|   15:07:40
  מרגלית מולנר גויטיין  
יוצרת סרטים, עיתונאית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אמנות ופוליטיקה

מי שחשב כי אמנים מנותקים מהמציאות טועה, ודאי לאור התערוכות המתקיימות בבית האמנים בסבב זה (1-22.9.2018) ההיבט הפוליטי בולט במגוון תערוכות כאן וניתן מקום שווה לאמנים ממגזרים שונים
06/09/2018  |   מרגלית מולנר גויטיין   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
טולקובסקי. מלחמת העולם הראשונה


מלחמת העולם הראשונה, בעיניים עכשוויות

תערוכה נודדת שהיגיעה אלינו מגרמניה והוצגה בכמה אתרים באירופה מעלה רשמים ואיזכורים ממלחמת העולם הראשונה, בעיניים עכשוויות.

100 שנה חלפו מאז מלחמת העולם הראשונה, 1918-2018, והשפעותיה עדיין חרותות בזיכרוננו ובהיסטוריה העקובה מדם של אירופה והמזרח התיכון. השפעתה ניכרת גם במלחמת העולם השנייה ולפי חלק האמנים המציגים כאן, היא מוצאת את ביטויה גם בקונפליקטים של ימים אלה. כמאה אמנים מאירופה ומישראל הוזמנו לתרום את חלקם לקונספט זה ובאולם צנוע כאן מוצגות מספר עבודות מרשימות בהקשרים שהן מציגות. האוצרים מדגישים כי חלק ממלחמת העולם הראשונה התרחש במזרח התיכון, ופלשתינה של אז עמדה בלב הקרבות. לורנס "איש ערב", כפי שהיה מכונה הקצין הבריטי תומס לורנס, שתמך בקבוצות מורדים ערבים בשלהי מלחמה זו, זכה לרומנטיזציה באמנות, בקולנוע ובספרות העולם, וגם כאן.

היטלר השווה את היהודים לעכברים, וכאן מוצגת יצירה של הפסלת דבורה סנגל המראה עכברים כבני אדם במצבים שונים, רובם אלימים ושותתי דם (צילם מישה נבראטה). צבי טולקובסקי הישראלי מתמקד במזרח התיכון, בפלשתינה, ומאייר את מוראות הקרבות כמו ספרי צביעה לילדים, אך הגולגלות והדם מסביב ממחישים שאין זה משחק ילדים.

בל שפיר (נולדה בגרמניה וחיה בישראל) מתייחסת למלחמה באמצעות מפת אפריקה שמצאה בשוק הפשפשים ומשמשת רקע לקולז'ים המבטאים קרבות, נדודים, שאיפה לדרור. עבודות נוספות שלה בנושא זה עשויות בקפידה מרבדים שונים המעשירים ומעמיקים את שדה הראיה.

אמנים אחרים מציגים צילומים ישנים מהמלחמה שעובדו עם נגיעות עכשוויות. באופן מלאכותי ומגויס מוצגת כאן עבודה המראה ציורים של נעלי נייקי בצבעים של הדגל הפלשתיני.

שכנים?

באולם הגדול בבית האמנים מוצגת תערוכה פוליטית מוצהרת בשם "שכנים, מבט על מקום וזהות של שתי אוכלוסיות שזו מולדתן", אוצרת: רביבה רגב. המגמתיות כאן בולטת. האוצרת והאמנים מנציחים את הצד השלילי של הקונפליקט, ללא מתן הבט חיובי ותקווה לאחרית טובה יותר.

כהגדרת האוצרת: "זוהי תערוכה העוסקת ברעיונות וזהות של מקום. התערוכה מציגה מבט ביקורתי על יחסי השכנות בין שני העמים יהודים וערבים במולדתם ישראל/פלשתין. מקום הטעון בניגודים, בקונפליקטים היסטוריים, בנרטיבים, בתפיסות אידאולוגיות ובשאיפות לאומיות. בתערוכה מוצגות עבודות המייצגות את הקונפליקט מאז שנות ה-70, בהקשרים תרבותיים ובהשפעות בין שני העמים".

