הרבה שאלות, אבל הם אנשים נהדרים".

אז הכל טוב.

גורסד: "לא בדיוק, יש מה לשפר. מדוע צריך לחכות שנה ושנתיים להיתר בנייה? החוק בצרפת הוא, שאם הגשת בקשה להיתר בנייה, ובמשך ארבעה חודשים לא קיבלתי תשובה – יש לך היתר אוטומטי".

גיוס ההון של גורסד בנוי מחבילה של מניות עם אופציות. התקבלו 375 הזמנות, ובעלי ההצעות הגבוהות נענו, כמקובל. החברה מכרה למשקיעים מוסדיים ולציבור כ-40% ממניותיה ב-54 מיליון שקל. כן מכרה אופציות, שמימושן בעתיד, בעוד שנים – אם ימומשו - יזרים לקופה 31 מיליון שקל.

שמונה פרויקטים, ועסקה שבוטלה

ווי-בוקס היא הצגה של איש אחד. יהודה גורסד (36) אחיו של יעקב, הוא המנכ"ל, אבל גם הוא יודע מי הבוס. בהנפקה, רכש יהודה 110 אלף מניות, המקנות לו 0.1% ממניות החברה – וזהו. להלן חלוקת המניות המדויקת, על-פי בדיקת News1: גורסד אישית 52%, יוניון אירופה 8%, מזה 2% של יעקב גורסד ו-6% של משקיעים מחו"ל. יתר ה-40% בידי משקיעים מוסדיים והציבור בבורסה.

מה בונה או תבנה החברה הציבורית?

גורסד: "שמונה פרויקטים, ובראשם שישה בניינים לתמ"א 38/2, הריסת בניינים ישנים ובניית חדשים. ארבעה בניינים הם ביד אליהו תל אביב, והאחרים ברעננה וכפר סבא. כן נבנה 210 דירות וקוטג'ים בחדרה, ליד הפרויקט של ווי-בוקס הפרטית. בנוסף, נבנה בניין משרדים בן 7 קונות, 10,300 מ"ר, ברמת החי"ל, ליד בניין המשרדים הפרטי סך 560 דירות וכ-20,000 מ"ר משרדים ומסחר".

ביטלתם עסקה לרכוש מגרש ביפו. מדוע?

גורסד: "עמדנו לקנות מאדם פרטי מגרש ב-32.5 מיליון שקל. ברחוב רבי חנינא 8, ליד שוק הפשפשים. שילמנו מקדמה של 14 מיליון שקל. עברו שנתיים, והמוכר לא השיג את האישורים הדרושים. ביטלנו את העסקה, ואנחנו דורשים מהמוכר להחזיר לנו את המקדמה, ועוד פיצוי מוסכם של 1.5 מיליון שקל".

מגדל נדל"ן על חורבות בית האופנה

עסקה גדולה במו"מ היא רכישת מגרש בן 2.9 דונם, במה שווי-בוקס מכנה "מתחם אחד העם", ב-148 מיליון שקל. התוכנית: מגדל משרדים ומגורים.

בדיקת News1 גילתה, שהמגרש המדובר איננו ברחוב אחד העם, אלא בדרך יפו 25, צמוד לבית רומנו. המגרש נמצא בבעלות משפחת אברהם ברוך, ועליו בניין משרדים ומסחר ישן בן ארבע קומות. ברוך היה שנים רבות בעליה של חברת האופנה הוותיקה ניבה, שפעלה מהבניין. ניבה הייתה שם-דבר באופנת נשים, וגדעון אוברזון היה אחד המעצבים.

אם תצא העסקה לפועל, תהרוס ווי-בוקס של גורסד את הבניין הישן, ותבנה מגדל בן 30 קומות, 1,250 מ"ר לקומה, ובו קומת מסחר, מעליהן קומות משרדים, ובקומות העליונות דירות קטנות ובינוניות, וכן חניון תת-קרקעי. אם הכל ילך כשורה, עשויה ווי-בוקס להרוויח, על-פי הערכתה, 120 מיליון שקל.

מחפשים שותף

איך תממנו השקעות גדולות אלו?

גורסד: "גייסנו 54 מיליון שקל בבורסה. קיבלנו קו אשראי מבנק לאומי. נבנה בניינים לפי תמ"א 38, נרוויח 5 עד 8 מיליון שקל על כל בניין. אישית, השקעתי בחברה 28 מיליון שקל".

שיטה זו לא תעבוד בפרויקטים הגדולים - 210 דירות וקוטג'ים בחדרה, מגדל המשרדים ברמת החי"ל, ואולי גם מגרש ניבה. ווי-בוקס תהיה חייבת למכור את הדירות והמשרדים בקצב סביר.

