|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
זה מה שקובע? [צילום: מאט רורק, AP]
שישה בשישי

לא מבין, כן מבין

כיצד הלייבור לא נפגע מהאנטישמיות של קורבין מה זה משנה אם טראמפ אמר niger מי אמר שמגיעה לאלשיך אוטומית עוד שנה מדוע יש שוב ושוב משברים סביב השבת מאיזו הפרעת קשב סובל רון חולדאי למה המדינה לא מפצה בצורה מלאה על זיכוי
24/08/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות


לא מבין: ג'רמי קורבין
ישראל צריכה להביע סלידה [צילום: AP]

קורבין התבטא בצורה בוטה נגד ישראל, ואל תקנו את התירוץ שהוא רק נגד ישראל ולא נגד היהודים. כל מי שאומר את זה, הרי לא יוצא נגד הערבים הישראלים אלא רק נגד היהודים, נגד ממשלתם ונגד היותה של ישראל מדינה יהודית; במילים אחרות: הוא אנטישמי

מנהיג הלייבור, ראש האופוזיציה בבריטניה ומועמד בהחלט אפשרי לראשות הממשלה הוא אנטישמי ותומך טרור – ובכל זאת מפלגתו אינה נפגעת. ג'רמי קורבין התבטא בצורה בוטה נגד ישראל, ואל תקנו את התירוץ שהוא רק נגד ישראל ולא נגד היהודים. כל מי שאומר את זה, הרי לא יוצא נגד הערבים הישראלים אלא רק נגד היהודים, נגד ממשלתם ונגד היותה של ישראל מדינה יהודית; במילים אחרות: הוא אנטישמי.

קורבין דיבר בזכותם של מחבלי חמאס והשתתף בשורה ארוכה של אירועים לצידם ולכבודם של רבי-מרצחים – בתוניס, ברמאללה, אפילו בפרלמנט הבריטי. הוא אינו נוקף אצבע נגד גילויי האנטישמיות המחליאים והמתרבים במפלגתו. העיתונים החשובים ביותר בבריטניה, ללא כל קשר לעמדותיהם הפוליטיות, חושפים ומוקיעים את האנטישמיות והתמיכה בטרור של קורבין ואנשיו: טיימס, דיילי טלגרף, גארדיאן, דיילי מייל.

אז מה אני לא מבין? שני דברים. ראשית, כיצד זה בכלל יכול לקרות בבריטניה. מדינה בעלת מסורת של דמוקרטיה וזכויות אדם, עם הקהילה היהודית השלישית בגודלה באירופה (270,000 איש), המעורה בחברה ותורמת לה. שנית, איך זה שהתמיכה בלייבור לא משתנה לאורך השנה האחרונה. מתחילת השנה מקבלת המפלגה ברוב הסקרים 40%-39%, לפעמים אחוז פחות ולפעמים שני אחוזים יותר. היא צמודה אל השמרנים שבשלטון ולעיתים עוברת אותם – למרות מה שעשה ועושה קורבין, ולמרות שכאמור האנטישמיות בשורותיה אינה נגמרת בו.

לראשונה מאז 1945, קיימת סכנה אמיתית שבמדינה אירופית חשובה יעלה לשלטון אנטישמי בוטה, אויב מוצהר של העם היהודי ושל מדינתו, ומי שמזדהה עם מעשי טרור למרות שגם מדינתו-שלו היא יעד למחבלים. ישראל אינה יכולה לומר שזה עניין פנימי של בריטניה. יש מספיק דרכים להביע את הסלידה מג'רמי קורבין, מעשיו, תומכיו וההולכים בדרכו.

לא מבין: האמריקנים
השימוש במילה איננו סימן לגזענות

תחת הכותרת הזאת יכולתי לכתוב מדור שלם, אבל אסתפק בתמיהה אחת, סביב מה שרק לפני עשרה ימים היה נושא שיחה מרכזי בארה"ב: האם הנשיא דונלד טראמפ השתמש בעבר ב"N Word". הכוונה ל"niger" – בתרגום חופשי: כושון או כושי מסריח. בהחלט ביטוי גזעני מזמנים חשוכים. אבל אני לא מבין מה האמריקנים עושים ממנו כזה סיפור. זה מה שקובע האם מישהו גזען או לא – האם השתמש פעם, פעמיים ואפילו שלוש בביטוי פוגעני ומיותר? אם מישהו אמר "יהודון", זה הופך אותו לאנטישמי? ממש לא.

