|   15:07:40
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

אינטרסים אסטרטגיים והזדמנות כלכלית

רוסיה חוזרת לצפון אפריקה

ממשל פוטין משקיע מאמצים רבים בהידוק הקשרים עם לוב, אלג'יריה, תוניסיה ומרוקו בכל התחומים - מתיירות ועד אנרגיה גרעינית. ארה"ב צריכה להגיב, אם אינה רוצה לאבד את מעמדה באזור חשוב זה
12/11/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   העולם הערבי   |   תגובות
600,000 תיירים בתוניסיה [צילום: מונסעב א-שאמי, AP]

מאז שעלה לשלטון באופן רשמי במאי 2000, הנשיא ולדימיר פוטין פעל להחזרת ההשפעה הרוסית באיזורים שונים. לצד מאמציו הגלויים במזרח התיכון, פוטין התמקד בצפון אפריקה - שם לרוסיה יש אינטרסים גאוגרפיים, כלכליים ופוליטיים. מכון המחקר Washington Institute פרסם סקירה מקיפה של הפעילות הרוסית באזור זה.

האביב הערבי הפחית את השפעתו של פוטין על המזרח התיכון וגרם למשטר הרוסי להאמין, כי המערב הוא שעומד מאחורי גל המחאות. להערכתו של פוטין, עלייתה של רוסיה תלויה בהתמודדות מול ארה"ב ובעלות בריתה באירופה. דריסת רגל רוסית בצפון אפריקה, משמעותה פגיעה במעגל ההשפעה האירופי וגם הפרעה לפעילות הצבאית האמריקנית באיזור. מבחינה כלכלית, צפון אפריקה מהווה הזדמנות למכירת נשק רוסי, ביסוס שותפויות בתחום האנרגיה והשקעה בפיתוח תשתיות. רוסיה גם יכולה לטעון, כי היא פועלת באזור נגד הטרור.
היחסים החזקים ביותר של רוסיה מתקיימים מול לוב ואלג'יריה, שהיו בעלות בריתה בתקופת המלחמה הקרה, וגם מול מרוקו ותוניסיה שהיחסים עימן התחממו בשנים האחרונות.

לוב: תומכת בשני הצדדים

המהומות בלוב, ההתערבות של נאטו והתמוטטות המשטר לא רק יצרו קרע במדינה, אלא פגעו בשורה של הסכמים שנחתמו בין פוטין למנהיג לוב לשעבר, מועמר קדאפי. בשש השנים האחרונות ניסתה רוסיה להציל עסקות אלו. ביולי 2017, חברת הגז והנפט הרוסית רוסנפט החלה לרכוש נפט מחברת הנפט הלאומית של לוב, כאשר פוטין שם עין על עיר הנמל טוברוק ונמלים אחרים, בתקווה לחתימה על הסכמי סחר עתידיים. דבר שכזה יחייב השקעה רבה מצד רוסיה, ויביא לנוכחות צבאית רוסית בלוב ולהפיכת רוסיה לכוח איזורי שלא ניתן להתעלם ממנו.

מבחינה פוליטית, רוסיה סומכת על הגנרל ח'ליפה חפתר, מפקד צבא השחרור הלאומי ששולטת במזרח לוב העשיר בנפט. רוסיה רואה בחפתר מנהיג בעלייה המביע סלידה מארגוני טרור. למעשה, שיתוף הפעולה בין הצדדים הוא על בסיס אינטרסים. חפתר מקיים שיתוף פעולה עם ארגונים סלאפיים, בעוד שפוטין פשוט מחפש מישהו שיעזור לו להפחית את השפעת המערב באיזור.

בעקבות מלחמת האזרחים במדינה, הוקמו שתי ממשלות שאחת מהן יושבת בעיר הנמל טוברוק. ממשלה זו תומכת בחפתר והיא שמינתה אותו למפקד הצבא. חפתר עצמו ביקר ברוסיה שלוש פעמים בשנת 2016, ובינואר 2017 עלה על נושאת המטוסים הרוסית אדמירל קוזנצוב שעגנה בטוברוק. במארס השנה הוצבו כוחות רוסיים במערב מצרים כדי לעזור לכוחותיו של חפתר מהצד השני של הגבול. למרות כל זאת, רוסיה מקיימת קשרים גם עם ממשלת לוב השנייה שיושבת בעיר טריפולי. בצורה כזו היא מציגה עצמה כחלופה לאו"ם וכמגן מפני חפתר.

בסופו של דבר, רוסיה דואגת יותר להשפעתה בלוב בלי קשר לממשלה השולטת במדינה. רוסיה רואה יתרון נוסף בפעילותה בלוב, והוא הזדמנות להשפיע על פעולותיו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי.

