|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

צה"ל חושש מהדלפות במשרד החוץ

לקחי מלחמת לבנון השנייה בנוגע לפעילות החטיבה לתכנון מדיני במשרד החוץ טרם יושמו: אין הערכת מצב שנתית, אין חלוקת סמכויות בתוך המשרד, אין שיתוף פעולה עם אגף התכנון במטכ"ל
01/05/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 62 (2012)   |   תגובות
ועדת וינוגרד. משרד החוץ עדיין לא יישם את ההמלצות

לאחר מלחמת לבנון השנייה קבע משרד החוץ את "חיזוק המימד המדיני והטמעתו בבטחונה הלאומי של ישראל" כמטרה ראשונה במעלה לפעילותו. המשרד אף הציב לעצמו יעדים בעיצוב מדיניות החוץ והתכנון האסטרטגי בסוגיות מדיניות-ביטחוניות שעל סדר היום הלאומי, תוך הגברת השימוש היעיל בידע, במומחיות ובמשאבים המצויים במשרד החוץ.

אחד הלקחים, בעקבות ועדת וינוגרד, היה הצורך בחיזוק החטיבה לתכנון מדיני - אך למרות שהנושא נדון בהנהלת המשרד בפברואר 2009, הדבר טרם בוצע ולא אוישו חמש משרות נוספות שהוקצו לה. החטיבה ניסתה להטמיע את שיטות העבודה שלה בקרב כלל יחידות המשרד העוסקות בתחום התכנון המדיני, ובפרט במסגרת תהליך הערכת המצב השנתית, אולם ניסיונות אלו נדחו בידי חלק מהעובדים.

גורמי מטה נוספים, ובהם האגף לעניינים אסטרטגיים והאגפים המדיניים המרחביים, עוסקים בתכנון אסטרטגי הקשור לעבודה המדינית שנעשית בתחומי אחריותם. ואולם, הנהלת המשרד לא קבעה כיצד יחולקו הסמכויות בינם לבין החטיבה לתכנון מדיני.

בשנת 2008 החלה החטיבה להניע תהליך כלל-משרדי של "הערכת מצב מדינית שנתית", שנועד להציג לפני הנהלת המשרד והדרג המדיני מסמך אינטגרטיבי של עמדת משרד החוץ בסוגיות המדיניות שעל סדר היום הלאומי. התהליך הניב הערכת מצב שהופצה ב-2008 - וזהו. בשנתיים הבאות הערכות המצב לא הופצו ולא אושרו לשימוש. הנהלת המשרד גם לא קיימה את הערכות המצב החודשיות כפי שהחליט המנכ"ל.

תשומות התכנון האסטרטגי של משרד החוץ עדיין אינן מוטמעות כהלכה בתהליכי העבודה של משרד הביטחון קודם להצגתן לפני הדרג המדיני. הניסיון למסד את שיתוף הפעולה בין משרד החוץ לבין אגף התכנון במטכ"ל לא עלה יפה, לאגף אין קצין מטעמו המוצג בחטיבה לתכנון מדיני ואין נוהל מסודר להחלפת מידע ביניהם. ההסבר של צה"ל לתופעה האחרונה: תופעת ההדלפות במשרד החוץ.

