|   15:07:40
  הדר פרבר  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

סיכום ועידת יוהנסבורג

25/12/2002  |   הדר פרבר   |   מקורות   |   תגובות
 קישורים
  הידרולוגיה ואזורים סמי מדבריים

  הכינוס החברתי עולמי

  הקונגרס העולמי למים

  התפלה

  מים וביוב

  ניהול משולב של מקורות מים

  פורום המים העולמי

   רשימות קודמות
  האתיקה הכפולה של ידיעות אחרונות
  שני צדדים למטבע
  שירות אמיתי ברשות הדואר
  עונת החורף של קשת-שנת דובים?
  תרבות של בירה

'ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון' הנו ארגון ישראלי-פלשתיני-ירדני החבר ב'ידידי כדור הארץ' הבינלאומי, הרשת הגדולה ביותר של ארגונים סביבתיים, אשר חברים בו ארגונים מ-66 מדינות שונות. משרדי 'ידידי כדור הארץ המזה"ת' פעילים בתל-אביב, עמאן ובית לחם. ידידי כדור הארץ המזה"ת מקדם נושאים סביבתיים משותפים לישראל ירדן והרשות הפלסטינית, תוך עידוד יחסי שלום בין העמים.

אירועים

הפנינג ט"ו בשבט בנחל אלכסנדר - ב18 לינואר 2003 יערך לכבוד ט"ו בשבט ההפנינג המיועד לכל המשפחה. האירוע מאורגן במסגרת פרויקט 'מים ושכנות טובה' על-ידי ידידי כדה"א המזרח התיכון והמועצה האיזורית עמק חפר.

שנת המים הבינלאומית

האו"ם הכריז על שנת 2003 כשנת המים הבינלאומית. הכרזה זו נועדה להגביר את המודעות למספר סוגיות בנושא מים: המים כמשאב במחסור, הצורך בחיסכון, חלוקה צודקת של מים, קידום טכנולוגיות חדשניות וניהול צריכת מים בהתאם למשאב בכל אזור. האו"ם מצפה מהמדינות העשירות לתמוך ולעזור למדינות המתפתחות בהן נמצאים מיליארד וחצי בני אדם ללא אספקת מים.


פורום המים העולמי (world water forum)

16-23 במרץ 2003, בקיוטו יפן, הכינוס התלת שנתי למים. בכנס זה נפגשים מדענים, מומחי מים, נציגי ממשלות וארגונים לא ממשלתיים לעסוק בנושאי מים, מפגש זה חשוב במיוחד השנה, משום שועידת יוהנסבורג הכריזה על כינוס זה ככינוס שהמדינות צריכות להצהיר על דרך יישום ההצהרות ביוהנסבורג, בנושאים הנוגעים למים וסניטציה. www.worldwaterforum.org.


כינוס בינלאומי לניהול משולב של מקורות מים (International Workshop on Integrated Water Resource Management)
הכינוס יתקיים ב-7-11 לאפריל 2003 בדנוור קולורדו. בכנס זה יציגו וינתחו דרכים וכלים חדשים לניהול משולב של מקורות מים. [קישור]


הקונגרס העולמי למים (XI World Water Congress)
יתקיים ב5-9 לאוקטובר במדריד, ספרד. הקונגרס יעסוק בניהול מקורות מים, תוך התייחסות ספציפית לנושאים הבאים: שינויי אקלים, הערכת המים, השפעת שילוב בטכנולוגיות חדשות, קיימות של שימוש אינטנסיבי במי תהום ועוד. [קישור]


סימפוזיון בינלאומי בנושא מים ואדם (IWRA International Regional Symposium - Water for Human Survival)
יתקיים ב-27-30 בנובמבר 2003 בניו דלהי, הודו. Cbip@nda.vsnl.net.in


