בשנים 2012-2010 התקבלו כמה החלטות ממשלה בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל, אשר כללו תוכניות רב-שנתיות לפיתוח כלכלי ותעסוקתי ביישובי מגזרי המיעוטים, בין היתר באמצעות השקעה בפיתוח אזורי תעשיה ושילוב רשויות מקומיות במינהלות של אזורי תעשיה קיימים.
למרות זאת,
מבקר המדינה מעלה (יום ד', 8.5.13) כי ברשויות המקומיות שנבדקו תכנון ופיתוח אזורי התעשיה בהן נעשה בקצב איטי, בשל התמשכות הפעולות של השלטון המרכזי והשלטון המקומי לפיתוח אזורי תעשיה.
כך למשל, בשנת 2000 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון תוכנית שקידמו המועצות המקומיות כיסרא-סמיע ופקיעין בשיתוף משרד התמ"ת להקמת אזור תעשיה משותף לשני היישובים. עם אישור התוכנית החל משרד התמ"ת בעבודות הפיתוח, אולם עד מועד סיום הביקורת לא שווקו הקרקעות באזור התעשיה המשותף, אף שעבודות הפיתוח המאפשרות שיווק הסתיימו זה מכבר.
בנצרת, אף שעברו 17 שנים מהמיפוי האחרון של עסקי המלאכה והתעשיה הפועלים בעיר שעשתה העירייה, ולמרות מסקנות היחידה לתכנון אסטרטגי ומידע בעירייה משנת 2006 בדבר הצורך בעידכון המיפוי, לא עשתה העירייה מיפוי חדש. היעדר נתונים מעודכנים על העסקים פוגע בהיערכותה של העירייה לתכנון אזורי תעשיה חדשים ולפינוי מטרדים משכונות המגורים.
רק 1% מהארנונה בישראל - מיישובי המיעוטים
99% מהארנונה על תעשיה ועסקים בישראל נגבים ברשויות המקומיות במגזר היהודי, ורק 1% נגבה ברשויות במגזרי המיעוטים. ארנונה על תעשיה ומסחר היא חלק קטן יחסית מההכנסות העצמיות של הרשויות המקומיות במגזרי המיעוטים, בין היתר בשל היעדר תשתיות כלכליות מקומיות מתאימות, שהן תנאי הכרחי להקמת מפעלים, לפרויקטים כלכליים, לקידום השקעות וכולי. כמו-כן, קרקעות רבות הנמצאות בתחום השיפוט של הרשויות המקומיות במגזרי המיעוטים הן קרקעות בבעלות פרטית. תכנון, פיתוח ואכלוס של אזורי תעשיה על קרקע פרטית כרוכים בחסמים רבים הן מצד בעלי קרקעות והן מצד הרשויות המקומיות.
המבקר מציין כי על משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, ובהם משרד ראש הממשלה ומשרד התמ"ת, להחיש את פעולותיהם לפיתוח אזורי התעשיה ולעקוב אחר הליכי יישום ההחלטות, ועל הרשויות המקומיות במגזרי המיעוטים לפעול אף הן למען קידום הקמתם של אזורי תעשיה בתחומי שיפוטן.
עוד מציין המבקר כי על משרד התמ"ת להחיש את טיפולו בכריתת הסכמי פיתוח עם הרשויות המקומיות שבהן הוא עוסק בפיתוח אזורי תעשיה, ובכללן נצרת ופקיעין, ובעתיד אף להתנות את ביצוע עבודות הפיתוח בחתימת הרשויות על הסכמי פיתוח. כמו-כן, הוא קובע, על משרד התמ"ת להכין תוכניות עבודה רב-שנתיות לפיתוח אזורי התעשיה ברשויות המקומיות.