|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

שישה בשישי

משבר אמון

שבועות סוערים גרמו לפגיעה באמון הציבור בבתי המשפט ובמשטרה, ולירידה נוספת באמון בפוליטיקאים. יש מה לעשות כדי לתקן לפחות חלקית את הנזקים הללו, שהתעלמות מהם מסוכנת לעצם קיומה של הדמוקרטיה
02/03/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
להיכנס למאה ה-21 [צילום: מארק ניימן, לע"מ]

ועוד משהו קטן
נבחרת ישראל בכדורגל איבדה מזמן את אמון האוהדים, והנה יש לה הזדמנות למשוך אותם בחזרה לפחות למשחק אחד: ב-9 ביוני היא תארח את נבחרת ארגנטינה וליאו מסי. אבל יש בעיה קטנטנה אחת: שלושה חודשים לפני ההתמודדות עם אחת המועמדות המובילות לזכייה במונדיאל ועם הכדורגלן הטוב ביותר בעולם, אין לנבחרת שלנו... מאמן. ובלי מאמן - איך יהיה אמון?


בתי המשפט: הצמרת
חייבת לנו תשובות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הפרשה החמורה באמת הקשורה לבתי המשפט אינה זאת של רונית פוזננסקי-כץ (בה נעסוק בנפרד), אלא זו של הילה גרסטל ואסתר חיות: מדוע לא דיווחו בזמן אמת על הצעת השוחד הנטענת, ולפיה גרסטל תמונה ליועצת המשפטית לממשלה תמורת סגירת תיק שרה נתניהו. יש סיכוי קלוש שגרסטל כן דיווחה ומישהו בצמרת החליט שזה לא ראוי לחקירה; חיות הודתה בפה מלא שלא עשתה כלום עם "הסיפור המעורפל" – כלשונה – ששמעה מגרסטל.

גרסטל היא כיום אזרחית פרטית ועדת מפתח בחקירה, בעוד חיות נושאת בתפקיד ממלכתי בכיר ביותר ועיקרי עדותה כבר פורסמו באישור המשטרה. לכן, חיות חייבת לנו תשובות. לא הודעה לקונית לתקשורת, אלא תשובות לשאלות שיוצגו בפניה במישרין. ואחרי פרשת המסרונים, עולה עוד יותר הצורך בדו-שיח שכזה. חיות לא צריכה לדבר עם הציבור אלא לשוחח איתו. וזה אומר: לכנס מסיבת עיתונאים ולהשיב לציטוט ולייחוס על כל השאלות שיוצגו לה. חסר תקדים, נכון; אבל גם משבר האמון מול בתי המשפט הוא חסר תקדים.

במבט רחב יותר, חיות ועמיתיה חייבים להיכנס סוף-סוף למאה ה-21. הם לא יכולים לדבוק בכלל ש"בית המשפט מדבר בפסיקותיו". יש מרחב גדול מאוד בין התפישה המיושנת הזאת לבין קשר פייסבוקי או טוויטרי ישיר עם הציבור, ואיפשהו במרחב הזה מצויה נקודת האיזון בה צריכה להיות מערכת בתי המשפט. למשל: קיום מפגשים קבועים בין התקשורת לבין נשיאי בתי המשפט; הודעות לתקשורת שלא יהיו מובנות רק לכותביהן (השבוע הייתה אחת כזו בנוגע לפוזננסקי-כץ); פרסום דוחות רבעוניים על עבודת המערכת. אה, כן, וגם יהיה נחמד אם לפחות אחד מעובדי מערך הדוברות יהיה איש תקשורת.

בתי המשפט: המערכת
לא בתי משפט קטנטנים ודחוסים

מבחינת האזרח מן השורה, בתי המשפט אינם פסילת חוקים בבג"ץ, פסק דין זדורוב או הפרשות האחרונות. הוא בוחן את בתי המשפט לפי המגע האישי שלו איתם, וכאן יש הרבה מאוד מה לשפר. ברור שאי-אפשר שכולם יהיו מרוצים מהתוצאה, אבל חובה שכולם יהיו מרוצים מהתהליך ושירגישו שהמערכת מכבדת אותם כמו שהיא דורשת מהם לכבד אותה.

