|   15:07:40
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

לא זו הדרך

המחוקק ביקש לקצר את ההליכים בתביעות לשיפוי על תוכניות דרך, אך סיפק פתרון חלקי מאוד שמותיר על-כנן את רוב הסיבות הגורמות לכך שהליכים אלו נמשכים שנים ארוכות
04/07/2017  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
הפיצוי מתחלק [צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90]

לאחרונה נכנס לתוקפו תיקון מס' 115 לחוק התכנון והבנייה, הכולל מספר תיקונים הנוגעים לנושא שיפויין של ועדות מקומיות על-ידי גופים שונים המגישים תוכנית פוגעת, בגין תביעות ירידת ערך המוגשת נגד הוועדות המקומיות בגין אישורן של תוכניות אלה, לפי סעיף 197 לחוק.

אחד הנושאים שזכה לתהודה תקשורתית רבה במסגרת תיקון זה הוא הסדרת סמכות הוועדות המקומיות לדרוש הפקדת כתב שיפוי מטעם מגיש התוכנית כתנאי לאישור/הפקדת תוכנית, שתוקן בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון (ע"א 5958/15), בו נקבע כזכור, כי פרקטיקה זו הייתה עד כה נטולת עיגון חוקי.

במאמר זה נתייחס לסעיף נוסף שתוקן אף הוא - סעיף 119ד', אשר עניינו קביעת הוראות בדבר שיפוי ועדות מקומיות ע"י המדינה או רשות סטטוטורית אחרת בתוכניות דרך. במצב בו חויבה ועדה מקומית בתשלום פיצויים לפי סעיף 197 עקב אישור תוכנית דרך, כאשר זו הוגשה בידי המדינה או מטעמה או בידי רשות שהוקמה לפי דין שאינה רשות מקומית או ועדה מקומית, נקבע כברירת מחדל, כי הוועדה תהא זכאית לשיפוי של 70% ממגיש התוכנית.

עוד קובע סעיף 119ד', כי מגיש התוכנית יצורף ויהיה צד לכל שלבי הדיונים בתביעת ירידת הערך, בין אם בהליכים בפני מוסדות התכנון ובין אם בהליכים משפטיים או בהליכי בוררות, וכן יהיה צד לפי בקשתו לכל הסכם בקשר לכך. הוראה זו אמורה הייתה להקל על אפשרות תשלום הפיצויים, ואולי להקל אף על אפשרות הגעה לפשרות, בהיותה מפחיתה משמעותית את נטל הפיצוי שמונח היה מלכתחילה על כתפי הוועדות המקומיות.

יציר כלאיים ומנגנון מסורבל

אלא שבפועל, יצרה הוראה זו מעין יציר כלאיים ומנגנון מסורבל, שכן גם במצב בו הוועדה המקומית נדרשת לשאת רק בחלק קטן יחסית מן הפיצוי שנפסק, היא נותרת הגוף האמון על-פי הדין על בירור התביעות בשלב הראשון (שברוב מוחלט של המקרים, התביעות נדחות בו במלואן), ונשארת צד להליכים עד להכרעה סופית.

הסדר זה, בו לא גורם אחד בלבד אמון על פיצויו של בעל הקרקע אלא שני גופים (גם הוועדה וגם הגוף המשפה), מביא פעמים רבות למצב של חוסר יעילות משווע בבירור התביעות המוגשות, כתוצאה מכפל בעלי הדין והצורך לפעול כל העת, לרבות בעת ניסיונות להגיע לפשרה, בתיאום אל מול גורם נוסף, שאינו תמיד מסונכרן עם הצדדים האחרים.

כך למשל, פעמים רבות נוצר מצב אבסורדי בו דווקא הגוף המשפה, הנושא בחלק הארי של תשלום הפיצויים, מסכים באופן עקרוני לשאת בתשלום חלקו בפיצוי, אולם אך בשל עמדתה של הוועדה המקומית המתנגדת לפיצוי, נמנע פעמים רבות מלעשות כן. לחלופין, הוא מתנה את הסכמתו לשלם את חלקו היחסי בפיצוי, בוויתור מצד התובע על חלקה של הוועדה המקומית בפיצוי, וזאת על-מנת לשמור על חזית אחידה ולא לפגוע בטיעוני הוועדה המקומית. מצב זה מונע לא אחת אפשרות להגיע לפשרה שיכולה לחסוך שנים ארוכות של ניהול הליכים משפטיים יקרים בפני מוסדות התכנון והערכאות השונות.