כך, נוכל לראות כאן את הצילום המפורסם של ערביה ההולכת בצד חומה גבוהה המבדילה בין שתי האוכלוסיות. בצילום אחר - רועה צאן ערבי כפות וקשור עיניים כשהכבשים רועות סביבו, וטנק גדול מאחור - מראה המקבע את הפער בין שלוות הכבשים, למצבו העגום של הערבי, והמצב המלחמתי המאיים ברקע.

עבודה מרשימה ושונה לגמרי היא זו של האמנית שחקנית ראידה אדון, המעידה על עצמה שיש לה שתי זהויות שוות - ישראלית פלשתינית. אדון זכתה בתואר מלכת היופי במגזר הערבי בשנת 1992, והיא מספרת: " ניסיתי לפרוץ את הגטו הערבי, השתתפתי בתחרות 'הפנים של שנות ה-90', והרגשתי שהכל חסום. ישראל של שנות ה-90 המוקדמות לא הייתה פתוחה לקבל דוגמנית ערבייה. מודל היופי היה שיער בלונדיני, עור לבן, עיניים כחולות. היום יש קצת יותר פתיחות למראה אחר. כשהתחלתי לדגמן לא היו דוגמניות ערביות. כל הדלתות היו סגורות".

על ייחודה של אדון כאשה ישראלית פלשתינית יוצרת אומרת ד"ר רונה סלע שאצרה את תערוכתה במוז' תא בשנת 2014: "אדון היא חלק מהדור החדש, שבו לנשים יוצרות ואקטיביסטיות פלשתיניות יש מקום משמעותי ונוכחות בולטת, והיא לא חוששת לעסוק במקומן של נשים בחברה הערבית. היא לא פוחדת לערער על מוסכמות ונורמות מגדריות ועל כבלים של דת והיסטוריה ולפתח נושא זה לדיון".

בצילום המבוים שאדון מציגה כאן נראית בחורה בבגד אדום בולט (ראידה אדון) יושבת על כיסא גבוה בחדר שמרצפותיו המעוטרות במוטיבים אוריינטליים מעידות שהוא חדר של תושבים ערבים, בידה מספרים והיא מנסה לחתוך את צמתה הארוכה המשתלשלת לרצפה כחבל הקושר אותה. היא מביטה החוצה דרך החלון הפתוח. הדימוי פתוח לפרשנות אישית, והרושם שלי הוא שזהו דמוי לבחורה ערביה המנסה להשתחרר מהכבלים ולצאת לעולם החופשי. אין פה הגבלה של הצד השני, הישראלי, שאגב מקבל אותה בזרועות פתוחות ונותן לה תפקידים משמעותיים בתיאטרון ובאמנות הישראלית, אלא של החינוך והתרבות ממנו היא באה.

שחרור האישה הדרוזית

וכאילו כהמשך תמטי, בחדר אחר מציגה היאם מוסטפא (אוצר: אריה ברקוביץ), אמנית דרוזית מדלית אל כרמל, את מצבן העגום של הנשים הדרוזיות המסורתיות: ללא פנים בכלל, מחוקות, או מוסתרות מאחורי צעיף. אין להן זהות וקולן לא נשמע. הן מצוירות אצלה תמיד מאחור, כמפנות גב לקידמה. לדבריה: "כאישה דרוזית, אני מנסה להעביר תחושותיה של אישה שחיה בחברה סגורה, חברה שמקדשת את האישה, לכן היא מנסה לגונן עליה בזה שהיא מבודדת אותה מכל מה שמתרחש בעולם סביבה".

עבודותיה מתאפיינות בגוון מונוכרומי אפור שחור, כאילו אין בנמצא גווני פסטל, אדום או כחול, להביע שמחה ותקווה. מעניין כי רק לאחרונה ראינו מציאות שונה לחלוטין שהעלתה במוזאון תל אביב הציירת הדרוזית המחוננת פאטמה שאנן (1986, נולדה וגדלה בכפר הדרוזי ג'וליס), זוכת הפרס ע"ש חיים שיף לאמנות פיגורטיבית-ריאליסטית 2016.