גזענות, אנטישמיות, שנאת זרים, שנאת נשים – כל אלו נבחנים לאורך זמן ובמעשים, לא באמירות נקודתיות כאלו או אחרות. מי שמשתמש ללא הרף במילים פוגעניות, חזקה עליו שגם מעשיו יהיו כאלה; ואם הוא רק אומר זאת מדי פעם – שיבקש סליחה ונמשיך הלאה. והכי מגוחך: נהג מונית אפרו-אמריקני שהסיע אותי בוושינגטון לפני חצי שנה, השתמש בעצמו במילה זו בשיחה אתי. שימו לב: הוא לא אמר את זה לאפרו-אמריקני אחר, אלא לאדם שברור היה לחלוטין שהוא תייר יהודי.

לאמריקנים יש את הקטע הזה, שאני לא יודע אם הוא תוצאה של שמרנות, של צביעות או של שניהם. מכירים את זה, שפתאום יש ביייייייייפ ארוך בתוכנית טלוויזיה אמריקנית? זה בגלל שמישהו אמר fuck בהטיה זו או אחרת. להראות את ה-fuck בהחלט מותר, יש תוכניות שלמות שעוסקות בו, אבל אסור להגיד את המילה הזאת. בחיי שאני לא מבין אותם.

לא מבין: כהונת אלשיך
לא כתוב בשום מקום [צילום: מאיר וקנין, פלאש 90]

לפי הטיעון בנוגע לחקירות נתניהו, כל מה שצריך לעשות קצין משטרה בכיר (מפכ"ל, ראש אגף החקירות, מפקד להב 433, ראש יאח"ה) כדי לקבל הארכת כהונה, הוא לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, השר לבטחון פנים או שר המשפטים – ומיד יגידו שחייבים לתת לו את השנה הנוספת. יש עם זה רק בעיה קטנה: זה יהיה פוטש

היכן נקבע שמפכ"ל המשטרה יתמנה לשלוש שנים עם אפשרות להארכת כהונתו בשנה נוספת? התשובה: בשום מקום. פקודת המשטרה קובעת בצורה תמציתית ביותר, שהמפקח הכללי ימונה בידי הממשלה לפי הצעתו של השר לביטחון פנים. זהו. אף מילה על הליך המינוי, על הכישורים ועל אורך הכהונה. איכשהו נוצרה מסורת – שכנראה הועתקה מצה"ל – שמדובר בשלוש שנים ושכמעט תמיד תינתן גם השנה הרביעית. לפני ארבע שנים הגיש המשרד לביטחון פנים הצעת חוק לפיה כהונת המפכ"ל תהיה ארבע שנים, אם כי הממשלה תוכל מראש למנותו לתקופה קצרה יותר; ההצעה לא עברה.

עכשיו אומרים לנו, שאם גלעד ארדן לא יתן לרוני אלשיך את השנה הרביעית – זו תהיה החלטה פוליטית פסולה, הנובעת מהחקירות נגד בנימין נתניהו. אני לא מבין. ראשית, אם המחוקק היה רוצה – הוא היה קובע ארבע שנים; הוא לא קבע דבר, ואפילו המסורת מדברת כאמור על אופציה בלבד לשנה רביעית. השר לביטחון פנים אינו מריונטה, אלא חייב להפעיל שיקול דעת.

שנית, היו סטיות רבות לשני הצדדים, ואני לא מדבר על מפכ"לים שנאלצו להתפטר. נתחיל מ-1990: דוד קראוס – חמש שנים; יעקב טרנר – שלוש שנים; אסף חפץ – 3.5 שנים; יהודה וילק – שלוש שנים; שלמה אהרונישקי – 3.5 שנים; משה קראדי – שלוש שנים; דודי כהן – ארבע שנים; יוחנן דנינו – ארבע שנים. הממוצע הוא 43 חודשים, לא ארבע שנים.

שלישית, וזה העיקר: לפי הטיעון בנוגע לחקירות נתניהו, כל מה שצריך לעשות קצין משטרה בכיר (מפכ"ל, ראש אגף החקירות, מפקד להב 433, ראש יאח"ה) כדי לקבל הארכת כהונה, הוא לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, השר לביטחון פנים או שר המשפטים – ומיד יגידו שחייבים לתת לו את השנה הנוספת. יש עם זה רק בעיה קטנה: זה יהיה פוטש.

