אם יגיע היום שבו תרחף סכנה קיומית מעל ראשו של עם ישראל, חייבים יהיו כל האויבים לדעת בבירור, כי כל הקמים עלינו להורגנו יחדלו להתקיים, בבחינת "תמות נפשי עם פלישתים", זו הייתה המדיניות ההגנתית המאיימת שאותה הגה ראש הממשלה דוד בן-גוריון עם הקמת המדינה. שנים רבות חלפו מאז הותוותה המדיניות הזו אך נראה כי דווקא עתה, נוכח האיום שמציג בפני העולם הטרור האיסלאמי, הגיע הזמן לשקול מחדש את תפיסת העולם ההרתעתית ולהתאים אותה למציאות החדשה המתפתחת במהירות. הצורך הזה אינו חדש. מזה יותר מעשור דנים קברניטי המדינה בשאלה: מה נכון ומה ניתן לעשות כדי להגן על האינטרסים הקיומיים של ישראל. אחד הניתוחים המרתקים ביותר בתחום זה קרוי בשם "פרויקט דניאל", שהוצג במסמך מודפס כבר ב-16 בינואר 2003, בפני ראש הממשלה דאז
אריאל שרון.
המסמך הזה, בדק בקפידה רבה את כל האיומים של אמצעי הלחימה (אמל"ח) להשמדה המונית וכן שקל את הנסיבות שבהן על ישראל לשים קץ לעמדתה הנוכחית בתחום הנקרא "עמימות גרעינית"
1.
אחת ההמלצות העיקריות של הצוות שחיבר את המסמך קובעת, כי על ישראל לשלב חיזוק של הגנות רב-שכבתיות, למשל טילים, עם "הרתעה גרעינית אמינה, בטוחה ונחושה" שיבוסס על כוח תגמול ייחודי (בעל יכולת של מהלומה שניה) שיהיה מסוגל להשמיד 20-10 מטרות בעלות ערך גבוה ובפיזור גאוגרפי נרחב בשטחיהן של מדינות אויב רלוונטיות."יעד זה", נכתב במסמך, "עולה בקנה אחד עם ההנחה שלנו, כי המטרה העיקרית של כוחותיה הגרעיניים של ישראל, חייבת תמיד להיות הרתעה
לפני מעשה ולא נקמה
לאחר מעשה. כיום, לנוכח האיום הגרעיני האירני הממשמש ובא בהתמדה, נעשית החלופה של מכת מנע מקדימה למחויבת המציאות עוד יותר".
"פרויקט דניאל" המליץ עוד, כי ישראל תנקוט יוזמות מידיות להסרת איומים קיומיים, כולל מניעה מוקדמת נגד פיתוח אמל"ח להשמדה המונית.. וכדי שלא יהיה מקום לפרשנויות שלא במקומן, מדגישים מחברי המסמך, כי "המלצה זו עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי הקיים בנוגע ל'הגנה עצמית מקדימה' ועם מדיניות ההגנה המוצהרת של ארצות הברית".
קבוצת "פרויקט דניאל" המליצה גם, כי אם דוקטרינת המניעה המוקדמת לא תצליח למנוע ממדינות אויב להשיג אמל"ח גרעיניים, על ישראל להפסיק מיד את מדיניות העמימות המסורתית שלה ולעבור לעמדה של הרתעה גרעינית גלויה. הפירוש המעשי להחלטה כזו, טוען המסמך שהוצג בפני שרון, כי על ישראל להבהיר למדינת אויב גרעינית כי על כל רמה של תוקפנות גרעינית נגד ישראל, היא תיפגע באופן מידי ובעוצמה מרבית, מפעולות תגמול גרעיניות "בעלות ערך". קרי: מרכזי אוכלוסייה ואמצעי ייצור.
כאשר חברי הצוות דנו בהגדרה מדויקת של המונח "איומים קיומיים", הם התייחסו לשאלה זו כך: איום קיומי משמעו חשש לנזקים הטומנים בחובם סכנת השמדה מוחלטת או הכחדה של המדינה. אך כדי לדייק יותר במשמעות המונח הוסיפו חברי הוועדה כך: "צורות מוגבלות מסוימות של מתקפה קונבנציונלית ולא-קונבנציונלית נגד ריכוזים אזרחיים ישראלים גדולים עלולות אף הן להוות איום קיומי".