זה אומר: בתי משפט ראויים ולא מבנים קטנטנים, עתיקים ודחוסים. דיונים שמתחילים בזמן ומסתיימים בזמן. קביעת שעה לכל תיק ולא המתנה של שעות בגלל שנקבעו עשרה תיקים ל-9:00. מניעת סחר-מכר בסגנון בזאר טורקי בתיקי תעבורה. שמירה קפדנית על הסדר והשקט. הטלת הוצאות ריאליות לטובתם של הזוכים. השתקה מיידית של עורכי דין וצדדים המתבטאים בצורה פוגענית. מחיקת כתבי טענות מבזים ובזויים.

חלק מהצעדים הללו מצריכים השקעה וזמן, אבל רובם תלויים רק בשופטים. כבר ראיתי אולמות רבים בהם הצדדים מקדימים בעשר דקות, השופטים מקפידים על השקט והסדר, הדיונים מתחילים בזמן ומסתיימים בזמן – כך שהגורם האנושי הוא המכריע. לכל אלו יש תמיד חשיבות רבה, וכעת הם קריטיים כדי להחזיר ולבסס את אמון הציבור – שהוא הלקוח של בתי המשפט.

השופטים והחוקרים
רוטציות שופטים על בסיס יומי

כמובטח – כמה מילים על פרשת פוזננסקי-כץ ובאמת בקיצור, כי אני רוצה לחזור על שני רעיונות שכבר העליתי השבוע כדי לטפל בבעיה המערכתית שהציפה הפרשה: הקשרים בין שופטים לחוקרים שעלולים להיות קרובים מדי והדוקים מדי. המערכת חייבת לפעול מיידית כדי להסיר חששות כאלו לגבי העבר ולמנוע אותם כלפי העתיד, לא רק משום אמון הציבור אלא גם ובעיקר משום חובתה שלה לעשות זאת כדי להבטיח את נקיון כפיה.

כלפי העבר: אין מנוס מבדיקה האם למישהו משופטי המעצרים בשנה-שנתיים האחרונות היו קשרים בלתי ראויים עם תובעים וחוקרים. הדרך היחידה לעשות זאת במהירות וביעילות היא במכונת אמת, על כל מגרעותיה ובעיותיה. לא נעים, באמת לא נעים, אבל הצל שמעל המערכת עוד פחות נעים.

כלפי העתיד: לקבוע רוטציה יומית בין שופטי המעצרים. בסך-הכל מדובר על ניוד של תיקים ושעות עבודה, ואין צורך בתוספת של תקן שיפוטי כלשהו. כדאי שהימים לא יהיו קבועים, כך שהחוקרים לא יוכלו לנסות ולתזמן את הדיון לשופט ה"מתאים" להם. זהו צעד שאפשר לעשות בתוך שעה ביום ראשון בבוקר, ואין שום סיבה שלא לעשות אותו.

המשטרה
האשמות שהן חרב פיפיות [יונתן זינדל, פלאש 90]

אני לא חושב שיש הצדקה לחוסר האמון הרוחבי במשטרה בנוגע לחקירת פרשות נתניהו. כדי שיהיה מדובר בקנוניה להדחת ראש ממשלה נבחר, צריכים להיות שותפים בה עשרות שוטרים בכל הדרגות – מהמפכ"ל ועד אחרוני החוקרים. זה לא בלתי סביר; זה בלתי אפשרי. אבל המשטרה בהחלט הרוויחה ביושר את התחושה של חלקים ניכרים מהציבור, שההתנהלות בחקירות אלו אינה חפה משיקולים זרים. וזה נובע בעיקר משני דברים: ההדלפות מהחקירות ודבריו של רוני אלשיך על חוקרים פרטיים שאספו מידע על אנשי המשטרה.