פתרון רק לחלק מהוועדות

במסגרת תיקון 115 לחוק קבע המחוקק אפשרות לפיה ועדות מקומיות מסוימות יהיו זכאיות לפנות לוועדת השגות ולבקש את העלאת שיעור השיפוי לגבי כלל הפיצויים שייפסקו נגדן לראשונה בגין תוכנית דרך מסוימת. מנגנון זה עשוי היה לספק פתרון ראוי לפחות לחלק מן המצבים שהוזכרו לעיל, ואולי לפתוח פתח ממשי לייעול ההליכים, בפרט במקרים בהם ייקבע, כי על הגוף המשפה לשאת ב-100% מן הפיצוי שייפסק.

לשם כך מצופה היה, כי ייקבע שבמקום בו יושת שיפוי מלא על הגוף המשפה, תינתן לו גם הסמכות לנהל את ההליכים בעצמו ולהגיע בהם לפשרות, ללא צורך בצירופה או בהסכמתה של הוועדה המקומית. אולם גם ללא קביעה זו, שאינה קיימת בתיקון, נראה כי הפטרתה המלאה של הוועדה המקומית מחובת הפיצוי, צפויה הייתה ליצור מעצמה את האפקט הרצוי, באמצעות נטרול האינטרס של הוועדה להביא לדחיית התביעות.

אלא שאליה וקוץ בה: המנגנון שקבע המחוקק, אינו מאפשר לכל ועדה מקומית לפנות לוועדת ההשגות בבקשה להגדלת שיעור השיפוי אף לכדי 100%, כי אם אך ורק לוועדות מקומיות שבתחומן מועצות אזוריות, עובדה שמותירה את מרבית הוועדות המקומיות המשמעותיות תחת המנגנון המסורבל הקיים. יתרה מכך: גם ביחס לוועדות שהתיקון חל לגביהן, מהלך זה יתאפשר רק לאחר שנפסקו כנגד הוועדה המקומית פיצויים חלוטים וכאשר אין עוד זכות להגיש על החיוב ערר או ערעור. כלומר: רק בדיעבד ניתן יהיה לקבוע, כי הוועדה המקומית כלל לא תישא בתשלום כלשהו, אלא אך ורק הגוף המשפה.

וכאן צריכה לבוא השאלה: אם כך, מדוע צריך לנהל את מלוא ההליכים, לעתים במשך שנים ארוכות, נגד הוועדה המקומית? האם לא ניתן היה להסתפק מלכתחילה בניהול הליך אל מול הגוף המשפה בלבד, תוך פתיחת פתח ממשי יותר להליך של פשרה?

אמנם מלשון החוק עולה, כי מגבלה זו תחול רק ביחס לפיצוי הראשון אשר ייפסק נגד אותה ועדה מקומית בגין תוכנית הדרך הספציפית, באופן שקביעתה של ועדת ההשגות תחול מאותה נקודה גם על תביעות ירידת ערך אחרות שיוגשו בגין אותה תוכנית. אולם לאור העובדה שתביעות ירידת ערך מתבררות בדרך כלל במשך שנים ארוכות, סביר להניח שהשלב בו אכן ייקבע לראשונה פיצוי חלוט, יגיע זמן רב לאחר חלוף שלוש השנים הקבועות בחוק להגשת תביעות ירידת הערך, וכאשר ההליכים בגין אותה תוכנית כבר יהיו בעיצומם, לאחר שנים ארוכות של התדיינויות.