מים וביוב (Water & Wastewater Europe)
יתקיים ב4-6 במרץ 2003 בניצה, צרפת. הכנס יעסוק בשימוש חוזר, איכות מים, הפרטה ועוד.[קישור]


אסטרטגיות התפלה במדינות בדרום הים התיכון (Desalination Strategies in South Mediterranean Countries)
הכינוס יתקיים ב-3-6 למאי 2004 באגדיר, מרוקו. הכינוס יעסוק בהתפלה ושימוש חוזר של מים, כלכליות ההתפלה, אסטרטגיות ניהול משאבי המים ועוד. [קישור]


הידרולוגיה ואזורים סמי מדבריים (HYDROLOGY OF THE MEDITERRANEAN AND SEMI-ARID REGIONS)הכינוס יתקיים ב-1-4 באפריל 2003 ב-Montpellier, צרפת. [קישור]/

הכינוס החברתי העולמי

הפורום הכלכלי העולמי (The World Economic Forum) שנוסד ב-1970 ככינוס אזורי של אנשי עסקים, התפתח עד מהרה להיות הפורום הבינלאומי החשוב והבעייתי ביותר המכנס ראשי הון ושלטון. לאור היום מתקיים תהליך לא דמוקרטי בעליל, בו אין השפעה של הציבור, וללא כל סדרי מנהל תקין. הפורום מתכנס אחת לשנה בדבוס שבשוויץ, ועוסק בסוגיות של הכלכלה הגלובלית ומאפשר לראשי מדינות להתחכך בראשי תאגידים ולהיפך. באופן רשמי משתתפים בכנס זה, מלבד ראשי התאגידים הגדולים וכ150 ראשי מדינות(!), גם נציגי ארגונים לא ממשלתיים. אולם כוחם של אלה דל, לפחות בתוך כותלי הכינוס. ההד הציבורי היחיד, אך החזק, של הציבור במדינות שונות בעולם, בא לידי ביטוי בהפגנות ענק ססגוניות והתכנסויות שונות שבאות להצביע על הכשל החמור בהתכנסות דוגמת הפורום הכלכלי העולמי.

הכנס החשוב ביותר אשר בה להצביע על הסכנות הטמונות בכלכלה הגלובלית ובכוחם הבלתי מרוסן של התאגידים הוא הכינוס החברתי העולמי ( The World Social Forum) שהוקם ב1998 ומתכנס בכל שנה במקביל לכינוסו של הפורום הכלכלי. לכינוס זה מגיעים נציגי ארגונים לא ממשלתיים מ120 מדינות, 5000 ארגונים וכ30,000 משתתפים לוקחים חלק בכ1700 סדנאות וסמינרים.

[קישור]


גם מישראל נוסעים חמישה נציגים, מארגונים סביבתיים וחברתיים (במימון קרן היינריך בל). הנושא המרכזי מבחינת ידידי כדור הארץ הוא השפעת הסכמי סחר בין לאומיים על הסביבה והחברה, ובאופן ספציפי יותר- ההסכם הסחר סביב הים התיכון (MFTZ). הפעילות שידידי כדור הארץ מקדמת בשיתוף גורמים נוספים, מטרתה להפעיל לובי ברמה המקומית והאיזורית כדי להיערך מבחינה סביבתית לאזור הסחר שיכנס לתוקף ב2010.

אז מה צריך לעשות?

ברמה הפרלמנטרית: לעגן בחקיקה את החובה לבצע תסקיר השפעה כולל לגבי כל הסכם סחר חופשי ולהכילו גם על ההסכמים שכבר נחתמו, בדומה לנעשה באיחוד האירופי. נציבות הדורות הבאים בכנסת כבר הגישה לוועדת הכלכלה של הכנסת המלצה לקדם חקיקה מסוג זה.