בתור עיתונאי, אני בעד הדלפות – בתנאי שהן באות לשרת מטרות ראויות כמו חשיפת שחיתויות וליקויים. ההדלפות מחקירות המשטרה רחוקות מלהיות למטרה זו; הן נועדו להפעיל לחץ, ליצור אווירה וגם לשאת חן בעיני עיתונאים. והן תמיד מגמיות, תמיד בקטעי דברים, תמיד יציגו את החשוד באור הגרוע ביותר. המשטרה טוענת שזה לא בא ממנה; הטיעון הזה אפילו לא מצחיק. העובדה שהמשטרה מבקשת ומקבלת מדי יום (!) שניים-שלושה צווי איסור פרסום על חקירות, מלמדת שהיא מודעת לכך שאינה מסוגלת לבלום את שטפון ההדלפות. לכן, מדובר בליקוי עמוק וממושך, שמחייב טיפול יסודי: איתור של המדליפים מחקירות רגישות במיוחד ופיטוריהם המיידיים – למען יראו וייראו.

טענותיו חסרות ההוכחות והביסוס של אלשיך אינן נחקרות, וכך רובצת מעל תיקי נתניהו עננה שהיא בבחינת חרב פיפיות. תומכיו של ראש הממשלה יאמרו: תראו איזו עלילה מסוגל המפכ"ל להטיח, אז מה הפלא שהכפופים לו רודפים את נתניהו. מתנגדיו יאמרו: תראו לאיזה שפל מוסרי וציבורי ירד ראש הממשלה, אז הוא חייב ללכת הביתה. כל עוד אין חקירה – שני הטיעונים הגיוניים באותה מידה. אביחי מנדלבליט צריך להורות על חקירה (הצעתי כבר שהיא תבוצע בידי מצ"ח), כדי שנדע האם יש לנו עסק עם ראש ממשלה שמתנהג כאחרון העבריינים או עם מפכ"ל שמתנהג כאחרון הרכילאים.

השוטרים
קיבל שוחד, הורשע באי מילוי חובה [פלאש 90]

לציבור יש אמון מועט, ואולי אפילו מועט מאוד, במשטרה. זה לא מפליא, אחרי שנים של עבירות שהתגלו בדרגים הבכירים ביותר שלה – החל מעבירות של טוהר המידות, עבור בעבירות מין וכלה בעבירות תעבורה. הבעיה חמורה עוד יותר כאשר מתגלה, ששוטרים בכל הדרגים מחפים זה על זה: שוטרי סיור משקרים על שהתרחש ברחוב, ורוני אלשיך מסרב להעיף את רוני ריטמן למרות פסק דין ברור של בג"ץ.

כאן דרוש טיפול שורש. מי שמבצע עבירה פלילית – חייב לעוף מהמשטרה, נקודה. הדין המשמעתי נועד לטפל בעבירות שמהותן הפרות משמעת, לא הפרות חוק. על עבירות רציניות יותר יש להעמיד לדין ולמצות את הדין – לא לעשות הסדרים מגוחכים כמו עם מנשה ארביב, שקיבל שוחד והודה באי מילוי חובה. ושוטר שמשקר בצורה מהותית בחקירת מח"ש – גם הוא אינו ראוי ללבוש את המדים הכחולים, כי מנין לנו שלא ישקר גם בנושאים מבצעיים. ומי שמחפה על עבריינים – צריך לעוף אחריהם, וזה כולל גם את המפכ"ל.


הפוליטיקאים
לא יגבילו את עצמם [צילום: יצחק הררי, הכנסת]

אני לא מצפה שיהיה לנו אמון מלא בפוליטיקאים, וגם אמון רב נראה כשאיפה בלתי מציאותית. אז בואו נסתפק בשלב זה באמון חלקי ובצעדים שלכל הפחות יקטינו את סכנות השחיתות ואת פיתויי השלטון.

צריך לחייב את ראש הממשלה, השרים, חברי הכנסת וראשי הרשויות המקומיות לפרסם מדי שנה הצהרת הון מאושרת בידי רואה חשבון שימנה משרד מבקר המדינה. צריך לחייב אותם לדווח מדי שנה על כל המתנות שקיבלו, כולל במישור האישי, ועל מה שעשו בהן. צריך לחשוף את יומני הפגישות שלהם ואת רישומי שיחות הטלפון, תוך השמטת פרטים ביטחוניים לפי קני מידה שיקבעו השב"כ ומשרד מבקר המדינה, והשמטת נושאים אישיים על-פי קני מידה שיקבע משרד המבקר; היומנים המלאים, ללא המחיקות, יימסרו למבקר המדינה. צריך להבטיח שימור שוטף ומלא של כל המדיות האלקטרוניות ובראשן דוא"ל, מסרונים ותכתובות ווטסאפ, כך שיעמדו במידת הצורך לרשותו של כל גורם חקירה וגם יעברו כחוק לארכיון המדינה.

