|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לבנון השנייה

תוך שלושים וחמש שנה בדיוק חוזרת ישראל על אותה שגיאה של מעשה שהמיט עליה אסון מדיני האומנם יש כאן טיפשות פוליטית ומדינית של ממש, בזמן שבמקרה מדיני אחר ידעה ישראל לנהוג בתבונה מרבית?...
28/09/2017  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
לבנון [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

החטוטרת הישראלית בכורדיסטן מחזירה אותי אחורה, כשלושים וחמש שנה, לימים שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. בשני המקרים השגיאה התנוססה ומתנוססת על הקיר, אך מנגד אף "בכיר ביטחוני" לא ניסה ולא מנסה להציל את המצב. ומאחר שאני לא חושד שראשי המדינה וזרועותיה הביטחוניים כל כך אידיוטים, הרי שאני חושש ששוב מישהו בישראל החליט להקריב ידידי אמת "לשם התראה". בספטמבר 1982 נבחר באשיר גו'מייל לנשיא לבנון. גו'מייל היה בנו של פייר גו'מייל, האיש שהקים את הפלנגות הנוצריות בלבנון, כנגד המוסלמים, הסורים והפלשתינים שם. מולו עמד נשיא לבנוני - נוצרי חלש, שהנוצרים לא ראו בו את ביטויים העדתי. לאיש קראו כמיל שמעון. הדרוזים הלבנונים עמדו בקרב שבין הפלנגות הנוצריות למוסלמים ולפלשתינים לצד האחרונים נגד הנוצרים המיליטנטים. בראש הדרוזים עמד אז כמאל גו'נבלט. אבל המאבק העדתי הזה, שישראל ניגנה בו כינור ראשון לטובת הפלנגות הנוצריות, לא הסתיים בדורם של המנהיגים הללו אלא עבר לדור השני, לצאצאיהם. דני שמעון - בנו של כמיל שמעון, חיפש גם הוא את הנשיאות הלבנונית במסגרת ה"בן יורש", שהייתה אז כל כך מקובלת בעולם הערבי. פייר גו'מייל הצמיח שני בנים - באשיר ואמין, שלא חפצו עוד בנשיא נוצרי הססן אלא תבעו הגמוניה נוצרית מלאה בלבנון, תוך שליחת הסורים חזרה מעבר לגבול. גם לכמאל גו'נבלט היה את ה"בן יורש" שלו, היה זה ואליד גו'נבלט, שאף הוא הוא המשיך בדרך אביו את הגיבוי הדרוזי למוסלמים, לסורים ולפלשתינים. הייתה זו לא רק מלחמה פנימית בין עדות ודתות שסועות בלבנון על-רקע מדינה מתפוררת ומתבוססת בדמים, אלא היה זה גם קרב על עתידה של לבנון מבחינת האוריינטציה המדינית שלה: קיומה של מדינה מזרח תיכונית כאחיותיה הערביות או הפיכתה למדינה מערבית-אירופית במזרח התיכון, על-פי הדגם הישראלי. משפחת גו'מייל חפצה להפוך את לבנון למדינה אירופית עם אוריינטציה צרפתית-מערבית ואילו המוסלמים ומשפחת גו'נבלט העדיפו להפוך סופית לעוד מדינה מזרח תיכונית-ערבית עם חסות סורית. משפחת שמעון העדיפה שלבנון תמשיך בעמעומים הפוליטיים שלה, ללא החלטה ממשית ולשמור על ה"איזון" העדתי בחלוקת משרות השלטון. אם ברקע המוסלמי-דרוזי עמדה סוריה, הרי שברקע של הפלנגות ובהקמתן עמדה ישראל. מלחמת לבנון הראשונה - בקיץ 1982, הייתה התפרצות הקונפליקט הזה, שהחזרה הגנראלית שלו התרחשה כבר בשנת 1978, במה שישראל קראה לכך "מבצע ליטני".