ברמה הממשלתית: כינוס ועדה בינמשרדית, שתאפשר למשרד לאיכות הסביבה להעלות סוגיות סביבתיות הקשורות לאזור הסחר החופשי. בנוסף, על המשרד לאיכות הסביבה לקדם תסקירי השפעה על הסביבה גם ללא חקיקה שתחייב זאת. אך המעשה החשוב ביותר ברמה הממשלתית הוא יישום ההחלטות הסביבתיות שכבר מופיעות בהסכם, שללא תשומת לב מיוחדת ייעלמו בין עשרות סעיפים "חשובים יותר".


ברמה הבינלאומית: רק הקמת גוף משותף לכל המדינות החברות בהסכם הסחר, המטפל בנושאי הסביבה, יקדם את הנושא הסביבתי. לכן על מדינת ישראל לפעול להקמת הגוף החיוני הזה, כי אנו עלולים לסבול לא רק מזיהום שמקורו בישראל, אלא גם משכנינו.

משלחות משותפות מהמזרח התיכון ייצגו את פרויקט מים ושכנות טובה

כינוס פרלמט הנוער לנושא מים: באמצע נובמבר התקיים מפגש הפרלמנט למים בקויבק, קנדה. בפרלמנט נפגשו בני 14-18 מכל העולם ועסק בשאלות של צדק במים, דרכים לחיסכון, מחוייבות בני הנוער ועוד. נציגים ישראלים, ירדנים ופלשתינים מקהילות השותפות בפרויקט 'מים ושכנות טובה' של 'ידידי כדור הארץ' השתתפו בכינוס.

בנוסף לדיונים בסוגיות שונות, הוצגו פרויקטים חינוכיים מרחבי העולם, העוסקים אפרת, פידה וויולט (רכזות הפרויקט בתל אביב בית לחם ועמאן), עלו יחד עם תשעת בני הנוער לספר על הפרויקט שלנו: אפרת מתארת "כולנו עמדנו כקבוצה מגובשת מאחורי המיקרופון וכל אחד בתורו הציג את בעית המים המאפיינת את היישוב ממנו בה. בני הנוער הסתדרו בזוגות לפי הישוב. כך, אלירן מעמק חפר ומוחמד אבו רביע מטול כארם, הציגו ביחד על נחל הזיהום בנחל אלכסנדר, עמיד ועדי לבדי הציגו על ואדי אבו נאר שחוצה את בקה אל גרבייה ובקה אל שרקייה, ועדי מזרחי עם הירדנים, הציגו את נהר הירדן ואת נחל חרוד המזהם את הירדן. לאחר מכן הוצג סרט קצר אודות בעיית המים באזור וחשיבות שיתוף הפעולה בין העמים על מנת להגן על המים. ההצגה היתה מאוד מוצלחת ובעיקר מאוד מרגשת. ההצגה המיקצועית, הבקיאות והחברות בין חברי המשלחת המזרח תיכונית, ריגשו מאוד את הקהל, ואחד המשתתפים, המלווה של המשלחת הצרפתית, אף הודה בפנינו כי "היו לו דמעות בעיניים".

לאחר חזרת משלחת 'מים ושכנות טובה' התקיים מפגש מסכם, בארגון רכזי השטח, מפגש נערך בעמק בו השתתפו 35 בני נוער מעמק חפר, בקה אל גרביה ובית שאן.

במפגש הציגו בני הנוער את בעיות המים והבעיות הסביבתיות בישובים שלהם,וחברי המשלחת הציגו את הצהרת המים שהתקבלה בפרלמנט בקוויבק. בנוסף לכל, זו כמובן היתה הזדמנות מצויינת להפגיש נוער יהודי וערבי, תחת מטרות משותפות ובאוירה חיובית.


