|
יש כשר ויש כשר [צילום: AP]
|
|
|
|
|
אטליז קראי רשאי להכריז על עצמו כ"כשר בהשגחת היהדות הקראית" ואין בכך משום הטעיה על-פי חוק איסור ההונאה בכשרות. כך קובע (יום ב', 14.11.11) שופט בית משפט השלום ברמלה, היאשם אבו-שחאדה. לאור קביעה זו, ביטל אבו-שחאדה קנס שהטילה הרבנות על אטליז קראי ברמלה בשל השימוש במילה "כשר".
הרבנות טענה, כי מדובר בהטעיית הציבור, שכן על-פי החוק מותר להציג בית אוכל ככשר רק אם ברשותו תעודת כשרות מטעם הרבנות הראשית. בעלי האטליז והעדה הקראית טענו, כי הכשרות שלהם שונה משל היהדות הרבנית, וההדגשה שמדובר על כשרות "בהשגחת היהדות הקראית" מונעת כל אפשרות של הטעיה.
אבו-שחאדה סוקר באריכות את תולדות הקראים ועומד על מה שהוא מכנה האנומליה של מצבם בישראל, כאשר אינם מוכרים בידי הרבנות הראשית ומקיימים בפועל חיי דת משלהם. לאחר מכן קובע אבו-שחאדה, כי דינו של הקנס להתבטל בשל הגנה מן הצדק, שכן זוהי הפעם הראשונה בה מוטל קנס כזה על אטליז קראי מאז נחקק חוק איסור הונאה בכשרות בשנת 1983. לדבריו, שינוי שכזה במדיניות הרבנות יכול לבוא רק לאחר איסוף מסודר של נתונים ומתן זכות טיעון לעדה הקראית.
עוד קובע אבו-שחאדה, כי שום יהודי-רבני לא יטעה לחשוב שמדובר בבשר בהשגחת הרבנות, שכן המושג "קראי" קיים כבר 1,200 שנה ומוכר היטב לכל. לדבריו, רק שימוש במילה "כשר" לבדה יוצר את הרושם שמדובר בכשרות בהשגחת הרבנות, ואילו ההדגשה שמדובר בהשגחת היהדות הקראית מסירה כל חשש להטעיה. עוד הוא מציין, כי הרבנות באשדוד וברמלה כבר קבעה בעבר, בשנים 1971 ו-1989, כי יש להדגיש שמדובר בשחיטה או בכשרות קראיים, ולכן אין מקום לחשש להטעיה.