חמש שנים לאחר שהוגש לאריאל שרון מסמך "פרויקט דניאל" פרסם יו"ר הפרויקט פרופ' לואיס ברס, מאמר מפורט ובו סקר את המדיניות ההרתעתית הישראלית. וכך הוא כותב: כיום אמצעי הלחימה הגרעיניים של ישראל אינם מוכרים ואינם מאיימים. כוח הרתעה ישראלי זה, לא יופעל לעולם, אלא לצורך תגמול הגנתי על מהלומות ראשונות מסיביות מצד האויב, ובמיוחד על מתקפות ערביות ו/או אירניות באמל"ח גרעיניים ו/או ביולוגיים.
למשך זמן מוגבל, כתב פרופ' ברס, אויביה של ישראל עדיין אינם בעלי נשק גרעיני. גם אם מצב זה ישתנה, אמצעי הלחימה הגרעיניים של ישראל, יוכלו להמשיך ולצמצם את הסיכונים של מלחמה לא-קונבנציונלית כל עוד מדינות האויב הרלוונטיות תישארנה רציונאליות ותמשכנה להיות משוכנעות כי ישראל תגמול באופן מסיבי אם תותקף באמל"ח גרעיניים ו/או ביולוגיים להשמדה המונית. אולם, טוען פרופ' ברס, ניתן לצפות למהלומת-מנע גרעינית ישראלית רק אם אויבי ישראל ישיגו אמל"ח גרעיניים או בלתי קונבנציונליים אחרים ושתהיה קיימת השערה שיש ביכולתם להרוס את המדינה היהודית.
אחת ההמלצות הנוספות של מסמך "פרויקט דניאל" קובעת כי מהלומות מנע מקדימות צריכות להיות מכוונות אל מטרות צבאיות חיוניות ו/או אל המשטרים הרלוונטיים, כאשר המהלומה האחרונה צריכה לכלול "חיסול ממוקד" של אליטות הנהגה ו/או מדענים של האויב.
מבחינה אחת הסוגיה של חשיפת היכולות הגרעיניות של ישראל - נכתב במסמך - כבר זכתה לפרסום מסוים בתקשורת העולמית. זמן קצר לאחר שעלה
שמעון פרס לתפקיד ראש ממשלה הוא נקט צעד חסר-תקדים של הכרה פומבית ביכולתה הגרעינית של ישראל. בהשיבו לשאלות עיתונאים ציין פרס, כי הוא "ישמח לוותר על האטום", אם האזור כולו יאמץ תוכנית לביטחון כולל. על-אף החשיפה הזו הגיע "פרויקט דניאל" למסקנה, כי על הפצצה של ישראל להישאר במרתף עד כמה שאפשר, אך גם כי יש לחשוף אותה בקווי מתאר מסוימים אם יחול "שינוי נסיבות מבשר רע" אצל האויב.
כאן מוסיף מסמך ההמלצות את הדברים המשמעותיים הבאים: "אם, מסיבה כלשהי לא תצליח ישראל למנוע התגרענות של מדינת אויב, יהיה עליה ליצור מחדש את ההרתעה הגרעינית שלה כדי שתתאים לתנאים עולמיים ואזוריים מסוכנים הרבה יותר. אך גם אם הדבר יחייב חשיפה רב-משמעית של נכסיה הגרעיניים, בכל זאת יהיה גילוי כזה מוגבל אך ורק למה שיידרש כדי לשכנע את אויבי ישראל, הן ביכולתה, והן בנחישותה".
לסיכום ההמלצות שהוצגו בפני שרון כותב הדוח כך: "העתיד האסטרטגי של ישראל חייב להתבסס על ההנחה כי איומי מלחמה, טרור ורצח-עם עכשוויים נובעים מ"התנגשות ציוויליזציות" ברורה ביותר, ולא רק מתוך מחלוקות גיאו-אסטרטגיות. מה שברור לחלוטין הוא זה: ישראל וארצות הברית מצויות "על הכוונת" של ג'יהאד ערבי-איסלאמי-קיצוני בכל רחבי העולם. ג'יהאד זה הוא בעל אופי תרבותי-תיאולוגי ומי שמוביל אותו בעולם לא יוותר כהוא זה לנורמות המקובלות של "דו-קיום" או "הסדר בדרכי שלום".