כל אלו צעדים פשוטים ביותר, שאינם דורשים עלות תקציבית ממשית או עלות כלשהי, ושלרובם יש כבר כיום בסיס חוקי ופסיקתי. אבל למה זה לא יקרה? כי דרושה לכך חקיקה – ותראו לי חבר כנסת אחד שבאמת יהיה מוכן להחיל על עצמו את הכללים המחמירים הללו. ולכן הפוליטיקאים ימשיכו בשלהם ואנחנו נמשיך לאבד את האמון בהם – שזה אולי הדבר הכי מסוכן לדמוקרטיה.

תאריך:  02/03/2018   |   עודכן:  02/03/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר אמון
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי מ.
2/03/18 09:30
 
אהוד פרלסמן
2/03/18 10:44
 
יוסי מ.
2/03/18 20:38
 
ע_הראל
2/03/18 14:20
2
לשים פס על בג"צ
2/03/18 09:46
3
רוזן,אלשייך,חיות
2/03/18 10:00
 
ע_הראל
2/03/18 17:02
4
ספקו
2/03/18 11:11
5
ישע.
2/03/18 11:17
6
ירדן22
2/03/18 12:58
 
ע_הראל
2/03/18 14:32
7
שמעון מהקריות
2/03/18 17:55
8
הערה וביקורת קלה
3/03/18 06:18
9
יהודי מפוכח
3/03/18 08:34
10
מ.אלקרייאף
3/03/18 21:24
11
אפ
4/03/18 03:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
בית המשפט העליון דחה (יום ד', 28.2.18) שתי עתירות נגד החלטות שקיבל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע לאירוע שהצית את מחאת יוצאי אתיופיה - תוך ביקורת על ההחלטות.
28/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות כולל "קשיים ומגבלות, המקשים על עבודה יעילה, מקצועית ובלתי תלויה של גוף זה". כך אומר הנציב, דוד רוזן, בדוח על פעילות הנציבות בשנת 2017 (יום ג', 27.2.18). הדוח חושף את הצעתו של רוזן לתיקונים בחוק אשר הועברה לשרת המשפטים, איילת שקד.
27/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, טרם החליט האם וכיצד ליישם את המלצות נציב הביקורת, דוד רוזן, לתיקון הכשלים בממשק העבודה בין הפרקליטות לבין המכון לרפואה משפטית - עולה מדוח הנציבות (יום ג', 27.2.18), תשעה חודשים לאחר שרוזן הגיש את הדוח שלו.
27/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד פנחס פישלר פנה ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שיורה למפכ"ל משטרת ישראל, רוני אלשיך, להפסיק להסתיר שמות של שוטרים שהורשעו בבית הדין למשמעת של המשטרה.
23/02/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
"מטרת הדיון שתהיה משטרה טובה יותר. המשטרה חשובה לכל אחד. ביקורת צריכה להיות על כל גוף", פתח יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש את הדיון (יום ג', 20.2.18) על התבטאויות מפכ"ל המשטרה בתוכנית עובדה ומשמעותן, "השאלות שעולות מהדיון הן מהקואליציה ומהאופוזיציה. הנושא חמור. האם הוא מתקדם? האם נבדק? אם לא, מדוע? כל ההתנהלות התקשורתית שהחלה עם ליאור חורב, הגיע הזמן לשנות דיסקט, כולל חשש מהדלפות.
20/02/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
נפסל מעבר תחנת משטרה בת"א  /  איתמר לוין
התפוצץ מו"מ על הסדר עם ארביב  /  איתמר לוין
ארדן ליועמ"ש: "חשש מפגיעה באמון המשטרה"  /  עידן יוסף
תאורה מסנוורת  /  דרור אידר
"תעשיית חקירות" כמעילה באמון  /  רפי לאופרט
הרינונים של רוני את רוני  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il