לא בטוח שהמחוקק נתן דעתו על שאלות אלה, ובהיבט זה ניתן לומר, כי התיקון לסעיף 119ד' הוא החמצה של הזדמנות אמיתית להביא לשינוי מהותי בייעול הליכי התביעות לפי סעיף 197, בכל הנוגע לתוכניות דרך. יש לקוות, כי המחוקק יתקן בעתיד הוראה זו, ויאפשר לכל הוועדות המקומיות לפנות לוועדת ההשגות כבר למן נקודת ההתחלה של הגשת התביעות או אף מרגע אישור תוכנית הדרך, ובכך יאפשר לחסוך זמן וכסף רב גם למבקשי הפיצוי וגם לוועדות המקומיות, באמצעות הותרת הגוף המשפה מבקש הפיצוי כצדדים יחידים במגרש.

תאריך:  04/07/2017   |   עודכן:  04/07/2017
צבי שוב, עו"ד גלעד שמעון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנזק שגורמים המורשעים בהטרדה מינית לגברים הוא מצטבר. אני נתקל לא אחת בחלק הבלתי הפיך שלו. לפעמים, כשאני עוצר לנערות העומדות בשולי דרכים ומנופפות לי, אות וסימן לרצונן (אולי לצורך שלהן) "לקחת" אתי טרמפ, אני עוצר, איך לא, למה לא, וממתין לרגע שבו יתכופפו אל החלון, שאותו אני מפשיל, כמו שרוול אבל הפוך, לאט-לאט, מותיר סדק של אוויר כדי לשמוע את בקשתן - לאן. בטרם דרכה כף רגלן במכונית עוטות פניהן הבעה של בעתה. הן רואות ושומעות וקוראות ונחרדות, כמוני, ממקרים אין- ספור שבהן ביצעו גברים מעשים מגונים בנשים בכלל ובנערות בפרט. אני חשוד מראש. אולי הן מקללות את עצמן, בלבן, שעה שהן עומדות ומבקשות לגמוא אתי דרך, קצרה או ארוכה. אין להן ברירה. אילו היו יכולות – היו עולות רק על מכוניות שנהוגות בידי גברים. הן לא יכולות להתיר לעצמן לסנן. אני ברירת המחדל שלהן.
03/07/2017  |  אברהם שרון  |   מאמרים
מדינת ישראל אינה נמצאת תחת איום קיומי, ומערכת הביטחון הישראלית היא החזקה ביותר במזרח התיכון. למרות זאת, עדיין לא מעט מאזרחיה הצביעו בבחירות האחרונות לכנסת לגוש. מדוע אם כך?! התשובה היא פשוטה, הביטחון הלאומי עבור מרבית אזרחי המדינה הינו בראש סדרי העדיפויות.
03/07/2017  |  דביר מור   |   מאמרים
איפה, איפה הם כל אלה שצרחו כמו משוגעים שקצב לא הודה, ולא מפנים, ושזה בכלל לא משנה שהודאה היא לא(!) תנאי לקיצור שליש. איפה הם כשמדובר על אשכנזי שמאלני חילוני ולא על ספרדי ימני דתי.
03/07/2017  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
ומיהו מחולל הפרשה, האם הוא מנכ"ל בית החולים איכילוב? תל השומר או הדסה? ובכן איש מהם לא חולל את הפרשה, ודאי שלכולם יש אחריות, מי יותר ומי פחות, כי הם אחראים על המערכת לטוב ולרע, על האגו הרב הקיים בה, על היצרים, על התחרות ל"חיים ולמוות" על כסא ראש המחלקה, על התיישנותם של הוותיקים בכסאות שלהם תוך שאינם מפנים אותם לדור הצעיר (וכאן פרופסור ברבש ראוי לשבח, הוא עדיין (אולי) עם בלורית מתנופפת, כפרד צעיר (ובועט) ובעברו כבר שנים רבות של ניהול בית חולים ענק, והוא כבר בפרק חדש של עבודתו במקצוע).
03/07/2017  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בשבוע הקרוב צפוי לפקוד את ישראל גל חום עם טמפרטורות גבוהות במיוחד. בימי שרב וחום כבד מורגשת עליה בפניות לקו החרום 101 של מגן-דוד-אדום מאנשים שמתלוננים על חולשה ותשישות, התעלפויות, התייבשויות ומכות חום ובמד"א ערוכים בהערכות מיוחדת.
03/07/2017  |  זכי הלר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il