משרד מבקר המדינה סבור, כי מסמך הערכת המצב הוא אמצעי חשוב לצורך שילוב התשומות והתובנות הייחודיות למשרד החוץ בתהליכי קבלת ההחלטות בדרג המדיני. לכן ראוי שהמשרד יתמיד בהפקת מסמך הערכת מצב, תוך שיתוף גופים ממלכתיים רלוונטיים בהערכותיו המדיניות, באמצעות הפצת המסמך לעמיתיו במערכת הביטחון, ויציג את תוכנו לפני מליאת הממשלה ולפני הקבינט המדיני-ביטחוני.
התכנון המדיני במשרד החוץ
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ משנת 2008 ואילך פועל משרד החוץ (להלן גם - המשרד) ליישום המלצות דוחות הוועדות הציבוריות שדנו בהפקת לקחי מלחמת לבנון השנייה . במסגרת זו קבע המשרד את "חיזוק המימד המדיני והטמעתו בביטחונה הלאומי של ישראל" כמטרה ראשונה במעלה לפעילותו. המשרד אף הציב לעצמו יעדים בעיצוב מדיניות החוץ והתכנון האסטרטגי בסוגיות מדיניות-ביטחוניות שעל סדר היום הלאומי תוך הגברת השימוש היעיל בידע, במומחיות ובמשאבים המצויים במשרד החוץ. תחומי התכנון המדיני-אסטרטגי במשרד כוללים הכנת תכניות לקידום תהליכים והסדרים מדיניים, והיערכות לסיכול מדיני של איומים אסטרטגיים ותהליכי חשיבה ועבודה לגיבוש מדיניות החוץ בסוגיות שונות. על תחומים אלה מופקדות כמה יחידות מטה. יחידה מרכזית העוסקת בתחום זה היא החטיבה לתכנון מדיני (להלן - החטיבה לתכמ"ד או החטיבה), הכפופה למנכ"ל המשרד. פעולות הביקורת בחודשים פברואר-אוגוסט 2011 בדק משרד מבקר המדינה את פעילות המשרד בתחום תכנון מדיניות החוץ ותכלול העשייה המדינית, בדגש על עבודת החטיבה לתכנון מדיני. בדיקות השלמה נעשו במטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה (להלן - המל"ל), באגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון ובאגף התכנון של צה"ל. עיקרי הממצאים יישום המלצות דוח ועדת וינוגרד בתחום התכנון המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ הוועדה הממשלתית לבדיקת אירועי המערכה בלבנון 2006 בראשות השופט (בדימוס) ד"ר אליהו וינוגרד (להלן - ועדת וינוגרד) קבעה במסגרת הדוח החלקי שהגישה לממשלה באפריל 2007 (להלן - דוח הביניים) את הצורך בחיזוק מרכיבי החשיבה והתכנון המדיני במטה המקצועי של המשרד לשם טיוב קבלת ההחלטות הלאומיות בסוגיות מדיניות-ביטחוניות. במאי אותה שנה החליטה הממשלה לאמץ את עיקרי דוח הביניים. במסגרת זו הוחלט להקים צוות היגוי בראשות רא"ל (מיל') אמנון ליפקין-שחק (להלן - ועדת ליפקין-שחק) שיגבש תכנית מפורטת ליישום המלצות הדוח האמור, לרבות בנושא "שילוב מלא של משרד החוץ בהחלטות ביטחוניות בעלות מימד מדיני". ועדת ליפקין-שחק קבעה כי אחד העקרונות המנחים ליישום ההמלצות הוא ההכרה בתפקידו של המשרד וביכולותיו הייחודיות בתחום עיצוב מדיניות החוץ של ישראל ומערכת יחסי החוץ שלה. 1. חיזוק החטיבה לתכנון מדיני: (א) בפברואר 2009 דנה הנהלת המשרד ביישום המלצות דוח ועדת ליפקין-שחק לחזק את החטיבה לתכמ"ד באמצעות הרחבת ייעודה מיחידה שעיקר עיסוקה בחשיבה מדינית לגוף תכנון מדיני-אסטרטגי רב-גוני. בדיון האמור ההנהלה לא קיבלה החלטה פורמלית בעניין ייעוד החטיבה ותפקידיה, והמשרד לא פעל לבנות מודל מתאים להפעלת החטיבה. (ב) ארבע מהמשרות שנקבעו בהחלטת המנכ"ל מאוגוסט 2009, בתוספת משרת יועץ כלכלי, לא נקבעו עד כה בתקן החטיבה והן לא אוישו. 2. הכשרה מתודולוגית: הדוח הסופי של ועדת וינוגרד קובע כי מומלץ לפעול להכשרת בעלי מקצוע בכירים בגופים המדיניים והביטחוניים. בעקבות זאת, החטיבה ניסתה להטמיע את שיטות העבודה שלה בקרב כלל יחידות המשרד העוסקות בתחום התכנון המדיני, ובפרט במסגרת תהליך הערכת המצב השנתית. אולם ניסיונות אלו נדחו בידי חלק מהעובדים. הפעילות הכלל-משרדית בתחום התכנון המדיני-אסטרטגי גורמי מטה נוספים, ובהם האגף לעניינים אסטרטגיים והאגפים המדיניים המרחביים , עוסקים בתכנון אסטרטגי הקשור לעבודה המדינית שנעשית בתחומי אחריותם. 