כן מבין: עבודות בשבת
להגיע להבנות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

כאדם דתי אני מתנגד בכל מאודי לחילול שבת, ודאי במרחב הציבורי, ועוד יותר ודאי על חשבוני כמשלם מיסים. אני יודע שחוסר נוחות או הפסד כספי אינם עילה לחילול שבת. אני דבק בהלכה, הקובעת מהו פיקוח נפש שעליו מחללים שבת, וגם כיצד בדיוק עושים זאת. הקמת גשר או הנחת מסילה לא מתחילים להתקרב למשהו שמזכיר פיקוח נפש. אני לא מוכן להשלים עם זה.

מה אני כן מבין? מדוע פעם בחודש-חודשיים יש לנו משבר כזה: משום שאין שום מדיניות-על שתקבע מה ייעשה ומה לא ייעשה בשבת. במבט רחב יותר, אין שום מדיניות-על שמגדירה את יחסי הדתיים והחילוניים בישראל ואת היחסים בין החוק וההלכה. מה שיש הוא סטטוס-קוו מ-1948, שאותו מפר כמעט תמיד הצד החילוני מכוח היותו הרוב (ואז הוא רומס את רגשותיו של המיעוט וקורא לזה "ליברליזם"). מה שיש הוא רמיסה בראש חוצות של חוק שעות עבודה ומנוחה, של החוק בנוגע לנישואין על-פי ההלכה בלבד, של החוק הקובע את סמכות בתי הדין הרבניים, של חוק איסור הונאה בכשרות ועוד כהנה וכהנה.

אני גם יודע, ששומרי המצוות בישראל הם מיעוט – משמעותי וגדל, אבל עדיין מיעוט. אני יודע שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית, בה יש משמעות לשלטון הרוב. לכן אני משוכנע שחייבים להגיע להסכמות, שמטבע הדברים יחייבו ויתורים משני הצדדים. ואני כאמור מבין מדוע אין וכנראה גם לא יהיו הסכמות כאלו: כי הפוליטיקאים מעדיפים לדחות למחרתיים את מה שאפשר לדחות למחר, וכי צעקות קיצוניות מביאות הרבה יותר כותרות והרבה יותר קולות מאשר פשרות מתונות.

לא מבין: רון חולדאי
זה לא מספיק?! [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

עוד משהו על עבודות תשתית בתל אביב. 200 כאלו מבוצעות השנה ברחבי העיר, אם נאמין לאתר העירייה. וזה כאשר העיר סובלת מפקקים קשים ההולכים ומחמירים, לא רק בגלל תוספת המכוניות, אלא גם ובעיקר בשל עבודות הרכבת הקלה. יש לי הרגשה, שעד שהרכבת הזאת תתחיל לנסוע (מישהו מאמין שזה יקרה באוקטובר 2012?), כולנו נשכח מה שהיה לפניה, לא נוכל למדוד האם הביאה לשיפור, ורק נדע שסוף-סוף אפשר לנסוע ברחבי העיר ובדרכים המובילות אליה. ואז, כמובן, יתחיל השלב השני שלה והפעם ממש בלב העיר.

אני לא מבין: רון חולדאי חייב שכל הזמן יזוזו דחפורים איפשהו בתל אביב? הוא לא תופס שכאשר פותחים וסוגרים ופותחים וסוגרים את רחוב סוטין, זה משפיע במישרין על אבן גבירול – שגם ככה קשה להגיע אליו בגלל העבודות בדרך בגין? הוא לא מסוגל להחליט שלא עושים שום עבודה, פרט לכאלו שהן ממש דחופות, עד לסיום הרכבת הקלה?

אחד התסמינים של הפרעת קשב הוא התעסקות בלתי פוסקת בידיים, הצורך להחזיק כל הזמן עט וכדומה. חולדאי כנראה מפגין מהי הפרעת קשב ממסדית: הצורך להזיז כל הזמן משאיות וטרקטורים, הדחף שאינו ניתן לכיבוש לקדוח ולחפור ולסלול ולרצף. ובסוף כל אלו, יש פחות מקומות חניה ויותר פקקים ויותר אופניים על המדרכה.

כן מבין: הוצאות פליליות
יקבל פחות ממחצית הוצאותיו [צילום: יניב ועקנין]

המדינה יכולה לגבות קנסות העולים פי כמה על התועלת הכספית שהפיק העבריין – אבל כאשר היא פוגעת באזרח, היא מחזירה לו רק חלק מהנזק שנגרם לו. חוסר יושר שכזה גורם לאובדן האמון בחוק ובאוכפיו, שכן ההרגשה הברורה היא שהמדינה מנצלת לרעה את כוחה

שוקי סגיס, לשעבר מנכ"ל נמל אשדוד, הוכיח לבית המשפט המחוזי בבאר שבע שהגנתו במשפט ממנו זוכה, עלתה לו 300,000 שקל. השופט יואל עדן מתח את התקנות עד לקצה וקבע שהמדינה תשלם לסגיס 130,000 שקל, על כתב אישום שעל-פי החלטתו – לא היה צריך לבוא כלל לעולם, והיה חייב להיעצר כבר בכניסה למשרדי הפרקליטות.