כדי להקטין את הסיכונים, יש לווי-בוקס שותף ב-50% בבניין המשרדים המתוכנן ברמת החי"ל. ככל הידוע, מדובר בוארנה ג'אורי, השותף לבניין הראשון הסמוך. גורסד גם מנהל מגעים להכנסת שותף ב-50% לפרויקט ניבה. הכל בנוי על ההנחה, שהגאות בשוק הנדל"ן תמשך. גורסד חייב להיות אופטימי.

"אינני צופה עלייה גדולה מצרפת"

האם לדעתך צפויה ירידת מחירים בנדל"ן?

גורסד: "לדעתי, המחירים יישארו יציבים, עם עליות קלות. המדיניות שלנו היא למכור פנטהאוזים במחירים הגבוהים ביותר, וזה מאפשר לנו למכור את הדירות האחרות במחירים סבירים, וכך לעודד את השיווק".

האם יש לצפות לגל עולים מצרפת בעקבות האירועים האנטישמיים, שירכשו דירות?


גורסד: "לא. אינני צופה עלייה גדולה. בפריז, במרסיי ובערים אחרות מתגוררים מאות אלפי יהודים. ממגע עם רבים מהם אני מעריך, שהם חיים טוב ומרגישים בטוחים. רבים מהיהודים הם רופאים ועורכי דין, שספק אם יעלו לארץ, כי יתקשו למצוא עבודה טובה".

יש לך עדיין עסקים בצרפת?

גורסד: "כן. אני שותף בחברה גדולה עם פרויקטים ב-1.3 מיליון שקל. אני כל הזמן על הקו". ואכן, פגישה קודמת עם גורסד נדחתה בגלל טיסה דחופה לפריז. למחרת הראיון איתו, טס גורסד שוב לצרפת.

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  17/03/2017   |   עודכן:  17/03/2017
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הימים האחרונים היו ימים טובים למציאת פתרונות לסוגיות שהיו "קשות" לדעתכם. החשיבה פחות "מאולצת" והתחושה היא שפחות מחויבים ל"מה שמקובל", וזה מאפשר גישה מרעננת לכל מיני נושאים ובעיקר בתחום הבריאות. נכון להקשיב לעצמכם בנושא זה ואולי גם לבחון טיפולים טבעיים וחדשים.
17/03/2017  |  טובה ספרא  |   כתבות
נראה כי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מנסה לרבע את המעגל ולהביא לחידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים באמצעות נוסחת פשרה שמאפשרת לשמור מחד-גיסא על שלמות הקואליציה של נתניהו ומאידך-גיסא מספקת באופן חלקי את הדרישות הפלשתיניות.
16/03/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
ביום שלישי 25 למאי 1965, בשעת הצהריים, המריא מטוס פוגה מגיסטר מבסיס חיל-האוויר תל-נוף לטיסת אימונים שגרתית. בתא הטייס ישב דוד ("דידי") רענן, חניך טייס בבית הספר לטיסה בבסיס תל נוף, בן קיבוץ עין חרוד-איחוד. הוא טס לבדו במטוס, ללא מדריך. "דידי" הצטיין ובלט בקורס ומפקדיו החליטו לאשר לו לטוס טיסת סולו מוקדם מהרגיל לפני שאר החניכים בקורס. במהלך הטיסה, מעל הישוב סביון, אירעה תאונה ו"דידי" נפל עם מטוסו בחצר בית משפחת בר-דוד בישוב סביון, ונהרג כשלושה חודשים לפני מלאות לו 20.
16/03/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
נכון שסרטי האימה, וסרטי הרצח האפלים הם מהסוג האהוב על רבים. ואלה הם הגוזרים קופונים בקופות. ונכון שכבר האחים גרים יצרו אגדות מפחידות ומטילות אימה על כל הקוראים הצעירים, שכולנו גדלנו עליהן. אך מרטין מקדונה מטובי המחזאים הבריטיים, האנגלי ממוצא אירי, שמבחר מחזותיו כה שונים זה מזה (כולם רוצים להוליבוד, מלכת היופי של לינאן), בחר להשתמש בז'אנר המיוחד הזה של מחזה רווי סיפורי אימים, שמעלה בפנינו את השאלה: האם לסופרים, משוררים, מחזאים ואמנים אכן יש להם השפעה מזיקה על הקהל עקב הרעיונות מזרי האימה? ובכלל - האם ומה כוחה של המילה הכתובה?
16/03/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הגיליון הראשון של "מעבר לרשת" עוסק בשלושה מרחבים מרכזיים שתפסו את מרכז השיח בחודשים האחרונים רצועת עזה זוכה לחלק נכבד בגיליון בעקבות מספר תהליכים משמעותיים שמתהווים בה, ויכולים ללמד על מורכבות שמאפיינת זירות נוספות באזור כמו גם על פרשנות שגויה של ישראל
15/03/2017  |  אורית פרלוב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il