הצעת התבונה שטורפדה על-ידי ישראל

הפלישה הישראלית ללבנון סייעה לבאשיר גו'מייל להיבחר לנשיא לבנון. כולם ידעו שלולא הכידונים הישראלים זה לא היה קורה. ישראל, של בגין ושרון דאז, לא הסתירה את העובדה שבאשיר נבחר בזכות הכידונים הישראלים. במקום לנסות לעמעם את העניין ולנהוג בתבונה, כשהאיום על חיי באשיר גו'מייל הפך לעובדה רותחת, הרי שבדיוק ההפך קרה. גו'מייל הבן אולץ על-ידי בגין ושרון לעבור את הגבול לישראל ולהיפגש במלון הנהריאני "קרלטון" עם בגין ושרון, שתבעו ממנו לחתום על הסכם שלום בטענה ש"מצרים כבר חתמה על דבר דומה". הפגישה לא נשמרה בסודיות אלא שישראל הדליפוה אותה בהתפארות והסוף היה שבאשיר גו'מייל לא נכנס לכהונתו משום שמתנקש פרו סורי רצח אותו, כעבור כשבועיים ימים מהבחרותו. אחיו אמין גו'מייל ירש את באשיר אבל ה"רומן" עם ישראל נגמר והפלנגות נסוגו לאחור לא לפני שביצעו כנקמה את הטבח במחנות הפליטים הפלשתינים של סברה ושתילה, ואילו ישראל ספגה את האשמות והביקורת לטבח הזה. בפגישתו של באשיר גו'מייל עם בגין ושרון הוא ביקש לעמעם את היחסים העתידיים ולהתחיל במעין העתקה היסטורית של יחסי אירן- ישראל בימי השאה הפרסי, יחסים דיפלומטיים "מתחת לשולחן" אך עם נאמנות ממשית. בגין, ובמיוחד שרון, דחו את העניין והמשיכו בקולניות שלהם, תוך אזכרה לבאשיר כי הוא בעצם נשיא לבנון בזכות הצבא הישראלי. לימים נאלצה ישראל לפנות שוב ושוב את לבנון, הפלנגות התרחקו ממנה ובמקומן היא נותרה עם קבוצה נוצרית מצומצמת בדרום לבנון שצד"ל היה הנציג הצבאי הדל שלה, עד שרוב אותם נוצרים נאלצו אף הם לברוח מלבנון הבוערת ומארגוני ה"חיזבאללה" ו"עמל השיעי", לתוך ישראל. מישהו חכם היה לומד את הלקח בפעם הבאה, אבל מסתבר ששוב חוזרים על אותה שגיאה ושוב מקריבים ידידים תמימים על מזבח פוליטי הרפתקני.

ועכשיו זו כורדיסטן העירקית

ה"רומן" הישראלי-כורדי כבר מתנהל עשרות שנים, עוד מימי המנהיג הכורדי האגדי בעירק, מוסטפה ברזני. עם השנים, כשנמוגה תקוות הכורדים לעצמאות מדינית, לא מעט בגלל חלוקתם בין ארבע מדינות תקיפות כמו סוריה, עירק, אירן וטורקיה, הרי שהדומיננטיות הישראלית מאחורי הכורדים בעירק כאילו נמוגה. והנה בחודשים האחרונים שוב המעורבות הזו צצה בקדמת המצלמות והתקשורת. תבוסת דאעש בעירק, למול הצלחת הכורדים במיגורם של לוחמי דאעש הצמיחה תקווה כורדית חדשה - ישנה. לאחר שהכורדים בעירק ידעו לנצל את נפילת השלטון המרכזי במדינה זו והקימו לעצמם אוטונומיה הרי שהם עכשיו מבקשים לעצמם עצמאות מדינית מוחלטת, והנה שוב צצים הכידונים והדגלים הישראלים שם. אם במקרה הלבנוני - שישראל וצבאה נמצאים ממש למעבר לגבול, הרי שהפלנגות הנוצריות בכול זאת נחלו תבוסה מדינית וצבאית מיריביהם בלבנון, הרי שבסיפור הכורדי הסכנה שהכורדים יחטפו מכה אנושה עד לטבח ממש, גדול פי כמה. ייתכן גם שעניין המדינה הכורדית המוצעת היה עובר בשקט יותר אילו הדגל הישראלי לא היה מונף באירביל, בירת כורדיסטן הטורקית. ישראל הייתה חייבת לנקוט בשקט פוליטי ותקשורתי בפרשת הכורדים - ועוד על-רקע הניסיון הלבנוני, אבל הכל קרה להפך מההיגיון, ומנגד חזרה שגיאת גו'מייל והפכה לשגיאת ברזני.

הדוגמה הירדנית

קשה לי להאמין כי טיפשות כל כך גדולה עומדת מאחרי הבומבסטיות הישראלית בכורדיסטן, או שעמדה כך כבר בלבנון של 1982. לא רק שאני מאמין כי השכל היהודי חריף יותר משל שאר אומות העולם אלא שישנה דוגמה קלאסית כיצד ישראל נהגה בפקחות מרבית וזהירות אדירה במקרה אחר ששמו ממלכת ירדן. מיד לאחר מלחמת 1967 החל המלך חוסיין לנהל מו"מ נסתר עם ישראל. כולם דיברו על כך שירדן תהיה המדינה הערבית הראשונה שתחתום על הסכם שלום עם ישראל. לימים גם התברר כי לא מעט מפגשים התנהלו במחצית הראשונה של שנות ה-70 של המאה ה-20, בין ישראל לירדן ובמיוחד ביקוריו של חוסיין בישראל, אבל מנגד הוטל איפול על כך מהצד הישראלי, כדי שחוסיין לא ירצח כמו סבו, המלך עבדאללה. רק בשנת 1994, לאחר שנים רבות של הסכם שלום מצרים ולאחר הכשל הלבנוני ולימים חתימת הסכם שלום עם ערפאת והפלשתינים, נחתם הסכם שלום ישראלי-ירדני ובתיווך נשיא ארה"ב דאז, ביל קלינטון, וגם זאת הרי שרק ראש ממשלת ירדן דאז (סאלם אל ג'מלי) חתם עליו ולא המלך חוסיין עצמו, למרות שקלינטון ויצחק רבין חתמו גם הם עליו, כראשי מדינותיהם. מסתבר כי בפרשה הירדנית הישראלים ידעו לנהוג במשנה זהירות פוליטי וביטחוני ובהרבה כובד ראש. מכאן שמעללי ישראל בלבנון ובכורדיסטן אינם עניין של "כשל" או "טיפשות פוליטית". יש כאן יד מכוונת שיודעת כי הסוף של הכורדים עלול להיות כמו הסוף של משפחת גו'מייל מלבנון, אבל כנראה שזה נוח לישראל רק כדי ליצור בהלה אצל האירנים והטורקים, וחילופין להראות לעולם כמה המדינות הללו הן תוקפניות, כאשר הן תצאנה לקרב נגד ברזני והכורדים שלו על-רקע הקמת מדינת בת ישראלית עם כפייה כורדית.