1. מעמד החטיבה בקרב יחידות המטה: (א) הצעת ראש החטיבה משנת 2008 למיסוד מנגנוני השיתוף הפנים-משרדיים בתחום התכנון המדיני-אסטרטגי על רקע הביזור הקיים בתחום זה, לא נדונה בהנהלת המשרד. גם נקודות התורפה שזוהו בתחום האמור על ידי צוותי ההכנה של הרפורמה המבנית בראשות המשנה למנכ"ל בשנת 2009 לא קיבלו מענה מלא. (ב) הגם שהחטיבה מיועדת לעסוק בתכנון מדיני במובחן מאופן העיסוק בתחום זה ביתר יחידות המטה, הנהלת המשרד עדיין לא קבעה את חלוקת הסמכויות והתפקידים בינן ובין החטיבה בנוגע לתחום זה, והדבר פוגע ביכולת החטיבה למלא את תפקידיה באופן מיטבי. 2. הפקת תוצרים אינטגרטיביים בתחום תכנון מדיניות החוץ: על אף האמור בתקנון שירות החוץ, לא כל התוצרים שמציגה החטיבה להנהלת המשרד ולדרג המדיני כוללים את "המידע המדיני האגור ומעובד במשרד", המשקף ומשקלל את כלל עמדות הגורמים הרלוונטיים במשרד, בדגש על האגפים המרחביים. בחלק מהמקרים הרלוונטיים החטיבה המציאה להנהלת המשרד מסמכי מדיניות אינטגרטיביים שאינם כוללים את מלוא המידע המדיני הצבור במשרד, לרבות העמדות המקצועיות השונות של יחידותיו. 3. הערכות מצב עתיות: בשנת 2008 החלה החטיבה להניע תהליך כלל-משרדי של "הערכת מצב מדינית שנתית" שנועד להציג לפני הנהלת המשרד והדרג המדיני מסמך אינטגרטיבי של עמדת משרד החוץ בסוגיות המדיניות שעל סדר היום הלאומי (להלן - הערכת המצב). התהליך התבסס על חלוקת העובדים לכמה קבוצות עבודה בחתך נושאי ובליווי ייעוץ מתודולוגי. (א) בשנת 2008 הניב תהליך הערכת המצב מסמך אינטגרטיבי שהופץ בקרב הגורמים הרלוונטיים. אולם טיוטות המסמכים שהניבו תהליכים דומים שבוצעו במשרד בשנים 2009 ו-2010 לא הופצו וממילא לא אושרו לשימוש בשנים העוקבות (2010 ו-2011); ולכן יחידות המשרד, לרבות הנציגויות בחו"ל, לא יכלו להפיק מהם תועלת מקצועית. בעקבות זאת, ועל אף מטרתו של תהליך הערכת המצב המדינית השנתית כאמור, לא הציג משרד החוץ במישרין או באמצעות המל"ל מסמכים מסכמים של התהליך לשנים 2009 ו-2010 לפני ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, לפני מליאת הממשלה ולפני גורמים בין-משרדיים רלוונטיים אחרים. (ב) הנהלת המשרד לא קיימה את הערכות המצב החודשיות כפי שהחליט המנכ"ל. ממשקי התכנון המדיני-אסטרטגי בזירה הלאומית 1. שילוב משרד החוץ בהחלטות ביטחוניות בעלות היבט מדיני: על אף האמור בדוח ועדת וינוגרד ובדוח ועדת ליפקין-שחק בעניין שילוב המשרד בהחלטות ביטחוניות בעלות היבט מדיני, תשומות התכנון האסטרטגי של משרד החוץ עדיין אינן מוטמעות כהלכה בתהליכי העבודה של משרד הביטחון קודם להצגתן לפני הדרג המדיני. 2. שיתוף הפעולה בין החטיבה ובין אגף התכנון בצה"ל (אג"ת) בעת שגרה: (א) הניסיון למסד את קשרי העבודה בעת שגרה בין המשרד ובין אג"ת, שנעשה מנובמבר 2008 ועד אוקטובר 2009, לא הניב תוצאות. (ב) שלא לפי המלצת דוח ועדת ליפקין-שחק, ועל אף הדגם המקובל של "השאלת" קצין אמ"ן לעבודה במשרד, אג"ת עדיין לא קיבל החלטה אופרטיבית בסוגיית הצבת קצין מטעמו בחטיבה לתכמ"ד. (ג) התכנון המדיני שנעשה באג"ת מצריך קבלת תשומות ממשרד החוץ, שהוא מוקד ידע ומומחיות בתחום זה במרחב הבין-משרדי. אולם שני הגופים עדיין לא הצליחו ליצור את המנגנון שיבטיח חילופי מידע וידע שיטתיים בין גופי התכנון המדיני בצה"ל ובמשרד. (ד) לטענת אג"ת, הוא אינו מגביר את שיתוף הפעולה הקיים בינו ובין החטיבה לתכמ"ד כדי למנוע את "תופעת ההדלפות" במשרד החוץ, העלולה לפגוע באבטחת המידע המועבר בין הגופים.