אלג'יריה: נשק ואנרגיה

בשנת 2001 חתמו רוסיה ואלג'יריה על הסכם שותפות אסטרטגי והיחסים בין המדינות התחזקו לאין שיעור, במיוחד בתחום הצבאי. בשנת 2006 השלימה רוסיה מכירת נשק לאלג'יריה בהיקף של 7.5 מיליארד דולר, העסקה הגדולה ביותר לאחר נפילת בריה"מ, אשר כללה תוכניות להכשרת הצבא, הפיכתו ליותר מודרני ומחיקת חוב של 4.7 מיליארד דולר מהתקופה הסובייטית. מכירות נשק בשנים לאחר מכן הביאו לאלג'יריה ציוד רב. בשנת 2016 החל שיתוף פעולה מודיעיני בין המדינות, בדגש על לוחמה בטרור, וכן דווח על העמקת שיתוף הפעולה הצבאי.

רוסיה, בתמורה, הרחיבה את השפעתה במגזרי הנפט והגז במדינה. יש לציין, כי אלג'יריה עצמה היא ספקית האנרגיה השלישית בגודלה לאירופה, מיד אחרי נורבגיה ורוסיה. לכן, אלג'יריה ראתה ברוסיה יותר מתחרה מאשר שותפה. לחברת גזפרום, חברת הנפט והגז של ממשלת רוסיה והשלישית בגודלה בעולם, יש נכסים באלג'יריה והחברה זכתה בחוזים שונים לחיפוש ופיתוח נפט וגז, אולם החוקים המקומיים מגבילים את פוטנציאל ההשקעות של החברה.

תוניסיה: גל תיירות

במדינה בה החל האביב הערבי, רוסיה רואה פוטנציאל רב. משנת 2011 שיתוף הפעולה בין המדינות מתמקד בלוחמה בטרור, אנרגיה גרעינית ותיירות. בשנת 2016 חלקה רוסיה עם תוניסיה תמונות לווין של מיקומי ארגוני טרור, דבר שעזר לתוניסאים לסכל פיגועים שונים. באותה שנה הודיעו שתי המדינות על הסכם שיתוף פעולה בתחום האנרגיה הגרעינית, ורוסיה התחייבה לספק ציוד לצבא המקומי, למרות שלא ידוע האם ציוד זה כבר נמסר.

הסימן הבולט ביותר לנוכחות הרוסית באזור הוא התיירות. בשנים 2016-2012 בוצעו בתוניסיה פיגועים רבים שהביאו לירידה חדה בהכנסות מתיירות. באותה תקופה, רוסיה אסרה על אזרחיה לטוס לטורקיה בשל סכסוך פוליטי, ולמצרים מחשש ביטחוני.

כתוצאה מכך, התיירים הרוסים הגיעו לתוניסיה, ובשנת 2016 ביקרו בה 600,000 אזרחים רוסים, פי עשרה מהשנה שקדמה לה ויותר מ-10% מכלל התיירים באותה שנה. העסקים המקומיים קיבלו בזרועות פתוחות את התיירים, והממשלה המקומית דיברה בחיוב על הסיוע הרוסי במלחמה בטרור. בכירי ממשל הכירו בהתרחבות הרוסית האזורית, כולל פעילותה בסוריה.

מרוקו: ביקור מלכותי

בשנת 2016 הגיע המלך מוחמד השישי למוסקבה ונפגש עם פוטין. בביקור זה, שהיה הראשון של המלך ברוסיה מאז 2002, ביקש האורח לחזק את הקשרים הכלכליים בין המדינות, בין היתר באמצעות הרחבת הגישה הרוסית לאיזורי הדיג במרוקו. המלך חש מתוסכל מיחסיו מול ממשל אובמה, פקידים בממלכה חשו תסכול מעמדת ארה"ב לאיזור, כמו גם מעמדת מחלקת המדינה האמריקנית בנושא זכויות האדם במרוקו.

למרות שהיחסים בין מרוקו לארה"ב השתפרו, מרוקו המשיכה לתחזק את יחסיה עם רוסיה. עדות לכך הם הסכמים שונים שנחתמו לפני חודש, כולל הסכם לייצוא גז מרוסיה למרוקו. כמו תוניסיה, רוסיה רואה במרוקו כשער הכניסה לאפריקה, והיא גם רואה בממלכה מודל לחיקוי בקשר למלחמה בטרור האיזורי.

מה צריכה ארה"ב לעשות

לנוכח פעילותה של רוסיה, מתעוררת השאלה מה ארה"ב יכולה לעשות. קודם כל, בהעדר עמדה תקיפה מצד ארה"ב, ההתקרבות של רוסיה למדינות צפון אפריקה תימשך. דבר שכזה יהווה אתגר לאינטרסים האמריקנים באיזור, כולל שמירה על היציבות והבטחת חופש הפעולה של הצי האמריקני באזור.

לדעת מומחי המכון, דרך שיתוף פעולה עם בעלות בריתה באירופה, גורמי ממשל צריכים לקדם שיתוף פעולה איזורי נרחב יותר במלחמה בטרור ולהרחיב את נוכחות הצי האמריקני. הצבת כלי שיט נוספים באיזור, תגביל את הפעילות הרוסית.