משלחת משותפת ללמוד מסיכסוכי מים במקום אחר בעולם: משלחת של נציגי הקהילות השותפות בפרויקט מים ושכנות טובה נסעה לגבול מקסיקו ארה"ב ללמוד על סכסוך המים בין ארה"ב למקסיקו.מטרת הנסיעה היא ללמוד מסכסוך מים הדומה לאזורנו. קיימים מספר קווי דמיון: מדובר באזור דל משקעים, פער כלכלי עצום בין שתי המדינות השותפות בסיכסוך, שוני תרבותי וסיכסוך מדיני רב שנים. במסגרת הנסיעה נפגשו הנוסעים עם עם גורמים שונים העוסקים בנושא. משלחת היא משלחת משותפת ישראלית-פלשתינאית והנציגים גרים בקהילות שכנות.

סיכום יוהנסבורג

בנובמבר 2002 התקיים בוושינגטון כנס בינלאומי לסיכום ועידת יוהנסבורג, שאורגן ע"י קרן היינריך בל. בכנס השתתפו נציגי ממשלות וכן נציגי ארגונים לא ממשלתיים. האורח הבכיר בכנס היה חבר פרלמנט ממפלגת הירוקים בגרמניה. סיכום הדברים היה שמוקדם לשפוט לחומרה את ועידת יוהנסבורג, ויתכן שאפילו, בעוד מספר שנים נוכל לראות שמדובר בדיעבד בהצלחה.

מדוע?

ההישג בנוגע למים וסניטציה שנקבע שעד 2015 כמות האנשים שאינם מקבלים מים זורמים לביתם תפחת בחמישים אחוז. אותו הדבר גם לגבי אלו שאינם מקבלים שרותי סניטציה (ביוב ואתרי אשפה מסודרים). ארצות הברית והאיחוד האירופי מכינים תוכניות והשקעות רבות לממן וליישם את ההחלטה שתוצג בכנס המים העולמי במרץ הקרוב (ראו בהמשך).


למרות העמדה של ארה"ב שלא לאשר את פרוטוקול קיוטו, האמנה תיכנס לתוקף עם אישרורה על-ידי ממשלות גרמניה ורסיה בימים אלה ממש. כמו כן, ממשלת גרמניה הכריזה על יוזמת אנרגיה נקייה, והתחייבה להשקיע מיליארד דולר ליישם התוכנית תוך 5 שנים, ובנוסף תכנס ממשלת גרמניה ועידה בינלאומית בנושא (בשנת 2004).

עצירת צעידה אחורה: מדינות שונות, בינהן האיחוד האירופי, ניסו, ללא הצלחה, לשלב החלטות בדבר קידום סחר חופשי על חשבון הסביבה והחברה.

ציון לשבח למתנדבת בידידי כדור הארץ

מארי מוראהאשי קיבלה תעודת הערכה מהשר לאיכות הסביבה בטקס מגן השר שהתקיים ב18 לדצמבר. מארי היא אזרחית יפנית, אשר למדה במכון הערבה ללימודי הסביבה, ומזה שנתיים מתנדבת במשרה מלאה בידידי כדור הארץ המזהת. בנוסף לפעילותה בארגון, היא עוסקת בחינוך בני נוער בכפר קאסם ובראש העין בנושאי סביבה. במסגרת פעילות זו, בני הנוער מתוודעים לפעילויות נוספות שנעשות ברחבי העולם בנושאי סביבה, באמצעות האינטרנט. מארי, אנחנו אוהבים אותך.

תאריך:  25/12/2002   |   עודכן:  25/12/2002
Nfc
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוח קרן המטבע הבינלאומית - התייעצות עם ישראל על-פי סעיף 4
11/12/2002  |  בנק ישראל  |   מקורות
דין-וחשבון של וועדת ייעוץ לקביעת סמכות "ועדות החלטה" ודרך התנהלותן מול פקידי הסעד למיניהן מוגש אל הרב שלמה בניזרי, ח"כ שר העבודה והרווחה.
11/12/2002  |  צבי גילת  |   מקורות
עובדים ועובדות,
10/12/2002  |  יעקב פרי  |   מקורות

17/11/2002  |    |   מקורות

04/11/2002  |  Nfc  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il