אינני יודע בדיוק מה הרוויחה ישראל מרצח באשיר גו'מייל ומה היא תרוויח מההתקפה נגד הכורדים בגלל הדגל הכחול-לבן שצולם בשבועות האחרונים באירביל, אבל אני מאמין וחושב שמי שבאמת איכפת לו מהסבל הכורדי ודואג לשלום האנשים הללו, שנלחמו בעוז נגד דאעש והבריחו אותם, הרי שלא היה מקריב את האנשים הללו לכידונים המוסלמים של עירק, טורקיה, ובמיוחד של אירן.

תאריך:  28/09/2017   |   עודכן:  28/09/2017
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לבנון השנייה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
28/09/17 14:55
2
שמ
28/09/17 16:08
 
ב_שמואל
28/09/17 18:46
3
ש.פ
29/09/17 21:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
האם הטרור המוסלמי - נגד מוסלמים ו"כופרים" - הוא שורשי או זר באיסלאם? 11 מיליון מוסלמים נהרגו מאז 1948, מהם 35,000 (0.3%) במלחמות ערב-ישראל. למעלה מ-90% נהרגו על-ידי מוסלמים.
26/09/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
ארגון החמאס הודיע (יום א', 17.9.17) על פירוק הוועדה המינהלית ששולטת מטעמו ברצועת עזה וקרא לעריכת בחירות מחודשות. מדובר בממשלת הצללים של חמאס השולטת ברצועת עזה מאז ההפיכה שאירעה שם לפני כעשר שנים.
17/09/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
הבחירות לנשיאות במצרים יתקיימו רק במחצית השנה הבאה אבל הזירה הפוליטית רותחת וגועשת כבר עתה לקראת הבחירות. ברקע הדברים, פעילות פוליטית ותקשורתית של תומכי הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי הפועלים בגלוי להעניק תקופת כהונה נוספת לנשיא המצרי של 4 שנים או לחלופין להאריך את תקופת כהונתו הנוכחית בשנתיים נוספות, הכל באמצעות שינוי החוקה המצרית.
13/09/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הסרט "נור" מתחיל כמו קומדיה רומנטית. ילדה בת 14 שמבלה את הקיץ עם מספר חברים. החבר הקרוב ביותר שלה הוא ואסים והשניים מפלרטטים בתמימות. במה שנראה כמו מרד נעורים מהסוג הישן, החבורה גונבת תפוזים מפרדס מקומי, ביצים מהלול של הכומר וממתקים מחנות מקומית. לאחר מכן החבורה מנהלת קרב עם בלוני ורובי מים.
07/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
מחמוד עבאס יצא לפני כמה ימים לטורקיה לפגישה עם הנשיא ארדואן כדי להיעזר בקשריו הטובים עם תנועת חמאס ולנסות ולהגיע להסכם פיוס חדש עמה. את המידע על סיבת נסיעתו של יו"ר הרש"פ לטורקיה הפיצו גורמים בתנועת פתח, אולם גורמים בתנועת חמאס טענו בתגובה כי כוונותיו של יו"ר הרש"פ אינן טהורות והוא מנסה להביא באמצעות המהלך הזה לשיבוש או טרפוד ההבנות שהושגו בקהיר באחרונה בין תנועת חמאס למוחמד דחלאן.
01/09/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
נסראללה טוען: ישראל תוקפת בתימן  /  עידן יוסף
ראש המודיעין לשעבר בקטאר מאשים ממשלתו בתמיכה בטרור  /  אריאל י' לוין
פייק ניוז הביא למשבר עם קטאר  /  איציק וולף
מיליון חולי כולרה בתימן  /  אריאל י' לוין
הבחירות רחוקות  /  אביתר בן-צדף
המזרח התיכון לאן  /  יורם אטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il