באמצעות צעדים זולים יחסית, ארה"ב יכולה לחזק את בריתותיה המסורתיות עם מרוקו ותוניסיה, וגם לאותת לאלג'יריה ולוב שהיא מעוניינת בשיתוף פעולה עימן. במרוקו ארה"ב צריכה להשיב את האמון בה, ומינוי שגריר במדינה הוא צעד הכרחי. בנוסף, יש להעמיק את הקשר עם הממלכה דרך החינוך והתרבות, כמו גם עידוד התנופה בפוליטיקה והכלכלה המרוקאית. בתוניסיה ארה"ב צריכה לחזק את המוסדות הדמוקרטיים. כמו-כן, לאור איומי הטרור, ארה"ב צריכה לסייע להכשיר את רשויות האכיפה והחוק במדינה.

אלג'יריה הייתה ונותרה בעלת ברית חשובה בנושא המלחמה בטרור, כמו שניתן היה לראות בסיוע שלה לאחר מות החיילים האמריקנים בניז'ר. מעבר לכך, אלג'יריה יכולה להיות יעד לפתיחה כלכלית ופוליטית, בהתחשב בכך שנשיא המדינה עבד אל-עזיז בוטפליקה כבר מבוגר וחולה, ולא ידוע מי יירש אותו. הממשל האמריקני חייב לפעול באלג'יריה, כדי להבטיח את מקומו בעתיד.

מאחר שבלוב עדיין מתרחשת מלחמת אזרחים וקיימות שתי ממשלות, הממשל האמריקני צריך להסתכן ולהמשיך לא להתערב, למרות נחישותה של רוסיה למלא את החלל. המעורבות הרוסית בלוב לא תביא ליציבות במדינה, מאחר שהדבר פשוט לא מעניין אותה. במרס 2017 העיד בפני הסנאט הגנרל תומאס וולדהאוזר, מפקד פיקוד אפריקה של צבא ארה"ב, ואמר שרוסיה ממנפת את מי שלדעתה ינצח במלחמת האזרחים בלוב. מינוף שכזה לא יהיה לטובתה של ארה"ב, ולכן אמר וולדהאוזר שהממשל האמריקני צריך לקדם את יוזמת השלום במדינה ולהשקיע בפיתוחה.

תאריך:  12/11/17   |   עודכן:  12/11/17
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוסיה חוזרת לצפון אפריקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
12/11/17 13:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, פועל כעת בכל כוחו לגיבוש הממלכה נוכח ההסלמה במתחים בין סעודיה ואירן. מדיניות הסטטוס-קוו של סעודיה עם אירן באזור נכשלה, וכעת סעודיה מתקדמת לעבר עימות חזיתי וישיר מול אירן. בעוד שההשלכות לא ידועות, ברור שהדבר ישפיע על האזור, שוק האנרגיה העולמי ועל ארה"ב שתומכת בסעודיה - אומרים מומחי חברת הייעוץ הביטחוני סופאן.
10/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בסוף השבוע שעבר הודיע ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, על התפטרותו. את הודעת ההתפטרות הלא-צפויה מסר בהודעה טלוויזיונית מריאד, בו טען שנעשה ניסיון להתנקש בחייו, והאשים את אירן ושלוחותיה בערעור לבנון והאזור. ההודעה על התפטרותו הייתה מפתיעה ביותר, מאחר שיום קודם לכן נפגש אל-חרירי עם עלי אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון של אירן לנושאי חוץ. לאחר הפגישה פרסמו השניים הודעה שמדגישה את האינטרסים של לבנון.
10/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
סעודיה קוראת (יום ה', 9.11.17) לאזרחיה השוהים בלבנון לעזוב את לבנון בהקדם האפשרי, ולמי שמתכוון להגיע לשם להימנע מכך. זאת על-רקע המשבר המחריף בין סעודיה לבין אירן וחיזבאללה, בעקבות התפטרותו של ראש הממשלה אל-חרירי.
09/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
"הרשויות בבלבנון סבורות כי סעד אל-חרירי, שהתפטר מתפקידו כראש ממשלה בשבת בערב בסעודיה, מוחזק על-ידי ריאד, וביירות מתכננת לשתף פעולה עם מדינות נוספות כדי להבטיח את שובו של הפוליטיקאי הסוני הבכיר". כך אמר (יום ה', 9.11.17 בכיר בממשלת לבנון לסוכנות הידיעות רויטרס.
09/11/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
במזרח התיכון של ימים אלו, כל העיניים נשואות לעבר ריאד. בירת הממלכה הסעודית הייתה מרכז האירועים בסוף השבוע האחרון, אירועים שהציגו את השאיפות האכזריות של המנהיגות החדשה בממלכה – כותב אישאן ת'רור, פרשן בינלאומי בכיר של וושינגטון פוסט.
07/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי  
בגלל המעצרים בסעודיה: מחירי הנפט לשיא של שנתיים  /  עומר כרמון
המידע על כוונת ההתנקשות - מסוכנויות מערביות   /  מירב ארד
הנפת דגל ישראל - עבירה פלילית  /  עומר כרמון
יום שישי או יום ראשון  /  אריאל י' לוין
אני בוחר בכורדים  /  אריאל י' לוין
ארה"ב וטורקיה הן יריבות  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il