הדין הקיים והפעולות שבוצעו בפועל בשטח מגלים כי אין הסדרה מאורגנת של כל העניינים הנוגעים לטיפול במזיקים, או התאמה לצרכים. כך עולה (יום ד', 22.1.14) מדוח
מבקר המדינה על השלטון המקומי.
אף שלפני עשור החל המשרד להגנת הסביבה להכין הצעת חוק להסדרת נושא המזיקים התברואיים, הוקפא הטיפול בכך לסירוגין במשך השנים. בסוף שנת 2010 חודש הטיפול בהצעת החוק, והיא הועברה למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר לקבלת הערותיהם. אולם נמצא כי במועד סיום הביקורת, פברואר 2013, עדיין לא קודמה הצעת החוק.
יש לציין, כי הטיפול במזיקים תברואיים, שבכללו ביצוע פעולות למניעת רבייתם והתפשטותם וביצוע פעולות להדברתם, הוא חובה מוניציפלית המוטלת על הרשויות המקומיות מכוח הדין, אך אלה, התגלה, פעלו במקרים רבים באופן לקוי. אגף בקרת חומרי הדברה ומזיקים שבמשרד להגנת הסביבה מפקח על הרשויות המקומיות בנושא הטיפול במזיקים ומנחה אותן מן הבחינה המקצועית, אך הבדיקה העלתה ליקויים בפעילות האסדרה.
מבדיקת המבקר עולה כי מבין 11 הרשויות שנבדקו רק שתיים - עיריות ירושלים ומעלה אדומים - הכינו תוכניות חירום העוסקות בהדברה.
המבקר קובע כי על עיריות מעלה אדומים, נצרת וקריית מוצקין לקבוע תוכניות עבודה שנתיות לטיפול במזיקים, ועל עיריית נתיבות ועל המועצות המקומיות חורה, מיתר ועומר לקבוע בתוכניות העבודה שלהן מדדים לבקרת האפקטיביות של הפעולות הנעשות בנושא זה. על עיריות נתיבות וקריית מוצקין להקפיד על הטיפול המונע במזיקים, ועל עיריית מעלה אדומים להגביר את פעולות המניעה. על עיריות ירושלים, נתיבות, מעלה אדומים וקריית מוצקין קובע המבקר כי עליהן לשפר את היענותן לפניות הציבור למוקדים העירוניים בנושא המזיקים.
"על עיריות באר שבע, נצרת, קריית מוצקין ורמלה ועל המועצות המקומיות חורה ועומר לפעול ללא דיחוי כדי שמחסני ההדברה שלהן יעמדו בדרישות הדין. כמו-כן, על עיריות באר שבע ונצרת ועל המועצה המקומית חורה לפעול ללא דיחוי להסדרת היתרי הרעלים", מסכם המבקר.