אמנם, שאנן היא "מקרה מיוחד": בשנה השנייה ללימודיה במכללה לאמנות היא התחתנה, המשיכה ללמוד, התגרשה והמשיכה בלימודיה. היא חיה ויוצרת בתל אביב. "בעזרת האמנות חוללתי שינוי מהותי בחיים שלי. לא יכולתי לצייר כשאני חיה ומתנהגת אחרת ממה שאני מציגה. בעזרת האמנות אני מעלה דיון תרבותי במטרה להגיע לשינוי חברתי", אמרה. השטיח, המוערך כל כך בחברה הדרוזית, סמל למשפחתיות ולכניעת האישה, יוצא אצלה החוצה, למרחב. זהו אייקון מרכזי בתערוכתה וביטוי למסעה החתרני של האישה בדרכה לעצמאות. הצבעוניות השולטת בעבודותיה מביעה תקווה ושמחת חיים.

[סוף שבוע הארץ]

ראידה אדון הייתה דוגמנית ונזירה, ואת שתיהן אפשר למצוא באמנות שלה

ראידה אדון היא שחקנית וגם ציירת ואמנית וידאו ומיצג פוליטית. היא פלשתינית וגם ישראלית. היא הייתה מלכת היופי של המגזר הערבי וגם חיה כנזירה שנה וחצי. מתוך חוסר השייכות הבסיסית של חייה היא יוצרת אמנות בועטת ושומרת על שמחת חיים. גם עכשיו, כשהכל מסביב מייאש.

ראידה אדון, שכנים
היאם מוסטפא, אישה דרוזית
טולקובסקי, מלחמת העולם הראשונה
תאריך:  06/09/2018   |   עודכן:  06/09/2018
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמנות ופוליטיקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
7/09/18 05:32
2
נעצי
7/09/18 14:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בעוד כשבוע וחצי יציינו ארגוני השמאל חצי-יובל (25 שנה) להסכמי אוסלו. די ברור שההסכם נכשל, אבל עד עכשיו אף-אחד לא מסביר למה נכשל ההסכם ומה צריך להיות הפתרון החלופי.
05/09/2018  |  רועי אורן  |   מאמרים
בג"ץ דחה (יום ד', 5.9.18) שלוש עתירות שביקשו למנוע את פינויים של הבדואים בני שבט הג'אלין מהיישוב הבלתי חוקי חאן אל-אחמר שממזרח לירושלים. השופט יצחק עמית קבע, כי אין כל מקום לפתוח מחדש את הדיון בפסק הדין הסופי שניתן לפני שלושה חודשים, ואשר אפשר לבצע את הפינוי.
05/09/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בעוד מספר ימים (24.9.95), יחול יום השנה ה-23, לחתימה על הסכם אוסלו ב'. עוד ארבעה ימים יחלפו וההסכם ייחתם שוב, ברוב עם, על מדשאות הבית הלבן. הסכם אוסלו הראשון שעל שמו נקרא התהליך כולו, נחתם שנתיים קודם לכן ב-20.8.93.
05/09/2018  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בצה"ל אומרים כי הסבירות להסלמה בעזה גדולה מהסבירות להסדרה וכי התנאי להסדרה הוא השבת גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול. גורם בכיר בצה"ל אמר בתדרוך לכתבים צבאיים כי המודיעין יודע לומר שגופות החללים מוחזקות בידי החמאס.
04/09/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
הסיפור של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל הוא דוגמה מובהקת לפוליטיקה שהשתלטה על מוסדות חינוך שאמורים להישען על דעתם של אנשי מקצוע. כך או אחרת, אין מקום לפתוח פקולטה לרפואה ללא תשתית, טכנולוגיה וכוח אדם. אלמלא היה מדובר באריאל, הפקולטה הזאת לא הייתה נפתחת, אבל זה מה שקורה כשמצד אחד צריך לשמור על הסמוטריצים והיוגבים, ומהצד השני לבנות את עצמך כשר הביטחון הבא.
04/09/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il