לכאורה, הייתי צריך לומר שאני לא מבין: כיצד זה ייתכן? האם אדם צריך להגיע לסף פשיטת רגל כדי להתגונן מפני כתב אישום מופרך וחסר יסוד? האם לא מגיע לו לכל הפחות שהמדינה – שפעלה ברשלנות רבתי – תכסה את הוצאותיו? ואני לא מדבר על כך שתפצה אותו על שנים רבות של סבל.

אבל בעצם אני כן מבין: המדינה היא שקבעה בתקנות מה יהיה הפיצוי והיא כמובן רוצה להגן על עצמה. לכן נקבעו תעריפים מירביים לכל יום מעצר ולכל דיון, בלי שום קשר להכנסות האמיתיות שמפסיד העצור ובלי שום קשר להוצאות האמיתיות שיש לו. את זה צריך לשנות. התקנות צריכות לקבוע, שבית המשפט יהיה רשאי לפסוק את מלוא ההוצאות כנגד חשבוניות, אם יגיע למסקנה שהן סבירות בנסיבות העניין – וממש לא קשה להכריע בכך.

זה לא רק עניין של שכר ישר; זה גם עניין של סימטריה. המדינה יכולה לגבות קנסות העולים פי כמה על התועלת הכספית שהפיק העבריין – אבל כאשר היא פוגעת באזרח, היא מחזירה לו רק חלק מהנזק שנגרם לו. חוסר יושר שכזה גורם לאובדן האמון בחוק ובאוכפיו, שכן ההרגשה הברורה היא שהמדינה מנצלת לרעה את כוחה. לתשומת ליבה של השרה איילת שקד.

תאריך:  24/08/2018   |   עודכן:  24/08/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא מבין, כן מבין
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
6
נטע אורי
24/08/18 08:44
2
משה, עורך-דין
24/08/18 12:30
3
אלטע קאקער
24/08/18 12:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דונלד טראמפ גנב את הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר 2016. זו המשמעות הציבורית, הפוליטית וההיסטורית של מה שמתרחש ביומיים האחרונים. ונדגיש: זו אינה משמעות משפטית; אפילו אם יוכח שטראמפ מעורב במעשה פלילי בנושא זה - וכרגע אין לכך הוכחה - לא ניתן להעמידו לדין על כך. ונסביר.
23/08/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
ברית אחרי אלף שנה בסין? כן, אתם שומעים נכון. בעל השמחה הוא לא אחר מנכדו של הרב דוד גרוסמן, רב מגדל העמק ומייסד רשת מוסדות החינוך "מגדל אור". הנכד ורעייתו הם שליחי חב"ד באזור, אשר הקימו לתחייה את יהדות סין המפוארת.
23/08/2018  |  ציפי לידר  |   כתבות
סמוך לשער הצפוני של נמל יפו על קו הים שוכן מבנה בית המכס המנדטורי מבנה צר ומאורך בולט בכיעורו מזה תקופה ארוכה מתנהל מאבק על עתידו של המבנה
22/08/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
עד כמה חמור מצבו של דונלד טראמפ בעקבות הלילה הדרמטי בשני בתי המשפט? בסופו של דבר, גורלו ייחרץ בזירה הפוליטית ובשאלה מה יחשבו הקולות הצפים בבחירות לקונגרס
22/08/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
המלחמה בין משטר אסד בסוריה לבין ההתקוממות נגדו, הסונית-ערבית בעיקרה, שהחלה במארס 2011, נמצאת כעת בשלביה הסופיים. מובלעות המורדים העצמאיות האחרונות במחוזות דרעא וקוניטרה חדלו להתקיים. נכון לעכשיו, המרד ממשיך להתקיים רק בשני אזורים במדינה, וגם בהם המורדים מצליחים להחזיק מעמד רק משום שכוחות חיצוניים תומכים בנוכחותם שם. שני אזורים אלו הם הבסיס האמריקני בעיר תנף והשטחים שסביבו, ואזור הנמצא בשליטה טורקית ומשתרע מג'רבלוס שעל גבול סוריה-טורקיה, כולל אזור עפרין ממערב, ועד מחוז אידליב מדרום.
21/08/2018  |  ד"ר יונתן ספייר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il