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל חושש מהדלפות במשרד החוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רועי123
1/05/12 17:19
פורום: דוח שנתי 62 (2012) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' שרון רבין-מרגליות מונתה לתפקיד דקאן בית ספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה. פרופ' רבין-מרגליות תיכנס לתפקידה היום (ג', 1.5.12).
01/05/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
טענות לאי-סדרים בהתנהלותו של מגן דוד אדום עלו מספר פעמים בשנים האחרונות, ומשרד מבקר המדינה מוצא שיש בהן הרבה מן הצדק. המבקר בדק את מד"א ביחס לכללי הממשל התאגידי, אם כי אלו לא הוחלו על תאגידים מבוקרים.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
תביעות בטענה לרשלנות רפואית הפכו למחזה נפוץ בישראל, ומאחר שרוב בתי החולים מצויים בבעלות המדינה - הרי שהיא חשופה לתביעות בהיקפים ניכרים (5.5 מיליארד שקל הם עלות התביעות התלויות ועומדות, נכון לסוף 2010; המבקר מעיר שלמשרד הבריאות אין נתונים מלאים ומדויקים). הרשלנות הרפואית בכללותה גורמת להוצאה ניכרת למשק, ועל-רקע זה בדק משרד מבקר המדינה את הנושא.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בפברואר 1997 רכשה חברה פרטית בתחום הבנייה קרקע, חילקה אותה ל-26 מגרשים והעמידה אותם למכירה. בין רוכשי המגרשים מהחברה היו עובד בכיר ברשות המיסים וקרוב משפחתו, שכל אחד מהם רכש בשנת 2004 מגרש. החברה לא עמדה בהתחייבויותיה לרשות, והרשות עיקלה את המגרשים. הביקורת העלתה, כי הרשות עשתה עם שני הרוכשים הללו הסדרי מיסוי חריגים שבהם נתנה הנחות מס ניכרות: כל אחד מהם שילם רק 48,000 שקל בעוד החוב היה 149,000 שקל.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
התקציב הדו-שנתי (2012-2011) הוא מקור לגאווה רבה בעיני שר האוצר, יובל שטייניץ, הטוען שהדבר משפר את התכנון ארוך הטווח. אך בדיקת מבקר המדינה לגבי הכנת התקציב ועדכונו מאז 2009 מעלה את הספק, האם אכן יש מקור לסיפוק כה רב.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il